/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dæktryksovervågning på MC
Fra : Lars Hansen


Dato : 16-05-11 05:13

Til information:
Overvågning af dæktryk se mere på www.daektryk.dk
sæt til MC koster 1.895.-
nem at montere monitor skal have tændings + & stel forbindelse.


 
 
Anders Majland (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 16-05-11 16:45

> Overvågning af dæktryk se mere på www.daektryk.dk
> sæt til MC koster 1.895.-
> nem at montere monitor skal have tændings + & stel forbindelse.

Det er jo på vej som krav til nye bilmodeller og ideen er ikke dum. En siver
kan hurtigt bliver farligt.

Men på en mc kan man også bedre føle hvad der foregår så mon ikke de fleste
idag når at opdage hvad der er ved at ske inden det giver uheld...

En pludselig punktering gør den jo hverken fra eller til på ...

Sydfra er der også f.eks
http://www.conrad.de/ce/de/product/491015/REIFENDRUCKKONTROLLSYSTEM-MOTORRAD/SHOP_AREA_17272&promotionareaSearchDetail=005
ser interessant ud til blot 60 Euro selvom det da ville være smartere med
sensorer inden i dækket.





Dan \"748\" Dethlefs~ (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 16-05-11 22:34

Den 16-05-2011 17:45, Anders Majland skrev:
> ser interessant ud til blot 60 Euro selvom det da ville være smartere
> med sensorer inden i dækket.
>

og det ville værre endnu smartere hvis det kunne fåes som f.eks CAN-Bus
modul, sp ville det kunne tilsluttes min instrumentering


--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Per V. Misser (17-05-2011)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 17-05-11 21:51

Hej Dan

Anders Majland skrev:
>> ser interessant ud til blot 60 Euro selvom det da ville være smartere
>> med sensorer inden i dækket.
>>
> Dan skrev;
> og det ville værre endnu smartere hvis det kunne fåes som f.eks CAN-Bus
> modul, sp ville det kunne tilsluttes min instrumentering

På min F800ST kører alt i CAN-Bus, og den er udstyret med sensorer i
dækkene. Det hedder RDC.
Sensorerne har en centrifugalregulator, og de begynder først at sende når
hastigheden har været over 30 km/t. De sender til 15 min efter stop. Det
viste dæktryk (i Bar med een decimal) er temperaturkompenseret til 20 grader
C. Hvis temperaturen også er målt ude i dækkene synes jeg at det er
ærgerligt at den ikke kan vises. Det er ikke uinteressant ift kørestil
hvilken temperatur der hersker i dækkene.
Sensorerne må kunne købes som reservedel. Om RDC.styreenheden er en
selvstændig boks som kan købes, eller er en integreret del af den centrale
styring er jeg ikke klar over.

--
Per V. Misser
F800ST08
CX500E82
SuperFox56 (projekt)



Anders Majland (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 18-05-11 10:56

> På min F800ST kører alt i CAN-Bus, og den er udstyret med sensorer i
> dækkene. Det hedder RDC.

På familiens kommende bil er der også overvågning - mig bekendt er det en
simpel sammenligning af hvordan hastigheden af hjulene er via de sensorer
der alligevel sidder der ahs til abs etc. Et hul der har tabt luft vil have
mindre omkreds og derved dreje mere flere gange rundt end de øvrige. Ikke så
lækkert som direkte overvågning af dæktrykket, man man slipper for at skulle
have extra sensorer til vinterhjul. Og det er sikkert godt nok de kommende
eu krav.

På en mc med abs burde man kunne lave noget tilsvarende (så skal der bare
lige filtreres data væk for hjulspin og bavlehjulskørsel )

/A


Per V. Misser (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 18-05-11 22:47

Hej Anders
"Anders Majland" skrev i en meddelelse
>> På min F800ST kører alt i CAN-Bus, og den er udstyret med sensorer i
>> dækkene. Det hedder RDC.
>
> På familiens kommende bil er der også overvågning - mig bekendt er det en
> simpel sammenligning af hvordan hastigheden af hjulene er via de sensorer
> der alligevel sidder der ahs til abs etc. Et hul der har tabt luft vil
> have mindre omkreds og derved dreje mere flere gange rundt end de øvrige.
> Ikke så lækkert som direkte overvågning af dæktrykket, man man slipper for
> at skulle have extra sensorer til vinterhjul. Og det er sikkert godt nok
> de kommende eu krav.
>
> På en mc med abs burde man kunne lave noget tilsvarende (så skal der bare
> lige filtreres data væk for hjulspin og bavlehjulskørsel )

Jeg tror at det beskrevne system i modsætning til RDC er ulig vanskeligere
at administrere på en MC, hvor dækkonfigurationen mellem for- og bagdæk ikke
er fastlagt ligesom på en bil.
Så forskellige dækmonteringer vil kræve indprogrammering af aktuelle
dækomkreds hver gang eet af dækkene skiftes. Desuden vil svingkørsel
(nedlægninger) give variationer i den aktuelle omkreds (i hvert fald for
nogen dæktyper) og give fejlagtige meldinger.
Endelig vil det ikke være muligt at justere dæktryk på en tankstation, fordi
der ikke er målinger til rådighed ved stilstand, som det netop er tilfældet
ved RDC (op til 15 minutter efter stilstand).
Jeg ved ikke om det lader sig gøre at få anvendelige data. Fordelen ville
være at det er billigt, fordi det kun er et spørgsmål om software.
På F800 udnyttes abs data allerede til at slå abs fra af sikkerhedshensyn
ved wheelies, burn-out, langvarig baghjulslåsning i nedkørsler i terræn mm.

--
Per V. Misser



Anders Majland (19-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-05-11 10:14

> Så forskellige dækmonteringer vil kræve indprogrammering af aktuelle
> dækomkreds hver gang eet af dækkene skiftes. Desuden vil svingkørsel
> (nedlægninger) give variationer i den aktuelle omkreds (i hvert fald for
> nogen dæktyper) og give fejlagtige meldinger.

> Endelig vil det ikke være muligt at justere dæktryk på en tankstation,
> fordi der ikke er målinger til rådighed ved stilstand, som det netop er
> tilfældet ved RDC (op til 15 minutter efter stilstand).

I bilen skulle det også være muligt at rekalibrere ret simpelt. Folk skulle
også have fået fejlalarmer hvis de har parkeret bilen med den ene side i
solen så dækkene der er blevet væsentligt varmere end i den anden (og dermed
anden omkreds)

> Jeg ved ikke om det lader sig gøre at få anvendelige data. Fordelen ville
> være at det er billigt, fordi det kun er et spørgsmål om software.

Yep - og med danske afgifter er det jo et godt argument

> På F800 udnyttes abs data allerede til at slå abs fra af sikkerhedshensyn
> ved wheelies, burn-out, langvarig baghjulslåsning i nedkørsler i terræn
> mm.

Ja, der er sket meget siden abs først blev introduceret på mc'er.

Nu har jeg ikke lige aktuelle planer om at udskifte pakæslet (aka xtz 750)
men en F800GS står højt på listen over attraktive alternativer. Selvom jeg
tidliger har sagt at skulle det være bmw skulle et være en kardan i en
adventure udgave.







Lars Hansen (26-05-2011)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 26-05-11 01:00

On 16 Maj, 17:45, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Overvågning af dæktryk se mere påwww.daektryk.dk
> > sæt til MC koster 1.895.-
> > nem at montere monitor skal have tændings + & stel forbindelse.
>
> Det er jo på vej som krav til nye bilmodeller og ideen er ikke dum. En siver
> kan hurtigt bliver farligt.
>
> Men på en mc kan man også bedre føle hvad der foregår så mon ikke de fleste
> idag når at opdage hvad der er ved at ske inden det giver uheld...
>
> En pludselig punktering gør den jo hverken fra eller til på ...
>
> Sydfra er der også f.ekshttp://www.conrad.de/ce/de/product/491015/REIFENDRUCKKONTROLLSYSTEM-M...
> ser interessant ud til blot 60 Euro selvom det da ville være smartere med
> sensorer inden i dækket.

Ja den ene kan lide moren & den anden tager datteren.
www.dæktryk.dk ´s system overvåger dæktryk + temperaturen på luftet i
dækket. dvs. sikkerheden frem for … Hører jeg når nogle taler om
dette. Mange der køre motorsport er meget glad for systemet.
I dagens DK kan man vel altid finde noget der er, billiger.



Anders Majland (26-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-05-11 09:06


"Lars Hansen"
> Ja den ene kan lide moren & den anden tager datteren.
> www.dæktryk.dk ´s system overvåger dæktryk + temperaturen på luftet i
> dækket. dvs. sikkerheden frem for … Hører jeg når nogle taler om
> dette. Mange der køre motorsport er meget glad for systemet.
> I dagens DK kan man vel altid finde noget der er, billiger.

Sådan ca 10 enslydende indlæg give ikke positiv omtale - tværtimod.

Og hvilken gavn skulle en motorcyklist have af at få målt temperaturen
omkring ventilen - ikke i dækket ?
Selvfølgelig vil der være en hvis sammenhæng, men kender ikke nogen mc'er
hvor "dermed kan den også vise eventuelle fejl på bremserne."

Lars Hansen hedder nok i virkeligheden Martin Brink der står som registrant
og fuldmægtig på domænet daektryk.dk, mens dæktryk.dk er registerert til
Nordisk Dæk Import A/S

/A


Henrik Jensen (26-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Jensen


Dato : 26-05-11 09:33

>
> Lars Hansen hedder nok i virkeligheden Martin Brink der står som
> registrant og fuldmægtig på domænet daektryk.dk,


Præcis min tanke fra starten. !!!




Claus Frørup (26-05-2011)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 26-05-11 19:10

Isang tao pinangalanan, Lars Hansen nagsulat:


>Ja den ene kan lide moren & den anden tager datteren.
>www.dæktryk.dk ´s system overvåger dæktryk + temperaturen på luftet i
>dækket. dvs. sikkerheden frem for … Hører jeg når nogle taler om
>dette. Mange der køre motorsport er meget glad for systemet.
>I dagens DK kan man vel altid finde noget der er, billiger.

Tillykke, du har lige mistet en mulig kunde på grund af dit spam.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Lars Hansen (26-05-2011)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 26-05-11 01:00

On 16 Maj, 23:34, "Dan \"748\" Dethlefsen" <7...@dethlefsensOST.dk>
wrote:
> Den 16-05-2011 17:45, Anders Majland skrev:
>
> > ser interessant ud til blot 60 Euro selvom det da ville være smartere
> > med sensorer inden i dækket.
>
> og det ville værre endnu smartere hvis det kunne fåes som f.eks CAN-Bus
> modul, sp ville det kunne tilsluttes min instrumentering
>
> --
> Dan "748" Dethlefsen
> 748 - KLR250 - GPZ500Swww.dethlefsens.dkwww.robertsmc.dk

Ja den ene kan lide moren & den anden tager datteren.
www.dæktryk.dk ´s system overvåger dæktryk + temperaturen på luftet i
dækket. dvs. sikkerheden frem for … Hører jeg når nogle taler om
dette. Mange der køre motorsport er meget glad for systemet.
I dagens DK kan man vel altid finde noget der er, billiger.



Lars Hansen (26-05-2011)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 26-05-11 01:02

On 17 Maj, 22:50, "Per V. Misser" <per_mis...@mail.dk> wrote:
> Hej Dan
>
>  Anders Majland skrev:
>
> >> ser interessant ud til blot 60 Euro selvom det da ville være smartere
> >> med sensorer inden i dækket.
>
> > Dan skrev;
> > og det ville værre endnu smartere hvis det kunne fåes som f.eks CAN-Bus
> > modul, sp ville det kunne tilsluttes min instrumentering
>
> På min F800ST kører alt i CAN-Bus, og den er udstyret med sensorer i
> dækkene. Det hedder RDC.
> Sensorerne har en centrifugalregulator, og de begynder først at sende når
> hastigheden har været over 30 km/t. De sender til 15 min efter stop. Det
> viste dæktryk (i Bar med een decimal) er temperaturkompenseret til 20 grader
> C. Hvis temperaturen også er målt ude i dækkene synes jeg at det er
> ærgerligt at den ikke  kan vises. Det er ikke uinteressant ift kørestil
> hvilken temperatur der hersker i dækkene.
> Sensorerne må kunne købes som reservedel. Om RDC.styreenheden er en
> selvstændig boks som kan købes, eller er en integreret del af den centrale
> styring er jeg ikke klar over.
>
> --
> Per V. Misser
> F800ST08
> CX500E82
> SuperFox56 (projekt)

Ja den ene kan lide moren & den anden tager datteren.
www.dæktryk.dk ´s system overvåger dæktryk + temperaturen på luftet i
dækket. dvs. sikkerheden frem for … Hører jeg når nogle taler om
dette. Mange der køre motorsport er meget glad for systemet.
I dagens DK kan man vel altid finde noget der er, billiger.



Lars Hansen (26-05-2011)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 26-05-11 01:02

On 19 Maj, 11:13, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Så forskellige dækmonteringer vil kræve indprogrammering af aktuelle
> > dækomkreds hver gang eet af dækkene skiftes. Desuden vil svingkørsel
> > (nedlægninger) give variationer i den aktuelle omkreds (i hvert fald for
> > nogen dæktyper) og give fejlagtige meldinger.
> > Endelig vil det ikke være muligt at justere dæktryk på en tankstation,
> > fordi der ikke er målinger til rådighed ved stilstand, som det netop er
> > tilfældet ved RDC (op til 15 minutter efter stilstand).
>
> I bilen skulle det også være muligt at rekalibrere ret simpelt. Folk skulle
> også have fået fejlalarmer hvis de har parkeret bilen med den ene side i
> solen så dækkene der er blevet væsentligt varmere end i den anden (og dermed
> anden omkreds)
>
> > Jeg ved ikke om det lader sig gøre at få anvendelige data. Fordelen ville
> > være at det er billigt, fordi det kun er et spørgsmål om software..
>
> Yep - og med danske afgifter er det jo et godt argument
>
> > På F800 udnyttes abs data allerede til at slå abs fra af sikkerhedshensyn
> > ved wheelies, burn-out, langvarig baghjulslåsning i nedkørsler i terræn
> > mm.
>
> Ja, der er sket meget siden abs først blev introduceret på mc'er.
>
> Nu har jeg ikke lige aktuelle planer om at udskifte pakæslet (aka xtz 750)
> men en F800GS står højt på listen over attraktive alternativer. Selvom jeg
> tidliger har sagt at skulle det være bmw skulle et være en kardan i en
> adventure udgave.

Ja den ene kan lide moren & den anden tager datteren.
www.dæktryk.dk ´s system overvåger dæktryk + temperaturen på luftet i
dækket. dvs. sikkerheden frem for … Hører jeg når nogle taler om
dette. Mange der køre motorsport er meget glad for systemet.
I dagens DK kan man vel altid finde noget der er, billiger.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407849
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste