Ubuntu software raid.
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 19-05-11 15:06

Hej med jer.

Jeg har haft et diskcrash på min ubuntu server i et raid 1 setup (mdadm)

Da jeg tændte skærmen på maskinen kunne jeg bare se en masse I/O errors
på /dev/sdb1 og den kan nu ikke starte op.

Jeg ville jo mene at den trods et disk crash på den ene disk i et raid1
setup burde være istand til at køre videre, men åbenbart ikke.

Jeg får grub menuen frem, så et eller andet kan den læse fra disken.

Jeg har forsøgt at fjerne den defekte disk helt fra systemet, og skifte
boot device i BIOS, men den starter ikke op (Grub error 17)

Hvad kan jeg gøre for at få maskinen på benene igen?

På forhånd tak for hjælpen.

/Kasper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-05-11 17:00

Kasper Nordal Lund <kasper@fake.usenet> writes:

>Hvad kan jeg gøre for at få maskinen på benene igen?

Tving den til at boote på den ene disk, der er tilbage: tryk "e"
i boot-menuen og tilføj "bootdegraded=true" til kernel-linjen.
Så burde den kunne boote.

Mvh.
   Klaus.

PS! Husk at teste sådan et RAID-setup *inden* det går galt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-11 17:15

On Thu, 19 May 2011 15:59:45 +0000 (UTC)
Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> PS! Husk at teste sådan et RAID-setup *inden* det går galt.

En ofte forekommende forglemmelse er installere GRUB i master boot
record på begge diske.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-05-11 17:59

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

>En ofte forekommende forglemmelse er installere GRUB i master boot
>record på begge diske.

Lige præcis! Og selvom det er forholdsvis nemt at fikse med en
bootable CD/USB, så er det nemmere lige at teste fra starten.
Og gerne med et års mellemrum eller noget.

Jeg indrømmer gerne, at jeg selv - for mange herrens år siden -
lærte det på den hårde måde. På SunOS 4.1. Det er ikke særligt
morsomt at boote på bånd. Siden dengang har jeg været relativt
pirrelig med at teste, at ting rent faktisk virker, INDEN jeg
får brug for det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 19-05-11 17:59

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-11 18:20

On Thu, 19 May 2011 16:58:59 +0000 (UTC)
Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Lige præcis! Og selvom det er forholdsvis nemt at fikse med en
> bootable CD/USB, så er det nemmere lige at teste fra starten.
> Og gerne med et års mellemrum eller noget.

Jeg har vent mig til, at hver gang jeg skal genstarte en server efter
kerneopgradering, skifter jeg altid boot device.

> Jeg indrømmer gerne, at jeg selv - for mange herrens år siden -
> lærte det på den hårde måde. På SunOS 4.1. Det er ikke særligt
> morsomt at boote på bånd. Siden dengang har jeg været relativt
Bånd er en pine, men boot strap bånd til en mainframe er en endnu
større pine! Da en mainframe bootes forholdsvis sjældent, har man
ofte glemt, hvor man gemte båndene sidste gang, man havde brug for
dem

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 19-05-11 20:53

On Thu, 19 May 2011 15:59:45 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> Tving den til at boote på den ene disk, der er tilbage: tryk "e" i
> boot-menuen og tilføj "bootdegraded=true" til kernel-linjen. Så burde
> den kunne boote.

Tak for info. Det lykkedes mig at boote den efter at have valgt filsafe
hvor den selv kører fsck på diskene.

Min plan er nu at køre en smartctl -t long på begge diske for herefter at
finde de beskadigede sectorer og udelukke dem. Lyder det som en god plan?

Hvordan sikrer jeg mig at der er installeret grub i MBR på begge diske?

Fra : Kent Friis

Dato : 22-05-11 19:24

Den 19 May 2011 19:52:52 GMT skrev Kasper Nordal Lund:

> [...]
> finde de beskadigede sectorer og udelukke dem. Lyder det som en god plan?

Moderne diske har så mange reserve-blokke som de tager i brug helt uden
at man opdager det, at når man begynder at få bad blocks, er der så
mange beskadigede sektorer at den er løbet tør, og disken er alvorligt
syg.

Køb en ny disk, medmindre du har lyst til at spille russisk roulette med
dine data.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-11 22:08

On 19 May 2011 19:52:52 GMT
Kasper Nordal Lund <kasper@fake.usenet> wrote:

> Hvordan sikrer jeg mig at der er installeret grub i MBR på begge diske?

grub-install /dev/[h,s]d[az]

Se: man grub-install

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 20-05-11 09:23

Nu har jeg lukket maskinen ned, fjernet den defekte disk og sat
bootdegraded=true som kernel parameter, det virker.

Men, den disk jeg har fjernet er /dev/sdb som var i et raid1 setup med /
dev/sda

Jeg har yderligere et raid5 der består af /dev/sdc1 /dev/sdd1 og /dev/sde1

Nu har den så lige rykket alle diske navne et bogstav tilbage, så den
partition der før hed /dev/sdc1 hedder nu /dev/sdb1 osv. Det resulterer i
at mit raid5 ikke starter op :(

Kan jeg undgå at den selv skifter rundt på navnene?

Jeg går ud fra at jeg kan ændre det i /etc/mdadm/mdadm.conf så det
virker, men det virker lidt fjollet at skulle rette den hver gang jeg
skifter disk.

/Kasper

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 20-05-11 17:05

Kasper Nordal Lund <kasper@fake.usenet> writes:

> Kan jeg undgå at den selv skifter rundt på navnene?

Jeg tror du vil kunne overbevise udev om det, men jeg tror ikke det er
indsatsen værd.

> Jeg går ud fra at jeg kan ændre det i /etc/mdadm/mdadm.conf så det
> virker, men det virker lidt fjollet at skulle rette den hver gang jeg
> skifter disk.

En bedre måde at ændre det på er ved at bruge UUID'er, mine arrays
bliver samlet rigtigt ved at jeg har
ARRAY /dev/md/1 metadata=1.2 UUID=068f1948:c8eee5d0:f46eb150:43dc2514
name=cassiopeia:1
ARRAY /dev/md/0 metadata=1.2 UUID=dee68a73:c98e5e3a:71eaa038:92003116
name=cassiopeia:0
ARRAY /dev/md/2 metadata=1.2 UUID=5fc271a1:661b9476:9869a8be:68ca25c3
name=cassiopeia:2

md0 og md1 er oprettet af installationsprogrammet (til Debian Squeeze),
md2 satte jeg selv op (og da jeg gjorde det brugte jeg bare /dev/sda3 og
/dev/sdb3) og tilføjede, UUID'et fandt jeg med `mdadm
--detail /dev/md2`.

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 21-05-11 13:51

On Fri, 20 May 2011 18:04:30 +0200, Henrik Christian Grove wrote:

> [...]
> name=cassiopeia:0
> ARRAY /dev/md/2 metadata=1.2 UUID=5fc271a1:661b9476:9869a8be:68ca25c3

Ja, jeg fandt ud af at jeg ikke brugte UUID'er, det er nu sat op, jeg
fandt ID'erne med blkid.

Men jeg har lidt svært ved at gennemskue ovenstående, jeg ser det som:

Man definerer et array og giver det et UUID, dvs. at UUID'et det står for
hvert array er UUID'et for arrayet. Men hvordan definerer jeg hvilke
diske der hører til hvilket array - det kan den vel ikke selv gætte?

I mit hoved burde man skrive noget ala:

ARRAY /dev/md1 UUID={UUID på partition1},{UUID på partition2}

Altså, når man nu ikke definerer hvilke diske der er med i arrayet her,
hvor gør man det så?

/Kasper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-11 15:00

On 21 May 2011 12:51:09 GMT
Kasper Nordal Lund <kasper@fake.usenet> wrote:

> Altså, når man nu ikke definerer hvilke diske der er med i arrayet her,
> hvor gør man det så?

/etc/mdadm/mdadm.conf

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 21-05-11 17:08

On Sat, 21 May 2011 15:59:52 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> /etc/mdadm/mdadm.conf

Det er jo netop i denne fil at det står som Henrik beskrev?

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 21-05-11 18:56

> [...]

> I mit hoved burde man skrive noget ala:
>
> ARRAY /dev/md1 UUID={UUID på partition1},{UUID på partition2}

Der er sikkert en syntax for det også, men jeg gætter på at arrayet's
UUID står i det metadata der gemmes på hver del, så denne løsning i
virkeligheden kræver gennemlæsning af metadata for alle partitioner der
er en del af raid arrays.

..Henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-11 19:09

On 21 May 2011 16:07:42 GMT
Kasper Nordal Lund <kasper@fake.usenet> wrote:

> Det er jo netop i denne fil at det står som Henrik beskrev?
Se: man mdadm

Find Assemble, og særligt option --uuid og --update=uuid
"[..]The uuid option will change the uuid of the array. If a UUID is
given with the --uuid option that UUID will be used as a new UUID and
will NOT be used to help identify the devices in the array. If no
--uuid is given, a random UUID is chosen."

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen