Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AF finjustering
Fra : Ole Larsen

Dato : 24-04-11 06:19

Efter at have anskaffet FF, afprøvet svagtlys egenskaber var jeg lidt
skuffet over manglende skarphed.
Fandt ud af at mine optikker skulle justeres i AF finjustering:

24 mm: +18
50 mm: +18
85 mm: -4

Så er der vel ikke noget at sige til at bl. 1,8 og bl. 2,8 (24 mm.)
billeder ikke var skarpe.
Det er på plads nu og alt er fint. Min lille tvivl går nu på om
jeg skal acceptere disse forskelle eller om jeg skal lade DFA se på det
(har talt med dem og de er naturligvis absolut positive for et check)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-04-11 08:59

Den 24-04-2011 07:19, Ole Larsen skrev:

> Efter at have anskaffet FF, afprøvet svagtlys egenskaber var jeg lidt
> skuffet over manglende skarphed.
> Fandt ud af at mine optikker skulle justeres i AF finjustering:

Hvordan bærer du dig ad?
Bruger du:
http://focustestchart.com/chart.html

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-11 10:11

On 2011-04-24 09:58:32 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Hvordan bærer du dig ad?
> Bruger du:
> http://focustestchart.com/chart.html

Den vejledning er alt for gammel. Brug i stedet denne vejledning
http://www.stanford.edu/~ahazeghi/Photos/MA-web/
som ganske vist er til Canon men som kan gøres på samme måde med Nikon
kameraer med live view og remote interface.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-04-11 13:43

Den 24-04-2011 11:10, Hans Kruse skrev:

> [...]
> som ganske vist er til Canon men som kan gøres på samme måde med Nikon
> kameraer med live view og remote interface.

Tak, det må jeg så prøve, selvom jeg er tilfreds.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-11 14:35

On 2011-04-24 14:42:35 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Tak, det må jeg så prøve, selvom jeg er tilfreds.

Det er jo ikke sikkert du skal justere, men det skader jo ikke at checke :)

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-04-11 18:41

On 24-04-2011 11:10, Hans Kruse wrote:

> Den vejledning er alt for gammel. Brug i stedet denne vejledning

Ja, det er den jeg har benyttet og jeg synes det virker OK, men....for
gammel - mener du den er upræcist eller hvad?

> http://www.stanford.edu/~ahazeghi/Photos/MA-web/
> som ganske vist er til Canon men som kan gøres på samme måde med Nikon
> kameraer med live view og remote interface.

Fandt denne, som jeg evt. ville prøve. Har du kendskab til den?

http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-11 20:08

On 2011-04-24 19:41:19 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:

> Ja, det er den jeg har benyttet og jeg synes det virker OK, men....for
> gammel - mener du den er upræcist eller hvad?

Primært fordi der ikke var nogen kameraer dengang med live view og
heller ikke mikrojustering. Live view gør det så meget nemmere at lave
en præcis justering.

> Fandt denne, som jeg evt. ville prøve. Har du kendskab til den?
>
> http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

Den

har jeg ikke set før, men den indeholder også rådet om at bruger en
utility på PC'en, hvor man kan checke fokus i live view i 200%
forstørrelse. Det er hvad jeg vil anbefale at bruge. Hvis man clicker
på < og > for at rykke fokus ldit frem og tilbage kan man hurtigt se om
AF har fokuseret korrekt. Jeg vil også anbefale at man tager et billede
i indstillinger omkring den rigtige indstilling for at checke at den
indstilling man vælger faktisk er den bedste.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 24-04-11 21:13

On 2011-04-24 19:41:19 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:

> [...]

i indstillinger omkring den rigtige indstilling for at checke at den
indstilling man vælger faktisk er den bedste.

Ja, det er meget lettere. Desværre er D7000 endnu ikke understøttet af LR,
men D700 er!
Men den gamle metode er fin nok. Tag et billede og tjek - sværere er det
ikke.
Jeg brugte selv en avis ved ca 45 gr. - og ca. 20x brændvidden. Det kan ses
ved fuld åbninng. 50x bliver for upræcist hjemme.
Hvor min D70 konstant gav bagfocus, blev problemet løst af DFA.
D200 var helt ok - og havde heller ikke mikrojustering.
D7000 er også helt ok med denne måling, så jeg har ikke haft behov for
mikrojustering.
Det gælder både AFD og AFS objektiver. 24/2,8 50/1,4 60/2,8, 17-55/2,8 og
70-200/2,8

Tilbage er at bruge denne metode (dog uden tethered capture) fx med en
pengeseddel. Måske er der en smule at hente?
Men umiddelbart er jeg tilfreds med mit kamera og objektiverne.

Med Oles oplevelse, ville jeg få tjekket det hos DFA. Variationen bør være
lille mellem objektiverne.
Gert

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-04-11 17:16

On 24-04-2011 21:08, Hans Kruse wrote:

> [...]
> indstillinger omkring den rigtige indstilling for at checke at den
> indstilling man vælger faktisk er den bedste.

Så fik jeg taget min sammen til at downloade en trial af Camera control
pro 2 og prøve din anbefalede metode. Der var nu ikke meget at rette i
fh t "Northlight...": 2 klik på 50 mm, ikke noget på de andre. En
utility hvor man kan checke i Lv i 200 gør det noget lettere og sikrere,
så fint..

Fra : Soeren Friberg

Dato : 26-04-11 18:59

Den 26-04-2011 18:15, Ole Larsen skrev:

> [...]
> fh t "Northlight...": 2 klik på 50 mm, ikke noget på de andre. En
> utility hvor man kan checke i Lv i 200 gør det noget lettere og sikrere,
Jeg kan overhovedet ikke få programmet til at finde mit D700. Jeg kan
sagtens se filer m.m. andetsteds. Lidt søgning angiver at andre har
samme problem, men jeg ser ikke en løsning, der virker.
Det er både på en Vista- og en Win 7 Home installation.

--
http://1x.com/artist/sfriberg/photos

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-04-11 19:30

On 2011-04-26 18:15:55 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:

> [...]

> fh t "Northlight...": 2 klik på 50 mm, ikke noget på de andre. En
> utility hvor man kan checke i Lv i 200 gør det noget lettere og

Det lyder jo godt. Den endelige test er selvfølgelig at man får
konsistent fokus på de billeder man tager.

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-04-11 20:04

On 26-04-2011 20:30, Hans Kruse wrote:

> Det lyder jo godt. Den endelige test er selvfølgelig at man får
> konsistent fokus på de billeder man tager.

Og med det formål prøvede jeg flere gange at AF og skrue et trin eller
to den ene og den anden vej med AF hver gang. Det virkede ret
konsistent, så jeg tror den er der

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-11 10:01

On 2011-04-24 07:19:24 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:

> [...]
> jeg skal acceptere disse forskelle eller om jeg skal lade DFA se på det
> (har talt med dem og de er naturligvis absolut positive for et check)

Det lyder virkelig voldsomt. Men spørgsmålet jeg ville stille til DFA
er om der er grund til et check hos dem. Men selvom du får justeret
kameraet hos Nikon service, så vil jeg anbefale at dobbeltchecke. ejg
havde mit kamera til justering sammen med alle mine AF objektiver hos
Canon service og der var indtil flere skæverter imellem, bla. en 70-200
som de havde sat til -7 og skulle være på 0! Nogle andre var sat til +3
og skulle også være på 0.

Husk også at checke AF på den rigtige afstand. Canon anbefaler mindst
50x brændvidden og jeg kunne forestille mig det samme ville gælde
Nikon. På zoom objektive checker jeg på længste brændvidde og det har
så passet også på kortere.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-11 19:08

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
4db3b2de$0$308$14726298@news.sunsite.dk:

> Efter at have anskaffet FF, afprøvet svagtlys egenskaber var jeg lidt
> skuffet over manglende skarphed.

Hehe. Jeg troede, det var en helt særlig kvalitet ved dine frembringelser,
du satte meget højt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-04-11 06:04

On 25-04-2011 20:08, Jens Bruun wrote:
> Ole Larsen<olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> 4db3b2de$0$308$14726298@news.sunsite.dk:

> Hehe. Jeg troede, det var en helt særlig kvalitet ved dine frembringelser,
> du satte meget højt.

Det er altid spændende at erfare hvilket affald du muger ud, når du en
sjælden gang kravler ud af din hule

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-11 08:12

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
4db65254$0$313$14726298@news.sunsite.dk:

> Det er altid spændende at erfare hvilket affald du muger ud, når du en
> sjælden gang kravler ud af din hule

Loosen up.

--
-Jens B.