Hvordan tilgår jeg min NAS uderfra
Fra : Michael

Dato : 12-04-11 12:53

Jeg har NAS, som jeg godt vil kunne tilgå udefra. Jeg har fin
forbindelse til den via mit LAN, men kan såvidt jeg kan se ikke tilgå
den uderfra og derfor tænkte jeg, at hvis jeg nu gik via en intern
maskine og til NAS'en.

Jeg har en fast IP og har en DMZ tunel (eller hvad det hedder) via min
router, som pt. peger på min Ubuntu 10.10, men hvordan kommer jeg videre
derfra? Tanken er som sagt, at man via min Ubuntu kan tilgå NAS'en.

NAS'en er en Intel ss4000e.

/michael

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 19-04-11 12:25

On 12 Apr., 13:52, Michael <m...@mdan.dk> wrote:
> [...]
> router, som pt. peger på min Ubuntu 10.10, men hvordan kommer jeg videre
> derfra? Tanken er som sagt, at man via min Ubuntu kan tilgå NAS'en.

Du nfs-mounter din NAS på din DMZ-ubuntu.
På DMZ-ubuntu'en ska du installere en sshserver:
sudo apt-get install openssh-server

Fra en remote Linux
1)Kan du mounte direkte med nautilus (filemanager for gnome)
Fil->Tilslut til server... (mounttype ssh)
2) Du kan mounte med sshfs
sudo apt-get install sshfs
se detaljer herom med man sshfs
Fra en windows
1) http://winscp.net/eng/docs/lang:da

Iøvrigt er det lidt voldsomt med en DMZ. ssh bruger default port 22
mvh
jhp.

(Det er lidt voldsomt med DMZ tunnel)