Boote fra USBkey
Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-04-11 08:36

Hej

Jeg har hentet en Mandriva .iso og fundere på, hvordan ejg ligger den på en
USBkey, og får bootet fra den?

Selve det at parke .iso'en ud, skulle ikke være noget problem, mc kan læse
den, så det er vel bare en kopi af indholdet over til USBkey'en,,,
Men at få den lavet så jeg kan boote fra den,,, hmm,,,

Ivar Madsen

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 22-04-11 02:20

On 22 Apr., 09:36, Ivar Madsen <n...@milli.dk> wrote:
> [...]
> den, så det er vel bare en kopi af indholdet over til USBkey'en,,,
> Men at få den lavet så jeg kan boote fra den,,, hmm,,,

Hej
en del nyere pc'er kan boote fra USB - ændres inde i opsætningen...
men dem jeg har (pc'er) kan kun boote fra enten a-drev, harddisk eller
cd-rom... kort sagt mine pc'ere er for "gamle" såe.. mit svar er nok
irrelevant... Sorry men God Påske
mvh Willy

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-04-11 09:48

OZ1HYI Willy wrote:

> [...]
> men dem jeg har (pc'er) kan kun boote fra enten a-drev, harddisk eller
> cd-rom... kort sagt mine pc'ere er for "gamle" såe.. mit svar er nok

Det jeg ønsker info om, er hvad jeg gør med USBkey'en, så det bliver muligt
at boote fra den.

Ivar Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-04-11 10:07

On Fri, 22 Apr 2011 10:47:57 +0200
Ivar Madsen <news@milli.dk> wrote:

> Det jeg ønsker info om, er hvad jeg gør med USBkey'en, så det bliver muligt
> at boote fra den.

Hent dette program http://unetbootin.sourceforge.net/ og følg
anvisningerne på siden.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : jk

Dato : 26-04-11 13:51

On Fri, 22 Apr 2011 09:36:29 +0200, Ivar Madsen <news@milli.dk> wrote:

> [...]
>den, så det er vel bare en kopi af indholdet over til USBkey'en,,,
>Men at få den lavet så jeg kan boote fra den,,, hmm,,,

Unetbooting, som nævnes, kan boote på usb. Men det der kommer ud af
dette, er (mig bekendt) en live-distro, uden persistens og
bruger-login.

Dette (med bruger-login og home) kan du lave på 2 måder:

1) ved hjælp af 2 usb-nøgler. Den ene bare til hjælp ved installation.

2) brænde din iso på CD eller DVD på den rigtige måde. Boote herpå og
installere på usb (der undertiden skal unmountes for at komme på
'harddisk-menu').

Vedr. usb-nøgler skal lige tilføjes, at hurtigheden er væsentlig. Det
kan bringes op på harddisk performance med hurtige sdhc medier der kan
læse med 30-40 Mb/s. SDHC medier fås med usb-adapter. Micro-sdhc kan
også bruges, men de er ofte knapt så hurtige. 4-8 Gb er passende, evt.
større.

mvh

John