Realtime-opdatering til simple klienter.
Fra : Leif Neland

Dato : 28-03-11 09:22

Jeg spekulerer på noget webbaseret resultatformidling til distanceridning,
der populært kan beskrives som marathon til hest

Man skal fra flere steder; sekretariat og div. kontrolposter med stor
geografisk spredning kunne indberette tider og resultsater.
Så det skal køre på en offentlig tilgængelig webserver, ikke noget med en
server på et lokalnet.

Via en mobilbrowser skal man kunne abonnere på oplysninger på en klasse, og
få opdateringer så hurtigt som muligt.

Hvorledes kan man klare det, med så lidt datatrafik som muligt? Kan man
forvente en mobilbrowser kan forstå javascript og lave ajax?
At lade klienterne polle med et kort interval, kan jo give en del
datatrafik.

Der forventes ikke mere end hundrede abonnenter, og jeg kan justere
webserveren til at have nok forbindelser til dem alle.

Ideer er velkomne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-03-11 10:27

Leif Neland kom med følgende:
> [...]
>
> Der forventes ikke mere end hundrede abonnenter, og jeg kan justere
> webserveren til at have nok forbindelser til dem alle.

To sider.
Den ene med en form, der indeholder sted og de nødvendige indtastinger
- klasse, hest eller rytter eller nummer, tid, fejl hvad ved jeg...
Submit gemmes i database.
En anden side der viser resultatet, hentet ud fra databasen. Evt. en
for hver klasse.
Det er vist ikke alle mobile browsere der har det så godt med JS
og/eller AJAX. Men umiddelbart er det vel heller ikke nødvendigt.
Hvis du lader opdateringer generere en HTML fil med seneste resultater,
vil det vel give en 304, hvis browseren opdateres på et tidspunkt hvor
der ikke er nye resultater, så der bruges cache, i stedet for at hente
data. Det er hurtigere end AJAX. Så kan du bruge meta-refresh.
Ved det ikke, bare en tanke...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-03-11 11:12

Leif Neland wrote:

> Kan man
> forvente en mobilbrowser kan forstå javascript og lave ajax?

Alle moderne "smartphones" kan. Android, iPhone, Nokia N8 og mange flere.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 31-03-11 23:46

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg spekulerer på noget webbaseret resultatformidling til distanceridning,
> der populært kan beskrives som marathon til hest

Lyder anstrengende - specielt for hesten

> [...]
>
> Via en mobilbrowser skal man kunne abonnere på oplysninger på en klasse,
> og få opdateringer så hurtigt som muligt.

Er det kun opdateringerne der skal ud live, eller skal der "hele tiden" være
en samlet "status" for hele feltet/klassen tilgængelig?
Tænker på at der samlet set er stor forskel på at post "Hest A er ved punkt
B" og så publicere samtlige hestes placering hver gang en af dem opdateres.
Hvis man valgte det sidste burde man samtidig markere hvad der er nyeste
opdatering, så folk der læser med ikke skal gætte sig til hvad der er den
nyeste opdatering.

> [...]
> forvente en mobilbrowser kan forstå javascript og lave ajax?
> At lade klienterne polle med et kort interval, kan jo give en del

Jeg ville overveje RSS. Så kan den enkelte selv bestemme
opdateringsfrekvensen.
Hvordan det skal gøres i praksis afhænger af hvor meget der skal opdateres
og hvor ofte det sker (og ikke mindst hvor stort feltet er).
Mange hyppige opdateringer bliver nok hurtigt for uoverskueligt.

Ole Gaarde Kristensen