Windows filesharing-problem
Fra : Ulrik

Dato : 14-05-11 18:23

Hej

Jeg har i længere tid kørt med et drevmapning fra min pc1 til min pc2.
De kører begge XP pro, og filesharing'en har kørt (næsten) problemfrit.
Drevene er mappet via pc2's ipadresse.

Nu er der så kommet knas i maskineriet :(
Det er nu mere end ofte, at jeg ikke kan få adgang til mine shares, og
når jeg så endelig "får fat", går der ikke længe før forbindelsen ryger
igen.
Jeg har mistanke om, at det muligvis kan skyldes en anden pc, der og
dukket op og som går ind og "kæmper" om retten til at være masterbrowser
på netværket. Jeg kan i hvert fald se en del fejl i Windows' eventlog om
dette. Denne PC er udenfor min rækkevidde.

Har masterbrowseren betydning, når jeg mapper drev via ipadressen?

Kan jeg gøre noget for at få min PC til at "vinde kampen" om at blive
masterbrowser?

Jeg har ingen problemer med at tilgå pc2 med andre protokoller på
ipadressen - ping, ftp, vnc med videre... VNC gav godt nok lidt bøvl
lige da problemet opstod, men det virker til at være væk nu (Problemet
har eksisteret i 3 dage nu)

Mvh
Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 14-05-11 18:35

Jeg kan i øvrigt lige tilføje, at jeg ikke har ændret i opsætningen af
pc1, pc2 eller min router ifm. at problemet opstod.

/Ulrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-05-11 18:42

On Sat, 14 May 2011 19:23:20 +0200, Ulrik
<you.dont.need.it@invalid.none> wrote:

>Nu er der så kommet knas i maskineriet :(
>Det er nu mere end ofte, at jeg ikke kan få adgang til mine shares,
Hvordan forsøger du at få adgang ?

> og når jeg så endelig "får fat", går der ikke længe før forbindelsen ryger
>igen.
Hvordan ser du det ?

> [...]
>på netværket. Jeg kan i hvert fald se en del fejl i Windows' eventlog om
>dette. Denne PC er udenfor min rækkevidde.
Det har intet at gøre med muligheden for at tilgå shares via hostnavn
eller IP adresse, det er kun et spørgsmål om præsentation af hvad der
(måske) er på netværket. Kampen giver en del "Anders And" snak på dit
netværk men ikke noget der lægger det ned.

>Har masterbrowseren betydning, når jeg mapper drev via ipadressen?
Nej.

>Kan jeg gøre noget for at få min PC til at "vinde kampen" om at blive
>masterbrowser?
Ja, sæt de andre PCer til ikke at deltage i "kampen", skrue i
registreringsdatabasen hvis du har mod til det.

> [...]
>ipadressen - ping, ftp, vnc med videre... VNC gav godt nok lidt bøvl
>lige da problemet opstod, men det virker til at være væk nu (Problemet
Netværkskabel fejl ? Eller din(e) maskiner trænger til en
geninstallering.

/Hans

Fra : Ulrik

Dato : 14-05-11 20:00

On 14-05-2011 19:41, Hans Kjaergaard wrote:

> Hvordan forsøger du at få adgang ?

Jeg har mappet et par drev på pc2, så jeg kan nå dem på pc1. Disse drev
benytter jeg så i en del forskellige programmer.

> Hvordan ser du det ?

Jeg ser det, ved at jeg ikke længere har adgang til de mappede drev fra
pc1. Det har jeg så ikke i kortere eller længere perioder ad gangen.

> [...]
> (måske) er på netværket. Kampen giver en del "Anders And" snak på dit
> netværk men ikke noget der lægger det ned.

Fint nok. Så kan jeg udelukke det :)

> Ja, sæt de andre PCer til ikke at deltage i "kampen", skrue i
> registreringsdatabasen hvis du har mod til det.

Jeg har som sagt ikke adgang til de andre PC'ere, men hvis det ikke er
problemet, som du siger, gør det jo ikke noget :)

> Netværkskabel fejl ? Eller din(e) maskiner trænger til en
> geninstallering.

Jeg tvivler meget på, at det er netværksfejl af den ene eller anden
slags, eftersom det _kun_ er filesharing, jeg har problemer med.

/Ulrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-05-11 20:15

On Sat, 14 May 2011 21:00:06 +0200, Ulrik

>Jeg ser det, ved at jeg ikke længere har adgang til de mappede drev fra
>pc1. Det har jeg så ikke i kortere eller længere perioder ad gangen.
Får du nogen fejlmeddelser ?
Man kan opleve mistet adgang på flere måder, en er at explorer er lang
tid om at vise noget, en anden er en fejlmeddelse om at "forsinket
skrivning til enhed et-eller-andet er fejlet".
Den første har nok ikke ret meget med dit netværk som sådan at gøre,
det har den anden.

>Jeg tvivler meget på, at det er netværksfejl af den ene eller anden
>slags, eftersom det _kun_ er filesharing, jeg har problemer med.
Har du prøvet at lade maskinen pinge modparten igemmen længere tid,
evt. pipe outputtet over i en tekstfil ? Altså længe nok til at du ved
du har haft mistet adgangen til dine shares ?

Har du evt. en anden PC du kan sætte på og mounte dine shares på denne
også, for at se om problemet også er der, eller om det er relateret
til share-udbyderen eller netværket.

/Hans

Fra : Ulrik

Dato : 15-05-11 00:00

On 14-05-2011 21:15, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> skrivning til enhed et-eller-andet er fejlet".
> Den første har nok ikke ret meget med dit netværk som sådan at gøre,

Jeg oplever begge dele, ja :-/

> Har du prøvet at lade maskinen pinge modparten igemmen længere tid,
> evt. pipe outputtet over i en tekstfil ? Altså længe nok til at du ved
> du har haft mistet adgangen til dine shares ?

Jeg har prøvet at lade en ping køre i 1-1½ time uden udfald. Alle
pingtider er < 1ms.
Jeg prøver igen i løbet af i morgen.

/Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 15-05-11 14:23

Hey

Her er lidt flere "oplevelser" relateret til mit problem.

Min pc2 kører altid. Jeg har selvfølgelig forsøgt at genstarte den i
forbindelse med problemets opståen, men det har ikke gjort nogen forskel.

Problemet er størst, når jeg starter pc1 op. Der virker det som om, der
slet ikke er hul igennem til pc2. Det er med VNC, jeg forsøger at få
forbindelse. Jeg har også prøvet at få fat i FTP-serveren på pc2 en
enkelt gang kort efter opstart af pc1, men der var heller ikke forbindelse.
I modsætning til filesharing-problemerne virker VNC dog altid, når jeg
først har fået forbindelse første gang efter pc1 har været slukket!?

Jeg kan stadig ping'e pc2 fra pc1, der er slet ikke problemer.
Jeg kan også ping'e fra pc2 og "ud i verden".
Jeg prøvede så at ping'e pc1 fra pc2, og der var slet ikke hul igennem.
Jeg kom så i tanke om, at det er fordi, jeg ikke har flueben i "allow
incoming echo request" i opsætningen af windows firewall på pc1, så det
giver god mening.
Nu bliver det så mærkeligt!! Jeg har heller ikke sat dette flueben på
pc2, men alligevel kan jeg godt ping'e den. Det forstår jeg ikke???

Generelt fortsætter problemerne som tidligere beskrevet. Det virker som
om, det er meget periodevis. Nogle gange har jeg (næsten) problemfri
adgang til shares på pc2, andre gange går der lang tid (op mod 10-20
minutter), før jeg igen har hul igennem.

Forslag er stadig mere end velkomne :)

/Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 15-05-11 18:17

I øvrigt...
Når jeg skriver "net view" i en prompt går der et stykke tid uden
aktivitet, og så kommer beskeden
"System error 6118 has occurred.

The list of servers for this workgroup is not currently available"

Det sker selvom mine shares virker lige på det tidspunkt.

/Ulrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-05-11 18:45

On Sun, 15 May 2011 19:17:13 +0200, Ulrik
> [...]

>The list of servers for this workgroup is not currently available"
>
>Det sker selvom mine shares virker lige på det tidspunkt.

Ovenstående fejl er relateret til Masterbrowser funktionen og derfor
berører det heller ikke tilgangen til dine shares.

Jeg ville tage en frisk installeret maskine, sætte den på netværket
istedet for den hvor du har probelmer og se om fejlen kan genskabes
derpå.
Kan fejlen genskabes må det være noget udenfor maskinen der generer
problemet. Er der ingen fejl, ja så skal du nok se i øjenene at en
geninstallering muligvis er huirtigeste udvej.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-05-11 18:49

http://support.microsoft.com/kb/298804

/Hans

Fra : Ulrik

Dato : 15-05-11 20:20

On 15-05-2011 19:48, Hans Kjaergaard wrote:

> http://support.microsoft.com/kb/298804

Det er desværre nok der, det bærer hen ad.
Jeg forstår bare ikke, at det har kørt fint i årevis og så pludselig -
fra den ene dag til den anden - virker det ikke. Vel at mærke uden at
jeg har ændret opsætning. Jeg slukkede pc1 om aftenen på dag 1,
benyttede pc2 remote i løbet af dag 2 (fra en anden lokation), og da jeg
tænder pc1 om aftenen på dag 2 dukker problemet op og har været der siden.

/Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 17-05-11 08:30

Nu fik jeg eksperimenteret lidt mere i går...

Det viser sig mine problemer forsvinder som dug for solen, hvis jeg slår
min udbyders firewall fra. Og de kommer igen så snart jeg slår den til igen.

Jeg har naturligvis skrevet til min udbyder...

Tak for de gode råd, jeg fik herinde :)

/Ulrik

Fra : Cykelsmeden

Dato : 17-05-11 09:13

Den 17-05-2011 09:30, Ulrik skrev:
> [...]
> igen.
>
> Jeg har naturligvis skrevet til min udbyder...
interessant afslutning på problemet
skal det forstås således at du forbinder dine interne pcer via eksterne
adresser?

//finn

Fra : Ulrik

Dato : 17-05-11 10:34

On 17-05-2011 10:13, Cykelsmeden wrote:
> interessant afslutning på problemet
> skal det forstås således at du forbinder dine interne pcer via eksterne
> adresser?

De har hver kun en offentlig ip-adresse, ja.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-05-11 18:55

Den 14-05-2011 19:23, Ulrik skrev:
> [...]
> på netværket. Jeg kan i hvert fald se en del fejl i Windows' eventlog om
> dette. Denne PC er udenfor min rækkevidde.
Det har intet med masterbrowserfunktionalitet at gøre

> Har masterbrowseren betydning, når jeg mapper drev via ipadressen?
Nej

> Kan jeg gøre noget for at få min PC til at "vinde kampen" om at blive
> masterbrowser?
Ja, sæt den som winsserver, og fortæl de andre det. Men det er spild af tid!

> [...]
> ipadressen - ping, ftp, vnc med videre... VNC gav godt nok lidt bøvl
> lige da problemet opstod, men det virker til at være væk nu (Problemet
Der er problemer med dit net, og det kan sagtens være foranlediget af
den nye maskine. Kabling, netkortdrivere, hastighed eller samlinger er bud.

//finn