Holdbarhed på frossen kød
Fra : TDN

Dato : 13-05-11 10:52

Hej!

Fandt en svinemørbrad på bunden af fryseren. Er der en tommelfingerregel for
hvor længe magert svinekød kan holde sig frossent uden at tage skade mht.
smagen osv.

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Preben

Dato : 13-05-11 11:04

Den 13.05.2011 kl. 11:51 skrev TDN <tdnfjerndette@net.telenor.dk>:

> Hej!
>
> Fandt en svinemørbrad på bunden af fryseren. Er der en tommelfingerregel
> for hvor længe magert svinekød kan holde sig frossent uden at tage skade
> mht. smagen osv.

For fedt svinekød vil jeg sige maks 3 måneder, men en mørbrad er jo ikke
fed, så jeg vil mene, den kan holde sig 6+ måneder.
Prøv at tø den op og lugte til den. Hvis den lugter OK kan du roligt spise
den. Det kan du iøvrigt også selv om den ikke lugter så godt, det er bare
ikke så lækkert.
Ovenstående er selvfølgelig under forudsætning af, at den har været
opbevaret ved min. -18 grader.
--
mvh/Preben

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-05-11 12:23

TDN <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen
4dccff3b$0$312$14726298@news.sunsite.dk:

> Fandt en svinemørbrad på bunden af fryseren. Er der en
> tommelfingerregel for hvor længe magert svinekød kan holde sig
> frossent uden at tage skade mht. smagen osv.

Kød tager generelt skade på smagen, så snart det nedfryses. Når det så er
sagt, så fik jeg serveret en polskslagtet okseculotte forleden, der var
pakket i... 2001, og som havde ligget på frost siden. Det var så langt fra
verdens bedste culotte, men den var spiselig og - selvfølgelig - overhovedet
ikke sundhedsfarlig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TDN

Dato : 15-05-11 08:35

> [...]
>
> Fandt en svinemørbrad på bunden af fryseren. Er der en tommelfingerregel
> for hvor længe magert svinekød kan holde sig frossent uden at tage skade

Tog chanchen med andet køb i beredskab, men trods 3 år i fryseren fejlede
den intet, hverken lugtmæssigt eller smagsmæssigt, den fik en gang bacon
rundt om og en tur i Weber'en.

Takker for svar.

mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 02:50

On Fri, 13 May 2011 11:51:50 +0200, "TDN"
<tdnfjerndette@net.telenor.dk> wrote:

> [...]
>hvor længe magert svinekød kan holde sig frossent uden at tage skade mht.

Der var noget i Go'morgen Danmark på Tv2 for et par måneder siden. Der
blev det anbefalet at fedtholdigt kød ikke lå på frost mere end 1
måned, og at magert kød helst skulle bruges senest tre måneder efter
nedfrysning, men jeg vil helt ærligt mene, at det er overdrevet.

Jeg har netop optøet, stegt og spist en okse-steak, som har ligget på
frost siden nytår, og den fejlede bestemt ikke noget... tværtimod var
den mør, smagfuld og meget lækker. Den bar end ikke antydningen af at
være det mindste harsk i smagen.

Frys, tø op, lugt til kødet; og hvis duften er OK, så steg den
motherfucker.

Mvh

Dave

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-06-11 09:48

Den 02-06-2011 03:50, Dave skrev:
> [...]
> måned, og at magert kød helst skulle bruges senest tre måneder efter
> nedfrysning, men jeg vil helt ærligt mene, at det er overdrevet.
Det er vel også kun omkring 30% af hvad der altid har været gængs holdning.
Jeg har ingen problemer med en and (=fed) fra sidste jul i nov.
- nu mener jeg dog også at and skal være gennemstegt, = selv løsner sig
fra benene

//finn

Fra : Carsten Stage

Dato : 02-06-11 06:08

> [...]

> Fandt en svinemørbrad på bunden af fryseren. Er der en tommelfingerregel
> for hvor længe magert svinekød kan holde sig frossent uden at tage skade

Fandt i går også en i bunden af min fryser, mærket 090610, altså temmelig
tæt på et helt år. Tilberedt som jeg plejer var der ikke noget som helst at
udsætte på hverken duft eller smag...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage