Laurbærknopper og ramsløg
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-11 11:05

Hvor kan man mon købe delikatesser som laurbærknopper og ramsløg?

Mvh. Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-11 11:55

Lars Kongshøj skrev:

> Hvor kan man mon købe delikatesser som laurbærknopper og ramsløg?

Irma havde ramsløg sidste år. Det er osse let at finde dem i krat og skove.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-11 13:59

Den 31/03/11 12.54, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Irma havde ramsløg sidste år. Det er osse let at finde dem i krat og skove.

Taler vi frisk eller tørret ramsløg?
Tørret ramsløg kan man (i de sidste år) godt finde, men det smager ikke
af noget.
Frisk ramsløg er lækkert i en salat.

Jeg ved at man kan finde ramsløg i naturen - men det kræver en god
cykeltur, når man bor på 2200 og ikke har bil

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-11 16:26

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d947a94$0$23754$14726298@news.sunsite.dk:

> Frisk ramsløg er lækkert i en salat.
>
> Jeg ved at man kan finde ramsløg i naturen - men det kræver en god
> cykeltur, når man bor på 2200 og ikke har bil

Nope. Du skal sådan set ikke længere end til Søndermarken/Frederiksberg
Have. Cykler du bare lidt længere, er mulighederne for at plukke egne,
cykelfriske ramsløg uendelige.

Og mht. laurbærknopper, så gør som jeg: Jeg har to "træer" stående i potter,
og kan høste blade og knopper, når jeg har lyst. Selv nænner jeg dog ikke at
høste knopperne, men jeg har været selvforsynende med laurbærblade i mange
år. Træerne kan fint overvintre i et køligt soveværelse (de dog en del af
bladene), og kan ligeså fint stå udenfor - f.eks. i en baggård i 2200 - i
hele sommerhalvåret og lidt til.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-11 16:39

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
2rednUCzzOudAAnQnZ2dnUVZ8vadnZ2d@giganews.com:

> (de dog en del af bladene)

Indsæt selv det manglende "taber" på passende sted i ovenstående.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-11 18:11

Den 31/03/11 17.25, Jens Bruun skrev:
> [...]
>
> Nope. Du skal sådan set ikke længere end til Søndermarken/Frederiksberg
> Have. Cykler du bare lidt længere, er mulighederne for at plukke egne,

Tak for tippet, men de er nok lidt partikelforurenede.

> [...]
> bladene), og kan ligeså fint stå udenfor - f.eks. i en baggård i 2200 - i

Knopperne smager som bladene, men de kan være en spændende som fornyelse
i retterne.

Er et laurbærtræ svært at passe? (Jeg bor i lejlighed).

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-11 18:19

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d94b59e$0$23764$14726298@news.sunsite.dk:

> Tak for tippet, men de er nok lidt partikelforurenede.

Og? Du tror ikke de fødevarer, du køber hos din lokale, er
partikelforurenede?

> Er et laurbærtræ svært at passe? (Jeg bor i lejlighed).

Et laurbærtræ kan fint passes i en lejlighed. Det er nøjsomt, prydeligt og
ganske uundværligt i køkkenet. Men har du mulighed for at smide det udendørs
i sommerhalvåret, er det bedst.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 31-03-11 18:31

Hej Jens

> Og? Du tror ikke de fødevarer, du køber hos din lokale, er
> partikelforurenede?

Ja, man ser ofte gartnerier der ligger helt ud til motorveje
og andre meget befærdede veje.

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-11 18:40

Den 31/03/11 19.31, Max skrev:
> Hej Jens

> Ja, man ser ofte gartnerier der ligger helt ud til motorveje
> og andre meget befærdede veje.

Mig bekendt er det ikke tilladt at dyrke salat tæt på landeveje?

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-11 18:50

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d94bc8c$0$23754$14726298@news.sunsite.dk:

> Mig bekendt er det ikke tilladt at dyrke salat tæt på landeveje?

Jeg vil tro, du er bedre tjent med selvhøstet ramsløg fra
Søndermarken/Frederiksberg Have fremfor grøntsager dyrket i Spanien eller
Holland. Men det er selvfølgelig DIT suveræne valg.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-11 19:48

Den 31/03/11 19.50, Jens Bruun skrev:
> [...]
> Søndermarken/Frederiksberg Have fremfor grøntsager dyrket i Spanien eller
> Holland. Men det er selvfølgelig DIT suveræne valg.

Jo, men nu mente jeg: Er det ikke forbudt i DK?

/Lars

Fra : Aksel

Dato : 01-04-11 16:13

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er et laurbærtræ svært at passe? (Jeg bor i lejlighed).
>
> Mvh. Lars

Apropos laurbær, så brænder jeg for at fortælle, at jeg ikke har - eller har
haft - en plante så nem at have med at gøre, så resistent overfor såvel
udtørring som overvanding som laurbær. For mange år siden nappede jeg et
lille skud hos en bekendt, stak den i en lille urtepotte og vips, så havde
vi vores egen forsyning af laurbær. Pragtfuldt, at hvis der pludselig bliver
behov for det, river ma bare en håndfuld blade af "træet".
Det kan du sagtens vedligeholde i din lejlighed.
Mvh
Aksel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 12:43

Den 01/04/11 17.12, Aksel skrev:
> [...]
> behov for det, river ma bare en håndfuld blade af "træet".
> Det kan du sagtens vedligeholde i din lejlighed.

Tak. Jeg vil anskaffe et par stykker.

Jeg har lige hørt at de gerne vil have det lidt køligt om vinteren?

Mvh. Lars

Fra : Aksel

Dato : 02-04-11 16:35

> Tak. Jeg vil anskaffe et par stykker.
>
> Jeg har lige hørt at de gerne vil have det lidt køligt om vinteren?
>
> Mvh. Lars

Mit laurbær"træ" klarer sig ualmindelig godt uanset temperatur m.v. , men
jeg tror, at det er vigtigt, at det får lys.
Vores stod en vinter tæt op ad et citrontræ, og uden at vide, hvem der
smittede hvem, fik laurbæren skjoldlus. Den blev skåret bravt ned, sprøjtet
med gift, og så var den klar igen og trivedes som intet var sket.
En fantastisk plante.
Mvh
Aksel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 16:57

Den 02/04/11 17.34, Aksel skrev:
> Mit laurbær"træ" klarer sig ualmindelig godt uanset temperatur m.v. , men
> jeg tror, at det er vigtigt, at det får lys.

OK, tak.

> Vores stod en vinter tæt op ad et citrontræ, og uden at vide, hvem der
> smittede hvem, fik laurbæren skjoldlus. Den blev skåret bravt ned, sprøjtet
> med gift, og så var den klar igen og trivedes som intet var sket.

Man kan købe rovmidelarver, som med fornøjelse guffer visse andre
insekter i sig og dør, når der ikke er flere insekter. Det er nok et
godt alternativ. Prøv at spørge i en god blomsterhandel eller planteskole.

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-11 09:48

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d974758$0$23754$14726298@news.sunsite.dk:

> Man kan købe rovmidelarver, som med fornøjelse guffer visse andre
> insekter i sig og dør, når der ikke er flere insekter. Det er nok et
> godt alternativ.

Rovmider koster kassen og hjælper ikke en rygende fis, når man først er
alvorligt angrebet af f.eks. skjoldlus.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-11 17:56

Lars Kongshøj skrev:

> Taler vi frisk eller tørret ramsløg?

Frisk.

> Jeg ved at man kan finde ramsløg i naturen - men det kræver en god
> cykeltur, når man bor på 2200 og ikke har bil

Det kan der være noget om.

Mvh,

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-11 18:08

Den 31/03/11 18.55, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Frisk.

Det håber jeg at de får igen.

> Det kan der være noget om.

Det kan være fint at få lidt motion, men når man lige skal "købe ind"
til salat kan det være lidt lang tid at bruge.

Er ramsløg egnet til nedfrysning?

Mvh. Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-03-11 18:45

On Thu, 31 Mar 2011 12:04:38 +0200
Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Hvor kan man mon købe delikatesser som laurbærknopper og ramsløg?
>
> Mvh. Lars

dinbaghave.dk kan klart anbefales. De har netop annonceret at de første
danske ramsløg er på lager og jeg er sikker på at de gerne vil forsøge
at skaffe laurbærknopper til dig også hvis du spørger:
Deres butikker ligger:
Tullinsgade 10
1618 København V

Victor Borges Plads
2100 København Ø

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-11 19:39

Den 31/03/11 19.44, Kim Schulz skrev:

> [...]
> danske ramsløg er på lager og jeg er sikker på at de gerne vil forsøge
> at skaffe laurbærknopper til dig også hvis du spørger:

Tak, lyder spændende.

Mvh. Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-11 19:10

Lars Kongshøj skrev:

> Er ramsløg egnet til nedfrysning?

Jeg har ikke prøvet det, men jeg vil umiddelbart tro at det bliver en
slatten omgang.

Mvh,

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-04-11 16:39

On Fri, 1 Apr 2011 17:12:54 +0200
"Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Pragtfuldt, at hvis der pludselig bliver behov for det, river ma bare
> en håndfuld blade af "træet". Det kan du sagtens vedligeholde i din

De er jo i naturen også vant til at leve i ret vilde omgivelser. I
skovene nord for san francisco fandt jeg kæmpe lauerbær træer voksene i
mosehuller i uddybningerne i klippeskråningerne. Fantastisk duft når
man går igennem sådan et lauerbær krat