Suzuki Katana gs 650 Startproblemer.
Fra : Christian Henriksen

Dato : 04-05-11 12:35

Hey alle

Jeg købte min brugte Suzuki katana for en måneds tid siden og har
flittigt brugt den, men her forleden da jeg var nede i den lokale by,
så ville den ikke starte til turen tilbage, jeg fik dog ved lidt
vrikken frem og tilbage og lidt gearskift startet den, og med gode råd
fra en forbipasserende der fortalte mig at den nok havde slidt kul i
starteren (?).

Når jeg forsøger at starte den, så klikker den bare, lidt vrikken frem
og tilbage samt gearskift kan lokke lidt med den, men ikke nok til at
få ordentlig gang i den...

Anywho, jeg gik på nettet og fandt en vejledning for at forsøge at
fejlfinde, og ved at køre direkte forbindelse gennem magnetventilen,
udelukkede jeg så vidt jeg kunne læse mig frem til at det ikke er
magnetventilen.
Jeg har derefter checket batteriet, det er så vidt jeg kan bedømme i
super tilstand.

Mit spørgsmål, hvor sidder startmotoren, er den let at udskifte eller
reperere, er det dyrt og kan man skaffe reservedelene til den, model
fra ´84

Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 05-05-11 07:10

> [...]
>magnetventilen.
>Jeg har derefter checket batteriet, det er så vidt jeg kan bedømme i

"Magnetventilen" er det startrelæet du mener?

>Mit spørgsmål, hvor sidder startmotoren, er den let at udskifte eller
>reperere, er det dyrt og kan man skaffe reservedelene til den, model
>fra ´84

Starteren sidder efter startrelæet.
Startrelæet har 2 tykke ledninger, hvoraf den ene går til batteri og den
anden går til starter.
Jeg ved ikke hvor den sidder rent fysisk, men oftest sidder den oven på
motoren (eller rettere gearkassen)

Henrik

Fra : Grunnet

Dato : 05-05-11 19:15

"Christian Henriksen" <jenschristian1981@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

-------------------------

Inden du skifter eller adskiller/reparerer startmotoren, så prøv lige flg.

Find ud af hvor startmotoren sidder og giv den nogle slag med en hammer og
prøv så at starte - hvis MC'en herefter starter er det dine kul der
hænger/er slidt op.
Hvis dette ikke virker, så få lige 100% sikkerrhed for at det ikke er dit
batteri der er færdigt. Det kræver meget af et MC batteri at trække
startmotoren.

Find en bil hvor du - ved hjælp af startkabler - kan finde ud af om bilens
batteri ubesværet kan trække startmotoren, kan det det, er det dit batteri
der trænger til udskiftning.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Christian Henriksen

Dato : 05-05-11 15:35

On 5 Maj, 20:14, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:
> [...]
> batteri ubesværet kan trække startmotoren, kan det det, er det dit batteri

Hejsa, tak for de gode inputs, jeg tror jeg vil forsøge at starte med
at prøve med startkablerne, men lige et spørgsmål, Jeg har en
dieselbil, som jo giver noget mere fra sig end en normal bil, jeg vil
bare være sikker på at jeg ikke brænder noget af ? Så kan det gå selv
om det er en diesel? Prøver også lige med et par slag på
startmotoren, kan jo være man er heldig

Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Fra : Kim J

Dato : 06-05-11 05:08

Hej Christian,

> [...]

bare være sikker på at jeg ikke brænder noget af ? Så kan det gå selv
om det er en diesel? Prøver også lige med et par slag på

Det kan også være startrelæet det er galt med, men den er nem at tjekke. Du
kan jo høre den klikker, så mon ikke du ment kan finde den? Prøv med et
stykke kraftig ledning, at starte MC'en ved kortvarrig at omgå relaet. Det
gøres ved at kortvarrigt at forbinde de to kraftige ledninger der går til
relæet. Starteren skulle så gerne gå igang. Gør den det, så har du fundet
synderen.

Hilsen
Kim
MC De meget Få Rå

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-11 05:12

[...]

Hvis din dieselbil er en personbil er den udstyret med
12 Volt anlæg og det er din Suzuki også.
Det betyder intet hvor stor batteriet er.
Så brug du bare den.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Ped

Dato : 06-05-11 06:03

Den 04-05-2011 20:35, Christian Henriksen skrev:
> [...]
>
> Mit spørgsmål, hvor sidder startmotoren, er den let at udskifte eller
> reperere, er det dyrt og kan man skaffe reservedelene til den, model

Hvad sker der når du trykker på startknappen? Absolut ingenting? Ingen
klik eller noget som helst? Så ville jeg kigge på koblingskontakten
(hvis der er sådan en) og sidestøttekontakten (hvis der er sådan en) og
kill switchen samt ledningsføringen dertil, inden jeg begyndte at skifte
starteren. Evt. også tændingskontakten.

Min egen fik også pludselig den ide, at den nogle gange ikke ville
starte, men ved at slå tændingen til og fra nogle gange kunne man godt
få den til det alligevel. Det var tændingskontakten. Naboknægtens GPZ
500 havde det med pludselig at gå i stå når den skulle i første gear -
det viste sig at være en knækket ledning til koblingskontakten.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Christian Henriksen

Dato : 06-05-11 12:58

On 6 Maj, 07:03, Ped <gpz1100...@fjerndette.gmail.com> wrote:

> [...]
> 500 havde det med pludselig at gå i stå når den skulle i første gear -
> det viste sig at være en knækket ledning til koblingskontakten.

Hej, jeg regner med at få kigget på den i morgen mht. at give
startmotoren lidt tæsk og batteri. Den klikker når jeg trykker på
startknappen, og den dimmer der klikker har jeg forsøgt at bypasse med
et stykke ledning, kun klik, så nok enten batteri eller startmotor...

Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-05-11 20:18

> [...]
> startknappen, og den dimmer der klikker har jeg forsøgt at bypasse med
> et stykke ledning, kun klik, så nok enten batteri eller startmotor...

Kig på forlygten mens du trykker på startknappen. Hvis lysstyrken næsten
forsvinder, så kan det være batteriet, men hvis du ikke kan se nogen
ændring i lysstyrken, så er det nok enten relæet eller startermotoren.

--
Mvh. Martin

Fra : Søren K.

Dato : 08-05-11 10:42

Martin Sørensen <demolition@laxity.dk.invalid> wrote in news:4dc44951$0
$2336$c3e8da3$5b14842f@news.astraweb.com:

> Kig på forlygten mens du trykker på startknappen. Hvis lysstyrken næsten
> forsvinder, så kan det være batteriet, men hvis du ikke kan se nogen
> ændring i lysstyrken, så er det nok enten relæet eller startermotoren.

Altsammen rigtigt, men hvis stelforbindelsen fra batteriet er dårlig, vil
det opføre sig nøjagtigt ligeså. Heldigvis er det supernemt at efterprøve:
Lav selv en god stelforbindelse med et startkabel fra batteriet minus pol
til et sted på motorblokken. Hvis den så starter er synderen fundet, og man
kan gå i gang med at rense kabelforbindelserne.