Så er det årstid for revnede pølser
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-05-11 17:34

Jeg ved ikke rigtig, om jeg gider at slæbe Weberen frem igen i år.
Mine erfaringer er, at en (Weber)grill bliver for varm til det meste.
Pølser, koteletter o.a. daglig-gill-mad er ikke egnet til de høje
temperaturer og da slet ikke under låg.

En Weber med låg er så definitiv. Man kan regulere luft, men man kan
ikke hæve/sænke risten. Resultat: Pølser der er eksploderet og ligner
et færdselsuheld.

Jeg påstår ikke, at jeg er nogen mester ved grillen. Det der med over-
og underluft har jeg eksperimenteret meget med, men enten bliver der
for varmt, eller også går kullene ud.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Fra : Hanne

Dato : 06-05-11 11:23

On 6 Maj, 18:33, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:
> [...]
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Jeg skal ikke gøre mig klog på regulering af luft-adgang, men du kunne
prøve med en mindre mængde kul. Eller, afhængig af størrelsen på din
gril, prøve med indirekte varme (kul ligger i den ene side, du griller
på den anden side) - det giver mindre varme til maden også.

Mvh
Hanne

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-05-11 19:46

Den 06/05/11 18.33, Kurt Hansen skrev:
> En Weber med låg er så definitiv. Man kan regulere luft, men man kan
> ikke hæve/sænke risten. Resultat: Pølser der er eksploderet og ligner
> et færdselsuheld.

Smag og behag. Pølser skal være godt stegte. Eksplosionsfaren mindskes
ved at prikke hul med en gaffel tre gange på hver af to sider af pølsen.

Jeg kan fint spise eksploderede pølser. Jeg synes ikke at det påvirker
æstetikken.

Husk at servere en rigtigt god kartoffelsalat til.

Mvh. Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-05-11 20:35

On Fri, 06 May 2011 18:33:30 +0200
Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg påstår ikke, at jeg er nogen mester ved grillen. Det der med over-
> og underluft har jeg eksperimenteret meget med, men enten bliver der

hmm du må da have en defekt grill så? Min Weber kuglegrill reguleres
fint mellem 75C og 350C ved brug af luftspjæld og rette kulmængde
alene. Har du evt. læst brugsanvisningen? ellers kan jeg anbefale dig
at kigge forbi www.weberklubben.dk, www.grillguru.dk eller en af de
andre grillforummer på nettet hvor der er massere af beskrivelser af
grill-brug for begyndere.

MVH
Kim Schulz

PS: forøvrigt er jeg stor tilhænger af sprængte pølser da de tilføjer
ekstra smag til kødet.

Fra : CK®

Dato : 07-05-11 08:00

Den 06-05-2011 18:33, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Jeg påstår ikke, at jeg er nogen mester ved grillen. Det der med over-
> og underluft har jeg eksperimenteret meget med, men enten bliver der

Jeg må indrømme, at jeg ikke er den store haj til det dér med at
regulere varmen i Weberen. Pølser og brød blir som regel til noget
uspiseligt brændt et-eller-andet på grillen, så det har vi ikke lavet så
tit.

Men i forgårs fik jeg en åbenbaring:

Datteren, svigersønnen og lillemanden var på besøg, og lillemor og jeg
trakterede med bacon, flæsk og et udvalg af pølser med pølsebrød og
kartoffelsalat til.

Gris og brød skulle laves på Weberen, og jeg var lidt stresset fra start
af, fordi erfaringen sagde mig, at jeg ville bruge min tid ved grillen
mens de andre spiste forkullet mad.

Så kom jeg i tanker om, at vi sguda havde købt nogle
støbejerns-grill-tallerkener, så dem fandt jeg frem og smækkede på
grillen under låg, indtil de var godt varme.

På med flæsk og bacon og det sydede og brasede så det var en lyst.

Den autoriserede Weber brødholder, som hæver brødet op fra grillristen
kom også i brug, den er god til både brød og pølser, fandt jeg ud af.

Pølserne sprak ikke, men blev gode og gyldne, og brødet kunne også ligge
der uden at blive til kul.

Jeg kom til at spise sammen med familien og kunne nøjes med at gå ud til
grillen og vende maden en gang imellem. Det var fedt!

Jeg havde altså arrangeret briketterne til 50/50 grillning,
støbejernstallerkenerne stod over briketterne og brødholderen til pølser
og brød var i den 'kolde' side. Og låget var på, når jeg ikke rodede med
maden. Begge spjæld var helt åbne, så der var sådan set plads til at
lege med varmen, hvis det skulle være.

Prøv det!

Claus

Fra : Fister

Dato : 07-05-11 12:11

Kurt Hansen was thinking very hard :
> [...]

> Jeg påstår ikke, at jeg er nogen mester ved grillen. Det der med over-
> og underluft har jeg eksperimenteret meget med, men enten bliver der

Mursten på lange side, og en ø47 rist, den kommer ca. 11cm højere op.
Ikke specielt mange briketter på, begge spjæld helt åbne, og så får du
perfekte pølser. Underristen kan stadig bruges, fra siden, til alt det
andet gode kød.
Kai

Fra : Mogens

Dato : 07-05-11 12:32

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg påstår ikke, at jeg er nogen mester ved grillen. Det der med over-
> og underluft har jeg eksperimenteret meget med, men enten bliver der

Jeg bruger altid en Weber Performer - der er kullene i to bakker, og så
har man direkte varme lige over bakkerne og in-direkte udenfor. Så kan
man nemt switche mellem direkte og in-direkte.

Pølser skal imho steges relativt hårdt, d.v.s. de skal være godt
gyldne/brune. Alle pølser vil sprænge hvis du ikke perforerer skindet,
så jeg skærer altid 3-4 skråsnit på hver side.

Lidt olie på, og en 3-4 minutter ialt hvor de vendes jævnligt. Lad dem
evt. hvilke under låg på in-direkte varme hvis du vil være 100% sikker
på at de er helt gennemvarme.

Ikke særligt svært. Jeg steger også ofte bøffer som først bliver brunet
over en hård direkte varme, og så hygger de sig bagefter over den
in-direkte varme. Så fordeler varmen sig også bedre og man får møre og
saftige bøffer.