Castrol olie, hvor?
Fra : Wheelie

Dato : 13-05-11 16:14

Hvor køber man Castrol power 1 racing 4T, billigst?

Hvis MC producenten foreskriver 20w/40 for traditionel JASO MA olie,
hvilken viskositet skal så anvendes ved den forspurgte? Castrols smøretabel
siger 5W/40 men er det ikke for tyndt?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-05-11 19:18

> Hvor køber man Castrol power 1 racing 4T, billigst?

Jeg har lige købt fra mapodo.de, de har generelt ret gode priser på
olie. Dog er portoen lidt høj, men jeg fandt et par kolleger som jeg
kunne dele den med.

Louis har også Castrol 5W-40 på tilbud lige nu til en god pris, og de er
ikke så dyre med portoen.

> Hvis MC producenten foreskriver 20w/40 for traditionel JASO MA olie,
> hvilken viskositet skal så anvendes ved den forspurgte? Castrols smøretabel
> siger 5W/40 men er det ikke for tyndt?

Ved start vil det være tyndere, men under drift vil det have nogenlunde
den samme viskositet, så jeg tror næppe det betyder så meget. 20W-40
lyder også som noget man kun bør køre med når det er lunt i vejret, og
ikke som en typisk dansk ydersæson.

--
Mvh. Martin

Fra : Wheelie

Dato : 14-05-11 12:17

On Fri, 13 May 2011 20:17:48 +0200, Martin Sørensen wrote:

> Louis har også Castrol 5W-40 på tilbud lige nu til en god pris, og de er
> ikke så dyre med portoen.

Jeg kan nu ikke finde Castrol power 1 racing 4T hos louis.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-05-11 12:25

> Jeg kan nu ikke finde Castrol power 1 racing 4T hos louis.

Søg efter varenummer 10038348:
CASTROL MOTORENOEL 5W-40 RACING 4T HC-SYNTHESE 1 L

€10 for 1 liter lige nu.

--
Mvh. Martin

Fra : Wheelie

Dato : 15-05-11 20:09

On Sat, 14 May 2011 13:25:11 +0200, Martin Sørensen wrote:

> 10038348

Perfekt

Fra : Wheelie

Dato : 15-05-11 21:02

Vareteksten er:
CASTROL MOTOROIL 5W-40 RACING 4T HC-SYNTHETIC 1L
Er du sikker på at det er den nye power 1 racing, og ikke den forrige
udgave af denne olie, som hedder det samme bare uden "racing" i navnet.
På billedet er vist den rigtige, men hvad får man sendt konkret?
Ved du hvad portoen o.l. til Dk er?

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 13-05-11 16:19

On 13 Maj, 17:14, Wheelie <whee...@gmail.invalid> wrote:
> [...]
>
> Hvis MC producenten foreskriver 20w/40 for traditionel JASO MA olie,
> hvilken viskositet skal så anvendes ved den forspurgte? Castrols smøretabel

JASO MA har ikke noget med viskositeten at gøre, men derimod at det er
en olie til brug i motorer med vådkobling.
Så hvis producenten mener det er 20w/40 der skal bruges, så er det det
gældende tal uanset mærket på oliedunken

Fra : Wheelie

Dato : 14-05-11 12:07

On Fri, 13 May 2011 15:19:10 -0700 (PDT), Jesper Pedersen wrote:

> JASO MA har ikke noget med viskositeten at gøre

Det har jeg heller ikke påstået

> Så hvis producenten mener det er 20w/40 der skal bruges, så er det det
> gældende tal uanset mærket på oliedunken

Der tager du nok fejl. Min overbevisning er at den foreskrevne 20w/40
viskositet ikke umiddelbart kan overføres til helsyntetiske olier af MA2
kvalitet. De kan og skal måske, være tyndere.

"Castrol power 1 racing 4T" laver en 10W/50 i MA2 kvalitet (den ypperste),
som jeg er meget opmærksom på. Vil nogen kunne anbefale denne olie til en
moderne sportsbike med vandkøl, som jo altså ikke bliver ligeså varm som en
luftkølet bike i bykørsel.

Castrol påstår ligefrem at accelerationen bliver bedre.

Nogen erfaringer?

Fra : Bo :o\)

Dato : 14-05-11 14:30

"Wheelie" <wheelie@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> luftkølet bike i bykørsel.
>
> Castrol påstår ligefrem at accelerationen bliver bedre.

Hej

Jeg skiftede for nogen tid siden til denne på min Hornet.:
http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038394

Og jeg er 100% sikker på at motorlyden ændrede sig markant i forhold til da
jeg kørte på Silkoline og den føles altså også kvikkere.
Jeg ved godt at "en god tro" gør meget men er ret overbevist om at det ikke
er den eneste faktor her.
En måneds tid efter skiftede vi til samme olie på min fars CBF600 og lyder
fra motoren ændrede sig på nøjagtig samme måde ( det er jo også næsten samme
motor ) hvilket bekræfter mig i at den olie er suveræn.
Det er specielt lyden fra topstykket, ventiler og løftere, der bliver meget
blødere.

Jeg hælder med 100% sikkerhed den olie på igen næste gang, også selvom
prisen er lidt hamper.

Hvis du prøver den i 10W50 så kom gerne med en tilbagemelding omkring dine
erfaringer, jeg synes det er lidt spændende.

Bo

Fra : Wheelie

Dato : 15-05-11 20:52

On Sat, 14 May 2011 15:29:40 +0200, Bo wrote:

> Hvis du prøver den i 10W50

Det bliver 5W/40 udgaven som jeg prøver. Ifølge Castrols website er 10w/50
kun til tunede og slidte motorer, og vil koste nogle HK på en ny ej slidt
bike.
Man kan altså IKKE bruge fabrikkens anbefalinger af viskositet, men skal
bruge en tyndere som også selv havde forventet.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-05-11 08:46

> Jeg skiftede for nogen tid siden til denne på min Hornet.:
> http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038394

Og jeg bruger
http://www.louis.de/_106213ada90e85640c5719c17840d22ef6/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038452

Det både på den nu solgte XT600 og XTZ750'en - med skift hver 6000km som
yamaha anbefaldede i forrige årtusinde. Det kan godt være at jeg kunne
forlænge intervallet lidt med en moderne olie, men har nu valgt at holde mig
til de foreskrevne intervaller.
Det er selvfølkgelig ikke en castrol olie - men sammenlign selv
specificationerne. Selvfølgelig er der forskel på additiverne - men er
temmelig sikkert på at louis's procycle olier er gode nok, også til nye
moderne cykler ...

Jeg plejer at købe olien når den er på tilbud. Løseligt talt sammen må det
give 18-20 olieskift og jeg har brugt >65liter

/A