Eisbein med sauerkraut.
Fra : hellerup

Dato : 04-05-11 23:14

Skal lave denne ret for 1. gang.
Skal skanken koges alene inden den koges med øvrige ingredienser?
Eller skal skanken koges sammen med kål og andet?
Har søgt på nettet og divergerende svar herpå popper op.
Nogle erfaringer??
V.h.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-05-11 08:37

Den 05/05/11 07.13, hellerup skrev:
> [...]
> Eller skal skanken koges sammen med kål og andet?
> Har søgt på nettet og divergerende svar herpå popper op.

Nej, kun lidt.

Smagte det første gang en gang i min ungdom, hf-tiden, hvor vi strandede
i Warnemünde, da nattoget fra Berlin blev 12-15 timer forsinket grundet
lavvande i Gedser havn.

"Restauranten" vi spiste frokost på var vist reelt kun en kantine for de
nærliggende arbejdspladser uden kantine.

Men Sauerkraut: Det lort man kan købe på dåse, ja så har jeg vist sagt
nok. Men det er mit bud, at surheden opstår ved gæring - så du må google
lidt mere. Det er ikke mit indtryk at det skal koges med.

Mvh Larss

Fra : ;o)-max-

Dato : 05-05-11 11:46

On 05-05-2011 14:36, Lars Kongshøj wrote:

> Men Sauerkraut: Det lort man kan købe på dåse

Ok der er åbenbart forskellige meninger omkring
fermenterede grøntsager, min fornemmelse siger
mig at det ernæringsmæssigt overgår rå og kogte
grøntsager. Men jeg er ikke villy til at sætte
penge på det - syns det smager godt og så er det
en old gammel tradition i det meste af verden..
-max-

Fra : Max

Dato : 05-05-11 11:54

Hej -max-

> penge på det - syns det smager godt og så er det
> en old gammel tradition i det meste af verden..

Ja, det er herligt at rejse i det nordtyske i starten af
august hvor de høster de nye kål, så får man sauer-
kraut alle steder, og det smager jo herligt :)

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-05-11 20:22

Den 05/05/11 12.45, -max- skrev:

> [...]
> grøntsager. Men jeg er ikke villy til at sætte
> penge på det - syns det smager godt og så er det
> en old gammel tradition i det meste af verden..

Du misforstod mig. Jeg udtalte mig ikke om sauerkraut, men om sauerkraut
på dåse fra et dansk supermarked.

Sauerkraut på en tysk restaurant er fint.

Mvh. Lars

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-05-11 14:23

"hellerup" <kyndby2003@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Den skal helt klart koges med ellers kommer den gode smag jo ikke med i
kålen og det smager bare som surt kål.
Forøvrigt er det ikke lykkedes mig at finde noget surkål på dåse som ikke
var alt for surt.
Skanken skal efter min mening være røget.
Hvis man kommer til Tjekkiet har de masser af røget skank i supermarkederne,
det smager rigtigt godt!

Steen.

Fra : Max

Dato : 05-05-11 16:29

Hej Steen

> Skanken skal efter min mening være røget.

Fint tip, det må jeg nok prøve. Har i et lokalt
supermarkede ofte set disse røgede skanker,
så nu har jeg da noget at afprøve dem på :)

Max

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-05-11 11:02

"hellerup" <kyndby2003@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
Skal lave denne ret for 1. gang.

Så fulgte du vel med hos brødrene Price i går på DR1, hvor de lavede det
?

Jan

Fra : hellerup

Dato : 06-05-11 07:21

On 6 Maj, 12:02, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:
> [...]
> Skal lave denne ret for 1. gang.
>
> Så fulgte du vel med hos brødrene Price i går på DR1, hvor de lavede det

Nej.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-05-11 18:24

"hellerup" <kyndby2003@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Nej.

Trist - der kunne du have lært, hvordan, det laves

Udsendelsen kan sikkert findes på dr.dk

Jan