fjerne gammel bundpakning
Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-11 17:49

Min FJ1100 skal endelig have kombineret en tæt motorblok med en god
cylinder og top - men hvordan får jeg løsnet den pakning der sidder FAST
på cylinderne? Det kan kun meget langsomt og møjsommeligt fjernes med
håndværktøj.

Jeg har WD40, plum, motorrens, måske malingsfjerner, div.
opløsningsmidler - men jeg vil helst ikke lave for slemme ar i alu'en.

Husråd anyone?

--
vh
Torben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-04-11 19:12

Torben Scheel wrote:
> Jeg har WD40, plum, motorrens, måske malingsfjerner, div.
> opløsningsmidler - men jeg vil helst ikke lave for slemme ar i alu'en.
> Husråd anyone?

Klingen fra en hobbykniv.

// Hans

Fra : Knud Dam

Dato : 30-04-11 23:44

> [...]
>
> Jeg har WD40, plum, motorrens, måske malingsfjerner, div.
> opløsningsmidler - men jeg vil helst ikke lave for slemme ar i alu'en.

Der er ikke andre måder. Du kan ikke opløse det.

Mvh.

KD

Fra : Klaus R

Dato : 01-05-11 12:53

Torben Scheel udtrykte præcist:
> [...]
>
> Jeg har WD40, plum, motorrens, måske malingsfjerner, div. opløsningsmidler -
> men jeg vil helst ikke lave for slemme ar i alu'en.

da jeg skiftede pakninger på min gamle GS450 gjorde jeg det med en af
de klinger man kan knække blade af(løst i hånden uden holderen). lidt
olie, motorrens eller lign inden kaffepausen til at blødgøre de sidste
rester.
den var helt tæt bagefter.

Klaus R
GS450 fra 86

Fra : CL

Dato : 01-05-11 13:00

Den 30-04-2011 18:49, Torben Scheel skrev:
> [...]
>
> Jeg har WD40, plum, motorrens, måske malingsfjerner, div.
> opløsningsmidler - men jeg vil helst ikke lave for slemme ar i alu'en.

De gange jeg har gjort det ,har jeg brugt et stemmejern.

Carsten Larsen

Fra : Ivar

Dato : 02-05-11 18:38

Torben Scheel skrev:

> Min FJ1100 skal endelig have kombineret en tæt motorblok med en god cylinder
> og top - men hvordan får jeg løsnet den pakning der sidder FAST på
> cylinderne?

Jeg kender kun to metoder at skrabe eller Nitromors opløser.
Når man skraber er der risiko for at ridse, så jeg vil anbefale
Nitromors. Måske skal det have flere gange. Med Nitromors skal
du også skrabe, men der er ikke nødvendigt at lægge kræfter i,
eller at bruge noget skrapt. Husk gummihansker!

Andre typer kan sikkert også bruges:
http://www.reallymeansounds.com/forum/attachments/car-chat/26259d1263835702-stolen-car-recovered-returned-1181122774-nitromors_5l.jpg

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min støvsuger

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-05-11 10:17

> [...]
> du også skrabe, men der er ikke nødvendigt at lægge kræfter i,
> eller at bruge noget skrapt. Husk gummihansker!

Er Nitromors ikke det samme som Bums i gamle dage??
Bums er meget basisk og æder aluminium, så det vil da være endnu værre end
et par småridser i materialet.

Henrik

Fra : HEME

Dato : 03-05-11 17:55

"Henrik Jensen" <s@s.dk> skrev i en meddelelse

> Er Nitromors ikke det samme som Bums i gamle dage??
> Bums er meget basisk og æder aluminium, så det vil da være endnu værre end
> et par småridser i materialet.
>
> Henrik

Nej Nitromors er baseret på opløsningsmidler:
http://www.baden-jensen.dk/AHYG-PDF/Teroson-Henkel/Nitromors_Lakfjerner_HYG.pdf
Kan iflg google købes blandt andet hos XL byg

mvh
HEME

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-05-11 00:23

Ivar wrote:
> [...]
> du også skrabe, men der er ikke nødvendigt at lægge kræfter i,
> eller at bruge noget skrapt. Husk gummihansker!

De par småridser man kan lave hvis man ellers bruger noget
ordentligt skarpt til at skrabe pakningen af med burde altså ikke
være noget problem..

// Hans

Fra : DMCN 721

Dato : 03-05-11 08:44

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i meddelelsen

> De par småridser man kan lave hvis man ellers bruger noget
> ordentligt skarpt til at skrabe pakningen af med burde altså ikke
> være noget problem..

Nemlig.
Har lige renoveret et par topstykker her for nylig og hver gang blev
cylindrens top skrabet med klingen fra en hobbykniv, samt indsugning og
udstødningsflade på topstykket. Selv ikke der var det nødvendigt at
planslibe, så klingen er det bedste værktøj når du skal fjerne gammel
pakning. Det er helt efter normen når du laver finere motorer som Alfa
motorer, så det burde ikke være noget problem, med mindre man nægter at
bruge klingen :)
Mvh
Jarl
--
Med nyerhvervet Alfaprojekt på bedding :)

Fra : Ivar

Dato : 04-05-11 21:12

Hans Joergensen skrev:

> De par småridser man kan lave hvis man ellers bruger noget
> ordentligt skarpt til at skrabe pakningen af med burde altså ikke
> være noget problem..

Hvorfor vil have du have ridser, når du kan undgå dem, ved at lave
et ordenligt stykke arbejde?

--
- Sendt fra min støvsuger

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-05-11 18:06

On 30-04-2011 18:49, Torben Scheel wrote:
> [...]
>
> Jeg har WD40, plum, motorrens, måske malingsfjerner, div.
> opløsningsmidler - men jeg vil helst ikke lave for slemme ar i alu'en.

Tak til alle - jeg har været underdrejet af andre ting. Jeg melder
tilbage når jeg har prøvet med stemmejern og måske nitromors. En helt ny
klinge fra en tapetfjerner tager meget lidt af gangen

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-06-11 19:01

Den 04-05-2011 19:05, Torben Scheel skrev:

> Tak til alle - jeg har været underdrejet af andre ting. Jeg melder
> tilbage når jeg har prøvet med stemmejern og måske nitromors. En helt ny
> klinge fra en tapetfjerner tager meget lidt af gangen

Så fik jeg fundet 3 timer til projektet - en kinaspartel med godt
håndtag og et stemmejern tog pakningen lag for lag i små bitte bidder.
Et par enkelte fordybninger fik jeg lavet, jeg bruger lidt flydende
pakning under bundpakningen de steder.

Av min skulder..

--
vh