Galangarod og gurkemeje
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-11 14:05

Er det bare mig, der ikke synes at tørret galangarod og gurkemeje smager
af noget? Man skal have fat i det frisk, hvilket heldigvis lader sig
gøre her i Kbh.

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-04-11 15:35

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d95cd67$0$23751$14726298@news.sunsite.dk:

> Er det bare mig, der ikke synes at tørret galangarod og gurkemeje
> smager af noget? Man skal have fat i det frisk, hvilket heldigvis
> lader sig gøre her i Kbh.

Du vil ikke indtage frisk, selvplukket ramsløg fra
Søndermarken/Frederiksberg Have pga. "partikelforurening", men gerne frisk
galanga og gurkemeje fra Thailand? Hehe. Er du en troll, eller tænker du dig
virkelig SÅ dårligt om?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-11 16:56

Den 01/04/11 16.34, Jens Bruun skrev:
> [...]
> galanga og gurkemeje fra Thailand? Hehe. Er du en troll, eller tænker du dig

Det er vist dig der driller. Men et genmæle: Fortæl mig lige hvor i
Frederiksberg Have, jeg finder gurkemejeplanter?

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 11:34

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d95f579$0$23755$14726298@news.sunsite.dk:

> Det er vist dig der driller. Men et genmæle: Fortæl mig lige hvor
> i Frederiksberg Have, jeg finder gurkemejeplanter?

Du fangede vist ikke pointen. Har du nogensinde været i Thailand og set,
hvordan man dér producerer fødevarer? Hvis du ikke bryder dig om at spise
ramsløg fra Søndermarken pga. "partikelforurening", så bør du slet ikke
bryde dig om at spise fødevarer, der er produceret i Thailand.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 13:07

Den 02/04/11 12.33, Jens Bruun skrev:
> [...]
> ramsløg fra Søndermarken pga. "partikelforurening", så bør du slet ikke
> bryde dig om at spise fødevarer, der er produceret i Thailand.

Jo, jeg forstod godt din underforståede pointe, men valgte at svare i
samme sarkastiske ånd som din.

Nej, jeg har aldrig været i Thailand. Hvad er der galt med produktionen der?

Kan det lade sig gøre at dyrke gurkemeje og galanga i Danmark? Og er det
vi kan købe importeret fra Thailand?

Og nu vi er ved det: jeg ved at man kan dyrke ginseng i Danmark, kan man
købe frisk ginseng nogen steder? (Jeg kan selvfølgelig spørge i butikken
i Tullinsgade, jeg blev anbefalet).

Mange spørgsmål på én gang

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 13:53

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d97115d$0$23762$14726298@news.sunsite.dk:

> Nej, jeg har aldrig været i Thailand. Hvad er der galt med
> produktionen der?

Ingen regler. Alt er tilladt. Jeg vil tro, du får 1.000 gange mere
partikelforurening fra grøntsager dyrket i Thailand sammenlignet med ramsløg
fra en københavnsk park. Og har man én gang set, hvordan tigerrejer og
pangasius produceres dernede, spiser man aldrig dét mere.

Og når det så er sagt, så bruger jeg - ganske ubekymret - storkøbenhavnsk
ramsløg samt galanga og gurkemeje (og koriander og thai-basilikum og chili
og alt muligt andet) fra Thailand i mit køkken.

> Kan det lade sig gøre at dyrke gurkemeje og galanga i Danmark?

Jeg har ikke prøvet med gurkemeje, men har tidligere dyrket galanga. Dog
ikke på friland.

> Og er det vi kan købe importeret fra Thailand?

Ja. Det meste er. Hvis det ikke er fra Thailand, er det fra et "endnu værre"
land.

> Og nu vi er ved det: jeg ved at man kan dyrke ginseng i Danmark, kan
> man købe frisk ginseng nogen steder? (Jeg kan selvfølgelig spørge i
> butikken i Tullinsgade, jeg blev anbefalet).

Jeg så engang ét eller andet på TV fra en dansk ginseng-mark, men husker
desværre ikke detaljerne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 14:06

Den 02/04/11 14.53, Jens Bruun skrev:
> [...]
> fra en københavnsk park. Og har man én gang set, hvordan tigerrejer og
> pangasius produceres dernede, spiser man aldrig dét mere.

Måske. Rhizomer ("rødder") er ikke nævneværdigt udsat for
partikelforurening vil jeg gætte på.

> Og når det så er sagt, så bruger jeg - ganske ubekymret - storkøbenhavnsk
> ramsløg samt galanga og gurkemeje (og koriander og thai-basilikum og chili
> og alt muligt andet) fra Thailand i mit køkken.

Når du nævner basilikum: kan man købe hellig-basilikum nogen steder? Og
hvad men citron-basilikum. De har det jævnligt (som plante) i Superbest,
men er der mere sikre leverandører?

> Jeg har ikke prøvet med gurkemeje, men har tidligere dyrket galanga. Dog
> ikke på friland.

Dvs. indendørs i urtepotte? Og hvor fik du den fra?

> [...]
> land.

> Jeg så engang ét eller andet på TV fra en dansk ginseng-mark, men husker

Det så jeg også, hvis det er samme udsendelse vi snakker om. Det var
vist fra fru Munk-Plums gård i Nordsjælland. Og det kan da være at hun
sælger af det. Google er min ven.

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 15:08

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d971f45$0$23754$14726298@news.sunsite.dk:

> Måske. Rhizomer ("rødder") er ikke nævneværdigt udsat for
> partikelforurening vil jeg gætte på.

Sikkert ikke. Men så er rødderne sikker udsat for alt det kemi, der hældes
på, og som er forbudt i hele den vestlige verden.

> Når du nævner basilikum: kan man købe hellig-basilikum nogen steder?

Ja. I enhver velassorteret Thai-biks. Jeg bruger normalt den på Istedgade,
der ligger tættest på Enghave Plads. Der er kommet en ny tættere på mig på
Gl. Køge Landevej, men jeg synes, deres udvalg er for ringe.

> Og hvad men citron-basilikum. De har det jævnligt (som plante) i
> Superbest, men er der mere sikre leverandører?

Irma i Rødovre Centrum har meget ofte kanel- og citronbasilikum (og en
sørgelig undskyldning for Thai-basilikum). Men dyrk det dog selv. Det kan du
da fint gøre i egen vindueskarm.

> Dvs. indendørs i urtepotte? Og hvor fik du den fra?

Jeg har forsøgt mange gange med udplantning af galanga fra Thai-butikker, og
det lykkedes én gang for nogle år siden. Men det er en del sværere
sammenlignet med almindelig ingefær, der næsten altid lykkes. Jeg planter
forresten også citrongræs, købt i Thai-butikker, ud. Det fungerer også fint.
Jeg skærer lige toppen af, og stikker den ca. 4-5cm store stængel ½cm ned i
noget jord. Efter lidt tid begynder den at blive grøn og skyde, og så kører
det...

> Det så jeg også, hvis det er samme udsendelse vi snakker om. Det var
> vist fra fru Munk-Plums gård i Nordsjælland. Og det kan da være at hun
> sælger af det. Google er min ven.

Jeg har ikke set det i TV hos hende. Dét er helt sikkert. Ikke dermed være
sagt, at hun ikke også dyrker ginseng.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 16:04

Den 02/04/11 16.07, Jens Bruun skrev:

> Sikkert ikke. Men så er rødderne sikker udsat for alt det kemi, der hældes
> på, og som er forbudt i hele den vestlige verden.

Det har strejfet mine tanker, at der næppe er tale om økologiske produkter.

> Ja. I enhver velassorteret Thai-biks. Jeg bruger normalt den på Istedgade,
> der ligger tættest på Enghave Plads. Der er kommet en ny tættere på mig på
> Gl. Køge Landevej, men jeg synes, deres udvalg er for ringe.

Jeg handler i den kinesiske i Nørre Voldgade, men jeg tror ikke at deres
basilikum er "hellig". Men tak for tippet.

> Irma i Rødovre Centrum har meget ofte kanel- og citronbasilikum (og en
> sørgelig undskyldning for Thai-basilikum). Men dyrk det dog selv. Det kan du
> da fint gøre i egen vindueskarm.

Jeg har uden held prøvet at passe planterne. Enten vander jeg det for
sjældent, eller også står det for lyst?

> [...]
> noget jord. Efter lidt tid begynder den at blive grøn og skyde, og så kører

Dvs. at disse lidt medtagne rhizomer man kan købe kan bringes til live
igen, hvis jeg forstår dig ret?

> Jeg har ikke set det i TV hos hende. Dét er helt sikkert. Ikke dermed være
> sagt, at hun ikke også dyrker ginseng.

Jeg mener det var hende, eller var det brødrene Price.

Men jeg kan jo prøve at høre hos helsekostpusherne, om de ved om det kan
skaffes.

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 16:10

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d973ad8$0$23760$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg har uden held prøvet at passe planterne. Enten vander jeg det for
> sjældent, eller også står det for lyst?

For lyst kan det vist ikke blive, men helst ingen træk, gerne varmt, og vand
fra bunden. De må ikke tørre ud og slet ikke stå i vand.

> Dvs. at disse lidt medtagne rhizomer man kan købe kan bringes til live
> igen, hvis jeg forstår dig ret?

Netop. Endda efter flere uger i køleskabet

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 17:06

Den 02/04/11 17.10, Jens Bruun skrev:

> Netop. Endda efter flere uger i køleskabet

Jeg har nogle gurkemejer liggende i dybfryseren, tror du de vil kunne
bringes til live?

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-11 09:47

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d974974$0$23754$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg har nogle gurkemejer liggende i dybfryseren, tror du de vil kunne
> bringes til live?

Næppe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-11 15:49

Lars Kongshøj wrote:
> Er det bare mig, der ikke synes at tørret galangarod og gurkemeje
> smager af noget? Man skal have fat i det frisk, hvilket heldigvis
> lader sig gøre her i Kbh.
>
> Mvh. Lars

Gurkemeje-pulver smager ikke af en skid, men jeg bruger gerne den "friske".

Æble-gulerods-relish/Kille Enna

a.. 75 g gulerod
b.. 75 g æble
c.. 1/2 tsk hakket frisk gurkemejerod chile
d.. 1/2 tsk spidskommenfrø
e.. 1/4 ceylonkanelstang
f.. 5 kardemommekapsler
g.. 2 spsk koldpresset jordnøddeolie
h.. 1 spsk æblecidereddike

1.. Bland gulerod og æble i finde terne med gurkemeje og chili efter smag.
2.. Rist spidskommen kanel og kardemommekapsler på en tør pande og kværn
mediumgroft.
3.. Bland frugt krydderier olie eddike og smag til med salt og peber.
4.. Vent mindst en halv time inden relishen serveres med kød eller fisk.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-11 16:54

Den 01/04/11 16.48, Vandtro 3140 skrev:

> Gurkemeje-pulver smager ikke af en skid, men jeg bruger gerne den "friske".

Ja, og den kan også fryses - selv om den dehydrerer lidt med tiden.

Men godt at jeg ikke er den eneste der mener det - man kan virkeligt få
en god wok-ret ud af at bruge roden (som teknisk set vist er en rhizom).
Men man skal virkelig passe på, når man bruger den pga. farvevirkningen.

Mvh. Lars