Switch efter en router
Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-04-11 08:12

Jeg har netop anskaffet husets 5. computer (herligt)

Desværre har min router kun 4 udgange

Jeg har derfor prøvet at tilslutte en af udgangene på routeren til en switch
(uplink indgangen) og to computere til udgangene på switchen, men no go. Det
funker bare ikk.

Er det jeg gør helt hen i skoven, altså umuligt, eller skal jeg bakse videre med
forsøget?

Har prøvet at udskifte switchen med en anden router og så kan jeg komme på
internettet på de to nævnte computere, men arbejdsgruppern er stadig lost.

Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

Fra : Villy57

Dato : 22-04-11 08:39

> [...]
> switch
> (uplink indgangen) og to computere til udgangene på switchen, men no go.

Det lyder da ellers helt rigtigt... og det plejer ikke at volde problemer
med en 'dum switch'

(forklaringen: "Use a regular UTP (Unshielded Twisted Pair) cable to connect
the "Uplink" port on one hub to a "Normal" port on the other. " fra
http://www.practicallynetworked.com/networking/port_expand.htm )

long shot: Er alle kablerne 'lige igennem'? (og checket?)

Mvh Villy

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-11 08:55

Den 22-04-2011 09:38, Villy57 skrev:

> [...]
> http://www.practicallynetworked.com/networking/port_expand.htm )
>
> long shot: Er alle kablerne 'lige igennem'? (og checket?)
Switchen er tilsyneladende ikke helt ny, da "uplink" er forsvundet i og
med at portene idag næsten udelukkende er autosense.
Men mange switche har en lille kontakt til uplinkporten, som bestemmer
om man skal bruge et ligeud eller krydset kabel.
Ellers prøv at flytte kablet fra uplinkporten til en af de andre porte.
i en switch er signalerne ligeglade, sålænge kablet passer.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-11 09:03

Den 22-04-2011 09:54, Cykelsmeden skrev:
> Ellers prøv at flytte kablet fra uplinkporten til en af de andre porte.
> i en switch er signalerne ligeglade, sålænge kablet passer.

Kom derfor lige i tanke om:
Også på mange switche fra den tid, er sidste port den samme som
uplinkporten, bare med lige kabler hvor uplink er til krydsede, så vær
opmærksom på, om der må være/er kabel i begge stik samtidig.

//finn

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-04-11 12:02

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

> [...]
>Ellers prøv at flytte kablet fra uplinkporten til en af de andre porte.
>i en switch er signalerne ligeglade, sålænge kablet passer.

Tak for hjælpen til allesammen

Nej, switchen er nok +10 år gammel, så den har nogle år på bagen.

Meget af den snak som I sende ud her, må jeg indrømme, er sort tale for mig, men
ovenstående er da T at føle på. Problemet var nok "krydset" kabel or not. Jeg
flyttede kablet fra routeren over i port #1 og to andre computere over i #2 og
#3 og sandelig om det ikke skidtet kører som en drøm

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-11 13:10

Den 22-04-2011 13:02, Ole Braad-Sørensen skrev:
> Meget af den snak som I sende ud her, må jeg indrømme, er sort tale for mig,

det kan altid være svært at ramme samme referenceniveau
godt det hjalp!

//finn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-04-11 11:11

Ole Braad-Sørensen <nospam@soholm.com> wrote:

<snip>

> Desværre har min router kun 4 udgange
>
> Jeg har derfor prøvet at tilslutte en af udgangene på routeren til en
> switch (uplink indgangen) og to computere til udgangene på switchen, men
> no go. Det funker bare ikk.

Der er muligvis tale om en hub? I så fald får du lav hastighed på dit
LAN. Løsnigen med routeren er nok bedre.

Som Cykelsmeden foreslår, så kan det skyldes at uplinkporten og een af
de første andre porte deles om forbindelsen.

> [...]
> internettet på de to nævnte computere, men arbejdsgruppern er stadig lost.

Du kan roligt bruge din ekstra router som switch. Du skal de-aktiverer
DHCP serveren og kun benytte LAN stik.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-04-11 14:13

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Nej, switchen er nok +10 år gammel, så den har nogle år på bagen.

Hvis jeg var dig ville jeg lige måle strømforbruget på switchen med et
spar'o'meter. En ny 5-port 100 Mbps switch koster under 100 kroner, og
den bruger 2-3 Watt (målt på en nyere Zyxel 5-port 100 Mbps). Hvis en 10-
år gammel switch bruger 10-15 Watt, er der break-even på udskiftning på
et lille års tid.

--
Jesper Lund

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 23-04-11 08:18

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
>den bruger 2-3 Watt (målt på en nyere Zyxel 5-port 100 Mbps). Hvis en 10-
>år gammel switch bruger 10-15 Watt, er der break-even på udskiftning på

Lyseslukker Nu gik D lie så godt!

Den bruger guhjælpemig 20 w.
Ærgerligt at sku ud o købe mer dyrt udstyr

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 09:09

Den 23-04-2011 09:18, Ole Braad-Sørensen skrev:
> Lyseslukker Nu gik D lie så godt!
>
> Den bruger guhjælpemig 20 w.
> Ærgerligt at sku ud o købe mer dyrt udstyr

ka jeg ikke regne?

20 W i i et år får jeg til 17 KWh - 1,7 ~ 35 kr. så forrentningen bliver
over ~2.5 år
Med dine formodede 10-15 w bliver forrentningen da endnu ringere
- men det er selvfølgeligt stadig også udmærket

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-04-11 09:20

On Sat, 23 Apr 2011 10:09:04 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>Med dine formodede 10-15 w bliver forrentningen da endnu ringere
> - men det er selvfølgeligt stadig også udmærket
Ja forrest i regnetimerne sad du vist ikke ?

8760 timer på et år (24*365)
Det må så ende op i 8760*20 = 175,200 kWh
Ganget op med en kWh pris på 1,7 må blive omkring 297,84 Kr.

Kører vi den i gemmen med 10 Watt ender vi på 148,92 Kr.
Kører vi den i gemmen med 15 Watt ender vi på 223,38 Kr.

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 09:43

Den 23-04-2011 10:19, Hans Kjaergaard skrev:
> Det må så ende op i 8760*20 = 175,200 kWh
tal-fat-svag har jeg altid været
undskylder, jeg missede en kommaplads!

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-04-11 10:55

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> Med dine formodede 10-15 w bliver forrentningen da endnu ringere
> - men det er selvfølgeligt stadig også udmærket

Du regner på tilbagebetalingstid, ikke forrentning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-11 11:22

Den 23-04-2011 11:54, Erik Olsen skrev:
> Du regner på tilbagebetalingstid, ikke forrentning.
Ja!
- og endvidere forkert :>)

//finn