Hvilken NAS?
Fra : Kurt Lund

Dato : 06-04-11 23:43

Jeg er blevet spurgt om, hvilken NAS-løsning der vil være ok i følgende
setup:

5-7 pc'er trådløst koblet op på en TDC-erhverv router, en Ricoh
farvekopimaskine koblet op på det bagvedliggende krydsfelt (en del af en
folkeskole).
Der har ikke tidligere været nogen form for fælles backup eller adgang til
fælles filer.

Jeg har derfor overvejet en NAS-løsning, således at der kan arbejdes på
fælles dokumenter, måske fælles kalender uden at det behøver være en stor
dyr Exchange-løsning. Desuden skal der være fælles lagring og adgang til
NAS'en hjemmefra på en nem måde.

Jeg har kigget på QNAP, der generelt får gode anmeldelser, men jeg har ikke
personlig erfaring med dem. Jeg forestiller mig to stk. en-gigabyte diske
kørt i RAID og den samlede løsning må ikke koste mere end højst 4.000 DKK.
Kan det lade sig gøre? Og er der andre gode forslag?

--
Kurt Lund

Fra : N_B.DK

Dato : 07-04-11 08:39

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in message
> [...]
> en stor dyr Exchange-løsning. Desuden skal der være fælles lagring og
> adgang til NAS'en hjemmefra på en nem måde.

En exchange løsning behøver ikke at være stor og dyr, en SBS2003 (jeg
skriver med vilje ikke en 08 version, da den sætter en hele del større krav
til hardwaren) og du har alle de ting du søger.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Henning

Dato : 07-04-11 09:49

On Thu, 7 Apr 2011 00:42:45 +0200, "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote:

> [...]
>folkeskole).
>Der har ikke tidligere været nogen form for fælles backup eller adgang til

Kig på en "In The Cloud" løsning i stedet. Microsoft tilbyder f.eks.
25G gratis plads.