kinesisk mandolinjern?
Fra : Henrik

Dato : 06-04-11 10:34

Hej
Jeg var en tur på Restaurant Relæ og fik serveret noget der lignede
brede båndpasta, men som viste sig at være majroer skåret på et
kinesisk mandolinjern? (umiddelbart ville jeg have troet det var en
slags æbleskræller i bred format)

Jeg har prøvet at google sådan et apparat, desværre uden held. Er der
nogen der kan hjælpe på vej?

Fra : Krabsen

Dato : 06-04-11 19:21

Den 06-04-2011 18:33, Henrik skrev:
> [...]
> slags æbleskræller i bred format)
>
> Jeg har prøvet at google sådan et apparat, desværre uden held. Er der

Stav rigtigt

'Mandolinjern' giver ca. 41.000 hits..

Alternativ: Gå til nærmeste isenkræmmer og spørg efter et.

http://www.hwl.dk/products-mandoliner-%2813mandol%29.aspx

Fra : Henrik

Dato : 07-04-11 04:42

On 6 Apr., 20:21, Krabsen <use...@krabsen.dk> wrote:
> Stav rigtigt
>
> 'Mandolinjern' giver ca. 41.000 hits..
>
> Alternativ: G til n rmeste isenkr mmer og sp rg efter et.
>
> http://www.hwl.dk/products-mandoliner-%2813mandol%29.aspx

Jeg vil da gerne vide hvor du mener jeg staver forkert?

Måske skulle du læse hvad det var jeg skrev. Det var ikke et
almindeligt mandolinjern jeg spurgte efter, men et "kinesisk
mandolinjern".

Fra : Max

Dato : 07-04-11 12:28

Hej Henrik

> almindeligt mandolinjern jeg spurgte efter, men et "kinesisk
> mandolinjern".

Hvad mener du forskellen skal være, at den drejer
grønsagen rundt så man kan få lange strimler
eller hvad ?

Max

Fra : Henrik

Dato : 11-04-11 17:17

On 7 Apr., 13:27, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hvad mener du forskellen skal være, at den drejer
> grønsagen rundt så man kan få lange strimler
> eller hvad ?

Det er de lange strimler eller (brede) bånd, jeg jagter.
Om det er grøntsagen der drejer rundt eller apparatet ... er knapt så
vigtigt

Fra : Max

Dato : 12-04-11 07:01

Hej Henrik

> Det er de lange strimler eller (brede) bånd, jeg jagter.
> Om det er grøntsagen der drejer rundt eller apparatet ... er knapt så
> vigtigt

Det er nok noget i denne stil du skal have

http://www.jbprince.com/vegetable-slicing-and-sheeting-machines/bron-vegetable-sheeter-compact.asp

Men har du ikke sådan en asiatisk grønthandler i nærheden, så var
der jo en mulighed for at tage en sludder med dem for at høre om
de kendte til sådan noget maskineri.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-04-11 08:19

Henrik skrev:

> Det er de lange strimler eller (brede) bånd, jeg jagter.
> Om det er grøntsagen der drejer rundt eller apparatet ... er
> knapt så vigtigt

Her er en YouTube-demo af sådan en Bron-slicer:
http://www.youtube.com/watch?v=IKZMiuOpGIE

--
Herluf :·)

Fra : Henrik

Dato : 13-04-11 12:59

On 12 Apr., 08:01, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Men har du ikke sådan en asiatisk grønthandler i nærheden, så var
> der jo en mulighed for at tage en sludder med dem for at høre om

Jeg tror sørme du har ramt bulls eye. På restaurant Relæ kaldte de det
godt nok en "kinesisk mandolinjern", men at dømme efter billedet
snitter den "på tværs" af emnet, så man netop får de brede bånd.

Prisen ligger også nær den som jeg fik at vide på stedet (der sagde de
ca 1.700,-)

Tak.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-04-11 15:59

Den 06/04/11 18.33, Henrik skrev:
> [...]
> slags æbleskræller i bred format)
>
> Jeg har prøvet at google sådan et apparat, desværre uden held. Er der

Nå, vi bor måske i samme lokalområde....
Kunne man få en anmeldelse af Relæ?

Mht. mandolinjernet: prøv at spørge i den kinesiske købmand i Nørre
Voldgade.

Mvh. Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-04-11 16:17

Den 14/04/11 16.59, Lars Kongshøj skrev:
> Mht. mandolinjernet: prøv at spørge i den kinesiske købmand i Nørre
> Voldgade.

Men prøv også butikken i Rosengården. Jeg har ikke selv erfaring med den.

Ellers spørg nede hos Nittiya på Jagtvej 39. Taler ikke perfekt dansk,
men hvis du kan forklare, hvad det er du søger kan de måske hjælpe dig
videre (men det er thai-mad, ikke kinesisk). Jeg kan i øvrigt anbefale
deres Tom Kha.

Men det nemmeste vil vel være at spørge i Relæ.

Mvh. Lars

Fra : Henrik

Dato : 18-04-11 17:28

On 14 Apr., 16:59, Lars Kongshøj wrote:

> Nå, vi bor måske i samme lokalområde....
> Kunne man få en anmeldelse af Relæ?

Hej Lars
Vi bor ikke i samme område - jeg var tilrejsende i dagens
anledning
Men selvfølgelig vil jeg give et pip om min oplevelse - jeg kan evt
maile billeder af oplevelsen (har ikke helt styr over hvor de i stedet
kunne uploades)

Menuen var følgende (2011-03):

Starter - kr. 65,-
seje jordskokker og sennepscreme

Kødmenuen – kr 325,-
oksetartar, muslinger og bergamotte (skal af citron)
bagte bintje, oliven (tørrede) og kærnemælk
duroc gris, kålrabi og røget torskerogn
jordskokkeis, kaffe og passion

Vand - kr 35,-
Vinmenu - kr 325,-

Stedet er mindre end jeg havde forventet. Du træder ind og ned i
lokalet og kigger lige ind i køkkenet. Du bliver enten sat ved små
borde langs væggen (og er tæt på naboen) eller på barstole med indsigt
ind i køkkenet. Betjeningen er afslappet og chefen selv (Christian P)
går rundt og hjælper til.

Jeg synes starteren var en lille frækkert, specielt den der luftige
sennepscreme var overraskende.
Tataren var kold, lækker og grov i det, men jeg har aldrig været vild
med muslinger og kan ikke helt se connectionen i mellem.
Umiddelbart så retten med den bagte bintje kartoffel lidt fesen ud,
men der var en god sammenhæng mellem de forskellige ingredienser.
Duroc grisen var lækker, saftig og smagfuld – men det var godt nok en
tynd skive der blev serveret. Jeg ville ikke have troet at den røgede
torskerogn ville være et godt match, men efter at den fik lov til at
blande sig med saften fra kødet, var det en særdeles positiv
oplevelse. Ideen med at servere kålrabien som ”pasta” er bestemt ikke
en tosset idé.
Desserten var kedelig, nærmest fad i smagen – kun passionsfrugten
redede retten fra det ligegyldige.

(jeg kan måske lige advare om at så megen jordskokke på en aften, kan
give gener )

Vinmenuen er overrated og tysk - til bintjen var den en direkte
fejldisponering …

Det var en OK aften, men ikke noget der fik mig til at være jublende …
jeg fik et større kick ud af at købe en let gang aftensmad hos Meyers
Deli, på Gl.Kongevej, dagen efter

- Rimsaltet torsk
Med rødbedetatar, kirsebærgastrik, dildfrø og knasende rugbrød

- Vildterrine
Med løgpuré, syltede perleløg, kastanje og tranebær

I alt Kr 85,-

Det så flottere ud og smagte af mere.

Fra : Henrik

Dato : 18-04-11 17:30

On 14 Apr., 17:16, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> deres Tom Kha.
>
> Men det nemmeste vil vel være at spørge i Relæ.

Tak for adresser, de bliver tjekket næste gang jeg opsøger byen.