Hvordan processeres php-kode?
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 07-04-11 12:53

Hej!

Jeg har nu i et stykke tid ledt rundt på det store internet, men
jeg har endnu ikke fået svar på mit spørgsmål.

Hvordan evalueres php-kode? Løber webserveren gennem php-koden
linje for linje og venter de steder hvor der eksempelvis laves
forespørgsler til en database? Efter forespørgslen til databasen
har returneret fortsætter php-koden så med at evaluere der fra,
eller er webserveren fortsat med at evaluere den kode der måtte
komme efter databasekaldet, før databasekaldet har returneret?

Jeg ved der findes et begreb der dækker over dette, men jeg kan
simpelthen ikke huske hvad begrebet hedder og det har ikke været
muligt for mit at finde frem til det på Google .

Mit konkrete problem er at jeg har en funktion hvor jeg har lagt
en SESSION variabel ind som parameter. I funktionen foretager jeg
et kald til en MySQL-database med de oplysninger der står i
SESSION-variablen. Længere nede i funktionen nulstiller jeg
SESSION-variablen, da jeg jo regner med variablens indhold
allerede er blevet brugt. Men jeg oplever af og til problemer med
at SESSION data ikke bliver gemt i min database.

Vh

Lasse

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Andersen

Dato : 07-04-11 13:16

Den 07-04-2011 13:53, Lasse Vestergaard skrev:
> [...]
> allerede er blevet brugt. Men jeg oplever af og til problemer med
> at SESSION data ikke bliver gemt i min database.

Det skulle være, hvis mysql-kald blev udført asynkront, men det gør de
ikke. Der må være noget andet i vejen.

--
Andreas

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 07-04-11 13:38

Ok. Så må jeg tilstå jeg er ret meget på bar bund. Jeg ligger lige noget
kode op så kan i evt. se om der er noget mistænkeligt i det.

Først laver jeg et AJAX-kald der poster fra en html-form og følgende
php-kode kaldes:

$tilid=dbRegisterUser($_POST['navn'], $_POST['telefon'],
$_POST['email'],$postnr,$alder,$_POST['sex'],$nyhedsb,$_SESSION['basket'])
;
submitform($tilid,$_POST['navn'],$_POST['email']);

dbRegisterUser funktionen:

function dbRegisterUser($navn, $tlf,
$mail,$postnummer,$alder,$sex,$nyhedsbrev,$tilmeldte){
   mysql_query("LOCK TABLES tilmeldt WRITE, tilmeldtftst WRITE");
   mysql_query("insert into tilmeldt (navn, tlf, mail, postnummer, alder,
sex, nyhedsbrev) values ('$navn', $tlf,
'$mail',$postnummer,$alder,'$sex',$nyhedsbrev)") or die(mysql_error());
   $DBtid = mysql_insert_id();
//Det er sker indtil her lader til altid at komme ned i databasen. Det
næste kommer ikke altid i databasen. I ca. 30 procent af tildældende
bliver det efterfølgende ikke kørt.
   if(!empty($tilmeldte)){
      foreach($tilmeldte as $key => $value)
         mysql_query("insert into tilmeldtftst (tilid,ftstid,antal) values
($DBtid,$key,$value)");
   }
   mysql_query("UNLOCK TABLES");
   return $DBtid;
}

submitform funktionen:

function submitform($tilid,$navn, $email){

//Der sendes en mail

   dbDeleteSessionFromTempCart(session_id());
   $_SESSION['basket']=array();
}

dbDeleteSessionFromTempCart funktionen:

function dbDeleteSessionFromTempCart($sesid){
   mysql_query("delete from tempcart where sesid='$sesid'");
}

Er der umiddelbart noget unaturligt her?

Vh

Fra : Andreas Andersen

Dato : 07-04-11 15:06

Den 07-04-2011 14:38, Lasse Vestergaard skrev:
> [...]
>    if(!empty($tilmeldte)){
>       foreach($tilmeldte as $key => $value)
>          mysql_query("insert into tilmeldtftst (tilid,ftstid,antal) values

Er du sikkert på at $tilmeldte altid indeholder data? Har du prøvet at
skrive din query ud og køre den direkte på databasen?

--
Andreas

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 07-04-11 18:03

> Er du sikkert på at $tilmeldte altid indeholder data? Har du prøvet at
> skrive din query ud og køre den direkte på databasen?

Det er nemlig det der er problemet. $tilmeldte refererer til en
funktionsparameter. Så $tilmeldte refererer til $_SESSION['basket']. Jeg
nulstiller $_SESSION['basket'] senere i koden og det var derfor jeg ville
høre om php "kører videre" med at evaluere koden mens den venter på svar
fra databasen.

Så vidt jeg kan se virker min query fint nok, men det er som om
$_SESSION['basket'] ikke altid har indhold, som du påpeger. Det underlige
er at hver gang jeg selv tester så virker det fint (jeg har testet firefox
4, IE 9, og nyeste Safari). Og det fungere også i mange tilfælde når kunder
bruger systemet (ca. 70 % af tilfældende). Umiddelbart må det næsten have
noget at gøre med SESSION. Jeg kan bare ikke forstå at SESSION nogle gange
skulle fejler med at blive initialiseret. Jeg har noget statistik til at
køre på min database hvor jeg kan se hvilken browser kunderne bruger og det
strækker sig over stort set hele spektret af browsere og versioner af
disse. Så det er ikke noget med at bestemte browserversioner ikke vil være
med til noget.

Hvis ikke det har noget at gøre med SESSION så er mit eneste bud at jeg
gøre noget forkert i forhold til LOCK og UNLOCK af tabeller i databasen, så
hele databasen kommer til at fryse i lang tid. Hvilket så vil resultere i
at forespørgsler går tabt.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 07-04-11 20:01

Den 07-04-2011 19:03, Lasse Vestergaard skrev:
> [...]
> strækker sig over stort set hele spektret af browsere og versioner af
> disse. Så det er ikke noget med at bestemte browserversioner ikke vil være

Kan det have noget at gøre med at sessionen timer ud? Man kan sætte en
parameter, der hedder gc_maxlifetime i php.ini. På min maskine er den
sat til 24 minutter, som vel er default:

session.gc_maxlifetime = 1440

Så hvis en bruger sidder og kigger på varer i over 24 minutter, kunne
sessionsdataene blive garbage collected.

Jeg er ikke ekspert i PHP's session management system, så det er gæt.

--
Andreas