Ny router - intet nætværk og delt printer ~
Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 02:58

Jeg har købt en ny router og jeg kan ikke længere for vores netværk til at
fungere efter at jeg har skiftet router, ej heller den delte printer som
sidder på een af maskinerne.

Den nye router er en D-Link DI-524UP.

Alle 5 maskiner kører Windows XP på nær en enkelt maskine som kører Windows
Vista.

Den delte printer sidder på en maskine som kører Windows XP.

Hvad gør jeg ved det ? Har kæmpet med det længe nu og jeg plejer at kunne
løse den slags problemer. Har hårdt brug for hjælp til at løse dette
problem.

--
Kim

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-11 07:56

Den 21-04-2011 03:58, OZ2D skrev:
> [...]
> Vista.
>
> Den delte printer sidder på en maskine som kører Windows XP.

Der er ikke mange oplysninger at fejlsøge på. Routeren er ret basal så
det burde være ok at følge dens wizard.
Hvad er det som ikke fungerer?
kan du ikke få strøm på pc og printer?

//finn

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 09:47

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke mange oplysninger at fejlsøge på. Routeren er ret basal så
> [...]

Jeg har brug for hjælp og ikke for morsomheder.

--
Kim

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-11 11:07

Den 21-04-2011 10:46, OZ2D skrev:

> Jeg har brug for hjælp og ikke for morsomheder.
Det var nu mere ment som en provokation end som en morsomhed, idet "det
virker ikke" ikke giver meget grundlag for at hjælpe.

Nu har vi så fået nogle oplysninger, og kan derfor stille mere relevante
spørgsmål.
Jeg forstår at alle maskiner kan komme på internettet?
Hvis dette er korrekt, kan vi konkludere at maskinerne virker, men kan
ikke "se hinanden"
Gå i start->kør program og skriv: cmd
Herved fås en sort skærm med hvide bogstaver.
Her skriver du: ipconfig
der kommer så nogle linier og du finder den som hedder noget med
ipadresse, og skriver dem for hver pc.
Det vil sikkert ligne noget med 192.168.... eller 169.....

//finn

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 11:56

> [...]
> ikke "se hinanden"
> Gå i start->kør program og skriv: cmd
> Herved fås en sort skærm med hvide bogstaver.

Jeg er bekendt med en DOS-brugergrænseflade.

> [...]
> ipadresse, og skriver dem for hver pc.
> Det vil sikkert ligne noget med 192.168.... eller 169.....

Der kommer IP-adresse-oplysningen på den maskine som jeg kører CMD på. Og
her står der 192.168.0.100. Hvad skal jeg så bruge det til? Den samlede
IP-adresse-oversigt kan jeg jo se i web-interfacet til routeren. Enten laver
routeren ballade eller også er der gået ged i Windows XP. Hvordan løser jeg
det?

--
Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-04-11 12:05

On Thu, 21 Apr 2011 12:56:27 +0200, "OZ2D"
<oz2dFJERNDETTE@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Der kommer IP-adresse-oplysningen på den maskine som jeg kører CMD på. Og
>her står der 192.168.0.100. Hvad skal jeg så bruge det til?
\\IPadresse\sharenavn i adresselinjen på explorer.

Man kan også lave shortcut der peger på denne måde.

>Den samlede IP-adresse-oversigt kan jeg jo se i web-interfacet til routeren.
Det kan bruges til at se om alle maskiner nu kan pinge hinanden, meget
brugt til basal fejlsøgning, du skulle prøve dette.

Det kan også anbefales at sætte routerens DHCP server til at uddele
statiske IPadresser til de PCer der normalt vis er på ens netværk, det
øger brugervenligheden af at benytte IPadressen som tilgang til PCerne
fra andre PCer.

>Enten laver routeren ballade eller også er der gået ged i Windows XP.
Eller du lægger for stor lid til en ustabil MS funktion.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-04-11 07:56

On Thu, 21 Apr 2011 03:58:06 +0200, "OZ2D"
> [...]

>fungere efter at jeg har skiftet router, ej heller den delte printer som
Ingen forbindelse mellem PCerne ?
Ingen adgang til internettet fra nogle af PCerne ?

>Den nye router er en D-Link DI-524UP.
>
>Alle 5 maskiner kører Windows XP på nær en enkelt maskine som kører Windows
>Vista.
Hvad IP adresse har de 5 PCer ?

>Den delte printer sidder på en maskine som kører Windows XP.
Den skal nok virke igen når du får netværket mellem maskinerne til at
køre.

>Hvad gør jeg ved det ? Har kæmpet med det længe nu og jeg plejer at kunne
>løse den slags problemer. Har hårdt brug for hjælp til at løse dette
>problem.

Kontroller netværksopsætningen på alle PCer, de skal være opsat til
DHCP (Hent automatisk en IP adresse)

Har du adgang til routeren via en PC ?
Kontroller at den er sat op til at uddele IPadresser (DHCP server)

Hvad har du af setup, router og evt. switch ?

Firewall ? Måske din nye router har et andet IP subnet, feks.
192.168.1.X nu og før 192.168.0.X, i så tilfælde kan det være at din
firewall skal omkonfigureres.

/Hans

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 08:57

> Ingen forbindelse mellem PCerne ?
> Ingen adgang til internettet fra nogle af PCerne ?

> Hvad IP adresse har de 5 PCer ?

Den er formentlig ikke helt den samme. Jeg tror at den er 192.168.0.xxx på
dem alle på begge routere men jeg mener at den er forskellig hvad angår
"xxx".

> [...]
>
> Firewall ? Måske din nye router har et andet IP subnet, feks.
> 192.168.1.X nu og før 192.168.0.X, i så tilfælde kan det være at din

Alle maskiner har en IP-adresse og de har alle forbindelse til Internettet.
Den gamle router var en D-Link DI-714P+ og er som sagt skiftet ud til en
D-Link DI-524UP. Kun een enkelt af maskinerne kan ses af de andre og den
sidder printeren desværre ikke på og det skal den heller ikke. Jeg har
prøvet at slå firewall helt fra både i Windows og Mc Affe men intet af det
gav noget resultat, der er stort set intet internt netværk.

--
Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-04-11 09:09

On Thu, 21 Apr 2011 09:57:24 +0200, "OZ2D"
<oz2dFJERNDETTE@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Alle maskiner har en IP-adresse og de har alle forbindelse til Internettet.
Fint så er der nok ikke noget galt nogle steder.

> [...]
>sidder printeren desværre ikke på og det skal den heller ikke. Jeg har
>prøvet at slå firewall helt fra både i Windows og Mc Affe men intet af det

Med "intet internt netværk"mener du at du ikke ser det forventede
(alle dine tændte PCer) under "andre komputere" ?
Det kan du så bare ikke forvente at du altid og ubetinget vil kunne.
Tænd alle dine PCer, log på om nødvendigt, og vent 20-30 minutter,
refresh/F5 "andre komputere" vinduet og se om tingene ikke skulle være
kommer til live igen.

/Hans

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 09:38

> [...]
> Tænd alle dine PCer, log på om nødvendigt, og vent 20-30 minutter,
> refresh/F5 "andre komputere" vinduet og se om tingene ikke skulle være

Det plejer jeg ellers at kunne på stort set alle maskinerne og jeg har lige
ventet 20-30 minutter og der sker ingen forbedring heller ikke når jeg
trykker F5/opdater i netværkssteder ("andre computere" ved jeg ikke hvor
findes). Arbejdsgruppen giver mig ingen tilladelse selv om at den ene af
computerne giver mig adgang. Det er mystisk og temmelig frustrerende. Vil
det hjælpe at skifte navn på arbejdsgruppen?

--
Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-04-11 09:58

On Thu, 21 Apr 2011 10:38:18 +0200, "OZ2D"
> [...]

>ventet 20-30 minutter og der sker ingen forbedring heller ikke når jeg
>trykker F5/opdater i netværkssteder ("andre computere" ved jeg ikke hvor
Netværkssteder og "andre computere" er nok det samme.

>Arbejdsgruppen giver mig ingen tilladelse selv om at den ene af
>computerne giver mig adgang.
Der er ikke tilladelser til arbejdsgrupper, enten kan de ses eller
også kan de ikke ses.

Du har med garanti adgang til alle dine PCer som du før har haft det,
du kan bare ikke klikke dig frem via netværkssteder.
Prøv \\IPadresse\sharenavn i adresselinjen i explorer, IPadresse bør
kunne erstattes med host/PC-navn, men det er ikke altid dette virker.

>Det er mystisk og temmelig frustrerende. Vil
>det hjælpe at skifte navn på arbejdsgruppen?
Kun hvis de pt har forskelligt navn, men det har de jo nok ikke.

Du kan kontrollerer om servicen Computerbrowser kører, den er en af
hovedkomponenterne i af få fremvist det du har på dit netværk. Andre
services/komponenter er "Arbejdsstation" og "Server".

Dit problem har intet med din router at gøre, det er udelukkende et MS
problem, Netværkssteder og "andre computere" er helt og aldeles en
upålidilig funktion.
I teorien kan der gå op til nogler 50 minutter (ved standard setup)
før de oversigter der er i/under Netværkssteder og "andre computere"
er opdateret, det kan ingen jo leve med.

Men hvis du keder dig kan google og søgning på masterbrowser jo altid
være tidsfordriv.

/Hans

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 10:31

> Netværkssteder og "andre computere" er nok det samme.

> Der er ikke tilladelser til arbejdsgrupper, enten kan de ses eller
> også kan de ikke ses.

Det er altså den besked at jeg får uanset hvad jeg kalder arbejdsgruppen.
Normalt står de computere som er tilsluttet og tændt jo under
arbejdsgruppens navn.

> [...]
> kunne erstattes med host/PC-navn, men det er ikke altid dette virker.

> Kun hvis de pt har forskelligt navn, men det har de jo nok ikke.

Nej det har de ikke.

> Du kan kontrollerer om servicen Computerbrowser kører, den er en af
> hovedkomponenterne i af få fremvist det du har på dit netværk. Andre
> services/komponenter er "Arbejdsstation" og "Server".

Jeg har været i 'msconfig' og set efter: Alt dette kører som det skal.

> [...]
> før de oversigter der er i/under Netværkssteder og "andre computere"
> er opdateret, det kan ingen jo leve med.

Jo men problemet er først opstået efter at vi har skiftet router. Jeg
begynder efterhånden at få mistanke til at det er den nye router som laver
problemer. Kan det være porte som skal forwardes eller noget i den stil?

> Men hvis du keder dig kan google og søgning på masterbrowser jo altid
> være tidsfordriv.

Jeg har ikke brug for tidsfordriv men brug for et stykke værktøj som kan
fixe det her problem.

--
Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-04-11 11:54

On Thu, 21 Apr 2011 11:31:04 +0200, "OZ2D"

>Det er altså den besked at jeg får uanset hvad jeg kalder arbejdsgruppen.
>Normalt står de computere som er tilsluttet og tændt jo under
>arbejdsgruppens navn.
Det er ikke nemt med få ord at beskrive hvorledes masterbrowser
funktionen virker, men der er desværre kendt for at være upålidelig.

En eller flere PCer (op til 3) på dit netværk får tildelt rollen som
Masterbrowser, resten af PCerne kan være backupbrowsere.
Masterbrowserens rolle er at holde styr på hven har hvilke services at
tilbyde andre, dette vil som oftest sige print og fil-deling, men er
bestemt ikke begrænset til dette.
Rollen som masterbrowser tildeles efter et spøjst regelsæt, den med
det nyeste OS vinder, er der flere med samme høje OS er det den som
har været tændt længst der vinder.
Læg mærke til "vinder" for reelt set er der en lille afstemning hver
gang en ny maskine kommer på netværker, så vil den stå og skrige efter
en afstemning, derfor er det meget skidt at genstarte PCernne i et
netværk for at få styr på denne masterbrowserfunktion, det gør bare
ondt værre.
Så når der er ro på netværket kan masterbrowseren begynde at spørge
rundt om hvem-har-hvad at tilbyde, først derefter har masterbrowseren
noget at tilbyde dem der ønsker listen over tilgængelige ydelser.

Ovenstående kan du ikke bruge til ret meget ud over at forstå lidt om
virkemåden, som du så igen desværre ikke kan fejlsøge ret meget på.

Har du prøver ovenstående \\IPadresse\sharenavn ?

>Jo men problemet er først opstået efter at vi har skiftet router.
Tilfældigheder.
Dog kan det godt være at du i dit gamle netværk havde det således at
alle PCerne stort set altid havde de samme IPadresser og i det nye får
de så nye IPadresser, dette kan bevirke at nogle PCer søger efter
services på andre PCer og ikke kan finde disse, det kan give en masse
ventetid på timeouts som først skal overstås inden PCen giver sig til
at udfører andre netværkshandlinger (feks. at vise
Netværkssteder/andre komputere).
Men det er ikke routerens skyld.

>Jeg begynder efterhånden at få mistanke til at det er den nye router
>som laver problemer.
Den har intet med masterbrowserfunktionen at gøre, hvorledes skulle
den dog kunne havde indflydelse på det ?

>Kan det være porte som skal forwardes eller noget i den stil?
Foward er mellem LAN og WAN, glem den teori.

>Jeg har ikke brug for tidsfordriv men brug for et stykke værktøj som kan
>fixe det her problem.
Det findes mig bekendt ikke. Linksys har noget der ligner og det mod
betaling, men det kan intet du ikke selv kan gøre.

MS har nogle komandolinje værktøjer til at undersøge status fra
masterbrowseren, men de er ret langhårede at bruge og de giver som
sagt kun en status på hvad der er i listen og hvem der er
masterbrowser/backupbrowser.

Hvis du kigger tilbage i denne gruppe vil du se at det er et evigt
tilbagevendende problem og at ingen har den ultimative løsning som
bare får det til at virke i alle tilfælde.

/Hans

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 12:02

> [...]
> tilbagevendende problem og at ingen har den ultimative løsning som
> bare får det til at virke i alle tilfælde.

OK. Jeg forstår godt din udmærkede forklaring. Men hvad kan betale sig at
gøre nu? Slukke for nogle af maskinerne? Ville det hjælpe på timeout og
"afstemningen"? Jeg ville gerne have at maskinen med printeren ville agere
masterbrowser men jeg kan forstå at det har jeg ikke en disse indflydelse
på.

--
Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-04-11 12:22

On Thu, 21 Apr 2011 13:02:00 +0200, "OZ2D"
<oz2dFJERNDETTE@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>OK. Jeg forstår godt din udmærkede forklaring. Men hvad kan betale sig at
>gøre nu? Slukke for nogle af maskinerne?
Sluk alle PCer, tænd din vigtigste maskine først og lad den starte op
(vent 15-10 minutter) start de øvrige enkeltvis på samme maner.

>Ville det hjælpe på timeout og "afstemningen"?
Timeout, nej det starter forfra. Afstemningen den finder sted under
alle omstændigheder, men du undgår at alle råber og skriger i munden
på hinanden.
Nogle af disse timeouts kan modvirkes ved manuelt at rydde op i
registreringsdatabasen, men det er altså ikke nogen helt enkelt
opgave, men man søger efter "forældreløse" hostnavne og IP adresser og
så ellers brutalt sletter disse hvor man finder det relevant.

>Jeg ville gerne have at maskinen med printeren ville agere
>masterbrowser men jeg kan forstå at det har jeg ikke en disse indflydelse
>på.
Jo det kan du godt, men det tjener ikke noget formål at begynde at
skrue i registreringsdatabasen (på alle dine PCer) for at opnå dette.

Prøv at skrive alle IPadresserne ned på de forskellige maskiner.
Se om du kan pinge alle øvrige PCer fra de enkelte PCer, dette er
ligesom forudsætningen for at det øvrige kan virke.
Fejler det har er det nok firewalls du skal mistænke.

Når du kender IPadresse på den PC der er printerserver så kan du rette
i portopsætningen til denne printer på de PCer der skal kunne printe
denne vej.

/Hans

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 16:24

> [...]
>
> Når du kender IPadresse på den PC der er printerserver så kan du rette
> i portopsætningen til denne printer på de PCer der skal kunne printe

BINGO!!! Jeg siger tusind tak for hjælpen. Vi bruger Mc Affe Total
Protection og på alle maskinerne slog jeg firewall fra på Mc Affe. Lige
pludselig kan alle maskiner nu "snakke" med hinanden igen. Jeg havde det på
mistanken med firewall men jeg slog ikke firewall fra på dem alle sammen på
een gang og den der med at pinge havde jeg ikke tænkt på. Det er det gode
ved det her Usenet, der er altid nogen med mere erfaring som kan hjælpe med
at løse problemerne. Nu skal jeg bare have konfigureret Mc Affe, så det er
muligt at maskinerne kan pinge hinanden selv om firewall er aktiv. Jeg kom
lidt længere i forståelsen af netværk på baggrund af de her problemer. Igen,
tusind tak for hjælpen, jeg er meget taknemmelig for at jeg fik løst
problemet.

--
Kim

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-11 13:51

Den 21-04-2011 13:02, OZ2D skrev:
> OK. Jeg forstår godt din udmærkede forklaring. Men hvad kan betale sig at
> gøre nu? Slukke for nogle af maskinerne? Ville det hjælpe på timeout og
> "afstemningen"?
Du ku starte med at følge Hans' udmærkede forklaring. Start med at tænde
router, og derefter den "vigtigste" pc.sikr' dig at den virker og har
fat i internettet. Derefter (mindst 12½ min - det er maxtiden for at
bestemme hvem der er "masterbrowser" i Windows) tænde den næste pc.
kontroller at den har et andet ipnummer, i samme subnet (192.168.x. -)
vent 12½+ min og få de to maskiner til at se hinanden.
(en kommandoprompt og kommandoen "ipconfig -flushdns" kan måske hjælpe)
prøv evt. med \\<ipadresse på den modsatte maskine>

> Jeg ville gerne have at maskinen med printeren ville agere
> masterbrowser
Du vil ikke mærke uanset hvem som er masterbrowser. den process er
transparent for brugeren.

> men jeg kan forstå at det har jeg ikke en disse indflydelse

ikke ubetinget, men det kræver yderligere viden om systemets funktion.
Man kan selv udpege en maskine som "winsserver". Dette fjerner ikke
processen
med valg af masterbrowser, men winsserveren kontrollerer denne process
og bestemmer resultatet.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-11 14:26

Den 21-04-2011 14:50, Cykelsmeden skrev:
> (en kommandoprompt og kommandoen "ipconfig -flushdns" kan måske hjælpe)
nbtstat -RR er måske et bedre bud!

//finn

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 18:48

> nbtstat -RR er måske et bedre bud!
>
> //finn

Det var Mc Affe som var skurken men tak for hjælpen alligevel. Hvorfor Mc
Affe så lige præcis lavede problemer blot fordi jeg skiftede router, det ved
jeg til gengæld ikke og der ligger så et ubesvaret spørgsmål som er lidt
irriterende, al den stund at jeg ikke ved hvorfor den gik i ged og dermed
bliver jeg ikke klogere på det. Men nu er det fikset og alle maskiner kan se
hinanden med Mc Affes firewall konfigureret og sat til igen.

--
Kim

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-11 21:20

Den 21-04-2011 19:48, OZ2D skrev:
> Men nu er det fikset og alle maskiner kan se
> hinanden med Mc Affes firewall konfigureret og sat til igen.

Nu ser det ud til at du engang har taget en licensprøve, så din næste
prøve kunne måske gå på, at skifte de bedagede OS til W7, og opleve
hurtigere maskiner og en rigtig firewall indbygget fremfor 3'parts ;(

//finn -2UalmindeligtFrække

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 21:44

> [...]
> prøve kunne måske gå på, at skifte de bedagede OS til W7, og opleve
> hurtigere maskiner og en rigtig firewall indbygget fremfor 3'parts ;(

Jeg holder ualmindeligt meget af folk som ikke spiller belærende. Jeg har et
ganske udmærket meget stabilt styresystem og jeg har det ganske fint med at
mine computere (som i øvrigt alle er hurtige maskiner) er beskyttet af 3
stk. firewalls. Det som skete for mig skyldes mit manglende kendskab til
netværk og da jeg selv løste problemet med konfigurationen af McAfee, ser
jeg ingen grund til at sætte denne ganske udmærkede firewall ud af drift. Ud
over denne nu rettede fejl har jeg ingen problemer med hverken McAfee eller
Windows XP. Hvis jeg nogensinde skulle blive utilfreds med noget af dette
software, så er jeg helt sikker på at jeg af helt af egen drift sagtens kan
finde hen i en computerbutik med henblik på at købe det software jeg måtte
have brug, endda helt uden hjælp. Og skal vi så egentlig ikke bare lukke den
der.

--
Kim

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-11 08:16

Den 21-04-2011 22:43, OZ2D skrev:
> [...]
> have brug, endda helt uden hjælp. Og skal vi så egentlig ikke bare lukke den
og du har også ualmindelig lidt både tolerance og humor!

//finn

Fra : OZ2D

Dato : 22-04-11 09:44

> og du har også ualmindelig lidt både tolerance og humor!
>
> //finn

Men nu er McAfee så begyndt at blokere nem-ID på vores netbank, således at
McAfee skal slås fra når vi bruger netbank. Dette problem er også opstået
efter at vi har skiftet router. Dette problem har jeg googlet efter en
løsning på uden at finde et godt råd. Og tænk sig engang, jeg er helt sikker
på at jeg helt af egen drift, helt uden hjælp, er i stand til at sætte mig
selv igang med at finde noget andet virus-beskyttelse til at erstatte
McAfee. Er det ikke helt utroligt?

Men inden jeg gør det vil jeg da lige "plage" nogen andre i en relevant
gruppe med spørgsmålet. Jeg regner ikke med at få et svar, da jeg tror at
dette "nye" problem nok er lidt for specielt til at nogen ved noget om det.
Jeg vil sikkert også der opleve nogen som ikke hjælper mig med problemet men
belærer mig om noget andet end det som jeg spørger om. Lige meget med det,
det er forsøget værd og her i denne gruppe fik jeg jo god hjælp af en der
vidste hvad han talte om.

--
Kim

Fra : Mendoza

Dato : 29-05-11 10:56

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> og du har også ualmindelig lidt både tolerance og humor!
>
> //finn

Det er Taxa-Kim i en nøddeskal.... intet nyt under solen.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 21-04-11 14:10

Kong smart aka OZ2D skrev:
> Jeg har ikke brug for tidsfordriv men brug for et stykke værktøj som kan fixe
> det her problem.

Fatter ikke at, nogen på nogen måder gider forsøge på at, hjælpe dig...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-11 14:25

Den 21-04-2011 15:10, Brian Vestergaard skrev:

> Fatter ikke at, nogen på nogen måder gider forsøge på at, hjælpe dig...
Det er osse lige før ....

//finn

Fra : OZ2D

Dato : 21-04-11 16:04

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Fatter ikke at, nogen på nogen måder gider forsøge på at, hjælpe
> dig...

Men det var vigtig for dig at blande dig med ingenting?

--
Kim