Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle objektiver
Fra : Sune

Dato : 17-05-11 18:48

Hej

Jeg har et gammelt Canon AE1 som jeg har været meget glad for.
Men nu overvejer jeg, at købe et nyt digitalt kamera.

Kan de gamle objektiver overhovedet bruges til noget mere, eller skal de
direkte på museum ?

--
Vh Sune

Fra : Langgaard

Dato : 17-05-11 12:37

On 17 Maj, 19:47, "Sune" <formel...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Men nu overvejer jeg, at købe et nyt digitalt kamera.
>
> Kan de gamle objektiver overhovedet bruges til noget mere, eller skal de

Hej

De passer ikke direkte, men med en adaptor, men du får ikke autofokus,
og du må sige farvel til mange gode funktioner som er i moderne
kameraer, altså det der gør det sjovt at fotografere digitalt

Hvis du har specielle objektiver, lange dyre teler eller ekstreme
vidvinkelobjektiver, så kan en adaptor komme på tale, eller hvis du er
vild med at "lege" med udstyret.

Hvad har du af objektiver, jeg har nemlig selv et lille "museum"

--
Langgaard

Fra : Sune

Dato : 17-05-11 21:28

"Langgaard" skrev i meddelelsen

> [...]

...vild med at "lege" med udstyret.

...Hvad har du af objektiver, jeg har nemlig selv et lille "museum"

Tak for svaret.

Jeg har :
Canon FD 50 1:1.8
Canon FD 28 1:2.8
Soligor Zoom-Macro 70-205
Soligor 135

Det ville være helt ok at jeg ikke får nogle af de nye ting med, hvis jeg
kan bruge de gamle objektiver. Jeg kan altid supplere med nyere objektiver,
efterhånden som jeg får råd.
Jeg har lige fundet det gamle udstyr frem for at kunne svare dig, og der gik
straks nostalgi i det
Fornemmelsen man har når man holder et "rigtigt kamera" i hænderne er
ubeskrivelig. Jeg har haft flere digitale ikke-SLR kameraer og jeg har
virklig manglet den fornemmelse at kunne styre tingene selv og mere direkte.

--
Vh Sune

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-11 20:29

Sune wrote:
> [...]
> Men nu overvejer jeg, at købe et nyt digitalt kamera.
>
> Kan de gamle objektiver overhovedet bruges til noget mere, eller skal de

Ja og nej... Det er ikke alle objektiver, jeg vil anbefale at bruge på
et nyere EOS hus. Men skulle du fx. have orig. 24mm/f:2,8, 50mm/f:1,4,
85mm/f:2.0, 135mm/f:2,0 osv., så vil jeg anbefale, at du køber en
konverteradapter fra FD->EOS EF.

Alle adaptere er kun med manuel fokuseringsmulighed - altså ingen AF!!!

Der findes to typer, en ganske alm., hvor man kan bruge FD objektiverne
på et EOS analogt/digitalt hus, MEN kun ved fuld blænder, da der jo ikke
er en nedblændingsring på de normale std. FD objektiver. Den adapter kan
bruges sammen med de Canon D objektiver, der har samme fatning som FD,
og her kan man bruge blænderringen til nedblænding. - De nye EOS og EOSD
huse skal så stilles på AV for at kunne bruge D/FD optik.

Den anden type adapter hedder EF FD->EOS. Denne adapter overfører signal
om fokusering, men ikke blænder. Og som den alm. kan man kun bruge den
ved fuld blænder på FD og med mulighed for nedblænding på D optikker.

Jeg har selv købt en alm. FD->EOS til brug sammen med en 50mm/f:1,8. Det
fungerer ganske fint, når man lige tager hensyn til, at man ikke kan
vælge blænder. Jeg gav 199kr. for den. Den mere avancerede har jeg ikke
set pris på i Danmark, men faldt over den på et site, jeg ikke kan finde
igen til en pris på $79USd, og det er nok lige i overkanten, når man
alligevel ikke kan blænde ned.

Har du derimod Tamron objektiver i den gode kvalitet med AdaptAll-2 både
i Series D og især BBar, er det muligt at købe en AdaptAll-2->EOS
adapter, da disse objektiver jo har både en AE + manuel indstilling af
blænderring. Denne adapter overfører visning af både blænder og afstand
til søgerens informationspanel, men er som de øvrige selvfølgelig uden
AF. Jeg fandt en sådan adapter ved et tilfælde på QXL til 349kr., og den
er alle pengene værd, nu hvor jeg har et par rigtig gode Tamron optikker
i BBar serien. De er klart bedre end hovedparten af både de billige kit
objektiver og de billige 3.-parts objektiver, man kan købe. - Jeg har
fx. både en BBar 35-70mm/f:2,8, BBar 75-150/f:3,5Macro 1:1, samt en BBar
80-250mm/f:3,8Macro med dedikeret BBar 2x teleconverter op til makro 2:1.

Men har du kun de almindelige typer som 50mm/f:1,8AE (std. på AE-1
Program), 35mm/f:3,5, 135mm/f:3,5, 200mm/f:4,0 osv, vil det /ikke/ kunne
betale sig at købe adaptere fra D/FD til EOS.

mvh. Erik Richard