Først den ene vej, og så den anden vej
Fra : Per Andreasen

Dato : 14-04-11 10:35

Jeg har to maskiner i mit netværk, som jeg gerne vil have fuld og hel deling
mellem. Den ene er med XP og den anden er med Win 7. Det er muligt at tilgå
XP maskinen fra Win 7 maskinen, men ikke omvendt. Hvis jeg fra XP maskinen
forsøger at tilgå Win 7, får jeg et svar, der fortæller mig, at adgangskoden
er forkert, hvad den selvfølgelig ikke er. Den er i øvrigt det samme på
begge maskiner. De er begge tilmeldt arbejdsgruppen WORKGROUP, og jeg har
sharet drev på begge maskiner. Hvad kan årsagen være?

På orhånnd tak for hjælpen Per Andreasen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-11 11:31

Per Andreasen skrev:

> [...]
> begge maskiner. De er begge tilmeldt arbejdsgruppen WORKGROUP, og jeg har
> sharet drev på begge maskiner. Hvad kan årsagen være?

Jeg har opgivet at lave deling fra Windows 7 til XP. På alle mine
maskiner laver jeg et FAT32-drev, og det er nemt at dele også fra
W7 til XP, men resten har jeg opgivet.

Jeg har også installeret TeamViewer (fjernstyring) på alle mine
maskiner, og den er uafhængig af styresystem, så på den måde kan
jeg gå fuld styring af W7-maskinen fra en anden maskine, og
TeamViewer omfatter også filoverførsel.

Det tager få sekunder at sætte programmet op. Jeg har brugt flere
timer forgæves med at kæmpe med W7's mærkværdige netværkssystem
der handler helt på egen hånd.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-04-11 12:33

On Thu, 14 Apr 2011 11:35:13 +0200, "Per Andreasen"
<per.andreasen@gmail.com> wrote:

> [...]
>begge maskiner. De er begge tilmeldt arbejdsgruppen WORKGROUP, og jeg har
>sharet drev på begge maskiner. Hvad kan årsagen være?

Du vil benytte simpel fildeling, dvs. uden password ?

Du har som andre ikke endnu opdaget forskellen på arbejdsgruppe og
Hjemmegruppe i W7 ?

For at arbejde sammen med en XP og ligende, er det fordelagtigt at
benytte arbejdsgruppe frem for W7 nyge begreb "Hjemmegruppe", XP
kender ikke Hjemmegruppe og ved selvklart ikke hvad den skal gøre.

W7 kan også deltage i anonym fildeling med en XP feks.

På W7:
Højreklik på den mappe du vil dele (eller en der allerede er delt),
vælg egenskaber, vælg faneblad "Deling/share".
Der fremkommer nu en boks med 3 inddelinger:
************
Netværk fil og mappe deling.
Avanceret deling.
Password beskyttelse.
***********

I den nederste "Password beskyttelse" kan man klikke sig videre til
"netværk og delings center".
Her kan man vælge "Ændre avanceret delings indstillinger".
Og derinde kan man bla. slå password beskyttelse til og fra.
(bemærk at der kan være flere profiler, ret i de rigtige)

Jeg her en US trail udgave af W7 ultimate, så det kan være at termerne
ikke lige passer til en DK udgave af W7, men måske man med lidt
overbærenhed kan få det til at passe.

/Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-11 18:42

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
> På W7:
> Højreklik på den mappe du vil dele (eller en der allerede er delt),
> vælg egenskaber, vælg faneblad "Deling/share".
> Der fremkommer nu en boks med 3 inddelinger:

Jo - men nu vil spørgeren ikke dele en mappe - men hele drevet - og det
vil Win 7 ikke gå med til - jeg har ihvertfald ikke fået det til at
virke, så hvis du har løsningen, så hører jeg da gerne om det, da det er
et af de største irritations-momenter i Windows 7 sammen med XP'er.

Jan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-04-11 19:26

On Thu, 14 Apr 2011 19:42:15 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>virke, så hvis du har løsningen, så hører jeg da gerne om det, da det er
>et af de største irritations-momenter i Windows 7 sammen med XP'er.

Jeg fulgte lige min opskrift og tilpassede rettighederne og det virker
fint med at dele et helt drev, i dette tilfælde C som også er syste,
drevet.

/Hans