Knas med Ubuntu efter upgrade
Fra : oz1sej

Dato : 17-05-11 11:14

Jeg kørte Karmic Koala, da jeg mistede titelbarer på vinduer. Temmelig
irriterende. Googlede mig til, at det måske skyldtes compiz, som jeg
afinstallerede. Det virkede ikke. Så fik jeg at vide, at jeg skulle
opgradere, så det gjorde jeg. Først til Maverick Meerkat, hvilket ikke
løste problemet, så til Natty Narwhale, og så døde maskinen.

Lidt legen rundt fik den dog til at starte op i fejlsikret tilstand,
og det fungerer aldeles fremragende. Men det er lidt irriterende at
skulle vælge fejlsikret tilstand, hver gang man starter maskinen op.

Kan man ikke bede maskinen om altid at starte i fejlsikret tilstand,
eller noget tilsvarende?

/steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-11 19:11

Den 17-05-2011 19:13, oz1sej skrev:

> Kan man ikke bede maskinen om altid at starte i fejlsikret tilstand,
> eller noget tilsvarende?

At altid køre i fejlsikret tilstand er ikke en løsning. Det
er beregnet til fejlfinding og fejlrettelse.

Du bør i stedet have fundet årsagen til fejlen. I dette
tilfælde vil jeg tro, at du er bedst tjent med at lave en
backup af alle dine data, hvis du ikke allerede har sådan
en. Og så formatere og geninstallere.

Det vil sikkert løse dit nuværende problem, men jeg ved
ikke, om det løser dit oprindelige problem, som jeg også
oplever med ujævne mellemrum. Eneste løsning, jeg kender, er
at genstarte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-05-11 19:16

On Tue, 17 May 2011 20:10:38 +0200, Kim wrote:

> Du bør i stedet have fundet årsagen til fejlen. I dette tilfælde vil
> jeg tro, at du er bedst tjent med at lave en backup af alle dine data,
> hvis du ikke allerede har sådan en. Og så formatere og geninstallere.

Hvordan hjælper formatering og geninstallering til at finde årsagen?

Mvh.

--
"Your editor, having been blissfully unaware of the Adam Sjøgren
scourge of unnecessary calculators just waiting for asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-05-11 20:58

Kim Ludvigsen wrote:

> Det hjælper til at rette fejlen.

Sandsynligvis vil samme fejl optræde igen.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-05-11 21:02

Kim Ludvigsen wrote:

> At altid køre i fejlsikret tilstand er ikke en løsning. Det er beregnet
> til fejlfinding og fejlrettelse.

"Fejlsikret tilstand" betyder noget andet på Ubuntu end på Windows. Under
Windows bliver der kun loadet et minimum af device drivers (så vidt jeg
husker?), mens fejlsikret tilstand på Ubuntu er nogle andre boot
parametre til kernel. Den primære forskel er at der vises en masse
information om hvad der initialiseres, og hvis systemet hænger under
opstart, kan man typisk se hvor.

--
Jesper Lund

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-05-11 21:20

On Tue, 17 May 2011 20:21:25 +0200, Kim wrote:

> Det hjælper til at rette fejlen.

Måske, men du startede afsnittet med at docere at Steen bør finde
_Ã¥rsagen_ til fejlen, i stedet for at arbejde sig uden om den.

Derefter afslutter du afsnittet med at sige, at han er bedst tjent med
den ultimative arbejde-sig-udenom metode.

Jeg undrede mig bare over denne ekstremt hurtige tallerkenvending.

Mvh.

--
"Sunday morning when the rain begins to fall Adam Sjøgren
I've got the cure for it all" asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-05-11 21:30

Kim Ludvigsen wrote:

> Det vil sige, du tror, at det er en hardwarefejl eller en softwarefejl i
> selve styresystemet?

Alt er muligt. Hvis der er tale om en gammel .conf fil som giver
problemer for en ny version af pakken, vil en geninstallation hjælpe. Det
samme vil en reconfigure af pakken, hvilket er noget hurtigere. Typisk
har man dog ikke så mange .conf filer på en desktop installation.

> Man kan selvfølgelig fejlsøge og forsøge at rette fejlen(e), men hvis
> det er en softwarefejl, er det nok meget nemmere og hurtigere at
> simpelthen lave en ny installation af nyeste version.

For et par uger siden havde jeg et problem i Lucid med et wifi kort som
downloadede firmware fra det "forkerte" sted. Det var en klar software
fejl, men det kunne nemt løses med et symlink (en geninstallation ville
derimod ikke have gjort nogen forskel).

I stedet for at foreslå "geninstallation" ville jeg hellere debugge
fejlen. Jeg har løst mange problemer ved at lave en Google søgning på
fejlbeskeden.

--
Jesper Lund