Grafikort til 2 skærme...
Fra : J W Nielsen

Dato : 16-04-11 20:06

Hej...
Min HP stationære PC kunne jeg godt tænke mig at få "opgraderet" til at
kunne køre med to skærme.
Hvordan kan jeg klare det?
Et grafikkort mere?
Et grafikkort med to skærmudgange?
Forslag til køb modtages med glæde...

PC'en kører WinVista, har 3 Gb RAM - det nuværende grafkkort angives som:
NVIDIA geForce 8500 GT
Maskinen bliver primært brugt til internet, Officepakken - specielt
Publisher - kun en smule billederedigering vha PaintNet. Jeg spiller ikke
noget særligt!

Mon der overhovedet er nogen som læser dette - gruppen virker lidt død???
Nå, jeg håber på lidt respons...

Mvh og god påske
Jørgen

Fra : Martin S

Dato : 17-04-11 08:00

J W Nielsen wrote:
> [...]
> Et grafikkort med to skærmudgange?
> Forslag til køb modtages med glæde...
>
> PC'en kører WinVista, har 3 Gb RAM - det nuværende grafkkort angives

Har du ikke udgang til 2 skærme allerede på dit GF 8500 GT, den ene
skærm skal bare sættes på VGA udgangen (blå) og den anden på DVI
udgangen (hvid). Derefter burde du kunne aktivere din anden skærm i
skærmindstillingerne i Windows eller i nVidia kontrolpanel alt efter
hvordan du vil bruge dine skærme.

Mvh Martin

Fra : J W Nielsen

Dato : 19-04-11 11:39

> [...]
> (hvid). Derefter burde du kunne aktivere din anden skærm i
> skærmindstillingerne i Windows eller i nVidia kontrolpanel alt efter

Hej Martin... og tak for dit svar.
Desværre har mit kort ikke to udgange. Der er:
1 x DVI - som jeg bruger nu.
1 x HDMI
1 x TV out
- så det duer ikke.

Mvh Jørgen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-04-11 11:42

J W Nielsen skrev:

>1 x DVI - som jeg bruger nu.
>1 x HDMI

det giver 2 udgange

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Martin S

Dato : 19-04-11 15:38

Ivan V. Klattrup wrote:

> det giver 2 udgange

Korrekt, brug HDMI udgangen til din anden skærm.
Har skærmen ikke en HDMI indgang, kan du bruge en HDMI til DVI adapter
kabel eller stik.
Fx denne her: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4233&n=10
Men ellers burde det være muligt at finde i de fleste PC eller Radio/TV
butikker.

Bare vær sikker på at det er til den rigtige vej, så stikkene passer.
Om det er HDMI til DVI eller DVI til HDMI kan godt give nogle
misforståelser hvis der er travlt i butikken. :)

Fra : J W Nielsen

Dato : 19-04-11 21:58

> [...]
> Fx denne her: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4233&n=10
> Men ellers burde det være muligt at finde i de fleste PC eller Radio/TV

Hmmm...
Findes der HDMI til VGA ???
I virker begge meget sikre på, at det kan lade sig gøre, men når jeg ser på
kontrolpanelet til grafikkortet synes jeg kun, at jeg kan se indstillinger
for een udgang. Der er en "drop-down" menu, men på den kan jeg kun vælge er
output...
Nå, men jeg vil prøve at følge jeres råd - tak for det

Mvh Jørgen

Fra : Martin S

Dato : 20-04-11 07:29

J W Nielsen wrote:

> Findes der HDMI til VGA ???

Nej, ikke adaptere. Skal du gå fra HDMI til VGA kræver det en converter
som aktivt ændrer signalet. I så fald er det både billigere og lettere
at skifte kortet.
HDMI og DVI er begge digitale hvorimod VGA er analog.

Dog er grafikkort ofte udstyret med DVI udgange af typen DVI-I som både
indeholder digital og analog signal, med disse stik kan man benytte en
DVI til VGA adapter, men jeg er ikke klar over om det er sådan et stik
dit grafikkort har.
I så fald ville du kunne tilslutte en VGA skærm til din DVI udgang og en
DVI skærm til din HDMI udgang med en passende adapter i begge stik.
Men det er jeg som sagt ikke sikker på om din DVI udgang understøtte dette.

> [...]
> på kontrolpanelet til grafikkortet synes jeg kun, at jeg kan se
> indstillinger for een udgang. Der er en "drop-down" menu, men på den kan

Det er fordi at understøttelse for 2 skærme mere eller mindre har været
standard på grafikkort siden Geforce 2 som kom på markedet for 11 år
siden. Så sandsynligheden for at dette også kan lade sig gøre på dit
kort er ret stort.
Du får først mulighed for at lave indstillinger for to skærme, når du
rent faktisk har to skærme tilsluttet.
Husk at tilslutte den anden skærm, mens computeren er slukket.

Mvh Martin