ReadyNAS DUO på netværket ????
Fra : Ukendt

Dato : 13-05-11 10:49

Jeg er ved at erstatte en ældre SC101 med en ny ReadyNAS DUO.

Den gamle SC101 har siddet "med 2 switche til routeren" fordi det nu lige
passede bedst med placeringsmulighederne for SC101.

Jeg regner så med "bare" at erstatte SC101'eren med ReadyNAS'en, MEN ...

der er en yderst ustabil forbindelse til ReadyNAS'en, som gør, at det
faktisk ikke kan køre på denne måde. Jeg kan måske holde forbindelsen i
nogle minutter. ReadyNAS'en skal herefter slukkes og tændes igen for at jeg
kan få forbindelse med den igen-

Flytter jeg ReaduNAS'en hen til routeren og plugger direkte i den - sø kører
det fint !

Jeg vil helst have ReadyNAS'en til at stå, hvor den gamle SC101 stod - altså
med "2 switche til routeren" - hvorfor kan det ikke lade sig gøre ?

Mvh
KSor

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-05-11 13:06

Den 13-05-2011 11:48, KS skrev:
> [...]
>
> Jeg vil helst have ReadyNAS'en til at stå, hvor den gamle SC101 stod -
> altså med "2 switche til routeren" - hvorfor kan det ikke lade sig gøre ?
Der kan være flere årsager, men umiddelbart ser det ud til at NASen
kunne have kommunikationsproblemer med den første switch.
Det kunne være fordi NASen er ny, og gerne vil køre en højere
nethastighed, som den første switch har problemer med, og så bruges
tiden til at diskutere hastighed fremfor at flytte data.

- bare et bud ud fra givne oplysninger.

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-11 14:33

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen

Den 13-05-2011 11:48, KS skrev:
> [...]
nethastighed, som den første switch har problemer med, og så bruges
tiden til at diskutere hastighed fremfor at flytte data.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

>finn
Du skriver at den første switch kan have problemer med at køre den
hastighed,
som NAS'en gerne vil.

Alle netkort og switche er 100Mbps og følgende kabellængder:

router --- 5m --- 3COM switch 100Mbps --- 20m --- Typhoon 100Mbps - NAS og
en pc

Her køre pc'en fint, men NAS'en tabes efter nogle minutter.

router og NAS'en direkte i --- 5m --- 3COM switch 100Mbps --- 20m ---
Typhoon 100Mbps - pc

Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være "for
dårligt" ?

Mvh

Kan jeg teste det på nogen måde ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-05-11 14:59

On Fri, 13 May 2011 15:32:44 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:
>Her kører alt fint, men løsningen er ikke optimal - kan 20m kablet være "for
>dårligt" ?

Nej, op til 100 meter bør ikke være et problem.

Men hvis kablet er forkert lavet/samlet kan det give problemer.
Hvis du bruger færdig lavet kabler burde de jo være korrekte, men hvis
du selv har snekereret dine kabler kan årsagen til problemerne være
der.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-11 15:28

os DOT dk> wrote:
> [...]

Hvis du bruger færdig lavet kabler burde de jo være korrekte, men hvis
du selv har snekereret dine kabler kan årsagen til problemerne være

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jamen, der ER et kabel jeg selv har lavet, men det har jo fungeret
upåklageligt
med en pc og den gamle SC101 ude i "enden" - nu vil den nye ReadyNAS Duo
bare ikke - og ifølge diver LEDs på switchen kører det 100Mbps.

Jeg mener jo at have overholdt par-snoningen og farverækkefølge - kan man
teste det uden at skulle have dyrt udstyr ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-05-11 16:30

On Fri, 13 May 2011 16:27:50 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg mener jo at have overholdt par-snoningen og farverækkefølge - kan man
>teste det uden at skulle have dyrt udstyr ?

Læs tråd "Teste Cat6 kabel og terminering?" fra den 26-02-2011 i denne
gruppe, der vendes og drejes testning/kontrol af kabel.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-11 18:55

os DOT dk> wrote:

> [...]

/Hans
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jeg kan godt finde meddelelserne, men får at vide, at de ikke findes længere
på serveren - så den kan ikke vise selve meddelelsens indhold

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-05-11 19:03

KS skrev den 13-05-2011:
> [...]
> Jeg kan godt finde meddelelserne, men får at vide, at de ikke findes længere
> på serveren - så den kan ikke vise selve meddelelsens indhold

Prøv her
http://groups.google.com/group/dk.edb.netvaerk/browse_thread/thread/f02c11581ab6d78e

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-05-11 17:35

Den 13-05-2011 16:27, KS skrev:

> [...]
>
> Jeg mener jo at have overholdt par-snoningen og farverækkefølge - kan man
> teste det uden at skulle have dyrt udstyr ?
Nu kan jeg jo ikke udtale mig om kablet, da jeg ikke kender dine evner
og omhu
Men der er meget stor sandsynlighed for at problemet ligger her, udfra
beskrevne symptomer. Hvis din gamle nas havde et ældre netkort til 100Mb
har det været ret tolerant. Måske har du haft pakketab, som du aldrig
har opdaget. Nu har du så fået en netinterface, som troligen gerne vil
køre 1Gb. Så kløjs din ældre switch, da den ikke forstår
forhandlingsteknikken, og herved bliver der så store pakketab at NASen
står af og ikke gider mere. Et 1Gb netkort er mere kritisk end et 100Mb.

Man kan sagtens selv lave kabler til 1Gb, men det kræver omhu - og viden
om parsnoning.

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-11 19:00

Den 13-05-2011 16:27, KS skrev:

> [...]

om parsnoning.

//finn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nu nævner jeg jo ikke noget om 1Gbps netkort, men mener du, at der er et
sådant i NAS'en ?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-05-11 22:50

Den 13-05-2011 20:00, KS skrev:
> Nu nævner jeg jo ikke noget om 1Gbps netkort, men mener du, at der er et
> sådant i NAS'en ?

Rigtigt, men ja, jeg mener efterhånden de fleste fornuftige NAS har Gb
netkort.
Dermed være ikke sagt at det er fornuftigt, idet de færreste har en
diskperformance som lever op til det
- men det er da en reklameparameter.

//finn
nb quickopslag:
Hot swappable and lockable trays
Three (3) USB 2.0 ports
10/100/1000 Ethernet
-så prøv du at skifte kabel mellem NAS og switch - kig evt. på
switchens alder!

jeg ønsker mig vis en!!

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-11 07:18

Den 13-05-2011 20:00, KS skrev:
> [...]

switchens alder!

jeg ønsker mig vis en!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kablet mellem NAS of switch er jo det, som fuldgte med NAS'en, så
det har vist intet formål at skifte - så jeg må prøve med switchen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-11 07:26

Den 13-05-2011 11:48, KS skrev:
> [...]

dårligt" ?

Mvh
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg prøvede lige at flytte NAS'sen længere fra routeren med en 3COM switch
imellem:

router --- 5m --- 3COM switch 100Mbps og NAS'en i en port --- 20m ---
Typhoon 100Mbps - pc

Det kører fint, og 3COM'en er "kun" en 100Mbps - er problemet så ikke
isoleret til 20m kablet ?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-05-11 09:31

Den 14-05-2011 08:25, KS skrev:
Det ville hjælpe betragteligt på kommunikationen, hvis du valgte en
NewsReader som kunne quote!

> [...]
> Typhoon 100Mbps - pc
>
> Det kører fint, og 3COM'en er "kun" en 100Mbps - er problemet så ikke

Jeg døjer lidt med at fange ændringen, men der kan være tale om 2 problemer:
1. kablet ikke perfekt!
- alene hvis forbindelserne er korrekte og pænt lavet, men
"twistningen" ikke er ført helt frem (1-2 mm) til stikket, får
2. Switchen er så gammel, at negotiation om hastighed ikke er god ifb.
med 1Gb. (ikke ofte, men set af og til)

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-11 10:11

> [...]

med 1Gb. (ikke ofte, men set af og til)

//finn
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

jow, Finn NAS'en er flyttet på den anden side af 20m kablet

Switchen længst væk fra routeren ER jo en 100Mbprs og IKKE en 1Gbps - så
der forhandles vel slet ikke ?
Den anden switch (tæt på routeren) er OGSÅ en 100Mbps og her virker NAS'en,
så forskellen er:

1) NAS'en er koblet til en anden switch, men stadig en 100Mbps
2) 20m kablet er "ude" af trafikken mellem router og NAS
3) NAS'en kan dog stadig "ses fra" pc'en ude i enden af 20m kablet -
og den virker fra denne pc også !

Kan jeg nu udelukke "fejl" i 20m kablet, når pc'en i enden af 20m kablet
uden problemer kan anvende NAS'en ?

Desværre kan jeg ikke bytte switchene, da der er forskel på antal porte
i switchene og det antal pote jeg skal bruge de 2 steder - øv !

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-05-11 10:50

On Sat, 14 May 2011 11:11:21 +0200, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:

>Desværre kan jeg ikke bytte switchene, da der er forskel på antal porte
>i switchene og det antal pote jeg skal bruge de 2 steder - øv !
Kig på den switch med færrest porte, kig på strømforbruget, hvis den
er gammel mok og den kører 24/7 så vil en udskiftning til en ny kunne
tjene sig ind bare i strømforbrug alene. Ja det kunne være du skulle
kigge på begge switche mhp strømforbruget ?

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-05-11 10:57

Den 14-05-2011 11:50, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> tjene sig ind bare i strømforbrug alene. Ja det kunne være du skulle
> kigge på begge switche mhp strømforbruget ?
sku' lige til at kommentere det samme

alligevel ville jeg, som en sur gammel tværing, også købe et nyt godt
20m patchkabel - men giv ikke meget over 125,-
- det er kun baseret på mange års erfaring.

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-11 11:55

> [...]

//finn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Så enkelt er det nu ikke, bare at købe et nyt kabel ... det skal jo føres
rundt
i huset også, og DET er ikke "bare lige" - ska' jeg hilse at sige !

- men FEJLER kablet noget, når min sidst skitserede opstilling faktisk
virker ?

- det tyder vel nærmest på, at kommunikationen mellem NAS'en og den switch
i yderste ende af 20m kablet er problemet, når NAS'en er tilsluttet denne
switch.

- er det forkert sluttet ?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-05-11 12:28

Den 14-05-2011 12:55, KS skrev:
> Så enkelt er det nu ikke, bare at købe et nyt kabel ... det skal jo
> føres rundt
> i huset også, og DET er ikke "bare lige" - ska' jeg hilse at sige !
åh ja, og stikkene er tykkere end hullerne

> - men FEJLER kablet noget, når min sidst skitserede opstilling faktisk
> virker ?
Jeg mener stadig kablet er en mulighed.
Hvis der er støj grundet forkert/dårlig parring, kan to 100Mb sagtens se
ud til at køre fejlfrit, idet pakketabet ikke når "væltepunktet"
Hvis det ene interface forsøger at køre 1Gb vil der blive [mange]flere
fejlpakker, og den ene enhed vil lettere nå "det virker sgu'ettte
punktet

> - det tyder vel nærmest på, at kommunikationen mellem NAS'en og den switch
> i yderste ende af 20m kablet er problemet, når NAS'en er tilsluttet
> denne switch.
>
> - er det forkert sluttet ?
Nej! - spørgsmålet er så bare: switchen, NASen, kablet eller en kombination.
//finn
- og kommentaren om skift var mere, ment som en hjælp, både på en
hurtigere, bedre og måske også en mere økonomisk løsning. Det var ikke
flabet!

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-11 14:07

Den 14-05-2011 12:55, KS skrev:
> [...]

- og kommentaren om skift var mere, ment som en hjælp, både på en
hurtigere, bedre og måske også en mere økonomisk løsning. Det var ikke
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nu prøvede jeg at bytte rundt på switchene - wupti ... så virker det - altså
løsningen:

router --- switch (4) med 2 pc'er --- 20m kabel --- switch (8) -- NAS og 1
pc

Så "fejlen" er, at NAS'en ikke kan kommunikere stabilt med den switch, som
nu sidder
tættest på routeren - desværre har den kun 4 porte og jeg skal bruge 7 på
dette sted.

Hvis tiden nu viser, at jeg kan kopiere 50Gb med samme sekund-rate via
20m kablet som IKKE via 20m kabel - så kan jeg vel slutte, at 20m kablet
også er "godt nok" - eller hva' ?

Det skide IT er sgu' mere "Plug&Pray" end "Plug&Play" !

Mvh KSor

Så jeg må have fat i en ny switch med 8 porte.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-05-11 14:23

Den 14-05-2011 15:07, KS skrev:

> Hvis tiden nu viser, at jeg kan kopiere 50Gb med samme sekund-rate via
> 20m kablet som IKKE via 20m kabel - så kan jeg vel slutte, at 20m kablet
> også er "godt nok" - eller hva' ?

det vil jeg godt acceptere!
> Det skide IT er sgu' mere "Plug&Pray" end "Plug&Play" !
>
> Mvh KSor
>

> Så jeg må have fat i en ny switch med 8 porte.

husk at kigge på effektforbruget, hvis den sidder 24/7

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-11 11:48

os DOT dk> wrote:

> [...]
tjene sig ind bare i strømforbrug alene. Ja det kunne være du skulle
kigge på begge switche mhp strømforbruget ?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Interessant form for fejlfinding - bare skift det hele !

.... ja, det er da rigtigt ... i disse tider har det jo rigtig mange fordele,
strømforbruget
falder, omsætningen stiger, flere kommer i arbejde o.s.v.

jeg søger bare lidt hjælp til at finde en fejl så jeg kan få min NAS til at
virke på den
placering jeg gerne vil have den stående på !

.... men OK, jeg fik budskabet, så tak for jeres indsats.

Mvh
KSor

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-05-11 02:22

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> netkort.
> Dermed være ikke sagt at det er fornuftigt, idet de færreste har en

Det er muligt at dine diske i NAS'en ikke kan levere 100-100 MB/sec, men
hvis de kan levere mere end 10-12 MB/sec (meget sandsynligt), vil du have
gavn af et gigabit netkort.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-11 16:28

On Sat, 14 May 2011 15:33:14 +0200
Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Nej.

Asbjørn har ret:

# hdparm -tT /dev/sdc

/dev/sdc:
Timing cached reads: 2448 MB in 2.00 seconds = 1222.49 MB/sec
Timing buffered disk reads: 768 MB in 3.00 seconds = 255.60 MB/sec

Ovenstående er en måling lavet på et fiberforbundet SAN (IBM DS4800)
under VmWare ESX4.0 hvorpå findes et VMFS filsystem.

Det er ikke state of the art jern, men det har stadigvæk imponerende
specs.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-05-11 19:41

KS wrote:

> Interessant form for fejlfinding - bare skift det hele !

Forslaget om udskiftning gik på strømforbruget, men derudover er det en
ganske effektiv metode til fejlfinding (hvis der er N mulige fejlkilder,
så skift en ting ad gangen, og se hvad der sker). Hvis to switche giver
samme fejl, er det nok ikke der at fejlen ligger.

Det kræver et par kasser med lidt ekstra hardware, hvilket f.eks. kan
opbygges ved at beholde den gamle XX når der købes en ny "smartere", og
brugtpriser for IT hardware er alligevel meget tæt på 0 kr.

For et par uger siden havde jeg et DVB-C PCI kort som jeg troede var
defekt. Det var det bare ikke; det var mit PCI riser kort som var defekt
(kortet skulle sidde i et mini-ITX kabinet). Hvilket jeg opdagede ved at
prøve med et andet PCI riser kort..

--
Jesper Lund