Navigation
Fra : Saco

Dato : 28-03-11 10:37

Hej,

Sikkert diskutteret mange gange før, men kan ikke lige se det - tomtom
har jo et anlæg, er det det bedste til MC eller er der andre anlæg der
kan anbefales?

Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-11 18:11

> Sikkert diskutteret mange gange før, men kan ikke lige se det - tomtom
> har jo et anlæg, er det det bedste til MC eller er der andre anlæg der
> kan anbefales?

Jeg har en Tomtom Rider (den gamle model) og jeg synes den fungerer fint
på motorcyklen. Jeg har dog aldrig brugt lydsystemet, men når man har
vænnet sig til at køre uden lyd så savner man det heller ikke.

Jeg bruger dog min telefon (HTC Desire) på motorcyklen idag (og også i
bilen) da Google Navigation fungerer upåklageligt. Eneste ulempe er at
da jeg ikke har trukket strøm til den, så er det begrænset hvor længe
jeg kan køre (en times tid er ikke noget problem).

Skal du køre til udlandet, evt. på ferie, ville jeg dog nok bruge en
traditionel vandtæt navigator som Tomtom Rider. Jeg har ikke prøvet
Garmins modeller eller andre, så dem kan jeg ikke sammenligne med.

Mvh. Martin

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 28-03-11 18:34

Den 28-03-2011 18:37, Saco skrev:
> [...]
>
> Sikkert diskutteret mange gange før, men kan ikke lige se det - tomtom
> har jo et anlæg, er det det bedste til MC eller er der andre anlæg der

I klubben hvor jeg kører, er der ret mange der kører med Garmin 550 og
660. Om de er bedre en TomTom, ved jeg ikke, da jeg kun kender til Garmin.
Selv kører jeg med en ældre Garmin Quest som helt sikkert bliver
udskiftet til en Garmin 660.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-11 19:37

On Mon, 28 Mar 2011 09:37:21 -0700 (PDT), Saco wrote:

> Hej,
>
> Sikkert diskutteret mange gange før, men kan ikke lige se det - tomtom
> har jo et anlæg, er det det bedste til MC eller er der andre anlæg der
> kan anbefales?

Det kommer an på hvad du forventer. Vil du blot køre fra A til B så
fungerer de allesammen udmærket.

Vil du køre mere komplicerede forudplanlagte ruter, og undgå at GPS'en, ved
mindste afvigelse fra ruten, omregner _hele_ den resterende rute, så er der
reelt kun Garmin GPSMAPxxx*, eller Garmin zumo 550. Garmin zumo 660, som
bygger på Nüvi bil GPS'erne, har en bedre (kort)opløsning på skærmen, men
desværre æder diverse ligegyldige oplysninger 30% af skærmens areal, og det
kan du ikke ændre i opsætningen.

Er du til offroad, så kan der til Garmin købes topografiske kort.

* GPSMAP278 har stadig store fordele omkring ruteberegning og
kortopløsning. Men den er forlængst udgået, og satelitmodtageren er slet
ikke på højde med nye GPS'er. Kan man nøjes med en lille skærm så fungerer
GPSMAP60 rigtig godt, med lang batteritid, og mulighed for komme med på
vandreturene også.

Orla Pedersen, som nøjes med en gammel GPSMAP76CS
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 5-12-2010

Fra : Anders Majland

Dato : 28-03-11 20:52

> [...]
> der
> reelt kun Garmin GPSMAPxxx*, eller Garmin zumo 550. Garmin zumo 660, som

Helt enig Garmin fungerer bare super - også på mc

Jeg har en GPSmap60scx der efterhånden har nogle år på bagen. I bilen bruger
jeg Garmin XT på min nokia og har en gammel Ique som backup/udlån. 60'eren
er dog lidt begrænset i antal waypoints på ruter i forhold til de nyere
modeller. Lidt træls at skulle dele en modtaget rute op i mindre bidder
fordi den var lavet på/til en zumo. Men garmin mapsource pc program er ret
effektivt at bruge selvom det er lidt sløvt og brugergrænsefladen ser noget
gammeldags ud.

/A

Fra : Tourer

Dato : 28-03-11 23:30

On 28-03-2011 20:36, Orla Pedersen wrote:

> [...]
> desværre æder diverse ligegyldige oplysninger 30% af skærmens areal, og det

På Zumo 660 er der lidt mulighed for at ændre hvor meget af skærmen, der
er optaget af andet end selve kortet. På Zumo 550 er der ikke mulighed
for dette.

--
Tourer

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 29-03-11 13:11

On 28 Mar., 18:37, Saco <anders.wiedem...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Sikkert diskutteret mange gange før, men kan ikke lige se det - tomtom
> har jo et anlæg, er det det bedste til MC eller er der andre anlæg der

Jeg har lige spurgt om det samme i et andet fora, og fik helt klart
anbefalet Garmin Zümo serien. Har bestilt 220 modellen som gerne
skulle komme imorgen

Har selv en Navigon 70 premium live i bilen, men hvad skal man med
alle de ting på en MC, der er alligevel ikke tid til at rode med
det

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-03-11 22:35

"Lars Rasmussen" <lars0504@googlemail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har lige spurgt om det samme i et andet fora, og fik helt klart
> anbefalet Garmin Zümo serien. Har bestilt 220 modellen som gerne
> skulle komme imorgen

Jeg har selv en Zumo 220 som jeg er rimelig tilfreds med. God skærm som godt
kan ses i høj solskin!
Har dog haft problemer med at den ikke ville beregne ruten 100% færdig. Den
stoppede på 99% og nåede aldrig videre.
Sendte den til Garmin og den kom tilbage med en "nu er den lavet, den
fejlede intet men vi har opdateret til nyeste software" besked.
Har prøvet at tænde den og indtaste en fiktiv rute, og nu kan den beregne
100%. Det var blot lidt irriterende at stå i Hamburg og skulle finde en
adresse, og hvor den ikke ville udregne hele ruten..

Har kørt ca. 2500km med den tændt, og den har ellers været super fin! Første
gang jeg var i massivt regnvejr genstartede den et par gange, men anden gang
det var regnvejr (en hel dag - nærmest 10-12 timer!) var der absolut ingen
problemer.

Det er lidt træls at den kun har noget lign. 8KB lager til at gemme
ruter/waypoints.
Maskinen optager de seneste ruter man har kørt, gemmer gps koordinat og fart
hvert 5. sekund, men den gemmer kun for 1-2 dage når jeg bruger den. De
burde have sat 128MB hukommelse i, til at huske alle ens
ruter/waypoint/hastigheder.

> Har selv en Navigon 70 premium live i bilen, men hvad skal man med
> alle de ting på en MC, der er alligevel ikke tid til at rode med
> det

Jov du kan sagtens køre og indstille GPS'en samtidig, det er genialt

Mvh Anders

Fra : CL

Dato : 30-03-11 03:51

Den 29-03-2011 23:34, Anders Houmark skrev:

> "Lars Rasmussen" <lars0504@googlemail.com> skrev i meddelelsen

> Jov du kan sagtens køre og indstille GPS'en samtidig, det er genialt
>
> Mvh Anders

Håber du har sagt ja til at være organ doner

Carsten Larsen