Solcelleoplader
Fra : Søren Larsen

Dato : 13-04-11 20:44

Er der nogen (Steen Gruby f.eks.) der kan hjælpe med beregning af opladning.

Ville sådan en dims her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5541&Grp=&n=10

være tilstrækkeligt til at oplade et næsten fladt batteri på en dags tid?

På forhånd tak
Søren

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-04-11 21:00

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> [...]
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5541&Grp=&n=10
>
> være tilstrækkeligt til at oplade et næsten fladt batteri på en dags tid?

Den lader kun med "op til 275 mA", så det skal enten være et meget lille
MC-batteri eller en meget lang dag. Det er muligt at den på en dags tid
kan lade dit batteri nok til et enkelt startforsøg, men så kan du vel
næsten lige så godt løbe cyklen igang?

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Ivar

Dato : 13-04-11 21:30

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Den lader kun med "op til 275 mA",

Ja, nomalt opgives solcellers maksimale effekt ved en lysstyrke,
som vi i Danmark kun har midt på dagen cirka 40 dage om året.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min brødrister

Fra : Per V. Misser

Dato : 13-04-11 21:39

"Søren Larsen" <me@localhost> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5541&Grp=&n=10
>
> være tilstrækkeligt til at oplade et næsten fladt batteri på en dags tid?

Det er spild af penge. Hvis det skal batte noget skal du som minimum have 2
ladere i parallel, så du kommer op på at lade med mere end 0,5 A. Dette nås
kun under gunstige sollys-omstændigheder. Ligeledes skal ladespændingen være
mindst 13,8 - 14,5 V. Hvis et typisk MC-batteri er på 12 -14 Ah kan du måske
få det fyldt halvt op på en dag med 2 parallelle ladere. Det er jo nok til
at starte motoren, og så går jeg ud fra at der er generatorkapacitet til at
fylde akkuen hurtigt op.
Det kan nok godt betale sig at finde ud af, hvorfor akkuen er blevet flad?
Er den færdig -> stor indre modstand, kan du ikke få den tanket op
alligevel. Er der uønsket afladning der tapper akkuen er det afladningen
der skal elimineres.
Der vil nok findes bedre dimser end HN´s, ift ovenstående spec. krav, men så
holder prisen ikke.

Hvis du kan bruge en gammel lader til 230V fra noget EDB-udstyr, som lader
med ca. 0,5A ved 14 V har jeg nogen liggende. Alternativt kan du krejle en
sådan på under 30 min på den lokale genbrugsstation.

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Henrik Jensen

Dato : 14-04-11 07:42

> Ville sådan en dims her:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5541&Grp=&n=10
>
> være tilstrækkeligt til at oplade et næsten fladt batteri på en dags tid?

Jeg har arbejdet en del med solcelleladere via 3 mdr. frivilligt arbejde i
Tanzania.
Nu er solen jo noget kraftigere i Tanzania end den er i danmark, men det var
faktisk forbavsende så kraftigt de lader.
Dem vi brugte var ca. 0,5 * 0,5 meter og kunne levere ca 15W. Så enten er
den du henviser til meget lille eller meget ineffektiv. (ca. 3.3W)
Samtidig havde vi i teltene nogle små nogle (ca. 15*15 cm) som kunne levere
ca. 1,5W.

Så jeg tror det ville være muligt at du kunne bruge en solcellelader til din
MC, men du skal nok finde en i en bedre kvalitet = $$$$$

Henrik

Fra : Klaus R

Dato : 14-04-11 09:16

Søren Larsen kom med denne ide:
> [...]
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5541&Grp=&n=10
>
> være tilstrækkeligt til at oplade et næsten fladt batteri på en dags tid?

nu skriver de jo at det er en vedligeholdelseslader og de forventer vel
at det er til at holde strøm på og ikke lade op.
hvis man søger at kunne lade op uden 230 v tilslutning er det da værd
at kigge på www.solcelle.dk som har alt fra små 0,5v og til
husstandsanlæg på 400v.

Klaus R
med evig skygge i gården hvor mc'en holder.

Fra : Søren Larsen

Dato : 14-04-11 16:15

On 13-04-2011 21:43, Søren Larsen wrote:
> [...]
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5541&Grp=&n=10
>
> være tilstrækkeligt til at oplade et næsten fladt batteri på en dags tid?

Tak for alle svar. Det var nu ikke fordi der foregår nogen ukendt
afladning, menningen var at jeg kunne trække strøm til diverse
forbrugere et par timer og så få strømmen igen efter nogen tid i solen,
men jeg kan konkludere at jeg nok skal lede efter noget andet.