Hastighed og routerydelse
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-11 11:09

Hej alle

Jeg har i et par måneder kæmpet med Waoo om at blive opgraderet
fra 15/15 til 30/30. Det skulle være trådt i kraft pr. 1/2, men i
hvert fald 4 supportere har kastet sig over opgaven med løfte om
tilbagemelding hurtigst muligt - uden at jeg har hørt noget som
helst, og uden at jeg har kunnet konstatere nogen
hastighedsforøgelse. Alle kunne se at jeg ikke fik 30/30 før de
gik i gang. Jeg kunne forstå på den første supporter at der
dukkede nogle specielle problemer op når hun forsøgte at
opgradere.

De gange jeg har målt, lå det på mellem 15 og 18 ned og lidt
lavere op, og en sjælden gang imellem lidt under de 15/15, men
jeg kalder det fuldt tilfredsstillende. Jeg kan jo ikke garantere
at det er testserveren der har hikke.

Den femte supporter lovede mig at nu skulle der i hvert fald ske
noget (det gjorde de andre nu også), fordi han ville tale direkte
med dem der havde med det at gøre. Hm ...

Nu ser målingerne lidt anderledes ud. Det færdige resultat ligger
omkrin 20/20, og nålen på begge de to uafhængige testsider jeg
har prøvet - den ene efter henvisning fra Waoo - slår ved
download kortvarigt op på 30 og falder så til 20. Ved upload
kravler den fra lav hastighed op til 20.

Routeren er en Linksys WRT54 GL. Jeg får samme resultat uanset om
jeg bruger den som trådløs (som er det jeg egentlig skal bruge)
eller for en sikkerheds skyld kabler den. Jeg er forberedt på at
skulle investere i ny router for at få fuld trådløs hastighed.

Ifølge

   http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

skulle min router kunne klare 51 Mbit/s når den er kablet. Den
var da også hurtig nok da jeg brugte den som kablet LAN-router,
men der målte jeg dog aldrig efter.

Her er de to testsider jeg bruger

   http://www.speedtest.net/
   http://danskfibernet.dk/test_hastighed.html

Er testresultaterne ikke et udtryk for at jeg ikke får hvad jeg
har bestilt, eller kan jeg ikke forvente bedre med mit udstyr?

--
Bertel

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 11-04-11 12:47

Bertel Lund Hansen wrote:
> Er testresultaterne ikke et udtryk for at jeg ikke får hvad jeg
> har bestilt, eller kan jeg ikke forvente bedre med mit udstyr?

For at udelukke, at det er routeren, der er falskehalsen, så prøv evt.
at forbinde en pc direkte til modemet (eller hvad man nu bruger
hos Waoo).

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-11 13:22

Per H. Nielsen skrev:

> For at udelukke, at det er routeren, der er falskehalsen, så prøv evt.
> at forbinde en pc direkte til modemet (eller hvad man nu bruger
> hos Waoo).

Åh ja, så kan jeg blive mere sikker.

--
Bertel

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 11-04-11 15:34

Jeg har en 30/30 fra EnergiMidt med kabel direkte i fiberboksen.

De to testservers du linkede til kan fint maxe min download. Upload kan de dog
ikke, det kræver nok en anden fiberkunde.

Prøv evt. at hive strømstikket til fiberboksen ud nogle minutter. Det hjalp ved
mig en dag skidtet kun kørte 6Mbit.

Jeg bruge selv DU meter, som giver et her og nu billede over hastigheden:
http://www.hageltech.com/dumeter/about

Der findes også en som er gratis:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Bandwidth-Tools/NetMeter.shtml

Mvh Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-11 16:18

Henrik Villadsen skrev:

> Jeg har en 30/30 fra EnergiMidt med kabel direkte i fiberboksen.

Kan jeg lave en forbindelse til dig og teste med?

> Prøv evt. at hive strømstikket til fiberboksen ud nogle minutter. Det hjalp ved
> mig en dag skidtet kun kørte 6Mbit.

Det er ikke nødendigt. Fiberboks og trådløs router sidder på
samme stikkontakt som jeg slukker flere gange om dagen.

--
Bertel

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 11-04-11 18:05

Nej, jeg har ingen FTP server..

Mvh Henrik

On Mon, 11 Apr 2011 17:18:01 +0200, Bertel Lund Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-11 19:33

Den 11/04/11 17.18, Bertel Lund Hansen skrev:

> Kan jeg lave en forbindelse til dig og teste med?

> Det er ikke nødendigt. Fiberboks og trådløs router sidder på
> samme stikkontakt som jeg slukker flere gange om dagen.

Jeg kan godt smide en ISO-fil på en FTP-server hvis du vil prøve mod
den. Jeg har 60/60 Mbit/s hos EnergiMidt. Hvor stor skal den være?
Virker din email-adresse, så sender jeg dig et login.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-11 23:34

Anders Sørensen skrev:

> Jeg kan godt smide en ISO-fil på en FTP-server hvis du vil prøve mod
> den. Jeg har 60/60 Mbit/s hos EnergiMidt. Hvor stor skal den være?

500 Mbyte.

> Virker din email-adresse, så sender jeg dig et login.

Ja. Jeg bruger altid kun gyldige adresser.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 11-04-11 13:24

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-11 13:24

Henning skrev:

> Jeg prøvede lige på min 30Mbit fra SE (er vel også Waoo )

> Henter en ubuntu-iso fra ålborg

> http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/10.10/ubuntu-10.10-desktop-i386.iso

> Den ligger og svinger mellem 25 og 40Mbit - også på en wrt54gl

Var det via kabel?

> Du skal ikke regne med at komme i nærheden af de hastigheder når du
> bruger trådløst net.

Jeg ved godt hvordan trådløs fungerer og hvilke problemer det er
født med.

> Måling af hastighed ud til et "tilfældig" sted på nettet er let, men
> tolkningen af resultatet er altid farligt. Der er uhyre mange ubekendte
> faktorer.

Det var også hvad den sidste supporter sagde med lidt andre ord,
men jeg brugte derefter den måleside han henviste til, så jeg går
ud fra at de regner den for pålidelig.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 11-04-11 15:32

On 2011-04-11 14:24, Bertel Lund Hansen wrote:

> Var det via kabel?

Ja. Hvis jeg er heldig plejer jeg at kunn trække ~10Mbit på mit wifi.

> Det var også hvad den sidste supporter sagde med lidt andre ord,
> men jeg brugte derefter den måleside han henviste til, så jeg går
> ud fra at de regner den for pålidelig.

De er sikkert pålidelige nok til lige netop den destination, men hvis
der et eller andet sted på ruten er forsinkelse eller forstoppelse kan
du ikke bruge tallene til det store.

SE garanterer at jeg har 30Mbit til andre SE-kunder med mindste 30Mbit.

Så snart forbindelsen forlader deres net er det en helt anden sag.

Det var derfor du kunne prøve at checke op mod en af din udbyders egne
linier. Hvis du heller ikke kan trække mere end 15-20Mbit derfra har det
et problem.

/Henning

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-11 13:32

Den 11/04/11 13.02, Henning skrev:

> [...]
>
> http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/10.10/ubuntu-10.10-desktop-i386.iso
>
> Den ligger og svinger mellem 25 og 40Mbit - også på en wrt54gl

Jeg tror der er en bergrænsning på serveren, jeg henter med 3,3
Mbyte/sek på min 60Mbit/sek forbindelse. Fra Nvidia og AMD's hjemmesider
kan jeg hente drivere med 5,9 Mbyte/sek.

> Du skal ikke regne med at komme i nærheden af de hastigheder når du
> bruger trådløst net.

Mine målinger er på trådløst mellem en Dlink DIR-855 og MacBook Pro.

Jeg måler til 66 Mbit/sek ned og 57 Mbit/sek op.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-11 14:21

Henning skrev:

> Henter en ubuntu-iso fra ålborg

Nu har jeg testet ret grundigt:

A: XP 2,1 GHz 1 Gbyte ram
B: W7 3GHz 4 Gbyte ram

Trådløst:
A: 0,95 Mbyte/s
B: 1,45 Mbyte/s

Kablet til router eller direkte til fiberboksen giver samme
resultat:

A: starter lige under 2 Mbyte/s og kravler så op til 2,2 (og
måske højere)
B: kører 2,4 Mbyte/s med det samme.

Jeg er lidt overrasket over at den trådløse overførsel ikke går
hurtigere. Nu undrer jeg mig også over hvad de to testsider
egentlig viser, for de svarer jo 20 Mbit/s hvilket svarer til 2,5
Mbyte/s - også når jeg kører trådløst.

Jeg ved ikke om jeg gider bytte om på mine to routere og teste
igen. Den anden er en D-Link 4300.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-11 15:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg ved ikke om jeg gider bytte om på mine to routere og teste
> igen. Den anden er en D-Link 4300.

Det har jeg så gjort. Det giver næsten samme resultat bortset fra
at den langsomme maskine er oppe på fuld hastighed (2,3 Mbyte/s)
med det samme på en kablet forbindelse.

Trådløst net er langsommere end jeg havde troet. Linksys'en står
4 meter fra pc'er i en naborum med åben dør. D-Linken står lige
her ved siden af.

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-04-11 21:12

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Trådløst net er langsommere end jeg havde troet. Linksys'en står
> 4 meter fra pc'er i en naborum med åben dør. D-Linken står lige
> her ved siden af.
>
> --
Jeg må være lykkens pamjulefis. Jeg har kørt trådløst i mange år og på et
g-netværk. Min router har været flyttet og herunder også stået så jeg på et
tidspunkt angiveligt kun havde ca. 60% signal. Samtidig har jeg brugt flere
forskellige routere, som havde det til fælles, at det var tilbudsroutere til
mellem 2 og 400 kr. Alligevel har jeg ved ren download altid haft fuld knald
på. Jeg har en 20/2 linie hos dansk kabel tv og både ved test og download
fra f.eks nyhedsservere ligger jeg stort set altid meget tæt på de 20 mb
(reelt har jeg nok 22 mb til rådighed, idet man får lidt ekstra til
iptelefoni).
Jeg testede lige mod de 2 servere du anviste og begge viste godt 20 mb i
download. P.t. har jeg en router med n-teknologi, og min pc har indbygget
g-understøttelse. Jeg har så prøvet at sætte et løst n-kort på, men det gav
ingen hastighedsændring.
Men det er lidt bemærkelsesværdigt, at alle siger at man altid får en meget
lavere download trådløst - når nu jeg ikke har det problem, og jeg har intet
gjort for at undgå det.

Kurt

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-04-11 21:48

Den 11-04-2011 22:11, Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> set altid meget tæt på de 20 mb (reelt har jeg nok 22 mb til rådighed,
> idet man får lidt ekstra til iptelefoni).

Det er min erfaring, at 20 Mbit/Sec er ganske normalt på et G net, men
mere skal man bestemt ikke regne med.

- Chano Andersen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-04-11 06:51

Mon, 11 Apr 2011 15:20:53 +0200, skrev Bertel Lund Hansen, på 31
linier, i <4da2fff5$0$306$14726298@news.sunsite.dk>, :

>A: starter lige under 2 Mbyte/s og kravler så op til 2,2 (og
>måske højere)
>B: kører 2,4 Mbyte/s med det samme.

JA som det også køre på en 10Mbit linie

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-11 10:34

Karsten Andersen skrev:

> JA som det også køre på en 10Mbit linie

Hm, det er da 10 Mbit med overdrive.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-04-11 07:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> 500 Mbyte.

Prøv at kigge i ftp://ftptest1.tele.dk/pub/ — der ligger filer lige fra
1 KiB til 500 MiB.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-11 08:06

Den 12/04/11 08.36, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Prøv at kigge i ftp://ftptest1.tele.dk/pub/ — der ligger filer lige fra
> 1 KiB til 500 MiB.

Jeg har smidt en 500 MB fil på serveren fra ovenstående ftp.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-11 10:35

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Prøv at kigge i ftp://ftptest1.tele.dk/pub/ — der ligger filer lige fra
> 1 KiB til 500 MiB.

Jeg prøvede hos Anders. Det giver også 2,3 Mbyte/s.

Men tak for tipset. Jeg gemmer adressen.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-11 11:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har i et par måneder kæmpet med Waoo om at blive opgraderet
> fra 15/15 til 30/30.

Nu har jeg lige snakket med den sjette supporter. Han kunne
fortælle mig at ordren om opgradering slet ikke findes i
systemet. Han kunne se at de leverer 20/20 på min linje, og det
passer jo meget godt.

Så jeg håber endnu engang.

Waoo overgik til nyt ordresystem pr. 1/1, og ikke alle gamle
ordrer er kommet med i det nye system. Det kan jeg sagtens
tilgive. Sådan noget sker. Men at (foreløbig) 5 supportere i rap
ikke har kunnet smøle sig sammen til at lappe på det manuelt, det
er ikke godt. Og ingen af dem har meldt tilbage som de lovede.

Jeg kan da tilføje midt i kritikken at rent teknisk kører det som
smurt.

--
Bertel