Defekt ensretter
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-04-11 01:49

Hej NG
Har en svag fornemmelse af, at min ensretter på Honda'en er stået af.
Kan man med et multimeter måle om den er defekt, eller er det bare at
prøve sig frem?
Mvh
Jesper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-04-11 16:11

> Har en svag fornemmelse af, at min ensretter på Honda'en er stået af.
> Kan man med et multimeter måle om den er defekt, eller er det bare at
> prøve sig frem?

De fleste multimetre har en diode-test funktion som kan bruges til
formålet. Sæt plusproben på indgangen og minus på udgangen, og du skal
kunne måle omkring 1V. Bytter du rundt på proberne skal den ikke kunne
måle noget (uendelig høj). Dette skal så gøres med alle faserne.

Dog vil jeg mene at ensretteren burde være en ret solid del i et
ladekredsløb, sålænge den får den køling den skal have (og ikke f.eks.
bliver pakket ind).

Prøv evt. at gå slavisk gennem denne:
http://www.electrosport.com/media/pdf/fault-finding-diagram.pdf

--
Mvh. Martin

Fra : jens s

Dato : 06-04-11 13:42

On 6 apr, 09:49, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> Har en svag fornemmelse af, at min ensretter på Honda'en er stået af.
> Kan man med et multimeter måle om den er defekt, eller er det bare at

ellers er :
E.S. Elektro v/ Erik Schnabel Kronborggade 5 2200 København N
35854080
den person du skal snakke med.
han ved alt om ensrettere, og hans hjemmebyggede ensrettere holder
bedre end Honda's egne.
vil tro at alle dem der har skiftet på deres Honda VFR 750 (incl. mig
selv) har købt hos ham.

jens s
esbjerg
bmw k1200s

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-04-11 05:37

> Har en svag fornemmelse af, at min ensretter på Honda'en er stået af.
> Kan man med et multimeter måle om den er defekt

Det er nemt. Med fuldt opladt batteri gasser du cyklen op til 50% af
maxomdrejninger og holder den der. Så skal spændningen over batteriet
være mellem13,7 og 14,5V.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-04-11 10:10

On 7 Apr., 06:36, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:

> Det er nemt. Med fuldt opladt batteri gasser du cyklen op til 50% af
> maxomdrejninger og holder den der. Så skal spændningen over batteriet
> være mellem13,7 og 14,5V.

Det er den så slet ikke.
Satte fuldt opladet batteri på, men den lader slet ikke når motoren er
i gang.
Så tvivler på det ikke er ensretteren men derimod statoren der er
gået.
Kan man ikke måle på de 3 gule ledninger der går ud fra den. Vidst
noget med de ikke må have stelforbindelse?

Jesper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-04-11 17:17

> Kan man ikke måle på de 3 gule ledninger der går ud fra den. Vidst
> noget med de ikke må have stelforbindelse?

Ja, ingen af dem må være kortsluttede til stel.

Du skal kunne måle den samme modstand mellem dem, lige gyldigt hvilke
ledninger du måler over, og det skal være mere end 0 ohm (se hvad dit
multimeter måler hvis du forbinder proberne direkte da det godt kan være
lidt over 0 ohm).

--
Mvh. Martin

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-04-11 21:09

On Thu, 7 Apr 2011 09:09:49 -0700 (PDT), Jesper Pedersen
<tiper@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej Jesper.

>gået.
>Kan man ikke måle på de 3 gule ledninger der går ud fra den. Vidst
>noget med de ikke må have stelforbindelse?

Jeg skrev en gang denne: http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf

Til fri afbenyttelse

--
Steen Gruby