Ændring af mail-funktionen i et PHP-script~
Fra : Toke Nørby

Dato : 27-03-11 10:14

Jeg har indlagt en lille "gæstebog" på et par af mine sider, bl.a.
her:
http://www.norbyhus.dk/PROV/questions/index.php
Det er et frit php-script, som jeg fandt her:
http://www.promosi-web.com/script/guestbook/
Det virker meget fint (selv om der ikke er nogen, der skriver her ,
men scriptet er der, hvis der skulle være behov for det.

Som den totalt uvidende PHP-programmør, er et lykkedes mig at ændre
enkelte parametre, så gæstebogen passer til mit temperament, men en
enkelt ting vil jeg gerne ændre, men jeg ved ikke, hvordan jeg gør.

Når gæstebogen sender et indlæg til mig, bruger den "PHPs egen
mail-funktion" og sender fra mit "midlertidige domain" hos min
udbyder, nemlig norbyhus.dk@XXXXXXX.unoeuro.com
hvor navnet af mig er erstattet af de mange X'er - fordi jeg ikke ved,
om man må opgive den adresse.

Jeg har spurgt min "support" og de foreslår, at jeg sender mailen til
mig selv via en SMTP-server og ikke via PHPs mailer. De siger dog
ikke, at jeg SKAL, men er der en væsentlig forskel?

Jeg aner ikke, hvordan man ændrer det, er der en eller anden
PHP-kender, som gider at kigge på det? Jeg har kigget lidt her:
http://www.w3schools.com/php/php_ref_mail.asp
men det siger mig ikke meget.

Man kan ikke se hele scriptet på min gæstebog, men jeg vil gerne sende
det til den, der orker at se på det. Ellers kan det jo hentes her:
http://www.promosi-web.com/script/guestbook/
Det fylder godt 600 linier - 619 linier og det er vist lidt
rigeligt at bringe her - eller hur?

På forhånd mange tak.
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne
samt om trusselsbrevet til kong Fr. 8!
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-03-11 11:34

On 27-03-2011 11:14, Toke Nørby wrote:

> [...]
> udbyder, nemlig norbyhus.dk@XXXXXXX.unoeuro.com
> hvor navnet af mig er erstattet af de mange X'er - fordi jeg ikke ved,

Hej Toke.

Har du rettet disse 4 - og er de korrekt rettet?:

//Enter your email here
$admin_email = "you@yourdomain.com";
//Your website URL
$home = "http://www.yourdomain.com";
//Send you an email when someone add your guestbook, YES or NO
$notify = "NO";
//Your Operating System
//For Windows/NT user : WIN
//For Linux/Unix user : UNIX
$os = "UNIX";

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Toke Nørby

Dato : 27-03-11 14:20

Karl Erik Christensen <karlerik@none.invalid.com> wrote:

> [...]
>//Your website URL
> $home = "http://www.yourdomain.com";
>//Send you an email when someone add your guestbook, YES or NO

Mange tak, Karl Erik. Her er, hvad jeg har i de linier:

//Enter your email here
$admin_email = "toke.norby@norbyhus.dk";
//Your website URL
$home = "http://www.norbyhus.dk/PROV/";
//Send you an email when someone add your guestbook, YES or NO
$notify = "Yes";
//Your Operating System
//For Windows/NT user : WIN
//For Linux/Unix user : UNIX
$os = "UNIX";

Som du kan se, skriver jeg nok forkert home, der kun skal være:
$home = "http://www.norbyhus.dk/"; (er ændret nu, men det ser ikke
ud til at det gør nogen forskel)

og $notify = "Yes"; (skal der ikke stå yes her, da jeg gerne vil
have en mail?

I formen, som man kan skrive i, havde jeg ikke gjort e-mailfeltet
"obligatorisk" ved at sætte stjerne foran teksten "E-mail:". Det har
jeg gjort nu og kun hvis feltet ikke er udfyldt med en e-mail, får jeg
denne norbyhus.dk@XXXXXXX.unoeuro.com
Er feltet udfyldt får jeg afsenderens e-mail i "fra-feltet" på mailen.

Det må være korrekt, at scriptet bruger sin egen PHP-mailer, og ikke
en SMTP med port et eller andet, men jeg kan ikke gennemskue, hvordan
jeg kan ændre det. Men er det virkelig nødvendigt at ændre det, når
det virker, som det er? Jeg vil prøve at læse lidt mere på det og evt.
vende tilbage. Du skal ikke bruge mere tid på det, tak.

Jeg prøvede lige at skrive en kommentar med en tilfældig e-mail i
"*E-mail"-feltet president@whitehouse.gov og jeg skulle hilse

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-03-11 15:11

On 27-03-2011 15:20, Toke Nørby wrote:

> [...]
> vende tilbage. Du skal ikke bruge mere tid på det, tak.
>
> Jeg prøvede lige at skrive en kommentar med en tilfældig e-mail i

Jeg mistænker at "Yes" skal skrives "YES", som vist i vejledningen. Men
den sendes jo til dig alligevel.

UNIX har sin egen mailer indbygget, nemlig "SendMail", og den bruger jeg
altid. Du kan også bruge smtp.unoeuro.com, men den tillader vist ikke
mails fra andre domæner.

Scriptet burde tage højde for manglende e-mailadresse. Hvis ikke er det
en fejl.
Jeg har gode erfaringer med Angora Guestbook:
http://aguestbook.sourceforge.net/
så hvis du løber sur kan du prøve den.

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-03-11 14:14

Toke Nørby skrev:

> [...]
> udbyder, nemlig norbyhus.dk@XXXXXXX.unoeuro.com
> hvor navnet af mig er erstattet af de mange X'er - fordi jeg ikke ved,

Hvis problemet er at få det til at virke, så se Karl Erik
Christensens svar.

Hvis du vil have en kønnere afsenderadresse:

Du kan indsætte en header i mailen. Jeg har ikke tjekket
koden til det pågældende script, så du skal nok lige tilrette.
Indsæt denne linje før linjen med mail(xxx)-koden. Du skal
fjerne det linjeskift, der kommer her i indlægget:

$header="From: DitNavn
<'din@mailadresse.dk'>\r\nContent-Type:text/plain;
charset=ISO-8859-1\r\n";

Hvis du får forkert tegnsæt, skal du udskifte:
charset=ISO-8859-1
med
charset=UTF-8

Du skal så også lave en tilføjelse i mail()-koden. Den er
den sidste tilføjelse af $header, du skal have foretaget.

mail( "$admin_email", "$Emnelinje", "$indhold_i_mailen",
"$header");

Hvis scriptet allerede indsætter en header, skal det gøres
lidt anderledes. Og du skal sikkert bare indsætte:
From: DitNavn <'din@mailadresse.dk'>\r\n
i header-koden.

Gem en backup-kopi, inden du prøver dig frem med ovenstående
ændringer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør din hjemmeside mere intelligent, begynderguide om PHP:

Fra : Toke Nørby

Dato : 27-03-11 19:02

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

...snip
> [...]
>From: DitNavn <'din@mailadresse.dk'>\r\n
>i header-koden.
>
>Gem en backup-kopi, inden du prøver dig frem med ovenstående

Hej Karl Erik og Kim.
Nu har jeg gemt jeres forslag og vil prøve at lege lidt med dem. Jeg
er bestemt en PHP-novice (læs, jeg kan ikke programmere i PHP), men
jeg syntes, at man får så fin hjælp her, at jeg godt tør prøve at
justere på noget eksisterende. Går det galt, har backup'en!
Jeg har kigget på din:
http://aguestbook.sourceforge.net/
KE og den ser meget tiltalende ud - så den er downloadet, men ikke
prøvet! Jeg skal nok vende tilbage, når jeg får makket lidt med
scriptet. Takker igen!