Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Benyttet skattefradrag = 0
Fra : JS

Dato : 30-03-11 07:55

Hejsa jeg har fået fuldtid i sommers og har netop fået ca. 32.000, kr
tilbage i skat som naturligvis er meget godt. Men når jeg går mine
lønseddler igennem står der "0" på alle seddler udenfor "Benyttet
Skattefradrag".

Burde jeg ikke have i fradrag hver månede og i så fald hvordan beregner jeg
det?

Er det noget som jeg skal angive til min arbejdsgiver eller skat?

Fra : alexbo

Dato : 30-03-11 09:15

"JS" skrev

> [...]
> jeg det? Er det noget som jeg skal angive til min arbejdsgiver eller skat?

Du skal kigge på din slutopgørelse, der er dine fradrag, det er derfor du
har fået overskydende skat tilbage, arbejdsgiveren har trukket skat uden
fradrag, det har SKAT så gjort i forbindelse med årsopgørelsen.

Hvis arbejdsgiver ikke har skattekort trækkes 60% i skat.

Vi laver en indtægt på 100.000 kr deraf er trukket 60.000 kr i skat af
arbejdsgiveren.
SKAT regner ud du skulle have haft 30.000kr i fradrag og betalt 40% af
resten.

100.000kr - 30.000= 70.000kr
40% i skat = 28.000 kr
Betalt 60.000 kr
32.000 kr retur

Sammenlign dine lønsedler med slutopgørelsen hvad angår løn og trukket skat.
Og kig på om du måske skulle have selvangivet nogle transportudgifter, eller
andet som SKAT ikke ved noget om.

mvh
Alex Christensen

Fra : JS

Dato : 30-03-11 18:25

På skat.dk kan jeg kun finde:

Forskudsopgørelsen
Årsopgørelsen

Er det noget man skal kontakte skat for at få tilsendt?

"JS" skrev

Fra : JS

Dato : 30-03-11 18:29

"JS" wrote in message news:4d93677a$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...

På skat.dk kan jeg kun finde:

Forskudsopgørelsen
Årsopgørelsen

Er det noget man skal kontakte skat for at få tilsendt?

.....altså "slutopgørelsen" ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-03-11 18:37

"JS" <js@no.email.com> skrev i meddelelsen
> ....altså "slutopgørelsen" ?

= Årsopgørelsen

Jan

Fra : alexbo

Dato : 30-03-11 18:41

"JS" <js@no.email.com> skrev

> ....altså "slutopgørelsen" ?

Det er årsopgørelsen, jeg burde selvfølgelig have skrevet årsopgørelse når
det er den betegnelse der står i skattemappen.

Kært barn har mange navne.

mvh
Alex Christensen

Fra : JS

Dato : 30-03-11 19:16

> [...]

har fået overskydende skat tilbage, arbejdsgiveren har trukket skat uden
fradrag, det har SKAT så gjort i forbindelse med årsopgørelsen.

Jeg har kunne finde følgende på årsopgørelsen som lader til at være
relevant:

Beskæftigelsesfradraget er beregnet som 4,25 % af AM-bidragspligtig indkomst
på kr. 240.610, fradraget kan
dog højst udgøre kr. 13.600.

3,67 % af 42.900 personfradrag, bundskat -1. 574, 43
8,00 % af 42.900 personfradrag, sundhedsbidrag -3. 432, 00
24,60 % af 42.900 personfradrag, kommuneskat -10. 553, 40

Men det er måske meget normalt at man ikke har noget skattefradrag når man
ikke har fx børn eller bil?

Fra : alexbo

Dato : 30-03-11 19:31

"JS" <js@no.email.com> skrev

> [...]
> 24,60 % af 42.900 personfradrag, kommuneskat -10. 553, 40
> Men det er måske meget normalt at man ikke har noget skattefradrag når man

Du har et personfradrag på 42.900, det er bare SKAT's måde at regne på.
Læg mærke til at de udregnede beløb er minustal, de trækkes fra din skat.

Hvis vi tager de 100.000 kr. jeg brugte så regner SKAT ikke på samme måde
som jeg.

Jeg skrev.
100.000kr - 30.000= 70.000kr
40% i skat = 28.000 kr

SKAT regner på denne måde.
100.000kr 40% i skat 40.000 kr
40% af 30.000 fradrag minus 12.000 kr
Skat 28.000 kr.

Først regner de din skat ud, en slags bruttoskat.
Så regner de værdien af dit personfradrag ud og trækker det fra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-04-11 13:21

JS skrev den 30-03-2011 08:54:
> [...]
> Skattefradrag".
>
> Burde jeg ikke have i fradrag hver månede og i så fald hvordan beregner

Det korte svar:
Ved at lave din forskudsopgørelse.

Det lidt længere:
Månedsfradrag...i hele taget forskudsopgørelsen er en opstilling af alle
de indkomster og fradrag du forventer at få i løbet af året.

Sammen med trækprocenten vil månedsfradraget kunne udregne din månedelig
skat.

Når året så er omme, så laver man en årsopgørelse...dvs. man ser om din
forskudsopgørelse (budget) passer sammen med det du reelt har tjent.
Har du betalt for meget skat...så får du penge udbetalt.
Har du betalt for lidt skat, så får du en regning.

I forbindelse med forskudsopgørelsen er der skattekort.
Et hovedkort
Et bikort.

Hovedkortet anvender man overfor sin arbejdsgiver eller i hele taget
overfor den Aindkomst-udbetaler, hvor man tjener mest. Det er på
hovedkortet månedsfradraget ses.
Bikort anvendes hvis man har flere udbetalere af Aindkomst fx i
overgangen mellem ledig og lønmodtager. Der ingen månedsfradrag på bikort.

I de gode gamle dage (år2008 og tidligere) skulle man fysisk aflevere et
kort til arbejdsgiverens bogholderi, hvor man kunne se om det var et
hovedkort eller bikort man afleverede.
siden 2009 er skattekort blevet elektroniske....både godt og skidt, men
lad det nu ligge. Elektronisk er det.

I 99% af alle tilfælde er der ikke problemer med Hovedkort og
bikort...og dem der måtte være kan rettes til næste måned.

I dit tilfælde lyder det til, at din arbejdsgiver ikke har trukket
hovedkortet, men bikortet....og derfor at har trukket fuld skat hos dig
uden månedsfradrag

Det betyder så, at du i løbet af året har betalt for meget skat.....og
det er så de penge som kommer til udbetaling nu.

*privat kommentar og alt det der*

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jet

Dato : 02-06-11 14:11

On 4 Apr., 15:21, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> --
> med venlig hilsen            www.de3faktorer.dk
> Carsten Riis                  Mere skal der ikke til

i skattemappen under SKAT.dk findes i midterkolonnen, næst
nederst
Aktuelle indkomstoplysninger/ eSkattekort
marker vis eSkattekort og der ser du hvem der har "hovedkortet" og
bikortene, samt alle oplysninger