Skal en bagesten renses?
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 05-04-11 15:56

Jeg har nu haft en bagesten i nogle måneder (julegave) og den er
begyndt at blive en hel del patineret.
Jeg kan forestille mig at hvis jeg ikke gør noget ved det vil den ende
med at blive helt mørkebrun/sort.

Skal en bagesten rengøres?
I givet fald hvordan?

Så kan jeg lige benytte lejligheden til at spørge om der er nogen gode
tip til hvordan man undgår at brød brænder sig fast på stenen?

kmo

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-04-11 19:11

On Tue, 05 Apr 2011 16:55:38 +0200
kristian mikael de freitas olesen <kmo@gbmail.invalid> wrote:

> [...]
> begyndt at blive en hel del patineret.
> Jeg kan forestille mig at hvis jeg ikke gør noget ved det vil den ende

Nu er en bagesten jo mange ting. Jeg har en af bornholmsk granit men
mange af dem som sælges i butikkerne er af keramik eller skamol.
Generelt kan man vel vaske dem med en skurebørste - det gør jeg i hvert
fald.

> Så kan jeg lige benytte lejligheden til at spørge om der er nogen gode
> tip til hvordan man undgår at brød brænder sig fast på stenen?

Brug bagepapir lige som på bagepladen. Stenens egenskaber virker fint
gennem papiret.

kim schulz

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 05-04-11 21:18

On Tue, 5 Apr 2011 20:11:09 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
>mange af dem som sælges i butikkerne er af keramik eller skamol.
>Generelt kan man vel vaske dem med en skurebørste - det gør jeg i hvert

Min er i hvert fald keramisk og porøs.
Min tanke var at den måske blev bedre af at være patineret end af at
være ren.

kmo

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-04-11 21:32

On Tue, 05 Apr 2011 22:18:12 +0200
> [...]

> Min er i hvert fald keramisk og porøs.
> Min tanke var at den måske blev bedre af at være patineret end af at

pas!
min bliver både brugt i grill og i ovn og den får til tider massere af
røg i grillen = meget sort. Derfor bliver min renset af efter brug.

kim

Fra : ;o)-max-

Dato : 06-04-11 03:10

On 05-04-2011 21:55, kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Skal en bagesten rengøres?
> I givet fald hvordan?

Du rengør den med en stiv børste ikke noget med
at lægge den i vand og sæbebad - men fulgte der
ikke en instruktion med..?

> Så kan jeg lige benytte lejligheden til at spørge om der er nogen gode
> tip til hvordan man undgår at brød brænder sig fast på stenen?

Diverse folk anbefaler majsmel, drysset ud på stenen. Durum/semolina
anbefales også-
-max-

Fra : Max

Dato : 06-04-11 12:09

Hej -max-

> Diverse folk anbefaler majsmel, drysset ud på stenen. Durum/semolina
> anbefales også-

Hvad med savsmuld, det brugte bagerene før i tiden :)

Max

Fra : Tesla

Dato : 31-05-11 17:33

On Apr 5, 4:55 pm, kristian mikael de freitas olesen
<k...@gbmail.invalid> wrote:
> [...]
>
> Så kan jeg lige benytte lejligheden til at spørge om der er nogen gode
> tip til hvordan man undgår at brød brænder sig fast på stenen?

Lad endelig være med at rengøre stenen. Jo mørkere den er, jo bedre
optager den varme. Jeg har selv en som er helt mørkebrun af brug, men
som desværre brækkede i to dele. Jeg bruger den stadig, og sørger blot
for at den er skubbet helt sammen på risten i ovnen, og så er det
intet problem.

Mvh

Dave