yoghurt
Fra : ;o)-max-

Dato : 30-03-11 09:10

Jeg laver min egen og kan li den tyk og næsten
skærefast, men hva skal jeg stille op med alt
den valle jeg sier fra. Jeg har ikke en bageovn
så kan ikke bruge det i brød. Blende med frugt
og grøntsager til en sundhedsdrik, men hvis nogen
har et bedre tip. Min yoghurt er meget mild og
næsten cremefraiche agtig, så vallen er heller
ikke så sur som fra en dansk købe yoghurt. Bts.
det er så stupid let at lave, jeg fatter ikke
folk stadig køber yoghurt, og smagen ohlala.
-max-

Fra : Max

Dato : 30-03-11 09:21

Hej -max-

> og grøntsager til en sundhedsdrik, men hvis nogen
> har et bedre tip. Min yoghurt er meget mild og

Hæld det ud til grisene, de elsker det :)

--
Mvh Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-03-11 09:26

Wed, 30 Mar 2011 15:09:37 +0700 skrev -max-:

>Jeg laver min egen og kan li den tyk og næsten
>skærefast, men hva skal jeg stille op med alt
>den valle jeg sier fra.

Blend nogle druer og bland i og fadlagr det et par år.
Vallepolicella Maximus de la Cuisine 2011.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : B. Sørensen

Dato : 30-03-11 11:10

Lav Valleost ( Ricotta og Myseost) eller brug det som væsken i brødbagning

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-03-11 13:17

B. Sørensen wrote:

> Lav Valleost ( Ricotta og Myseost) eller brug det som væsken i brødbagning

Også mit forslag.

Men hvordan laver du yoghurten, max?

Fra : ;o)-max-

Dato : 31-03-11 04:33

On 30-03-2011 19:16, Martin Larsen wrote:

> Også mit forslag.
>
> Men hvordan laver du yoghurten, max?

Tak for de forskellige foreslag, min første aftapning
Vallepolicella har Kurt fortjent at få en flaske af,
very funny.

Jeg tror ikke Ricotta løser problemet, men jeg tjekker
da opskriften. Myseost, tjoooo.

Hvordan laver man yoghurt. Jeg har læst hvordan andre gør
og så har jeg set hvordan de gør i Indien. Der gør de det
enkelt, uden en masse hokus pokus, men de har også nok
verdens bedste og friskeste mælk. Den kommer flere gange
dagligt lige fra koen/bøfflen med cykelbud til hoveddøren.

For mig er en go yoghurt lavet på fuldfed mælk, supermarkeds
sødmælk er glimrende, kan man li federe tilsætter man fløde.
Mælken skal varmes til de der 37-42 grader og tilsættes et
par skefulde yoghurt natural, enten købt eller fra noget du
har gemt fra den sidste batch du lavede. Nu bruger jeg vallen
i stedet, den fungerer fint, måske måske er der færre kulturer
i for jeg syns det tager lidt længere. Temperaturen skal holdes
på de der 37-42 grader sådan cirka. Jeg gør det ved at stille
den rundt om min riskoger der næsten altid er tændt på holde
varm, håndklæde omkring og inden for 3-5 timer har du en mild
og god yoghurt, længere tid og den blir mere sur i smagen.

Man må IKKE flytte rundt på yoghurten eller røre i den mens
den "modner" så blir den ikke fast. Når den er klar vil den
udskille valle når du skær i den, du kan røre den sammen og
få en tynd yoghurt som den fra kartoner, eller dræne den
til noget der minder om flødeost i konsistens.

I Indien koger de mælken i store flade fade, meget langsomt
så måske 1/3 af væsken fordamper, de koger også fordi den
mælk de bruger ikke er pasteuriseret. Med så meget væske
fordampet blir yoghurten mere fast og federe, den modner
enten i det samme kar eller i flade terrakotta fade, fløden
lægger sig i overfladen og blir lidt fast i det, det er
næsten det bedste af det hele, den økonomiske husmor snupper
fløden, pisker den til smør og koger den til Ghee, som hun
bevogter som var det det pureste guld. Min husmor har altid
et par kilo stående, det kan vidst holde sig meget længe.
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-11 16:38

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4d93f5f0$0$23761$14726298@news.sunsite.dk:

> den økonomiske husmor snupper
> fløden, pisker den til smør og koger den til Ghee, som hun
> bevogter som var det det pureste guld. Min husmor har altid
> et par kilo stående, det kan vidst holde sig meget længe.

Ghee er genialt. Jeg har haft hjemmelavet ghee stående i ½ år i køleskab, og
det smagte stadig, som da jeg lavede det. Ghee'isering er en rigtig god måde
at konservere smør på.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-11 16:33

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4d92e53c$0$23758$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> den valle jeg sier fra. Jeg har ikke en bageovn
> så kan ikke bruge det i brød. Blende med frugt
> og grøntsager til en sundhedsdrik, men hvis nogen

Prøv at koge det ind og lav din egen udgave af "myseost".

> Bts.
> det er så stupid let at lave, jeg fatter ikke
> folk stadig køber yoghurt, og smagen ohlala.

Sådan er det med de fleste produkter. De er uhyggeligt lette at lave, men
folk vil hellere betale overpris for nogle industrielle skodprodukter, der
sjældent har meget med det oprindelige produkt at gøre. Og undskyldningen
er, at man "ikke har tid". Pis og papir. Det tager mig fem min. at røre min
egne mayonaise. Det tager mig maks. et kvarter at banke en hollandaise
sammen. Samme tid for en bearnaise, når man i forvejen har frosset essens
ned. En himmelsk pesto tager mig ikke mere end maks. 10 min. at lave Osv.
osv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-04-11 19:32

Den 31-03-2011, skrev Jens Bruun:
> [...]
> Samme tid for en bearnaise, når man i forvejen har frosset essens ned. En
> himmelsk pesto tager mig ikke mere end maks. 10 min. at lave Osv. osv.

Selv pis og papir. For folk med fuldtidsjob, transporttid og mange jern
i ilden er tiden selvfølgeligt ikke uden betydning. Det er immervæk kun
et spørgsmål om sekunder for at vride en streg mayonaise ud af en tube
eller en flaske.
Sure gamle mænd har det med at tro at det, de foretager sig, svarer til
det resten af verden burde foretage sig.
Jeg kan personligt konstatere at jeg i de perioder, hvor mine
arbejdsfunktioner ikke fylde alt for meget selv ynder at gøre alt det,
du nævner, men må samtidigt også erkende, at man, når man selv (og
konen) først er hjemme ved 18.tiden efter en hård dags arbejde og nogle
100 km. i bilen, ja så er vi sgu glade for at der er en industri, der
sørger for at vi hurtigt og let kan banke maden sammen. Og så må det
andet vente til dage, hvor der er god tid - hvilket jo sikkert med
stigende antal årringe vil blive hyppigere og hyppigere.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-11 20:00

Fri, 01 Apr 2011 20:32:13 +0200 skrev Jan Bøgh:

> [...]
>i ilden er tiden selvfølgeligt ikke uden betydning. Det er immervæk kun
>et spørgsmål om sekunder for at vride en streg mayonaise ud af en tube

Det er et spørgsmål om prioritering. Ta' til Belgien f.eks.

Man vælger selv at spænde sig så hårdt for med arbejde, at man må
overlade børne til statslig opdragelse og at æde industrimad -
altsammen i mammons hellige navn. Der SKAL bare være til det hele!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 11:36

Jan Bøgh <nospam@nospam.net> skrev i meddelelsen
4d961a1e$0$23758$14726298@news.sunsite.dk:

> Selv pis og papir. For folk med fuldtidsjob, transporttid og mange
> jern i ilden er tiden selvfølgeligt ikke uden betydning.

Pointen var sådan set, at det ofte tager lige så lidt tid at lave
produkterne selv i stedet for at smide det industrielle l*rt, du åbenbart
vælger at købe pga. "tidspres", i munden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 02-04-11 12:41

Den 02-04-2011 12:36, Jens Bruun skrev:
> Pointen var sådan set, at det ofte tager lige så lidt tid at lave
> produkterne selv i stedet for at smide det industrielle l*rt, du åbenbart
> vælger at købe pga. "tidspres", i munden.

Jaja, så længe du ikke selv brygger dit eget øl, men køber industrielt
lort, så er du lidt svær at tage seriøst.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 13:05

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
8vogatFa3kU1@mid.individual.net:

> Jaja, så længe du ikke selv brygger dit eget øl, men køber industrielt
> lort, så er du lidt svær at tage seriøst.

Hvad får dig dog til at tro, jeg ikke selv brygger øl?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 13:27

Den 02/04/11 14.04, Jens Bruun skrev:
> Hauge<hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> 8vogatFa3kU1@mid.individual.net:

> Hvad får dig dog til at tro, jeg ikke selv brygger øl?

Hauge er en troll, men bortset fra det har industrien bedre udstyr til
at brygge øl, end man har derhjemme. Men man kan jo selv vælge om man
vil betale to kroner for et Carlsberg-plagiat i Aldi eller 30 kroner for
en god øl i en øl-handel.

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 14:00

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d971627$0$23754$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> at brygge øl, end man har derhjemme. Men man kan jo selv vælge om man
> vil betale to kroner for et Carlsberg-plagiat i Aldi eller 30 kroner

Jeg brygger selv noget øl (primært IPA), og køber derudover meget udenlandsk
øl samt specialøl fra danske bryggerier. Og så tror jeg ikke, jeg tør kaste
mig over at lave min egen udgave af Limfjordsporter, så dér holder jeg mig
til industriproduktet. Og Aldis/Vestfyens Ale til kr. 4,50 flasken har jeg
altid på lager. Det er samme indhold som Ale #16 fra Refsvindinge, men til
1/4 af prisen på originalproduktet. Traditionel, dansk pilsnerøl fra det
store bryggerier gider jeg ikke mere bortset fra efter fodboldkampen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 14:15

Den 02/04/11 14.59, Jens Bruun skrev:
> [...]
> mig over at lave min egen udgave af Limfjordsporter, så dér holder jeg mig

Jeg tror ikke at det er så svært at brygge porter, du skal bare have fat
i den rigtige malt. Hvor skulle problemet ligge?

> Og Aldis/Vestfyens Ale til kr. 4,50 flasken har jeg
> altid på lager. Det er samme indhold som Ale #16 fra Refsvindinge, men til
> 1/4 af prisen på originalproduktet.

Jeg hørte en gang det rygte at pokalpilsner fra FDB var Hof, og især de
produktioner, der var gået lidt galt.

> Traditionel, dansk pilsnerøl fra det
> store bryggerier gider jeg ikke mere bortset fra efter fodboldkampen.

En af mine bekendte udtrykte det sådan (han har sikkert stjålet det et
sted fra):
This beer is like making love in a canoo - fucking close to water.

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 15:18

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d972159$0$23760$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg tror ikke at det er så svært at brygge porter, du skal bare have
> fat i den rigtige malt. Hvor skulle problemet ligge?

Well. Limfjordsporter er ikke bare porter. Den smager af hav og havn med
massevis af tjære- og lakrids-noter.

> Jeg hørte en gang det rygte at pokalpilsner fra FDB var Hof, og især
> de produktioner, der var gået lidt galt.

Jeg har - fra pålidelig kilde - hørt, at discountøl er helt samme øl som
mærkevareøl, men at det bare aftappes noget hurtigere. Altså kortere
produktionstid, men ellers helt samme råvarer og produktionsmetode som de
dyrere udgaver. Det er mit indtryk, at man stort set ikke længere bruger
"råfrugt" på noget dansk bryggeri (bortset fra Vestfyen og Fuglsang , så
det er vist ikke dér, forskellen ligger.

> En af mine bekendte udtrykte det sådan (han har sikkert stjålet det et
> sted fra):
> This beer is like making love in a canoo - fucking close to water.

Hehe. Dén har jeg også hørt. Jeg har en faible for Urquell, når det drejer
sig om pilsner. Den smager sågar godt i den svenske "mellanøl"-udgave
(3,5%).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 15:50

Den 02/04/11 16.17, Jens Bruun skrev:
> Lars Kongshøj<lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> 4d972159$0$23760$14726298@news.sunsite.dk:

> Well. Limfjordsporter er ikke bare porter. Den smager af hav og havn med
> massevis af tjære- og lakrids-noter.

Jeg har en gang læst at Thisted har købt opskriften af Urban, men er i
tvivl om ikke de har genskabt den. Under alle omstændigheder tror jeg at
du får svært ved at få opskriften ud af dem.

Men man kan jo eksperimentere selv. Lakridsrod kan købes overalt.

Har folk her prøvet at brygge mjød? Det er meget nemmere end at brygge øl.

> [...]
> "råfrugt" på noget dansk bryggeri (bortset fra Vestfyen og Fuglsang , så
> det er vist ikke dér, forskellen ligger.

Ok. Opfrisk min hukommelse. Råfrugt er et dæknavn for majs?

> Hehe. Dén har jeg også hørt. Jeg har en faible for Urquell, når det drejer
> sig om pilsner. Den smager sågar godt i den svenske "mellanøl"-udgave
> (3,5%).

Urquell i svensk forklædning kender jeg ikke, men den er vist også lidt
let her i Danmark, men smager af mere end Carlsbergs vand. Jeg
foretrækker dog belgisk luksusøl, gode specialbryggeriers øl, fx GB Bock2.

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-11 16:07

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d9737aa$0$23751$14726298@news.sunsite.dk:

> Ok. Opfrisk min hukommelse. Råfrugt er et dæknavn for majs?

Typisk, men glucosesirup og diverse stivelsesholdige "frugter"/råvarer kan
også indgå. I Asien bruges ris som "råfrugt" i ølproduktionen.

Og en lille, selvoplevet anekdote: Jeg var frivillig til en ølfestival for
nogle år siden, og hjalp dér et mellemstort bryggeri, der skal forblive
anonymt, men at servere smagsprøver fra deres stand. Brygmester startede med
stolt at fortælle, at man nu havde en øl på markedet, der var brygget efter
samme principper som det tyske "reinheitsgebot" tilsiger - dvs. alene med
malt, humle, gær og vand. Det skulle ifølge ham være noget helt særligt for
en dansk øl. På daværende tidspunkt havde De Forenede Bryggerier ikke
benyttet "råfrugt" i Hof/Tuborg i årevis, ligesom intet mikrobryggeri med
respekt for sig selv benyttede "råfrugt"

> Urquell i svensk forklædning kender jeg ikke, men den er vist også
> lidt let her i Danmark, men smager af mere end Carlsbergs vand. Jeg
> foretrækker dog belgisk luksusøl,

Også jeg, selvom jeg før i tiden købte en del fransk Bière de Garde. Jeg kan
desværre ikke længere finde Ch'ti Blonde.

> gode specialbryggeriers øl, fx GB
> Bock2.

Min pt. danske favoritter er Skands Humlefryd og Jacobsen Saaz Blonde.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-11 18:35

Den 02/04/11 17.06, Jens Bruun skrev:
> [...]
> benyttet "råfrugt" i Hof/Tuborg i årevis, ligesom intet mikrobryggeri med
> respekt for sig selv benyttede "råfrugt"

Jeg forstår godt at du ikke vil hænge bryggeriet ud
Men det var vel ølentusiasternes festival i Valby?

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-11 19:52

Lars Kongshøj wrote:
> En af mine bekendte udtrykte det sådan (han har sikkert stjålet det et
> sted fra):
> This beer is like making love in a canoo - fucking close to water.

Monthy Python live at the Hollywood Bowl, så vidt jeg husker. Og bortset fra
det, så går jeg også i gang med youghurt-produktion. Angående øl, tjek
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi Der har jeg fundet adskillige
interessante manualer, både på porter og ipa.

Fra : Hauge

Dato : 02-04-11 16:24

Den 02-04-2011 14:27, Lars Kongshøj skrev:

> Hauge er en troll,

Jaja, du er dygtig.

> men bortset fra det har industrien bedre udstyr til
> at brygge øl, end man har derhjemme.

Du snakker som du har forstand til, men kan man forvente andet?

/Hauge

Fra : Hauge

Dato : 02-04-11 16:23

Den 02-04-2011 14:04, Jens Bruun skrev:
> Hvad får dig dog til at tro, jeg ikke selv brygger øl?

Nå du er begyndt, så er du jo ved at blive fornuftig. Er der ingen der
gider leje soldater mere, så du har fået en masse fritid?

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-11 09:52

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
8votb1FafbU1@mid.individual.net:

> Nå du er begyndt, så er du jo ved at blive fornuftig. Er der ingen der
> gider leje soldater mere, så du har fået en masse fritid?

Jeg har ikke været professionel soldat siden først i 1980'erne. JEG er
således kommet videre i mit liv. Måske du også skulle prøve? Altså ikke at
blive professionel soldat...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-11 17:54

Jens Bruun skrev:

> Ghee'isering er en rigtig god måde at konservere smør på.

Og så smager det mumselækkert!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst