Navngivning af arbejdsgruppe
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 28-03-11 15:18

Hej,

Jeg har 3 computere, som alle kører henholdsvis Windows XP HOME samt Windows
7 HOME Basic.

Er det muligt, at navngive arbejdsgrupperne på hver enkelt computer med et
mere sigende navn end blot "MSHOME", eksempelvis "abpintern"?

Jeg spørger om ovenstående af ren nysgerrighed.

På forhånd mange tak for svar.

/ Anders

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-03-11 15:33

On Mon, 28 Mar 2011 16:17:57 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"
<findesikke@boholdt-petersen.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det muligt, at navngive arbejdsgrupperne på hver enkelt computer med et
>mere sigende navn end blot "MSHOME", eksempelvis "abpintern"?
Ja, men for nemheds skyld så giv alle PCerne samme arbejdsgruppenavn
og undgå æøå.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-11 17:38

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> Er det muligt, at navngive arbejdsgrupperne på hver enkelt computer med et
> mere sigende navn end blot "MSHOME", eksempelvis "abpintern"?

Ja. Min hedder Asgård. Men det skal være samme navn på alle de
pc'er der skal kunne dele filer.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-03-11 17:50

On Mon, 28 Mar 2011 18:37:35 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Ja. Min hedder Asgård. Men det skal være samme navn på alle de
>pc'er der skal kunne dele filer.
Nej, det er ikke en forudsætning, filer deles fint selvom
arbejdsgruppen på de forskellige PCer har forskelligt navn.

Det er et filter til at fremvise hvad der er på enes netværk under
Netværkssteder / Hele netværket / Microsoft Windows-netværk.

Og det man ser er ikke nødvendigvis det der så er på ens netværk, det
er en upålidelig funktion og det har være vendt flere gange i denne
gruppe.

/Hans

Fra : N_B.DK

Dato : 28-03-11 17:53

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:4d90b94e$0$23753$14726298@news.sunsite.dk
>Men det skal være samme navn på alle de
> pc'er der skal kunne dele filer.

Det er så ikke korrekt nej.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-03-11 09:27

On Mon, 28 Mar 2011 18:37:35 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Men det skal være samme navn på alle de
> pc'er der skal kunne dele filer.

Det har jeg set gentaget mange gange, men det er ikke min erfaring.
Hvis brugernavn og password matcher (og man ikke bruger gæstekonti),
er workgroup fuldstændig ligegyldig.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-11 10:46

Asbjorn Hojmark skrev:

> Det har jeg set gentaget mange gange, men det er ikke min erfaring.
> Hvis brugernavn og password matcher (og man ikke bruger gæstekonti),
> er workgroup fuldstændig ligegyldig.

Okay. Det var noget jeg læste i en debatgruppe for længe siden og
som jeg altid har rettet mig efter. Jeg må indrømme at jeg aldrig
har prøvet det af. Men det vil jeg da gøre - ikke fordi jeg
tvivler på hvad du siger, men fordi jeg nok husker det bedre hvis
jeg selv har prøvet det.

--
Bertel

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-03-11 11:31

Den 29-03-2011 10:26, Asbjorn Hojmark skrev:
> Det har jeg set gentaget mange gange, men det er ikke min erfaring.
> Hvis brugernavn og password matcher (og man ikke bruger gæstekonti),
> er workgroup fuldstændig ligegyldig.

ikke mere korrekt efter win7 ;( (og var heller ikke korrekt før w95
det KAN omgås, men kun med lidt tweaks i registry.

//finn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-03-11 12:28

On Tue, 29 Mar 2011 12:31:06 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

> ikke mere korrekt efter win7 ;( (og var heller ikke korrekt før w95
> det KAN omgås, men kun med lidt tweaks i registry.

Workgroup-navnet har ingen indflydelse på mine Win7-maskiner. Jeg har
ikke lavet nogen registry-hacks.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-03-11 13:02

Den 29-03-2011 13:27, Asbjorn Hojmark skrev:
> Workgroup-navnet har ingen indflydelse på mine Win7-maskiner. Jeg har
> ikke lavet nogen registry-hacks.
i den her brance kan man sagtens være skråsikker
- indtil man bliver klogere

jeg havde egentligt samme indstilling som dig, hvor min erfaring var
baseret på forbindelse op imod en w2k3 server og blandet miljø.

forleden skulle jeg så forbinde et antal w7-home maskiner i en
workgroup, og det lykkedes ikke før de fik samme workgroupnavn, og en
fælles workgroup-kode. - Derefter gik det fuldautomatisk!

Ifb. med opkobling mod en NAS måtte jeg ændre i registry lanmanprotokol
fra 3 til 2 for at få det til at virke. Her var klienternes(w7 ult) til
gengæld ligegyldig.

Min konklusion er således at det måske ikke er nødvendigt, men
uligemeget nemmere

før w7 har jeg aldrig haft problemer omkring workgroups/domains.

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-03-11 13:41

On Tue, 29 Mar 2011 14:01:49 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>baseret på forbindelse op imod en w2k3 server og blandet miljø.
>
>forleden skulle jeg så forbinde et antal w7-home maskiner i en
Man melder ikke PCer til en workgroup, det er kun ifbm. domæner man
benytter "tilmelding".

>og det lykkedes ikke før de fik samme workgroupnavn, og en
>fælles workgroup-kode. - Derefter gik det fuldautomatisk!
Vrøvl igen, der findes ikke workgroup koder.
Hvad lykkedet ?
Det du gjorde var nok at skrue i brugernavn/password og workgroup på
samme tid og lige pludseligt kunne du se de fildelinger du forventede
?

>Ifb. med opkobling mod en NAS måtte jeg ændre i registry lanmanprotokol
>fra 3 til 2 for at få det til at virke.
Få hvad til at virke ?

>Her var klienternes(w7 ult) til gengæld ligegyldig.

>Min konklusion er således at det måske ikke er nødvendigt, men
>uligemeget nemmere
Det har intet med fildeling at gøre, det du blander sammen er
muligheden for at få præsenteret tilgængelige PCer (fil og print
deling) på netværket.

Fildeling virker altid med med \\IPadresse\share og \\hostnavn\share,
hvis ellers navneopløsningen virker, NetBios,DNS, wins, etc., der skal
i nogle tilfælde benyttes brugernavn/password i andre ikke, det afh.
af opsætningen på den der deler.

>før w7 har jeg aldrig haft problemer omkring workgroups/domains.
Pas på med at blande de 2 termer sammen.

/Hans

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-03-11 15:35

Den 29-03-2011 14:40, Hans Kjaergaard skrev:
> Man melder ikke PCer til en workgroup, det er kun ifbm. domæner man
> benytter "tilmelding".

ordkløveri, men ja !

> [...]
> Det du gjorde var nok at skrue i brugernavn/password og workgroup på
> samme tid og lige pludseligt kunne du se de fildelinger du forventede
Nej!

Der er nu alligevel en ændring ifb med w7 workgroups ifh. til tidligere.
Man kan ikke "umiddelbart" komme på et delt drev, medmindre workgroup er
den samme og man har indtastet samme "adgangskode" for "arbejdsgruppen".

Med "umiddelbart" mener jeg at lave en henvisning, hvormed man som
anonym åbner den remote mappe/fil.

//finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-03-11 18:14

Den 29-03-2011 16:35, cykelsmeden skrev:

> Der er nu alligevel en ændring ifb med w7 workgroups ifh. til tidligere.
> Man kan ikke "umiddelbart" komme på et delt drev, medmindre workgroup er
> den samme og man har indtastet samme "adgangskode" for "arbejdsgruppen".

finder lige ud af at der er tale om et "nyt fænomen", en "Hjemmegruppe",
deraf forvirringen.
En traditionel arbejdsgruppe kan ikke have adgangskode, hvorimod en
hjemmegruppe (begreb i W7) skal. I en hjemmegruppe skal medlemmerne være
i samme gruppe for at kunne dele. W7 grupper defaulter til at være
hjemmegrupper.

//finn

Fra : N_B.DK

Dato : 30-03-11 19:17

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> wrote in message

> ordkløveri, men ja !

Det er absolut ikke ordkløveri.

> Der er nu alligevel en ændring ifb med w7 workgroups ifh. til
> tidligere. Man kan ikke "umiddelbart" komme på et delt drev,
> medmindre workgroup er den samme og man har indtastet samme
> "adgangskode" for "arbejdsgruppen".

Nej adgangskoden og brugernavnet skal være det samme, hvis man vil undgå at
indtaste det manuelt hver gang, det har INTET med navnet på workgruppen at
gøre.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 31-03-11 00:23

On Tue, 29 Mar 2011 16:35:12 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Med "umiddelbart" mener jeg at lave en henvisning, hvormed man som
>anonym åbner den remote mappe/fil.

W7 kan desværre også deltage i anonym fildeling.

Højreklik på den mappe du vil dele (eller en der allerede er delt),
vælg egenskaber, vælg faneblad "Deling/share".
Der fremkommer nu en boks med 3 inddelinger:
************
Netværk fil og mappe deling.
Avanceret deling.
Password beskyttelse.
***********

I den nederste "Password beskyttelse" kan man klikke sig videre til
"netværk og delings center".
Her kan man vælge "Ændre avanceret delings indstillinger".
Og derinde kan man bla. slå password beskyttelse til og fra.
(bemærk at der kan være flere profiler, ret i de rigtige)

Jeg her en US trail udgave af W7 ultimate, så det kan være at termerne
ikke lige passer til en DK udgave af W7, men måske man med lidt
overbærenhed kan få det til at passe.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-03-11 13:29

wrote:

>ikke mere korrekt efter win7 ;( (og var heller ikke korrekt før w95
>det KAN omgås, men kun med lidt tweaks i registry.
Vrøvl, arbejdsgruppen er intet andet en et filter for fremvisning af
andre PCer på enes netværk (det subnet man er i).

Fra : N_B.DK

Dato : 30-03-11 19:17

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> Vrøvl, arbejdsgruppen er intet andet en et filter for fremvisning af
> andre PCer på enes netværk (det subnet man er i).
>
> Det har intet med fildeling at gøre.

100% korrekt.

--
MVH. N_B_DK

Fra : cykelsmeden

Dato : 01-04-11 20:42

Den 30-03-2011 20:17, N_B.DK skrev:

> 100% korrekt.

som jeg i indlægget 29-3 19:13 også nåede frem til, men arbejdsgruppe
så ikke har noget med [w7+] hjemmegruppe at gøre, hvor navnet SKAL passe.
Tror ikke jeg er den første/eneste der ligesom jer som ikke havde fanget
denne nye forskel.

//finn