langtids stegning af lamme kølle men hvad
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 17-05-11 16:46

jeg har på det sidste praktisk talt ladet alt stå på lav temperatur også
bare give det masser af tid mere til jeg synes det er klar ...

Nå men familien kommer i morgen så jeg har taget en lamme kølle op
og tanken var så ...att der skulle laves fløde kartofler til men
spørgsmålet er om de kan blive stegt igennem ? jeg har haft en letter
traumatisk oplevelse hvor de fik for lidt - ja ja de røg i for fuld
hammer i 20 min også blev de ok - men det var lidt kikset at skulle
taget det af boret :)

køller vejer med ben ca 1½ kg hvor meget vil i gi den og på hvilken
temperatur ?
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Ralph

Dato : 17-05-11 21:25

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> køller vejer med ben ca 1½ kg hvor meget vil i gi den og på hvilken
> temperatur ?

Brug et stegetermometer, 70 grader vil passe de fleste. Så lader du stegen
hvile i staniol indtil dine kartofler er møre - det skal selvf. chekkes
inden de sættes på bordet.

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-11 17:51

Ralph <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
4dd2da41$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Brug et stegetermometer, 70 grader vil passe de fleste.

Hvis den skal steges ved 70 grader, skal den have mindst et døgn. BMM er
certificeret hjælpeløs, og kan selvfølgelig ikke forholde sig til vanskelige
begreber som "kernetemperatur", når han ikke engang kan koge en grydefuld
kartofler uden at ødelægge både kartofler og gryde,.

> Så lader du
> stegen hvile i staniol indtil dine kartofler er møre - det skal
> selvf. chekkes inden de sættes på bordet.

En langtidsstegt lammekølle skal ikke hvile. Hele idéen med langtidsstegning
er, at kødet først tages ud af ovnen, når kernen - over laaaang tid - har
nået den ønskede temperatur. Optimalt steges kødet ved en temperatur, der
ligger tæt på (lidt over) den ønskede kernetemperatur, men så skal der
afsættes dage i stedet for timer til projektet, ligesom man skal have gang i
en gasbrænder eller bruge et andet trick for at få en velsmagende
stegeskorpe (maillard-reaktion).

Man lader kød hvile uden for ovnen, når det er stegt ved høj temperatur. Det
får kødet til at "samle sig", og får kernetemperaturen til at stige.

Jeg ville lave kartoflerne først, så de næsten var møre, tage dem ud, skrue
ovnen ned til f.eks. 100 grader, langtidsstege køllen i tre-fire timer, og
smide kartoflerne ind de sidste 20 minutter. Jeg ville så tage køllen ud og
give kartoflerne et par minutter med fuldt skræld på, så de fik lidt farve,
mens jeg skar køllen ud.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-05-11 04:45

Den 17-05-2011 22:24, Ralph skrev:
> [...]
>
> Brug et stegetermometer, 70 grader vil passe de fleste. Så lader du
> stegen hvile i staniol indtil dine kartofler er møre - det skal selvf.

ja nu endte det så¨med at det ikke blev mig der lavede den - men den fik
3 timer - men den blev noget den for guds skyld ikke må blive den blev
simpelthen tør - eller for tør efter min smag og fløde kartoflerne blev
til nye danske katofler til den nette sum af 90 kr for 1 kg sammen med
tasiki (jeg ved ikke hvordan det staves) - jeg synes det blev noget
skrammel , jeg er en af de få der på ingen måde er imponeret over nye
kartofler .. men sådan ville de have det - jeg har ikke før langtids
stegt lam og jeg gør det ikke igen - jeg synes nærmest det var som at
smide 170 kr s kød ud - vi havde fået et bedre måltid ved at tage på Mac
Donalds

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Emil

Dato : 19-05-11 00:43

Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com> wrote:

>Nå men familien kommer i morgen

Håber det gik godt

> [...]
>traumatisk oplevelse hvor de fik for lidt - ja ja de røg i for fuld
>hammer i 20 min også blev de ok - men det var lidt kikset at skulle

Kartofler (og andre rodfrugter) har nogle egenskaber, som gør det let
at styre hvor møre eller stivelsesholdige de skal blive.
Man skal blot måle temperaturen inde midt i en af kartoflerne med et
stegetermometer.

Der er stor forskel på kartofler (bage-, alm spise- og små nye
kartofler) hvorfor de anbefalede tider og temperaturer varierer.

Generelt gælder, at en til flere timer ved mellem 60 og 80ºC, alene
vil få stivelseskrystallerne til at vokse, altså meget ringe/ingen
mørning.
Dette udnyttes ved kartoffelmos og pommes frites med bagekartofler,
men kan også bruges hvis kartoflen skal binde meget sovs.
Kartoflerne skal efterfølgende mørnes ifølge nedenstående.

Først ved 83ºC begynder det første hold cellevægge at nedbrydes.
Derfor holdes temperaturen lidt over, ca 84,5ºC i den to- til
tre-dobbelte tid af normal kogetid.
Det giver al dente (med bid) rodfrugter. Specielt god ved gulerødder.
Temperaturen er vigtig, tiden er ikke så afgørende.

Først når temperaturen kommer på/over 85ºC begynder det sidste hold
cellevægge at nedbrydes. Derfor anbefales 86ºC i den dobbelte tid af
normal kogetid.
Dette anbefales til alle rodfrugter. Her er tiden vigtig, så
kontroller mørheden jævnligt.

Nye, små kartofler kommes i rigeligt, kogende vand (med 17 gr salt pr
liter kogevand), så fastheden bevares (ringe dannelse af
stivelseskrystaller) Det tager ca 16 minutter at koge dem.

Så næste gang du vil lave flødekartofler, koger du først kartoflerne
til de er tilpas møre (>85ºC) og kommer dem i flødesovsen Gerne dagen
før, herefter på køl. Evt løg behandles på samme måde.
Når flødekartoflerne efterfølgende opvarmes i ovnen, kan de stå der i
mange timer (tæt tildækket - helt ned i overfladen - så der ikke
dannes skind), hvis blot temperaturen er under 80ºC (75ºC anbefales),
uden at de mørnes yderligere.

Angående kød, er typen, største diameter/tykkelse og starttemperatur
de betydende parametre, sammen med tilberedningsformen (vandovn eller
alm ovn). Vægt er en ligegyldig oplysning.

Nu håber jeg, at du hermed får fuld kontrol over dine rodfrugter, for
de fortjener opmærksomhed og kærlig omsorg.

m.v.h Emil

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-05-11 04:50

Den 19-05-2011 01:43, Emil skrev:

> Håber det gik godt

ja det gjorde det så ikke - men det skal så også siges at det endte med
at jeg ikke lavede det og vi mennesker har jo forskellige smag

> [...]
>
> Der er stor forskel på kartofler (bage-, alm spise- og små nye
> kartofler) hvorfor de anbefalede tider og temperaturer varierer.

jamen vi fik så de nye Danske de kostede en formue som jeg godt nok ikke
betalte - ja sådan ville de have det ..

> [...]
> men kan også bruges hvis kartoflen skal binde meget sovs.
> Kartoflerne skal efterfølgende mørnes ifølge nedenstående.

jamen det er jo der hvor jeg gerne vil hænd det er at katoflerne ligger
i en lag af primært fløde det der løber fra stegen og krydderier hvor de
ligesom suge det til sig

> [...]
>

> Nu håber jeg, at du hermed får fuld kontrol over dine rodfrugter, for
> de fortjener opmærksomhed og kærlig omsorg.

jamen tak for svaret jeg vil printe det ud og hænge det på mit køleskab
og gi det en Chance mere :) HVOR JEG SELV LAVER DET ...

--
Mv.
Bo M Mogensen