Kan ikke finde installeret program i Mint
Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 15:36

I forbindelse med test af hjemmesider i en skærmlæser, har jeg igennem
SoftwareCenter installeret Screader på min Linux Mint.

Men jeg kan ikke finde det i menuen?
Og hvis jeg søger på screader igennem filsøgning så finder den ikke
noget?

Hvor installerer Mint en skærmlæser? Er der noget med tilgængeligheden
i systemet man skal enable før man kan køre den?

Fuldstændig blank... SoftwareCenter påstår, den ER installeret, men
tilsyneladende er den ingen steder.

Nogen med gode bud?

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 18-05-11 16:13

Den Tue, 17 May 2011 14:36:00 -0700 (PDT) skrev Rune Jensen:
> [...]
> i systemet man skal enable før man kan køre den?
>
> Fuldstændig blank... SoftwareCenter påstår, den ER installeret, men

Er det overhovedet et program der er synligt, eller er det noget der
"bare er"?

Jeg tænker om det allerede kører, og du bare ikke kan se det. Der må
være en webside et sted, står der noget om hvordan man aktiverer
programmet? Måske en tastekombination, folk der har brug for sådan
et program har ofte ikke så meget at bruge et ikon til.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-05-11 17:12

On 17-05-2011 23:36, Rune Jensen wrote:
> [...]
> i systemet man skal enable før man kan køre den?
>
> Fuldstændig blank... SoftwareCenter påstår, den ER installeret, men

Er det et tilføjelses program til et andet?

Ellers kan du åbne et terminal vindue, og ved prompten skrive:
../screader<Enter> - så bør programmet starte.

Du kan manuelt tilføje programmet til menuen - sig til hvis du vil vide
hvordan

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Søren A Christensen

Dato : 19-05-11 07:31

On 2011-05-18 18:12, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> ./screader<Enter> - så bør programmet starte.
>
> Du kan manuelt tilføje programmet til menuen - sig til hvis du vil vide

../screader<Enter> forudsætter at programmet ligger i dit
hjemme-bibliotek (eller rettere, det bibliotek du er skiftet (cd'et) til).

Hvis du undlader ./ vil linux søge efter programmet i de biblioteker som
din PATH variabel peger på.

/Søren

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-05-11 07:40

On 19-05-2011 08:30, Søren A Christensen wrote:

> [...]
>
> Hvis du undlader ./ vil linux søge efter programmet i de biblioteker som

Ja du har ret. Skyldes gammel vane med altid at stå der hvor programmet
befinder sig.

Karl Erik.

Fra : Søren A Christensen

Dato : 19-05-11 22:01

On 2011-05-19 08:40, Karl Erik Christensen wrote:

> Ja du har ret. Skyldes gammel vane med altid at stå der hvor programmet
> befinder sig.
>
> Karl Erik.

Det er vist en gammel U-vane ... det er da ganske bøvlet at skulle stå i
/usr/bin, /bin, /usr/local/bin alt efter hvilket kommand / program man
lige skal køre.

/Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 18-05-11 17:42

> [...]
> i systemet man skal enable før man kan køre den?
>
> Fuldstændig blank... SoftwareCenter påstår, den ER installeret, men

http://leb.net/pub/blinux/screader/screader-1.7.README

"This program is a modification of the screen' package."

Så det er altså et command line program.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-11 11:56

On 18 Maj, 18:42, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> http://leb.net/pub/blinux/screader/screader-1.7.README
>
> "This program is a modification of the screen' package."
>
> Så det er altså et command line program.

Tak til både dig og Karl Erik fir jeres svar - Jeg skal prøve at huske
det med at der også findes Read-me-filer til næste gang ;)

Fik installeret et andet, som hedder Orca. Det er lidt krævende imod
systemet, men det virker tilsyneladende efter hensigten.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-05-11 19:00

On 18-05-2011 19:55, Rune Jensen wrote:

> Tak til både dig og Karl Erik fir jeres svar - Jeg skal prøve at huske
> det med at der også findes Read-me-filer til næste gang ;)

> MVH
> Rune Jensen

Readme? Hold da helt op mand. Begynder du nu også at tage back-up? - Din
tøsedreng

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-05-11 19:22

On 18-05-2011 19:59, Karl Erik Christensen wrote:

> Readme? Hold da helt op mand. Begynder du nu også at tage back-up? - Din
> tøsedreng
>
> Karl Erik.

Skulle en gang montere et Hayes kort med 4 serielle porte, i en Windows
NT-server. Efter 3 timers forsøg, som mislykkedes hver gang, fik jeg den
tåbelige ide, at læse Readme.

5 minutter senere fungerede alle 4 porte

Karl Erik.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-05-11 19:32

Karl Erik Christensen wrote:

> Efter 3 timers forsøg, som mislykkedes hver gang, fik jeg den tåbelige
> ide, at læse Readme.

Jamen det er jo snyd!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-05-11 19:44

On 18-05-2011 20:32, Martin Larsen wrote:

> Jamen det er jo snyd!

Det er osse først nu, knap 15 år senere, jeg fortæller det til nogen

Karl Erik.