Begyndercykel
Fra : Steen

Dato : 23-04-11 22:28

Hvad bør jeg kigge efter som en fornuftig begynder?
Jeg er blevet så gammel, så jeg ikke behøver ræse rundt med en farlig
fart, jeg vil hellere cruise mageligt.
Jeg skal have en mc jeg ikke skal ligge og skrue i, der bare kører...og
som sagt er velegnet til en begynder.

Gode bud?

Fra : Per V. Misser

Dato : 23-04-11 23:17

Hej Steen

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fart, jeg vil hellere cruise mageligt.
> Jeg skal have en mc jeg ikke skal ligge og skrue i, der bare kører...og

Første spørgsmål er om du vil have benene fremad i cruising stil og læne
dig tilbage, eller hellere vil have mere vægtfordeling på styret, og benene
længere nedad/bagud?
I første tilfælde kunne en Yamaha Virago 535 eller lignende cruiser være et
bud.
I andet tilfælde måske Suzuki GS500.
Begge kan købes for rimelige penge - og sælges igen, når du træt af
kedsomhed vil videre. Men du fandt ud af om MC er noget for dig.
Selv startede jeg som 50-årig på en Honda CX500 fra 82 rigget op med kåbe og
tasker til touring. En sådan er for gammel til at den kan anbefales nu. Jeg
er selv kommet videre på en BMW F800 SportsTourer, som er nyrere, let,
velkørende, og passende til mit behov for kørsel til og fra arbejde, samt
sommerferieture med telt og stormkøkken.
Find ud af din kørestil og dit kørselsbehov. Så vil der være mange gode bud
på begynder- og fortsætter- cykler

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Steen

Dato : 24-04-11 11:11

Den 24/04/11 00.17, Per V. Misser skrev:
> [...]
> sommerferieture med telt og stormkøkken.
> Find ud af din kørestil og dit kørselsbehov. Så vil der være mange gode bud

Tak for input. Rart at høre at voksne mænd også kører mc, og det ikke
kun er for dem under 40. Jeg er nok mere til den afslappede cruiserstil,
så jeg vil kigge lidt nærmere på en Virago

Fra : Anders Majland

Dato : 24-04-11 17:47

> Tak for input. Rart at høre at voksne mænd også kører mc, og det ikke kun
> er for dem under 40. Jeg er nok mere til den afslappede cruiserstil, så
> jeg vil kigge lidt nærmere på en Virago

Prøv lige at teste om ergonomien er noget for dig. Jeg værdsætter selv at
sidde med rank ryg og uden at benene skal bukkes alt for meget sammen .. Min
ryg ville ret hurtigt beklage sig på de fleste cruizere ...

En anden ting - hvis der er plads i budgettet så vælg en mc med ABS. Det har
snart været en selvfølge for biler de sidste 10år men den gennemsnitlige
motorcykel i dk er også 20år gammel. Og det er ligegyldigt at man selv kører
ordenligt. For pludseligt står der en bil på plads og man skal bremse
optimalt på et tvivlsomt underlag. Lige der hvor ABS'en måske redder en fra
skrammer.

Er pengene til det så kig f.eks også på en Suzuki DL650 VStrom, Yamaha XJ6
Diversion, Kawasaki ER-6n, Honda CBF 600, Suzuki Bandit 650 osv

Her en en DBA søgning der gerne skulle give mc'er under 10år til under
100.000kr med ABS:
http://www.dba.dk/motorcykler-og-tilbehoer/motorcykler/?soeg=abs&aargang=(2001-2011)&pris=(0-100000)

--
/A - på Yamaha XTZ750 Super Tenere årgang 1993 uden ABS

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-04-11 18:23

Steen <isteen@gmail.com> writes:

> Hvad bør jeg kigge efter som en fornuftig begynder?

Hvad er budgettet?

> Jeg er blevet så gammel, så jeg ikke behøver ræse rundt med en farlig
> fart, jeg vil hellere cruise mageligt.

SÃ¥ noget chopper/cruiser-agtigt? Eller skal du i virkeligheden have en
god "hverdags"-motorcykel som en CBF500 eller en Kawasaki ER6?

> Jeg skal have en mc jeg ikke skal ligge og skrue i, der bare
> kører...og som sagt er velegnet til en begynder.

Start med at finde ud af hvilken stil du er til? Du har fortalt at du
ikke er til racere, men så er der stadig flere muligheder tilbage.

Skal det være tøf-tøf på en Virago eller skal det snarere være brrr-brrr
på en CBF500?

Hvad har du tænkt dig at bruge den til? Søndagstur med konen bagpå? Til
den daglige transport (med indkøb på vejen?), langtur til Alperne eller
noget helt andet?

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*