Første MC-beklædning
Fra : Z

Dato : 16-04-11 11:09

Hej gruppe.

Jeg er ved at kigge på min første MC-beklædning og har derfor en del
nybegynderspørgsmål

Jeg regner ikke med at købe egen MC denne sæson, men alligevel at få
kørt lidt da jeg heldigvis har gode lånemuligheder. Jeg søger derfor
noget billigt og funktionelt tøj men uden at gå alt for meget på
kompromis med sikkerheden. Jeg tror at jeg ender med en form for Enduro,
men primært til asfaltkørsel, og har derfor ikke set så meget på læder.

Jeg har hørt at Thansens faktisk ikke skulle være det værste der findes.
Kan det bekræftes herindefra? De skriver det ikke, men kan jeg gå ud fra
at det er Cordura?

Vil jeg så ikke være ok kørende med:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5168513447&n=-1512349346&pn=-1512157179
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5168513447&n=-1512305637&pn=-1512305115
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5168513447&n=1364459000&pn=-1553725864
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5168513447&n=282593821&pn=-1446981563

Som hjelm har jeg forelsket mig i Schuberths C3 (har dog ikke prøvet den
endnu). Sidder den ordentligt så ser jeg den som en kvalitetshjelm som
jeg vil være glad for i mange år. Både Polo og Louis har den til 500
EUR. Mc1.dk har den til 3695 DKK - samme pris. Længere ser det ikke ud
til at vi kommer ned.
Er den ikke et klogt valg? Hovedet virker som et dumt sted at spare
penge på.

Ang støvler - hvor stor forskel er der på de forskellige modeller? De
skal vel blot sørge for at foden bliver i en naturlig stilling ved styrt
samt at asfalten ikke når ind til foden? Alene Thansen har fra 599:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5168513447&n=-1639983493&pn=450506306

Til 999:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5168513447&n=-1512132651&pn=-1528381865

Til 1499:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5168513447&n=-1512132654&pn=-1528381876

Tak for alle svar. Det er godt nok ikke nemt at finde rundt i det hele
som nybegynder

Fra : Klaus R

Dato : 17-04-11 11:36

Z skrev den 16-04-2011:
> [...]
> det bekræftes herindefra? De skriver det ikke, men kan jeg gå ud fra at det

jeg købte min første mc for 5 år siden og skulle have et komplet sæt,
så jeg tog T-hansen og fik overtræksbukser, jakke, handsker og flip up
hjælm for under 1500,-
tøjet er okay regntæt, og bukserne har skaller ved hofte, og knæ, og
jakke ved skulder og albue.
men efter 2 års sommerbrug er bunden ødelagt i lommerne( og jeg har
ikke normalt ret meget i bukselommerne), og plastic-øjerne til de
stropper der skal spænde tøjet ind knækker hurtigt, diverse
lynlåse-pinde(dem man holder i) knækker også.
jeg er dog yderst godt tilfreds med udstyret i forhold til prisen og
jeg opgraderede så jakken først og skifter tingene efterhånden til
bedre kvalitet/sikkerhed.
de bukser og jakke jeg købte dengang er dog ikke i deres udvalg mere.

Klaus R

Fra : Grunnet

Dato : 17-04-11 20:56

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> vi kommer ned.
> Er den ikke et klogt valg? Hovedet virker som et dumt sted at spare penge

Nu skal alle hjælme der sælges i DK være godkendt, så de burde alle opfylde
krav til holdbarhed og beskyttelse.
Men, selvfølgelig kan man forvente en bedre kvalitet / finish ved en dyrere
hjælm. Også vægtemæssigt bl.a. på grunde af det materiale skallen er
fremstillet af.

Det vil dog efter min mening være dumt at købe en så dyr hjælm uden at have
prøvet den på en køretur på egen MC, da støj og vindpres meget afhænger af
MC'ens udstyr, evt. kåbehøjde og din siddestilling.

Med hensyn til Schuberth's hjælme er der både for og imod, mange klager over
højt støjniveau og andre er rigtig glade for deres hjælme.
Der er bl.a. en tråd lige over denne, netop omkring deres C3 hjælm.
Købte selv en Schuberth Concept hjælm for år tilbage. Jeg kunne simpelthen
ikke køre med den p.g.a. turbulens der opstod via mit kåbeglas - hjælmen sad
og sitrede/rystede ved landevejshastidhed. Prøvede så på en kåbeløs MC og
der var ingen rystelser, men en frygtelig støj. Solgte en nærmest ubrugt
hjælm meget billigt.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Carsten Matzon

Dato : 17-04-11 22:37

On 16-04-2011 12:09, Z wrote:

> Jeg er ved at kigge på min første MC-beklædning og har derfor en del
> nybegynderspørgsmål

Stod i samme situation som dig sidste år. Endte med at købe noget tøj i
Tyskland hos Hein-Gericke. Kom derfra med en god standard udrustning,
ikke noget fancy pancy men blev så heller ikke blanket af.
Syntes det er noget lækkert tøj og føler jeg har fået noget for pengene.
Men går nok heller ikke så meget op i mærker/navne/modeller som en del
andre MC'ister gør. :p

Måske du skulle overveje en tur ned til Karla?

Hun snakker godt dansk og,sød og hjælpsom.

http://www.heingericke-flensburg.de/html/start_danisch.html

God tur

--
Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-11 11:30

> Men går nok heller ikke så meget op i mærker/navne/modeller som en del
> andre MC'ister gør. :p

Jeg er nok en af mærke fundamentalisterne ...

Men det afhænger jo også helt af hvad man kræver af tøjet. Der er forskel på
lidt hyggeture i godt vejr og så at pendle i alt slags vejr. Jeg har lige
købt nyt i år*, da min rukka jakke fra 2001 ikke længere var helt vandtæt
når det virkeligt pissede ned og jeg krydsede landet. Men den har så også
holdt omkring de 130.000km.

Der er mange andre gode membraner end goretex - men med goretex ved man hvad
man får

* Har så købt en rukka igen - en udgåenden model med stor rabat. Mit gamle
Rukke var også købt på tilbud.

/A

Fra : Steen E.

Dato : 21-04-11 18:16

God kvalitet betaler sig nok i det lange løb - jeg købte et Dainese lædersæt
for 7 år siden, og nu kører jeg ganske vist ikke i regnvejr, men sættet ser
ud næsten som nyt, lynlåse og lukkere er perfekte.

_______________________________
Steen E.
FZS1000

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-04-11 08:13

Z wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg er ved at kigge på min første MC-beklædning og har derfor en del
> nybegynderspørgsmål

Det er mest vandtætheden/åndbarheden (læs Gore-Tex) der koster kassen ifbm
mc-beklædning . Og så komfort og holdbarhed.
Og design....

På biblioteket kan du kigge i Bike eller MC-nytt, og se tests af grej. Du
vil se at prisen ikke så tit har noget med kvaliteten at gøre.

På mit billige, tyrker-producerede, fra et nu hedengangent on-line-firma
købte, mc-tøj er der i jakken, ved halsen, en indbygget glat-vindtæt,
halsedisse. Det er simpelthen en fantastisk komfort-faktor.

Det er endnu ikke gået i stykker her på 5e sæson.

> Som hjelm har jeg forelsket mig i Schuberths C3

En klaphjelm? Ryger du pibe?

En klaphjelm er tungere og støjer mere. Overvej seriøst om du virkelig har
brug for klappen.
Jeg havde osse overvejet en C2, men valgte en S1 istedet, og har ikke savnet
klappen.
Og jeg kan (nogenlunde) let få mine briller på.

> Hovedet virker som et dumt sted at spare penge på.

Igen, sikkerhed og pris hænger sjældent sammen. Men jeg er rigtig meget glad
for min støjsvage hjelm. Men du skal prøve et par stykker i real-life. Din
hovedform har meget at sige. Og den skal sidde ordentligt. Fast, tæt, men
ikke for stram, og må ikke kunne trækkes af når den er spændt. Hvis den ikke
føles en smule for stram når du tager den på, er den for stor.

> Ang støvler -
Der skal være noget metal i dem. Tommelreglen siger: Hvis du kan gå
nogenlunde behageligt i dem, kan du ikke bruge dem til mc.

Åh ja, brug ørepropper.

/jim

Fra : Z

Dato : 30-04-11 19:30

Tak for alle svar.

Jo, jeg har faktisk planlagt en del ture til syd for grænsen, men jeg
skal have noget kluns først, og da jeg bor på Amager er det ikke lige at
tage derned. Det ser ud til at jeg ender i Thansen, og så må jeg skifte
ud løbende.

Da jeg forstår at alle hjelme opfylder gældende standarder, så burde der
ikke være noget i vejen for at jeg køber en som denne til 499, hvis den
sidder godt?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5236983510&n=-1841246210&pn=-1373599195

Fra : Grunnet

Dato : 30-04-11 21:27

> [...]
>
> Da jeg forstår at alle hjelme opfylder gældende standarder, så burde der
> ikke være noget i vejen for at jeg køber en som denne til 499, hvis den

Ser foruftigt ud som starthjelm.
Når du så får købt egen MC (og har mulighed for at "prøvekøre" en hjelm
inden køb) kan du jo altid skifte den til en dyrere, hvis du føler for det.
Men husk nu Jim's råd omkring pasform, jeg citerer

" Og den skal sidde ordentligt. Fast, tæt, men
ikke for stram, og må ikke kunne trækkes af når den er spændt. Hvis den ikke
føles en smule for stram når du tager den på, er den for stor."

Bemærk især den sidste sætning da indmaden i hjelmen vil "sætte sig" så det
der til start føles stramt bliver til perfekt pasform.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-04-11 21:12

Z wrote:
> Da jeg forstår at alle hjelme opfylder gældende standarder, så burde der
> ikke være noget i vejen for at jeg køber en som denne til 499, hvis den
> [...]

Der kan være rimeligt meget forskel på kvaliteten af f.eks låsen på
remmen, ventilationsgreb.. og hvor meget støj der er i hjelmen.

// Hans