Guacamole
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-04-11 19:52

Jeg var lidt fortravlet med aftensmaden her til aften, så for
nemhedens skyld købte jeg et glas færdiglavet guacamole. Det smagte
desværre ganske forfærdeligt, og meget værre end man forventet for et
færdigprodukt. Smag og konsistens var ca. som om man havde hældt det
meste af væden fra en glas syltede agurker i skiver, og blendet dem
med grøn farve.

Bagefter kom jeg til at læse på deklarationen, for at se hvor lidt
avocado der egentlig var i. I takt med at jeg kom længere og længere
gennem nedenstående liste, blev jeg mere og mere harm. Jeg vil derfor
på det kraftigste fraråde andre at købe produktet Poco Loco Guacamole
Avocade Sauce.

Vand
løg
rapsolie
tomater
grøn peberfrugt (5,8%)
smelteost (4,8 %)
grøn chilipeber (1,6%)
rød peber (1,3%)
sukker
salt
mælkeproteiner
Jalapeno peber (0,8%)
Avocade i pulverform (0,7%)

Ja, avocado står til sidst i deklarationen, og udgør 0,7%. Og det til
trods navnet, og den avocado der illustrerer etiketten sammen med en
Jalapeño. Så bortset fr at jeg vil advare andre mod at begå samme
fejl, vil jeg gerne høre om i mener guacamole er så bred en
betegnelse, at producenten vil kunne slippe udenom en bøde for falsk
markedsføring her?

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Max

Dato : 05-04-11 21:20

Hej Anders

> betegnelse, at producenten vil kunne slippe udenom en bøde for falsk
> markedsføring her?

Gad vide i hvilken lov der står at der skal være avocado
i en guacamole ?

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-04-11 21:41

Max skrev:
> Hej Anders

> Gad vide i hvilken lov der står at der skal være avocado
> i en guacamole ?

Hvis man fx kalder det "Guacamole Dip", behøver
der åbenbart ikke være avocado i:

Tænk: GUACAMOLE UDEN AVOCADO
http://www.taenk.dk/upl/cms/8/478_046-047-Taenk-7207.pdf

Jeg synes ikke det skulle være tilladt at vise
billeder af noget på emballagen, som alligevel
ikke er i varen.

--
Herluf :·)

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-04-11 22:26

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Jeg synes ikke det skulle være tilladt at vise billeder af noget på
> emballagen, som alligevel ikke er i varen.

Selv hvis det var en rigtig avocado der var i, er det nok på kanten
at have den ingrediens der er mindst af, på den mest fremtrædende
plads på emballagen.

§ 14. Reklamer for fødevarer, mærkning og præsentation af fødevarer,
herunder deres form, fremtræden eller indpakning, de anvendte
indpakningsmaterialer, den måde, hvorpå varerne er arrangeret,
og de omgivelser, hvori de udstilles, samt de informationer,
der uanset medium gives om varerne, må ikke vildlede eller
være egnet til at vildlede.

Umiddelbart skulle jeg mene at billedet på den etiket er i temmelig
disharmoni med ovenstående paragraf.

Fra : Max

Dato : 05-04-11 22:30

Hej Anders

> Umiddelbart skulle jeg mene at billedet på den etiket er i temmelig
> disharmoni med ovenstående paragraf.

Hvornår har du sidst købt fødevare hvor billederne uden på
emballagen rent faktisk afspejlede det der var i pakken ?

Max

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-04-11 23:07

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Anders

> Hvornår har du sidst købt fødevare hvor billederne uden på
> emballagen rent faktisk afspejlede det der var i pakken ?

Jeg har lige kigget i mit køleskab. Der kunne jeg finde en ting, hvor
illustration eller navn udenpå emballagen ikke var i overensstemmelse
med den væsentligste ingrediens. Det var en bøtte sød fransk sennep,
hvor der var to ristede pølser og en lille klat sennep på. Selv min
discount-pesto, var faktisk navngivet efter det indhold der var mest
af, nemlig basilikum.

De tre andre ting jeg købte samtidig med "guacamolen" var kaffe,
emmenthaler og kyllingekød i strimler. På kaffen var der et billede af
ristede kaffebønner, osten var uden billede, og kyllingekødet havde en
label med et billede af kyllingekød i strimler. Så svaret på dit
spørgsmål er "I dag, 18:27".

Fra : Max

Dato : 05-04-11 23:26

Hej Anders

> [...]
> hvor der var to ristede pølser og en lille klat sennep på. Selv min
> discount-pesto, var faktisk navngivet efter det indhold der var mest

Det lyder jo godt, men jeg syntes alt for tit at der vises noget helt andet
end det der faktisk er i pakken.

ps: den med pestoen er lidt modsat guacamolen, originalt pesto
indeholder ikke basilikum.

Max

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-04-11 23:36

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Det lyder jo godt, men jeg syntes alt for tit at der vises noget
> helt andet end det der faktisk er i pakken.

Det kan sagtens tænkes at jeg har været heldig med det udvalg jeg
havde i køleskabet. Har du nogle eksempler på det modsatte?

> ps: den med pestoen er lidt modsat guacamolen, originalt pesto
> indeholder ikke basilikum.

Er du sikker på det? Den Italienske wikipedias artikel indledes med
følgende (maskinoversatte) tekst:

Den pesto (udtales på liguriske sprog : / »pestu / ) er en
traditionel krydderi oprindelse i Ligurien . Dets vigtigste
ingrediens er basilikum ( Ocimum basilicum ) eller bedre, Genovese
Basil (i liguriske sprog baxeicò [baʒeɪ'kɔ] eller baxaicò
[baʒaɪ'kɔ]). Ud over de basilikum, bankede er rå pinjekerner og
hvidløg , alle krydret med parmesan ost (og / eller ost , afhængig
af lokale traditioner) og oliven olie.

<http://it.wikipedia.org/wiki/Pesto>

Hvilken opskrift betragter du som den originale?

Fra : Max

Dato : 06-04-11 06:58

Hej Anders

Og det med at ligne får mig til at tænke på frossene færdig
pizza, der ligner indholdet meget sjældent billedet uden
på pakken.

> Er du sikker på det? Den Italienske wikipedias artikel indledes med
> følgende (maskinoversatte) tekst:

Vi kan jo tage den danske

Pesto er en italiensk sauce lavet af et mix af friske basilikumblade,
hvidløg, pinjekerner, olivenolie, Parmigiano Reggiano-ost og salt.
Pesto spises ofte sammen med pasta, kiks eller brød, men
det serveres også sammen med visse salatretter.

Oprindeligt indeholdt saucen slet ikke den karakteristiske
basilikum, i stedet var ost og olivenolie hovedingredienserne.

I industrien erstattes pinjekerner ofte af cashewnødder eller
valnødder da de er billigere og har den samme konsistens.
Parmigiano Reggiano-osten erstattes også ofte af billigere
ostetyper som f.eks. Grana Padano.

--
Mvh Max

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 06-04-11 09:51

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Anders

> Og det med at ligne får mig til at tænke på frossene færdig pizza,
> der ligner indholdet meget sjældent billedet uden på pakken.

Det er rigtigt. Det samme gør sig utvilsomt gældende for en hel masse
anden færdigmad, men det er så skældent jeg har fat i den slags, at
jeg overhovedet ikke tænkte på det område.

> Vi kan jo tage den danske

> Oprindeligt indeholdt saucen slet ikke den karakteristiske
> basilikum, i stedet var ost og olivenolie hovedingredienserne.

Jeg har lidt svært ved at tage den påstand seriøst, uden en
kildeangivelse. Især når både den engelske og italienske wikipedia
skriver det modsatte.

Ydermere er der et regionalt initiativ, der arbejder på at få
beskyttet Pesto Genovese under EU's reghler for regionale
fødevarer. Den opskrift de anvender indeholder også basilikum.

<http://www.mangiareinliguria.it/consorziopestogenovese/pestogenovese.php>

SÃ¥ der skal lidt mere end bare dansk wikipedia til at overbevise mig.

Fra : Max

Dato : 06-04-11 12:00

Hej Anders

> Jeg har lidt svært ved at tage den påstand seriøst, uden en
> kildeangivelse. Især når både den engelske og italienske wikipedia
> skriver det modsatte.

Du kan ikke få andet herfra, oprindelig har jeg det fra en
italiensk kok som ikke lever mere.

Referencerne kan jo også bare være til ordet pesto som betyder
at mase noget, mere en det er reference til den ret man kalder det.

> Ydermere er der et regionalt initiativ, der arbejder på at få
> beskyttet Pesto Genovese under EU's reghler for regionale
> fødevarer. Den opskrift de anvender indeholder også basilikum.

Det er jo netop basilikum der gør at det bliver en Genovese,
så det er der jo ikke noget at sige til.

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-04-11 23:44

Den 05/04/11 23.26, Anders Wegge Keller skrev:

> [...]
> være egnet til at vildlede.
>
> Umiddelbart skulle jeg mene at billedet på den etiket er i temmelig

Egentligt synes jeg at hvis du har tid, så gør en sag ud af det. Skriv
til forbrugerombudsmanden. Det er falsk varebetegnelse at kalde et
produkt uden avocado "guacamole". Jeg har også selv læst deklarationen
på den "guacamole" man kan købe og det skriger til himlen.

HÃ¥ber at du har overskud til det.

Mvh. Lars

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-04-11 22:21

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Anders

> Gad vide i hvilken lov der står at der skal være avocado i en
> guacamole ?

Blandt andet EU-forordning 178/2002, artikel 16 og Fødevareloven §14.

Fødevarestyrelsen har nogle eksempler på hvad forordning og lov
betyder i praksis:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/foedevarer/maerkning/vildledning/forside.htm>

Det er naturligvis under forudsætning af at det er almindeligt
anerkendt at hovedbestanddelen af guacamole er avocado. Og det er det
der er mit spørgsmål. Udover naturligvis at advare mod den tarvelige
efterligning.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-11 12:51

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen
8762qsjzu4.fsf@huddi.jernurt.dk:

> [...]
> nemhedens skyld købte jeg et glas færdiglavet guacamole. Det smagte
> desværre ganske forfærdeligt, og meget værre end man forventet for et

Surprise.

Og det giver mig oplagt mulighed for at ride én af mine kæpheste:

Det tager mig maks. fem minutter at lave en hjemmelavet guacamole:

- Skræl et par avocadoer, pil sten ud og smid i en skål
- Pil et par hvidløgsfed og smid i skålen
- Skyl et bundt persille og smid i skålen
- Smid et par skefulde creme fraise i skålen
- Tilsæt lidt salt, lidt mere sukker og endnu mere spidskommen
- Blend

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TL

Dato : 06-04-11 13:39

On Wed, 6 Apr 2011 13:50:52 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "Jens
Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>- Smid et par skefulde creme fraise i skålen
>- Tilsæt lidt salt, lidt mere sukker og endnu mere spidskommen

De fem minutter lyder rigtigt, men jeg ville bruge cilantro istedet
for persille, ingen sukker, ingen creme fraiche, til gengæld snittede
røde løg, og endeligt mose det let med en gaffel - guacamole skal ikke
være en jævn pasta, der skal være klumper og tekstur.

TomL

Fra : Ralph

Dato : 06-04-11 16:40

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> røde løg, og endeligt mose det let med en gaffel - guacamole skal ikke
> være en jævn pasta, der skal være klumper og tekstur.

Jeg har aldrig prøvet med koriander, men det skal da prøves, ellers HØRT,
engang imellem kommer jeg grofthakkede tomater i, i forholdet avocado/tomat=
9/1.

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-11 16:57

TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen
9enop6dijn3l6otjlidnpg1der0lqbp8ra@4ax.com:

> De fem minutter lyder rigtigt, men jeg ville bruge cilantro istedet
> for persille, ingen sukker, ingen creme fraiche, til gengæld snittede
> røde løg,

Hehe. Det er så DIN opskrift (som jeg selvfølgelig vil afprøve ved
førstkommende lejlighed - dvs. næste gang, den står på quesadillas).

> og endeligt mose det let med en gaffel
> guacamole skal ikke
> være en jævn pasta, der skal være klumper og tekstur.

Enig. Men hvis det skal gå rigtigt stærkt - og det var jo tydeligvis Anders
Wegge Kellers højeste prioritet - er en stavblender effektiv. Så behøver man
ikke at finthakke persille og presse hvidløgene, men kan køre det hele i én
arbejdsgang. Bortset fra det så har jeg normalt intet problem med at lave
guacamole med klumper og tekstur med en stavblender.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TL

Dato : 08-04-11 00:37

On Wed, 6 Apr 2011 17:56:58 +0200, in dk.kultur.mad+drikke "Jens
Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen
>9enop6dijn3l6otjlidnpg1der0lqbp8ra@4ax.com:

>Hehe. Det er så DIN opskrift

Jeg kan ikke tage æren for den opskrift - det er mit forsøg på
efterligning af de bedste guacamoler, jeg har smagt på Los Angeles
lokale mexikanske.
Creme fraichen i din opskrift skræmmer mig lidt, men prøves skal det
nok.

> [...]
>arbejdsgang. Bortset fra det så har jeg normalt intet problem med at lave
>guacamole med klumper og tekstur med en stavblender.

Ja, ok, jeg var måske lidt hurtig til at se for mig den homogene
grønne pasta med lidt løg man nogen gange får hos de industrielle
kæde-meksikanske "restauranter". Jeg foretrækker som sagt tekstur.
Måske man kan bruge stavblenderen til at snitte de andre ingredienser,
putte avacado i til sidst og mose med gaffel.
Nu prøver jeg din metode, du har nok et minut på min fremgangsmåde.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 06-04-11 13:49

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Og det giver mig oplagt mulighed for at ride én af mine kæpheste:
>
> Det tager mig maks. fem minutter at lave en hjemmelavet guacamole:

Det ved jeg. Men det var også fem minutter mere end der var tid
til. En anden gang jeg er i samme paniktilstand, spiser vi vores
nachos uden.