GS 500 - og oliespild?
Fra : Ukendt

Dato : 12-04-11 12:46

Hej i gruppen.

Er netop vendt tilbage som MCist efter en del års pause (siden 2005) - og
har lige købt mig en GS 500.
Da jeg kom hjem med den dryppede den olie - og det ser ud til at det kommer
fra under det "skjold" der sidder under kaburatorene.

Den er på FULD i olie - så jeg går ud fra at den tidligere ejer har toppet
lidt for meget op, og det overskydende så er skudt ud et sted deroppe...
(håber jeg)

Hvor finder jeg en evt en manual?

Mvh
Allan (tidligere indkarneret Jawa kører)

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 12-04-11 17:12

Den 12-04-2011 13:46, Allan skrev:
> [...]
>
> Hvor finder jeg en evt en manual?
>
> Mvh
> Allan (tidligere indkarneret Jawa kører)

Manualen kan du muligvis finde her:
http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-11 18:31

... snip ..
> Hvor finder jeg en evt en manual?
... snip ..

Manualen kan du muligvis finde her:
http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

---
Takker... Den er godt nok halv langsom - men det skal nok lykkedes...

Mvh
Allan

Fra : Kim J

Dato : 12-04-11 17:28

Hej Allan,

"Allan" <jawa350 snable-A hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvor finder jeg en evt en manual?
>
> Mvh
> Allan (tidligere indkarneret Jawa kører)
Prøv at tjekke dit luftfilter, måske skydes der olie fra motorblokken op i
luftfilterkassen, og så kommer den vej ud?

Hilsen
Kim J.
MC De Få Rå (meget få)

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-11 18:26

>Prøv at tjekke dit luftfilter, måske skydes der olie fra motorblokken op i
>luftfilterkassen, og så kommer den vej ud?

Takker... Det er højest sandsynligt det!

Mvh
Allan...

Den ene rå...

Fra : Armand

Dato : 19-04-11 20:41

Den 12-04-2011 19:25, Allan Rasmussen skrev:

> Takker... Det er højest sandsynligt det!

Men der skal være noget der blæser olien den vej op - Underkompression :-/

Prøv at skrue oliepåfyldnings-proppen af og lad motoren stå i tomgang
uden dén:
Hold hånden hen over hullet og diagnosticér hvorvidt at der formedelst
blæses ud af hullet, hvilket i givet fald tyder på slidte stempelringe,
der lader kompression slippe forbi stemplet og ned i motorblokken (og
videre ud).

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-04-11 11:52

Allan wrote:

> Hvor finder jeg en evt en manual?

Her er en god side om gs500

http://www.gstwin.com/

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-11 19:48

> Hvor finder jeg en evt en manual?
>

>Her er en god side om gs500

>http://www.gstwin.com/

Takker :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-04-11 09:26

Armand wrote:
> [...]
> blæses ud af hullet, hvilket i givet fald tyder på slidte stempelringe,
> der lader kompression slippe forbi stemplet og ned i motorblokken (og

Hvis det er en parrallel-twin så vil den jo nok puste en lille
smule.. Der må være noget krumtaphus-udluftning et sted? Kan det
være stoppet?

// Hans

Fra : Armand

Dato : 22-04-11 08:47

Den 20-04-2011 10:25, Hans Joergensen skrev:

> Hvis det er en parrallel-twin så vil den jo nok puste en lille
> smule..

Øhh? Jeg tror at du mener noget andet end du skriver :-/
Det parallelle i en parallel-twin ligger i cylindrenes placering i
forhold til hinanden!
Langt de fleste parallel-twins, og således også en GS500, er såkaldte
'180-graders', en definition der betinges af krumtapslagenes placering
i forhold til hinanden. 180'ere har således modsat bevægende stempler,
hvorved at der ikke er nær den samme pumpe-virkning som i en-cylindrede
og de såkaldte '360-graders', hvor stemplerne følges ad.

> Der må være noget krumtaphus-udluftning et sted? Kan det
> være stoppet?

Krumptap-udluftningen går typisk til luftfilterkassen, således at
oliedampene bliver forbrændt istedet for at udledes i atmosfæren, og
nedtop dét er grunden til at det sviner med olie ud af bunden på Allans
luftfilterkasse.

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-04-11 17:23

Armand wrote:
> [...]
> hvorved at der ikke er nær den samme pumpe-virkning som i en-cylindrede
> og de såkaldte '360-graders', hvor stemplerne følges ad.

Men normalt kalder man det så noget andet synes jeg.. Wikipedia er
enig..

http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-two_engine

GS500 er dog som du beskriver.. :)

> [...]
> oliedampene bliver forbrændt istedet for at udledes i atmosfæren, og
> nedtop dét er grunden til at det sviner med olie ud af bunden på Allans

Det er rigtigt, tanketorsk fra min side... jeg skal huske at der
findes køretøjer der er mere moderne og miljørigtige end mit eget. :)

// Hans