DESTINCT
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 07-04-11 13:43

Jeg har en database med følgende oplysninger:
Brugernavn, email1 og email2

I databasen er nogle af email adreserne ens for forskellige
brugere.
ex:

Jimmy, email@jimmy.dk, email2@jimmy.dk
Peter, email@jimmy.dk email2@jimmy.dk

For at være sikker på at de enkelte rows ikke bliver hentet mere
end en gang tænker jeg at bruge DESTINCT, men her kommer
problemet så.

Selve brugernavnet er unikt og disse må ikke hentes "dobbelt",
men forskellige brugere kan have samme email adresse, så hvordan
kan jeg bruge DESTINCT ordren og stadig lade forspørgelsen hente
identiske mailadresser.

VEnligst
Jimmy Adetunji

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Krabsen

Dato : 07-04-11 16:04

Den 07-04-2011 14:42, Jimmy skov Adetunji skrev:
> [...]
> men forskellige brugere kan have samme email adresse, så hvordan
> kan jeg bruge DESTINCT ordren og stadig lade forspørgelsen hente

DISTINCT (med I) dækker normalt alle de felter, der indgår i SELECT, så
det er intet problem..

altså:

SELECT DISTINCT brugernavn, email1, email2
FROM blablabla

frasorterer dubletter, hvor alle tre felter måtte være ens..