/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Mislyde fra GS 500 E
Fra : Kim B.


Dato : 15-04-11 18:00

Hej alle.

Jeg har en GS 500 E fra 1995.

Historien bag:

Stillede ventiler sidste år, da venstre bageste ventil (indsugning) var for
stram. Skiftede blot til et brik nummeret mindre, og nu kan et 0,05
søgerblad lige præcis mases ind ved kold motor.
Under arbejdet havde jeg løsnet knasten, da jeg ikke lige havde noget på
hånden til at trykke løfteren ned med.

Umiddelbart efter lod jeg mærke til, at den tikkede noget, synes jeg.
Ved at dette er normalt, synes dog ikke at det meget lille spillerum burde
gøre udslaget. Spillerummet på den anden inds.ventil var ok, og har ikke
bemærket den tikken før justeringen.

Her efterfølgende har jeg haft skiftet nåleventiler på den, da den ene hang
lidt.
Jeg opdagede under rengøringen af karburatorerne, at forrige ejer har haft
dysset den om, og i den forbindelse fået bukket den ene nål ret tydeligt.
Jeg rettede nålen sådan på gefühl. Efter genmontering tikkede den kraftigt
under decelleration.
Købte 2 nye nåle, og denne kraftige tikken forsvandt.

Nu har jeg imidlertid monteret kåbe på den, hvilket har forstærket lyden
markant under kørsel, så selv en tur på motorvejen ikke kan overdøve den ret
enerverende tikkelyd.

Hvis jeg lægger øret mod motoren, lyder det som om det kommer fra venstre
bageste knastoverfald (eller der omkring). Men det kan jo snyde.

Jeg har nu, for at komme lyden til livs, kontrolleret følgende:

Kædestrammer (lader til at være ok. Sætter sig ikke fast på nogle punkter,
og kæden føles godt stram mellem knasterne)
Lejeoverfald på knast (ser pænt, ikke-ridset ud)
Ventilspillerum (ok)
Aksialt slør i knaster (er ca. 0,3 mm. på begge. Ret meget synes jeg, men
kan det give nogen nævneværdig lyd, andet end i tomgang?)

Har også stadig karburatoren mistænkt, hvis nu at den skæve nål har
beskadiget messing-sædet i i karburatoren. Er dette sandsynligt, og mener I
det vil kunne give en så højfrekvent tikken under både dellast og fuldgas?

Bemærk at det kun er når motoren nærmer sig driftstemp. at lyden opstår. Den
kører (og lyder) super kold.

Nå, det var lidt af en smøre.
Men håber at MC-folket derude har en holdning, som jeg kan få med på vejen.

Mvh. Kim B.


 
 
Kim B. (15-04-2011)
Kommentar
Fra : Kim B.


Dato : 15-04-11 20:01



Martin Sørensen (15-04-2011)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 15-04-11 20:08

> Hvis jeg lægger øret mod motoren, lyder det som om det kommer fra
> venstre bageste knastoverfald (eller der omkring). Men det kan jo snyde.

Jeg har ikke rigtigt nogle ideer om hvad der ellers kan være galt - det
lyder dog underligt at en ventil bliver for stram, normalt går det den
anden vej skulle jeg mene.

Du kan prøve at bruge en lang skruetrækker til at lytte efter hvor lyden
kommer fra. Læg øret til håndtaget og læg spidsen ind mod forskellige
punkter på motoren. Skruetrækkeren vil så meget effektivt overføre
vibrationerne til øret, og du vil noget nemmere kunne finde ud af hvor
lyden kommer fra.

--
Mvh. Martin

Kim B. (15-04-2011)
Kommentar
Fra : Kim B.


Dato : 15-04-11 20:13

Takker for svar.
Det er dog desværre modsat. Ventilen arbejder sig længere op i sædet, og
derved mindre (eller intet) spillerum mellem knast og løfter.

Har forsøgt mig med skruetrækkeren.
Det er dog svært at høre hvor, da lyden forplanter sig meget. Og så er det
jo ikke verdens mest støjsvage arrangement, sådan en Zuki :)

God aften.

"Martin Sørensen" skrev i meddelelsen
news:4da89799$0$10331$c3e8da3$93adb4a8@news.astraweb.com...

> Hvis jeg lægger øret mod motoren, lyder det som om det kommer fra
> venstre bageste knastoverfald (eller der omkring). Men det kan jo snyde.

Jeg har ikke rigtigt nogle ideer om hvad der ellers kan være galt - det
lyder dog underligt at en ventil bliver for stram, normalt går det den
anden vej skulle jeg mene.

Du kan prøve at bruge en lang skruetrækker til at lytte efter hvor lyden
kommer fra. Læg øret til håndtaget og læg spidsen ind mod forskellige
punkter på motoren. Skruetrækkeren vil så meget effektivt overføre
vibrationerne til øret, og du vil noget nemmere kunne finde ud af hvor
lyden kommer fra.

--
Mvh. Martin


Henrik Jensen (18-04-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Jensen


Dato : 18-04-11 08:08

>
> Jeg har en GS 500 E fra 1995.
>
> Historien bag:
>

> Umiddelbart efter lod jeg mærke til, at den tikkede noget, synes jeg.
> Ved at dette er normalt, synes dog ikke at det meget lille spillerum burde
> gøre udslaget. Spillerummet på den anden inds.ventil var ok, og har ikke
> bemærket den tikken før justeringen.

Hmmm. nej 0,05mm burde ikke give tikken.




>
> Her efterfølgende har jeg haft skiftet nåleventiler på den, da den ene
> hang lidt.
> Jeg opdagede under rengøringen af karburatorerne, at forrige ejer har haft
> dysset den om, og i den forbindelse fået bukket den ene nål ret tydeligt.
> Jeg rettede nålen sådan på gefühl. Efter genmontering tikkede den kraftigt
> under decelleration.
> Købte 2 nye nåle, og denne kraftige tikken forsvandt.

Lyder underligt at nålene kan give tikken..



>
> Nu har jeg imidlertid monteret kåbe på den, hvilket har forstærket lyden
> markant under kørsel, så selv en tur på motorvejen ikke kan overdøve den
> ret enerverende tikkelyd.

En GS 500 støjer meget i motoren, er du sikker på din støjer mere end
normalt??


>
> Hvis jeg lægger øret mod motoren, lyder det som om det kommer fra venstre
> bageste knastoverfald (eller der omkring). Men det kan jo snyde.

Ja, det er svært at lokalisere...



>
> Har også stadig karburatoren mistænkt, hvis nu at den skæve nål har
> beskadiget messing-sædet i i karburatoren. Er dette sandsynligt, og mener
> I det vil kunne give en så højfrekvent tikken under både dellast og
> fuldgas?


Måske synkronisering af karburatorer ville have en positiv indvirkning på
problemet.


Henrik



dufur (18-04-2011)
Kommentar
Fra : dufur


Dato : 18-04-11 19:56

On 18/04/11 09.07, Henrik Jensen wrote:
>>
>> Jeg har en GS 500 E fra 1995.
>>
>> Historien bag:
>>
>
>> Umiddelbart efter lod jeg mærke til, at den tikkede noget, synes jeg.
>> Ved at dette er normalt, synes dog ikke at det meget lille spillerum burde
>> gøre udslaget. Spillerummet på den anden inds.ventil var ok, og har ikke
>> bemærket den tikken før justeringen.
>
> Hmmm. nej 0,05mm burde ikke give tikken.
>
>
>
>
>>
>> Her efterfølgende har jeg haft skiftet nåleventiler på den, da den ene
>> hang lidt.
>> Jeg opdagede under rengøringen af karburatorerne, at forrige ejer har haft
>> dysset den om, og i den forbindelse fået bukket den ene nål ret tydeligt.
>> Jeg rettede nålen sådan på gefühl. Efter genmontering tikkede den kraftigt
>> under decelleration.
>> Købte 2 nye nåle, og denne kraftige tikken forsvandt.
>
> Lyder underligt at nålene kan give tikken..
>
>
>
>>
>> Nu har jeg imidlertid monteret kåbe på den, hvilket har forstærket lyden
>> markant under kørsel, så selv en tur på motorvejen ikke kan overdøve den
>> ret enerverende tikkelyd.
>
> En GS 500 støjer meget i motoren, er du sikker på din støjer mere end
> normalt??
>
>
>>
>> Hvis jeg lægger øret mod motoren, lyder det som om det kommer fra venstre
>> bageste knastoverfald (eller der omkring). Men det kan jo snyde.
>
> Ja, det er svært at lokalisere...
>
>
>
>>
>> Har også stadig karburatoren mistænkt, hvis nu at den skæve nål har
>> beskadiget messing-sædet i i karburatoren. Er dette sandsynligt, og mener
>> I det vil kunne give en så højfrekvent tikken under både dellast og
>> fuldgas?
>
>
> Måske synkronisering af karburatorer ville have en positiv indvirkning på
> problemet.
>
>
> Henrik
>
>
Jeg syntes også min støjede MEGET, og var klar på at kaste skillenøglen
og lade en proff rode med den.
Lige indtil jeg kom til at holde vedsiden af et par andre....
en gs500 skal åbenbart rasle endel :)


Martin Sørensen (18-04-2011)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-04-11 20:16

> Jeg syntes også min støjede MEGET, og var klar på at kaste skillenøglen
> og lade en proff rode med den.
> Lige indtil jeg kom til at holde vedsiden af et par andre....
> en gs500 skal åbenbart rasle endel :)

At den kun er luftkølet bidrager også til at motorstøjen ikke bliver
dæmpet så meget som den gør på en vandkølet. Og så er teknikken jo også
lidt gammeldags og grov, men dog velprøvet.

--
Mvh. Martin

dufur (18-04-2011)
Kommentar
Fra : dufur


Dato : 18-04-11 20:25

On 18/04/11 21.16, Martin Sørensen wrote:
>> Jeg syntes også min støjede MEGET, og var klar på at kaste skillenøglen
>> og lade en proff rode med den.
>> Lige indtil jeg kom til at holde vedsiden af et par andre....
>> en gs500 skal åbenbart rasle endel :)
>
> At den kun er luftkølet bidrager også til at motorstøjen ikke bliver
> dæmpet så meget som den gør på en vandkølet. Og så er teknikken jo også
> lidt gammeldags og grov, men dog velprøvet.
>
ja noget med at hjulet blev opfunder, fordi en hulemand stod med en
motor han ikke vidste hvad skulle bruges til, og vupti gs500.... eller
noget...

Armand (19-04-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-11 20:54

Den 18-04-2011 20:56, dufur skrev:
> On 18/04/11 09.07, Henrik Jensen wrote:
>>>
>>>
> Jeg syntes også min støjede MEGET, og var klar på at kaste skillenøglen
> og lade en proff rode med den.
> Lige indtil jeg kom til at holde vedsiden af et par andre....
> en gs500 skal åbenbart rasle endel :)
>

"80% af alle mislyde eksisterer ikke"
Citat: Jes Vestervang (svjh)


--
Armand.

Kim B. (19-04-2011)
Kommentar
Fra : Kim B.


Dato : 19-04-11 19:11

Tak for svar.

Det med nålene, har jeg bildt mig selv ind, skyldtes det vakuum der opstår
ved decelleration. I min verden burde det få nålene til at stå og hoppe i
samme hastighed som motoromdrejningerne. Men ret mig endelig hvis jeg tager
fejl. Det hjalp ihvertfald at skifte dem.

Den støjer garanteret ikke mere end normalt. Men da det er en lyd der er
kommet til imens jeg har haft den, er jeg meget besluttet på at eliminere
den. Det burde jo kunne lade sig gøre :)

Har i forb. med rens af karburatorerne også synkroniseret dem.


"Henrik Jensen" skrev i meddelelsen
news:4dabe341$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>
> Jeg har en GS 500 E fra 1995.
>
> Historien bag:
>

> Umiddelbart efter lod jeg mærke til, at den tikkede noget, synes jeg.
> Ved at dette er normalt, synes dog ikke at det meget lille spillerum burde
> gøre udslaget. Spillerummet på den anden inds.ventil var ok, og har ikke
> bemærket den tikken før justeringen.

Hmmm. nej 0,05mm burde ikke give tikken.




>
> Her efterfølgende har jeg haft skiftet nåleventiler på den, da den ene
> hang lidt.
> Jeg opdagede under rengøringen af karburatorerne, at forrige ejer har haft
> dysset den om, og i den forbindelse fået bukket den ene nål ret tydeligt.
> Jeg rettede nålen sådan på gefühl. Efter genmontering tikkede den kraftigt
> under decelleration.
> Købte 2 nye nåle, og denne kraftige tikken forsvandt.

Lyder underligt at nålene kan give tikken..



>
> Nu har jeg imidlertid monteret kåbe på den, hvilket har forstærket lyden
> markant under kørsel, så selv en tur på motorvejen ikke kan overdøve den
> ret enerverende tikkelyd.

En GS 500 støjer meget i motoren, er du sikker på din støjer mere end
normalt??


>
> Hvis jeg lægger øret mod motoren, lyder det som om det kommer fra venstre
> bageste knastoverfald (eller der omkring). Men det kan jo snyde.

Ja, det er svært at lokalisere...



>
> Har også stadig karburatoren mistænkt, hvis nu at den skæve nål har
> beskadiget messing-sædet i i karburatoren. Er dette sandsynligt, og mener
> I det vil kunne give en så højfrekvent tikken under både dellast og
> fuldgas?


Måske synkronisering af karburatorer ville have en positiv indvirkning på
problemet.


Henrik


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407938
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste