Så skete det igen :(
Fra : DMCN 721

Dato : 08-05-11 23:46

http://ekstrabladet.dk/112/article1550953.ece

Nordjyllands Politi modtog i dag klokken 14.20 en anmeldelse om, at en
personbil og en motorcykel var kørt sammen på Roldvej i Haverslev i
Nordjylland. Det oplyser vagthavende ved Nordjyllands Politi overfor
ekstrabladet.dk.

- Der er en kvindelig bilist, der kommer af Roldvej fra sydgående retning og
skal dreje til venstre ind på en grund. Samtidig med at hun drejer, er der
en motorcyklist, der kører ind i siden på bilen, forklarer den vagthavende.

Efter ulykken blev der sendt både politi og ambulance til ulykkesstedet, og
kort tid efter blev motorcyklisten erklæret for død.

Hvad der præcis ligger til grund for den tragiske ulykke er uvis, men ifølge
den vagthavende er der en stor sandsynlighed for, at den kvindelige bilist
overså motorcyklisten, da hun drejede.

- Vi har en formodning om, hvem han er, men da vi endnu ikke har underrettet
de pårørende, så holder jeg altså informationerne for mig selv, siger den
vagthavende.

Den kvindelige bilist slap fra uheldet uden skrammer.

--

Pas på Jer selv derude, der er mange idioter i trafikken...

Mvh

Jarl

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-05-11 13:06

On 09-05-2011 00:46, DMCN 721 wrote:

> Pas på Jer selv derude, der er mange idioter i trafikken...
>
> Mvh
>
> Jarl

Ja - også mc'ister der kommer farende hen ad landevejen med 160 km/t.

Lad dog vær med at dømme før du kender omstændighederne.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Jante

Dato : 11-05-11 13:36

"Karl Erik Christensen" skrev:

> Lad dog vær med at dømme før du kender omstændighederne.

"DMCN 721" dømmer sågu' da heller ikke nogen!
Prøv lige at læse hans indlæg igen, inden DU dømmer...

/J

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-05-11 13:59

"Jante" <adressen@er.invalid> skrev i meddelelsen

> "DMCN 721" dømmer sågu' da heller ikke nogen!
> Prøv lige at læse hans indlæg igen, inden DU dømmer...
>

> /J

DMCN skriver:"Pas på Jer selv derude, der er mange idioter i trafikken.."

Jeg ved godt at det er skrevet i hans underskrift, men det er første gang
han skriver det.

Hvis han ikke dømmer, hvad gør han så?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 11-05-11 14:45

Den 11-05-2011 14:59, Per Henneberg Kristensen skrev:

klip

> DMCN skriver:"Pas på Jer selv derude, der er mange idioter i trafikken.."
>
> Jeg ved godt at det er skrevet i hans underskrift, men det er første
> gang han skriver det.
>
> Hvis han ikke dømmer, hvad gør han så?

Konstaterer.

Der findes idioter i alle områder af samfundet, og selvfølgelig også i
trafikken. Jeg har i hvert fald mødt adskillige, og adskillige har
sikkert også mødt mig (som idiot). Det er ikke længere siden end i
lørdags, hvor jeg selv kørte som idiot. Jeg tror de fleste har prøvet
det en gang imellem.

Med venlig hilsen en periodisk idiot

Benjamin R. Giversen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-05-11 13:08

"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Den 11-05-2011 14:59, Per Henneberg Kristensen skrev:
>
> klip

> Konstaterer.

Jeg kan så konstatere at der er mange motorcykelister der kører for hurtigt
i trafikken og at det kun rammer dem selv i de fleste tilfælde.

Heldigvis.

Fra : Jante

Dato : 13-05-11 01:10

"Per Henneberg Kristensen" skrev:

> Jeg kan så konstatere at der er mange motorcykelister der kører for
> hurtigt i trafikken ...

Jeg er simpelthen nødt til at spørge dig:

Hvorledes konstaterer du det?
Hvor stort er det materiale, du baserer din konstatering på?
Hvordan relaterer det til antallet af bilister som kører for stærkt?
Hvorfor mener du, at det er et validt forsvar for bilister som
overtræder vigepligtsreglerne, og dermed dræber andre?

> ... og at det kun rammer dem selv i de fleste tilfælde.
>
> Heldigvis.

Hvis det er korrekt, hvori består så dit problem?

/J

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-11 09:52

> Jeg er simpelthen nødt til at spørge dig:
>
> Hvorledes konstaterer du det?

Gennem min daglige gang i trafikken, både på 2, 4 og mange flere hjul.

> Hvor stort er det materiale, du baserer din konstatering på?

Hele mit liv, så hvis hver enkelt oplevelse var blevet skrevet ned, så ville
det være meget meget stort.

> Hvordan relaterer det til antallet af bilister som kører for stærkt?

Jeg kan ikke lige se hvad det har med denne sag at skaffe?

> Hvorfor mener du, at det er et validt forsvar for bilister som
> overtræder vigepligtsreglerne, og dermed dræber andre?

Mange motorcyklister har endnu ikke opdaget at hastighed er farlig, når der
er bilister i nærheden. Uanset om hastigheden er over eller under det
lovlige, så bliver motorcyklister overset.

> Hvis det er korrekt, hvori består så dit problem?

Jeg har ingen problem. Motorcyklisterne har et problem. De har bare ikke
opdaget hvad det er endnu. Lad mig hjælpe:

- Motorcyklister kører for hurtigt
- Motorcyklister er nemme at overse.

--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)
Pas på planeten jorden. Jeg har mine ting på den!

Fra : Anders Majland

Dato : 21-05-11 14:45

> Mange motorcyklister har endnu ikke opdaget at hastighed er farlig, når
> der er bilister i nærheden. Uanset om hastigheden er over eller under det
> lovlige, så bliver motorcyklister overset.

Så langt så godt ..

> Jeg har ingen problem. Motorcyklisterne har et problem. De har bare ikke
> opdaget hvad det er endnu. Lad mig hjælpe:
> - Motorcyklister kører for hurtigt

Troede du holdt dig for god til den slags generaliseringer ...

> - Motorcyklister er nemme at overse.

Essensen som du selv skrev herover er at bilister har en grim tendens til at
overse mindre medtrafikenter som motorcyklister og cyklister.

Engelsk forskning viser at det for stor del skyldes at vi kun ser det vi
kigger efter. Så kigger vi efter biler eller andet der kunen være en fare
for os overser vi nemt andre ting da det er begrænset hvor mange synsindtryk
vi kan bearbejde.

Så _ser_ man ikke bevidst efter mindre medtrafikanter, man overlader det til
underbevidstheden at filtrere i det billede man kigger på. Ja så overser man
uhyggeligt nemt en (motor)cyklist.

Medmindre en motorcyklist kører meget for stærkt så er det ingen
undskyldning for at overse vedkommende hvis oversigten på stedet ellers er
iorden. Hvad er meget for stærkt så - ja det er så op til domstolene. Men
de 2 knaldperler der kørte flere gange den tilladte hastighed og drejede en
autocamper for et par år siden var over. Men +30% på en landevej er imho
ikke så grel en forseelse at det skal dele skylden hvor en modpart har
ubetinget vigepligt. Derimellem er en gråzone hvor skyld måske godt kan
deles ...

/A

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-11 17:51

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Så langt så godt ..

> Troede du holdt dig for god til den slags generaliseringer ...

Jeg holder mig til hastighedsbegrænsningerne. Jeg har endnu til gode at
overhale en motorcyklist ..

> [...]
> imho ikke så grel en forseelse at det skal dele skylden hvor en modpart
> har ubetinget vigepligt. Derimellem er en gråzone hvor skyld måske godt

"Motorcyklister er nemme at overse" burde nok i stedet være "bilister ser
sig generelt ikke godt nok for".

Som overholder af landets fartbegrænsninger 99% af tiden bliver jeg tit
overhalet. Jeg er altid klar på bremsen, når jeg på en større vej bliver
overhalet af en bil der overhaler hvor der er udkørsler i venstre side af
vejen - fordi hvor tit ser man ikke en bilist køre ud fra en sådan sidevej
og dreje til højre uden nogensinde at have orienteret sig til højre - fordi
det er da helt umuligt at der skulle komme en bil i overhalingsbanen i det
sekund han styrer ud på den større vej i overhalingssporet.

Jeg må også som ny brillebærer konstatere at kanten af brillerne kan spærre
for udsynet, hvis man ikke passer på. Pas på brillevalget!

Jeg bor i en mindre by ud til hovedvejen med hastighedsbegrænsning 50 km/t.
Jeg hører tit motorcykler accellerere ud af byen som om strømerne pustede
dem i nakken. Jeg blev en dag overhalet af en motorcyklist der kørte 300
meter for hver gang jeg kørte 100. Jeg kørte 80 - så han kørte altså 240 km
i timen imellem 2 byer med en afstand på 2.1 km. Motorcyklister kører
generelt for hurtigt. De burde jo egentligt køre langsommere end bilerne med
den risiko de udsætter sig selv for i tilfælde af et uheld.

Maks. 60 km/t :)

Fra : Jante

Dato : 21-05-11 19:09

"Per Henneberg Kristensen" skrev:

> Jeg holder mig til hastighedsbegrænsningerne.

Tror du da...

> "Motorcyklister er nemme at overse" burde nok i stedet være "bilister
> ser sig generelt ikke godt nok for".

Netop! Hvor svært var det?

> [...]
> orienteret sig til højre - fordi det er da helt umuligt at der skulle
> komme en bil i overhalingsbanen i det sekund han styrer ud på den

Igen bilisterne, som du så indædt forsvarede tidligere.

> Jeg må også som ny brillebærer konstatere at kanten af brillerne kan
> spærre for udsynet, hvis man ikke passer på. Pas på brillevalget!

Må jeg foreslå kontaktlinser - for du kører ikke med læsebrillerne, vel?

> Jeg bor i en mindre by ud til hovedvejen med hastighedsbegrænsning 50
> km/t. Jeg hører tit motorcykler accellerere ud af byen som om
> strømerne pustede dem i nakken.

Og du kan simpelthen høre, hvor højt, de er gearede?

> Jeg blev en dag overhalet af en motorcyklist der kørte 300 meter for
> hver gang jeg kørte 100. Jeg kørte 80 - så han kørte altså 240 km i
> timen imellem 2 byer med en afstand på 2.1 km.

Dragbike? Eller er det (også) bedømt mest på lyden?

> Motorcyklister kører generelt for hurtigt.

Nej, de gør ikke. Det er der intet statistisk belæg for!
Nogle kører for stærkt, men det er bestemt ikke normen.

> De burde jo egentligt køre langsommere end bilerne med den risiko de
> udsætter sig selv for i tilfælde af et uheld.

Tværtimod.
Det gælder da om at komme væk fra bilerne hurtigst muligt

> Maks. 60 km/t :)

Du er syg i potten, gammelfar

/J

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-11 10:20

> Tror du da...

Ja, det er nok temmelig umuligt for en motorcyklist at tro det selv for en
bilist. Men det er kendsgerningen. Jeg gjorde det også da jeg kørte på min
første MC, en Honda 175 for 35 år siden.

> Netop! Hvor svært var det?

Det ene udelukker langt fra det andet. Motorcyklister kører alt for stærk.
Det vil jeg til enhver tid stå ved.

> Igen bilisterne, som du så indædt forsvarede tidligere.

Indædt? MC´erne kører stadig for hurtig.

> Må jeg foreslå kontaktlinser - for du kører ikke med læsebrillerne, vel?

Du ved intet om briller, vel?

> Og du kan simpelthen høre, hvor højt, de er gearede?

Jeg er gammel i gårde, også gammel motorcyklist. Når man først har
accellereret op igennem en 3-4 gear, så kører man betydeligt hurtigere end
80 km/t.

> Dragbike? Eller er det (også) bedømt mest på lyden?

Hvad er det du ikke forstår ved at jeg kørte 100 meter for hver gang han
kørte 300 ?? Når han passerer mig i det øjeblik vi kører forbi en
kilometersten og når ud på 300 meter, når jeg har kørt 100, hvor hurtig
kører han så når jeg kører 80?

> Nej, de gør ikke. Det er der intet statistisk belæg for!
> Nogle kører for stærkt, men det er bestemt ikke normen.

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-15789491:motorcyklister-d%C3%B8r-i-vejkurver.html

De kører - jf. ovenstående - faktisk så hurtigt at de er farlige hver gang
vejen drejer en lille smule.

> De burde jo egentligt køre langsommere end bilerne med den risiko de
>
> Tværtimod.
> Det gælder da om at komme væk fra bilerne hurtigst muligt

Ja, og jf. ovenstående, så lykkedes det da også at lave en del solouheld i
det forsøg.

> Du er syg i potten, gammelfar

Kun når jeg kører baneløb. MC´ister er syge i potten i det offentlig rum. ;)

Fra : CL

Dato : 22-05-11 11:05

Den 22-05-2011 11:19, Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
>
> Det ene udelukker langt fra det andet. Motorcyklister kører alt for
> stærk. Det vil jeg til enhver tid stå ved.

Du lyder som en mavesur gammel mand der ikke mere må køre MC

> Indædt? MC´erne kører stadig for hurtig.

Igen en udokumenteret påstand

> http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-15789491:motorcyklister-d%C3%B8r-i-vejkurver.html

Du gætter, i dit eget link står der INTET om for høj hastighed !!!

Carsten Larsen

Fra : Jante

Dato : 22-05-11 16:48

> [...]
> for en bilist. Men det er kendsgerningen. Jeg gjorde det også da jeg
> kørte på min første MC, en Honda 175 for 35 år siden.

Nu er jeg altså ikke motorcyklist - helbredet tillader det ikke mere.
Jeg har engang været det - indtil en bilist totalskadede min MC
ved at *overse* den, mens den holdt forskriftsmæssigt parkeret...
Han stak iøvrigt efterfølgende af fra regningen:(

> ... Motorcyklister kører alt for
> stærk. Det vil jeg til enhver tid stå ved.

Nogle gør, nogle gør ikke - bla. du, og jeg selv forresten.

> Du ved intet om briller, vel?

Tja, på mit svendebrev, såvel som på min autorisation står der
hhv. optiker, optometrist og oftalmolog, så jo, det vil jeg mene.

> Jeg er gammel i gårde, også gammel motorcyklist. Når man først har
> accellereret op igennem en 3-4 gear, så kører man betydeligt
> hurtigere end 80 km/t.

Sandsynligvis, ja, men det er stadig gætværk!
(Og ja, du er også gammel, dén har vi fanget:)

> [...]
> han kørte 300 ?? Når han passerer mig i det øjeblik vi kører forbi en
> kilometersten og når ud på 300 meter, når jeg har kørt 100, hvor

Hvordan har han opnået dén hastighed på så kort en strækning?

> http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-15789491:motorcyklister-d%C3%B8r-i-vejkurver.html
>
> De kører - jf. ovenstående - faktisk så hurtigt at de er farlige hver
> gang vejen drejer en lille smule.

Det er noget eklatant vrøvl, det siger artiklen da intet om! Faktisk er
ordet 'hastighed' slet ikke nævnt i artiklen. Prøv bruge læsebrillerne
til det, de er beregnet til, og læs fakta-boksen til artiklen -
- nr. 1. i statistikken er venstresvingende bilister!

> Ja, og jf. ovenstående, så lykkedes det da også at lave en del
> solouheld i det forsøg.

Der sker nogle solouheld, ja.
Men de er bestemt ikke i majoritet. Langtfra, endda.

> ... MC´ister er syge i potten i det offentlige rum. ;)

Det er en påstand, jeg ikke kan genkende fra min færden.
Måske er det årlige veteranløb vejen frem, for dig?
;)

/J

Fra : Jante

Dato : 21-05-11 18:36

> Gennem min daglige gang i trafikken, både på 2, 4 og mange flere hjul.

Altså ganske subjektivt, ikke sandt?

> Hele mit liv, så hvis hver enkelt oplevelse var blevet skrevet ned,
> så ville det være meget meget stort.

Aha, en 'moden' herre... Det kan forklare din bias.

> Jeg kan ikke lige se hvad det har med denne sag at skaffe?

Det kunne have belyst årsagen til førnævnte bias.

> Mange motorcyklister har endnu ikke opdaget at hastighed er farlig,
> når der er bilister i nærheden. Uanset om hastigheden er over eller
> under det lovlige, så bliver motorcyklister overset.

Hvilket overhovedet ikke forholder sig til mit spørgsmål.

Derimod bekræfter det fint, at motorcyklisters hastighed *ikke*
er afgørende årsag til, at disse ofte bliver overset - af bilister!
Og da motorcykler på ingen måde er usynlige tillader jeg mig
derfor at påstå, at hastighed ikke per definition er farlig;
bilister derimod *er* farlige for alle andre - uanset hastighed!

> Motorcyklisterne har et problem. De har bare ikke opdaget hvad det er
> endnu.

Jo, det er skam almindelig kendt;
problemet er bilister som ikke ser sig for!

> - Motorcyklister kører for hurtigt

Flot generalisering, men ganske uden relevans her.

> - Motorcyklister er nemme at overse.

Nej, drop nu den latterlige påstand;
den er da ingen gyldig undskyldning.
Bilister overser nemt motorcyklister; det kan sågu'
da på ingen måde være motorcyklisternes fejl!

(Mælken i mit køleskab er blevet sur;
er det mælkens, eller min skyld?)

/J

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-11 10:29

> Altså ganske subjektivt, ikke sandt?

Da jeg kørte hjem fra arbejde i går, blev jeg overhalet af 2 motorcyklister,
som mente det var i orden at køre slalom imellem bilerne for at komme frem.
Jeg ser kun biler med blå blink køre lige så hurtigt det pågældende sted.

> Aha, en 'moden' herre... Det kan forklare din bias.

En moden herre der har set og prøvet lidt af hvert i alle slags køretøjer.
Men det tæller åbenbart ikke i din lille verden.

> Hvilket overhovedet ikke forholder sig til mit spørgsmål.

Jeg forsvarer ikke bilisterne - jeg konstaterer bare at de ikke altid har
styr på at holde noget så simpelt som en ubetinget vigepligt. Samtidig må
jeg så konstatere at mc´isterne - deres hastighed taget i betragtning - ikke
betragter det som et faresignal for dem selv.

> [...]
> derfor at påstå, at hastighed ikke per definition er farlig;
> bilister derimod *er* farlige for alle andre - uanset hastighed!

Når mc´isterne bevæger sig med hastigheder på en strækning, der er højere
end hvad normalt trafik bevæger sig med, så må de tage med i betragtning at
de er i fare, både for sig selv og andre.

> Jo, det er skam almindelig kendt;
> problemet er bilister som ikke ser sig for!

Så forstår jeg ikke at de ikke sætter farten ned?

> Flot generalisering, men ganske uden relevans her.

Særdeles relevant for de mc´ister som hver dag ender op som offer i en
ulykke.

> Nej, drop nu den latterlige påstand;
> den er da ingen gyldig undskyldning.

Det er ingen undskyldning. Det er fakta.

> Bilister overser nemt motorcyklister; det kan sågu'
> da på ingen måde være motorcyklisternes fejl!

Var det min påstand (læs igen!).

> (Mælken i mit køleskab er blevet sur;
> er det mælkens, eller min skyld?)

Prøv at se lidt på temperaturen i køleskabet (hvis du sidder på en mc, så
kik på speedometeret).

Fra : Jante

Dato : 22-05-11 16:48

> [...]
> motorcyklister, som mente det var i orden at køre slalom imellem
> bilerne for at komme frem. Jeg ser kun biler med blå blink køre lige

Selvfølgelig er der også idioter blandt motorcyklister.
Alt andet ville være utopi, når der nu er så mange idioter blandt
bilisterne. Det berettiger bare ikke dine grove generaliseringer.

> En moden herre der har set og prøvet lidt af hvert i alle slags
> køretøjer. Men det tæller åbenbart ikke i din lille verden.

:) Min verden er såmænd ikke så lille endda.

> Jeg forsvarer ikke bilisterne - jeg konstaterer bare at de ikke altid
> har styr på at holde noget så simpelt som en ubetinget vigepligt.

Jo, du har forsvaret bilisters overtrædelse af vigepligtsreglerne
med en udokumenteret påstand om motorcyklisters generelle
hastighed.

> Samtidig må jeg så konstatere at mc´isterne - deres hastighed taget i
> betragtning - ikke betragter det som et faresignal for dem selv.

Jo, tro mig, det gør de skam!

> Når mc´isterne bevæger sig med hastigheder på en strækning, der er
> højere end hvad normalt trafik bevæger sig med, så må de tage med i
> betragtning at de er i fare, både for sig selv og andre.

Hvad er 'normal' trafik?
Motorcykler hører i allerhøjeste grad med i det normale trafikbillede!

> Så forstår jeg ikke at de ikke sætter farten ned?

Det ér sivet ind, (at du ikke forstår...;)

> Særdeles relevant for de mc´ister som hver dag ender op som offer i en
> ulykke.

- som oftest forårsaget af en bilist, der ikke så sig for...

> Det er ingen undskyldning. Det er fakta.

Som du stadig bruger som undskyldning.

> Var det min påstand (læs igen!).

Jeg har læst det igen, og ja, det mener jeg stadig, det var.

> Prøv at se lidt på temperaturen i køleskabet (hvis du sidder på en mc,
> så kik på speedometeret).

Farten i mit køleskab er lige, som den skal være.
Speedometeret viser +5 grader.

/J

Fra : Jante

Dato : 11-05-11 17:21

"Per Henneberg Kristensen" skrev:

> DMCN skriver:"Pas på Jer selv derude, der er mange idioter i
> trafikken.."

Præcis. Og så er det ikk' engang løwn.

> Jeg ved godt at det er skrevet i hans underskrift, men det er første
> gang han skriver det.

Signaturer er 'fredede' - dem ser man normalt bort fra.

> Hvis han ikke dømmer, hvad gør han så?

Det er en simpel konstatering.

/J

Fra : DMCN 721

Dato : 13-05-11 16:49

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg ved godt at det er skrevet i hans underskrift, men det er første gang

Advarer blot mine medmotorcyklister, og minder om at trafikken er farlig og
at DU og JEG kan være med til at gære den lidt mere sikker.
Jarl

Fra : HEME

Dato : 11-05-11 13:37

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Ja - også mc'ister der kommer farende hen ad landevejen med 160 km/t.
>
> Lad dog vær med at dømme før du kender omstændighederne.

> [...]

Karl, du dømmer jo, hvorimod Jarl blot videregiver hvad politiet oplyser.
Ovenikøbet et følelsesladet udbrud med også "mc'ister der kommer farende hen
ad landevejen med 160 km/t." Som du ikke har nogen som helst anelse om, det
er ikke særligt gennemtænkt hva?

HEME

Fra : DMCN 721

Dato : 13-05-11 17:01

"HEME" <no@email.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> hen ad landevejen med 160 km/t." Som du ikke har nogen som helst anelse
> om, det er ikke særligt gennemtænkt hva?

Jojo, og den tid man bruger på at dømme i trafikken er så vigtig, at det går
ud over reaktion og bremsetiden. Så har vi lige præcis den jeg advarer imod.
Sagt på en anden måde. Kommer jeg på mc og der holder en bil på en lille
sidevej og skal ud på hovedvejen, ja så er jeg ekstra opmærksom, fordi ofte
tror bilisten at det er en knallert der kommer med 30 km i timen, men så kom
den lige med 90, ja 10 kilometer for stærkt, men så er jeg som bilist osse
forpligtet til at køre ud foran knallerten/motorcyklen, fordi det er jo blot
en motorcykel og de kører altid for stærkt, så det er hans egen skyld at han
kører ind i mig, når jeg nu kører ud foran ham. Nu glemte jeg lige de
kvindelige mcìster, dem er der heldigvis osse mange af.
Bemærk ironien, men erfaringsmæssigt er det en ekstra farlig tid for
motorcyklisterne, fordi bilisterne har glemt os i vinterens løb, derfor
falder advarslen osse iår. Til glæde for nogen og til ærgrelse til andre.
God asfalt til alle
Jarl

Fra : Ann-Rikka og Jon Søg~

Dato : 12-05-11 18:24

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i meddelelsen

> Ja - også mc'ister der kommer farende hen ad landevejen med 160 km/t.
>
> Lad dog vær med at dømme før du kender omstændighederne.

> [...]
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hmmm. tilhøre du så også den gruppe af mennesker med superøre, der kan
"høre" hvor stærkt folk køre?
Dem har jeg også mødt et par stykker af, og hvis de er så gode, hvorfor
spare politiet så ikke kamerarerne væk til fordel for denne superrace af
mennesker.

Face it. Der er tumper i alle fraktioner af trafikkanter, også i
mc'ist-kredse, såvel som billister, cyklister, knallerter osv.

--
MVH
Jon Søgaard

Fra : Jante

Dato : 13-05-11 01:10

"Ann-Rikka og Jon Søgaard" skrev:

> "Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i
> meddelelsen news:4dca7bc0$0$310$14726298@news.sunsite.dk...

> Hmm. tilhører du så også den gruppe af mennesker med superører,
> der kan "høre", hvor stærkt folk kører?
> Dem har jeg også mødt et par stykker af, og hvis de er så gode,
> hvorfor sparer politiet så ikke kameraerne væk til fordel for denne
> superrace af mennesker?

Der er desværre en gruppe inkarnerede bilister, der har som automat-
reaktion at trække 'hastighedskortet' i et nærmest desperat forsøg på
at "opfinde" en formildende omstændighed, hver gang en af 'deres
egne' har været årsag til, at en mc'ist blev dræbt i trafikken. Som om,
det havde nogen som helst validitet.
Jeg tror, det muligvis bunder i en twisted form for misundelse, og det
er forfærdende, så mange af disse, der er hinsides al pædagogik...

mvh. Jan

Fra : DMCN 721

Dato : 13-05-11 16:47

> [...]
>>

> Ja - også mc'ister der kommer farende hen ad landevejen med 160 km/t.
>
> Lad dog vær med at dømme før du kender omstændighederne.

Det er ingen dom, blot en konstatering efter 20 år på landevejene. Idioter
findes osse på 2 og 3 hjul, men derfor kan madkasserne godt lige huske på,
at det ikke gør så ondt at få en motorcykel ind i siden på bilen, som det
gør ondt at få en bil ind i siden på motorcyklen.
Iøvrigt er signaturen fredet, men ingen dom herfra :)
Jarl
--
Der stadig oplever masser af idioter i trafikken, måske fordi motorcyklen er
blevet lidt mindre, så det tager lidt længere tid at komme væk. Kunne da

Fra : Casper

Dato : 22-05-11 13:54

> [...]
> til det, de er beregnet til, og læs fakta-boksen til artiklen -
> - nr. 1. i statistikken er venstresvingende bilister!

Jeg tror alle har haft et ups øjeblik, og de fleste er vel kommet sig
over forskrækkelsen uden at tage skade - og måske lært noget af det.
Men efter at have set den generelle måde hvorpå mange opføre sig i
trafikken så undre jeg mig nogle gange over at så få kommer til skade..

En af de ting jeg har lært (dyrt købte erfaringer - dog ingen uheld
indtil vidre) er hvis jeg ikke har udsyn så har andre det heller ikke,
og jeg til passer så min køre stil, som en betjent som var venlig nok
til at have en alvorlig samtale med mig et sted i det sydlige Holland
sagde; "there is no bumper zones on a bike", man skal gøre alt for at
andre kan se en, og komme med for stor (det er op til diskution hvad
for stor er) hastighed i et område hvor der er elendig udsyn kan
betyde at man ikke har mulighed for at reagere, hvilket kan give
problemer.

Det er ikke et spørgsmål om at biler eller andre har vigepligt, mere
om de har en mulighed for at se en. Hvis man kommer med 230km/t i et
område med elendig udsyn (og en 80km/t hastigheds grænse) så kan det
give problemer for andre at se en, og man burde måske forstå at der
kan være nogen som måske er skyld i et uheld.

Ang. sving, vi køre måske alle en lille smule for hurtigt i sving, og
nogle gange går det galt.

En af grundene til at jeg skiftede til en "traktor" var at jeg
begyndte at køre så hurtigt at uheldige situationer opstod med jævne
mellemrum, og bare fordi man kan kan køre 250km/t (eller hurtigere) i
en lige linie er det ikke ensbetyndene med at man kan køre på samme
måde alle steder.

"if you're not enjoying it, you're driving too fast"

Casper

Fra : dots

Dato : 12-05-11 12:33

"DMCN 721" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> http://ekstrabladet.dk/112/article1550953.ece
>

> Pas på Jer selv derude, der er mange idioter i trafikken...

Og det har han så evigt ret i !!!!
Er man så lidt rusten i reaktionskanten, pga vinteropstaldning af cykel, så
er man nok heller ikke den hurtigste til at læse sine medtrafikanter.
Endnu en god grund til at være helårskører, det holder dig årvågen.

dots

Fra : DMCN 721

Dato : 13-05-11 17:02

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> så er man nok heller ikke den hurtigste til at læse sine medtrafikanter.
> Endnu en god grund til at være helårskører, det holder dig årvågen.

Nemlig.
Har osse kørt lidt her i vinters, men dog ikke nok.
Jarl

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-05-11 11:00

DMCN 721 wrote:
> [...]

Eller måske har man ikke slået sit blinklys fra, og bilisten tror derfor man
har tænkt sig at dreje til højre ned ad den vej som bilisten kommer fra, og
kører derfor ud foran dig.

Jeg fatter simpelthen ikke at det stadig ikke er et forbruger (eller EU
krav) at der skal være noget auto-sluk på blinklys på mc.

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 18-05-11 11:11

> Jeg fatter simpelthen ikke at det stadig ikke er et forbruger (eller EU
> krav) at der skal være noget auto-sluk på blinklys på mc.

Det er der da vist heller ikke i biler ?
Ved at citroen tidligere ikke havde det (har bla kørt noget i en BX), men
ved ikke om det er kommet som krav senere

Imho hvis man ikke magter at slå blinklyset fra efter brug burde man måske
overveje at skifte til offenlig transport ... Eller i det mindste montere en
beeper'er der efter X blink og cyklen ude af frigear gør tydeligt opmærksom
på at man har det tændt ...

/A

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-11 12:00

Anders Majland wrote:

> Det er der da vist heller ikke i biler ?

Men et lydsignal der trods alt høres af de fleste.

> Imho hvis man ikke magter at slå blinklyset fra efter brug burde man
> måske overveje at skifte til offenlig transport ...

Du mener man skal have frakendt kørekortet? tjae... det var da en idé...

/jim

Fra : DMCN 721

Dato : 19-05-11 10:41

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.invalid> skrev i meddelelsen

> Eller måske har man ikke slået sit blinklys fra, og bilisten tror derfor
> man har tænkt sig at dreje til højre ned ad den vej som bilisten kommer
> fra, og kører derfor ud foran dig.

Kan være en mulighed :(

> Jeg fatter simpelthen ikke at det stadig ikke er et forbruger (eller EU
> krav) at der skal være noget auto-sluk på blinklys på mc.
>
> /jim

Ja, eller kør veteran cykel, der er ikke krav om blinklys :)
Jarl

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-11 10:01

> [...]
>
> Jeg fatter simpelthen ikke at det stadig ikke er et forbruger (eller EU
> krav) at der skal være noget auto-sluk på blinklys på mc.

Det var der da på min suzuki GSX 1100 årgang 82-84 stykker.

Fra : Intet Navn

Dato : 13-05-11 09:01

On 2011-05-09 00:46, DMCN 721 wrote:

> [...]
> retning og skal dreje til venstre ind på en grund. Samtidig med at hun
> drejer, er der en motorcyklist, der kører ind i siden på bilen,

Nu er det ikke for at sætte yderligere lus i skindpelsen på en i
forvejen frugtesløs snak om hvem der er farlig hhv. ufarlig i trafikken
(for mon ikke det har med individet der fører motorkøretøjet at gøre,
snarere end køretøjets type?), men det er ikke lykkedes mig at finde en
artikel om ulykken der fortæller om den venstresvingende kvinde er
blevet ramt bagfra/i venstre side (som blev hun forsøgt overhalet imens
hun var ved at svinge) eller forfra/i højre side (altså som om hun ikke
har holdt tilbage for den modkørende motorcykel i forbindelse med
venstresvinget.)

Er der nogen der ved det?

--
/Claus

Fra : TWL

Dato : 13-05-11 15:50

Den 13-05-2011 10:00, Intet Navn skrev:

> [...]
> hun var ved at svinge) eller forfra/i højre side (altså som om hun ikke
> har holdt tilbage for den modkørende motorcykel i forbindelse med

MC'en var modkørende til bilen.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-11 12:59

On Fri, 13 May 2011 16:49:52 +0200, TWL wrote:

> MC'en var modkørende til bilen.

Hvilket vel giver ca. 200 meter fra rundkørslen og frem til ulykkesstedet
for motorcyklisten. Herimellem er så til- og frakørsler til motorvejen hen
over broen.

Et i øvrigt i perioder stærkt trafikeret stykke vej, mest mellem rundkørsel
og motorvej, men også gennem Ladelund, (60 Km./t.), mod Rold. Dog er
oversigten udmærket da det er et helt lige stræk.

Så årsagen til at hun overser motorcyklen er svær at få øje på

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 21-4-2011

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-11 10:03

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:11n3y1yewwowv$.f2k0qbltwto7$.dlg@40tude.net...

> [...]
> oversigten udmærket da det er et helt lige stræk.
>
> Så årsagen til at hun overser motorcyklen er svær at få øje på

Især når det er forbudt at nævne hastigheden ;)

Fra : HEME

Dato : 21-05-11 19:33

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.campingogbil.dk
> (lidt om biler, bilclub og camping)
> Pas på planeten jorden. Jeg har mine ting på den!

Per, hvad er det du ikke forstår i "Vigepligt" ?

Uanset om den modkørende kører 500 Km/t eller 50 Km/t har du vigepligt for
modkørende ved venstresving, så spar alle de dårlige undskyldninger om at
MC'en eller de andre kører for stærkt, dem kan du putte et vist sted hen, og
så bare overholde din vigepligt!

PS: er du i tvivl om der kommer flere modkørende ? HOLD tilbage
Kan du ikke få øje på dem, tag det offentlige!

HEME

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-11 10:38

> [...]

> MC'en eller de andre kører for stærkt, dem kan du putte et vist sted hen,

Jeg har kørt skadefrit siden jeg fik kørekort, så jeg mener nok jeg har
overholdt mine vigepligter. Hvorfor beskylder du mig for ikke at overholde
min vigepligt?

Måske du hellere skulle holde dig til tråden og diskutere den i stedet for
at begynde at fornærme nogen du slet ikke kender!

> PS: er du i tvivl om der kommer flere modkørende ? HOLD tilbage
> Kan du ikke få øje på dem, tag det offentlige!

Tsk tsk.

Fra : HEME

Dato : 22-05-11 15:07

> [...]
> www.campingogbil.dk
> (lidt om biler, bilclub og camping)
> Pas på planeten jorden. Jeg har mine ting på den!

Jeg mener ikke jeg beskylder DIG for ikke at overholde din vigepligt, blot
beskylder dig for ikke at forstå hvad vigepligten drejer sig om. Om du så
har kørt skadefrit i 100 år betyder det ikke at du kan lave en alvorlig
fejltagelse imorgen. Lidt statistik: Sansynligheden for at slå en sekser med
en terning er som bekendt en sjettedel, vil du påstå at når du har slået alt
muligt andet end en sekser i 5 slag, så må det sjette slag blive en sekser?
Der er desværre ingen hukommelse i spillet, det er en ny chance (eller
trafikmæssigt en ny risiko) hver gang man tager sit køretøj ud i trafikken.
Kvinden overholdt ikke sin vigepligt, hun mister sit kort, men
motorcykllisten mistede livet, og du skælder ud på MCisten, dit
verdensbillede er noget forkvaklet!

HEME

Fra : HEME

Dato : 22-05-11 15:26

"HEME" <no@email.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> trafikken. Kvinden overholdt ikke sin vigepligt, hun mister sit kort, men
> motorcykllisten mistede livet, og du skælder ud på MCisten, dit

Og igen

"To personer på en motorcykel er alvorligt kvæstet efter en ulykke i Løkken
søndag formiddag.
Det oplyser Nordjyllands Politi til ekstrabladet.dk.
Motorcyklen brasede sammen med en tysk personbil, der skulle lave et
venstresving i krydset Danmarksgade/Løkkensvej. - Han overser motorcyklen
der kommer kørende mod syd, og de kører ind i hinanden, idet han drejer,
siger vagtchef Henrik Bech fra Nordjyllands Politi. Begge personerne på
motorcyklen er bragt til traumecenteret på Aalborg Sygehus. Chaufføren i den
tyske bil har kun fået overfladiske skrammer. Politiet har ikke oplysninger
om personerne på motorcyklen endnu. "
Efter billedet at dømme har den tyske bil svinget til venstre ind foran
MCisten. suk, hvor længe mon der findes personer som vil forsvarer manglende
oveholdelse af vigepligten?

HEME

Fra : DMCN 721

Dato : 22-05-11 19:28

> [...]
> Efter billedet at dømme har den tyske bil svinget til venstre ind foran
> MCisten. suk, hvor længe mon der findes personer som vil forsvarer

Næstved 21.0.1991:
Jeg kommer kørende på Ringstedgade på min nyindkøbte MZ fra 1974, fin gammel
cykel iøvrigt. Jeg kører 50 km/t og ud fra en sidevej komme en bil brasende.
Den kører direkte ud foran mig og jeg har ingen chance for at undvige eller
andet. Det kostede mig en ødelagt skulder og nakke. Politiet kunne
efterfølgende konstatere at motorcyklens hastighed havde været inden for den
tilladte hastighed. Bilen fik en bule i siden, jeg fik knust skulder og
nakke.

Så uanset hvad, er der en stor grund til at vigepligten er opfundet. Den
skal overholdes uanset hvad! Sammenlign det med at køre i en bil og så lige
ud foran et eksprestog. Toget får en lille bule, bil og chauffører ligger
krøllet sammen med en metalklump. Sådan er det når en bil smasker en
motorcyklist ned.
God aften
Jarl

Fra : DMCN 721

Dato : 22-05-11 19:20

> [...]
>
> PS: er du i tvivl om der kommer flere modkørende ? HOLD tilbage
> Kan du ikke få øje på dem, tag det offentlige!

Lige mine ord!
Jarl

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-11 11:35

On Sat, 21 May 2011 11:03:14 +0200, Per Henneberg Kristensen wrote:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
> meddelelsen news:11n3y1yewwowv$.f2k0qbltwto7$.dlg@40tude.net...

> Især når det er forbudt at nævne hastigheden ;)

Nu kender du ikke noget til hastigheden på dette uheldssted, og det er der
åbenbart heller ikke andre der gør. Vidner siger derimod at bilen standsede
helt op, for derefter pludseligt at svinge over vejen ind på en gårdsplads.

Den slags uheld undgåes kun ved at blive hjemme. :-/

Orla Pedersen, aktiv motorcyklist i 32 år, hvis det overhovedet har nogen
betydning.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-05-11 07:00

DMCN 721 wrote:
> Ja, eller kør veteran cykel, der er ikke krav om blinklys :)

Man ser også - hvis jeg selv skal sige det - meget sejere ud når man
laver fagter, ståhej og håndtegn hver gang man vil foretage en
manøvre end når man kører 2km med blinklyset tændt ;)

- I øvrigt er det også af og til rart at man har en undskyldning for
at daske personen i sidevognen en på låget når man skal til højre.

// Hans - Nu "næsten" uden oliespild og konverteret tilbage til tørkobling ;)
--
Foreningen mod blinklys på veteranmotorcykler