Nokia 5230
Fra : js

Dato : 24-03-11 09:48

Jeg har en sådan, men har en lille problem.

Der står at man kan bruge GPS uden at det koster penge , men nu synes
jeg at jeg har prøvet alt og hver gang jeg logger ind , bare på
symbolet, tæller den data , jeg har endda slået internet på off.

Hvad gør man?
fra
Jørgen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-03-11 10:12

js forklarede:
> Hvad gør man?

Betaler det dataforbrug der nu engang altid er

Få evt. et flatrateabb. til 49 kr. / md. for 1000 MB

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : js

Dato : 24-03-11 15:33

Den 24-03-2011 10:11, Hans Paulin (6310) skrev:
> js forklarede:
>
> Betaler det dataforbrug der nu engang altid er
>
> Få evt. et flatrateabb. til 49 kr. / md. for 1000 MB

Ja det kan blive en dyr fornøjelse i udlandet

fra
Jørgen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-03-11 20:30

Hans Paulin (6310) forklarede:
> js forklarede:
>
> Betaler det dataforbrug der nu engang altid er

Det er der nu ikke altid... nogle telefoner har indbygget GPS antenne,
og på disse kan man installere alm. GPS software, jeg kører feks. med
Navigon på min mobil

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-03-11 00:17

Brian Vestergaard formulerede spørgsmålet:
> Det er der nu ikke altid... nogle telefoner har indbygget GPS antenne, og på
> disse kan man installere alm. GPS software, jeg kører feks. med Navigon på
> min mobil

Oki :)

Har selv flatrate og ligger på en 15% af max forbrug gennem en md, så
dét... :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 00:20

Følgende er skrevet af Hans Paulin (6310):

Og det har med GPS at gøre ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-03-11 00:29

Brian Vestergaard frembragte:
> Og det har med GPS at gøre ?

....at et ubetydeligt forbrug ikke ka bringe nogen af mine kropsvædsker
i kog...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 01:24

Hans Paulin (6310) forklarede:
> Brian Vestergaard frembragte:
>
> ...at et ubetydeligt forbrug ikke ka bringe nogen af mine kropsvædsker i
> kog...

Prøv at bruge din GPS via data, feks. fra kbh/dk og så til milano/ita,
så ændrer du nok opfattelse af forbrug og priser...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Max

Dato : 25-03-11 12:12

Hej Brian

> Prøv at bruge din GPS via data, feks. fra kbh/dk og så til milano/ita,
> så ændrer du nok opfattelse af forbrug og priser...

Jeg bruger ofte min telefon med GPS og navigationsprogram på
ture der strækker sig over en 3-4000 km. i europa, og jeg
syntes nu ikke det belaster telefonregningen særlig meget i
forhold til hvad jeg betaler generelt.

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 14:43

Max kom med denne ide:
> [...]
> ture der strækker sig over en 3-4000 km. i europa, og jeg
> syntes nu ikke det belaster telefonregningen særlig meget i

Nu var der IKKE tale om at bruge den interne GPS med et dertilhørende
stykke software, men den rent data baserede udgave, hvor alt foregår
med data via diverse udbydere på vejen

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Max

Dato : 25-03-11 14:54

Hej Brian

> Nu var der IKKE tale om at bruge den interne GPS med et dertilhørende
> stykke software, men den rent data baserede udgave, hvor alt foregår
> med data via diverse udbydere på vejen

Den software jeg bruger, ja den henter faktisk masser af data
hele tiden, så der er permanent dataforbindelse til en server
hele tiden. Forbindelsen bruges jo til at checke kort og trafik
situation med.

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 15:07

Max sendte dette med sin computer:
> [...]
> hele tiden, så der er permanent dataforbindelse til en server
> hele tiden. Forbindelsen bruges jo til at checke kort og trafik

Og så siger du at det ikke koster dyrt ?!

1mb udenlandsk data, koster fra 18kr. > 165kr. alt efter hvor i verden
du er, på en tur over 2-4000km med konstant datatrafik, bliver det nok
en billig affære...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Max

Dato : 25-03-11 16:19

Hej Brian

> 1mb udenlandsk data, koster fra 18kr. > 165kr. alt efter hvor i verden
> du er, på en tur over 2-4000km med konstant datatrafik, bliver det nok
> en billig affære...

Datatrafikken er nu begrænset, en tur fra jylland til Kbh. koster ikke
mere end et par kroner i data. Og det slår mig lige at det jo er et
erhvervsabonnement jeg har, og der er der masser af "gratis data"
med, også i EU lande. Og personlig giver jeg gerne 500 kr for at
have min GPS med når jeg er på ferie, med den ferieform jeg bruger
er den et uvurderligt hjælpemiddel.

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 16:34

Max skrev den 25-03-2011:
> Hej Brian

> Datatrafikken er nu begrænset, en tur fra jylland til Kbh. koster ikke
> mere end et par kroner i data.

Det er jo også inden for DK

> Og det slår mig lige at det jo er et
> erhvervsabonnement jeg har, og der er der masser af "gratis data"
> med, også i EU lande.

Ok så er det jo nemmere, når firmaet betaler (uanset om firma er dit
eget)

> Og personlig giver jeg gerne 500 kr for at
> have min GPS med når jeg er på ferie

Det ændrer jo ikke på at det er dyrt

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Max

Dato : 25-03-11 17:19

Hej Brian

> Det ændrer jo ikke på at det er dyrt

Det er jo kun dyrt hvis man ikke mener det er prisen værd.

Max

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-03-11 08:26

Max wrote:
'
> Det er jo kun dyrt hvis man ikke mener det er prisen værd.

Forkert - det er også dyrt, hvis man kan købe samme ydelse billigere...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Max

Dato : 26-03-11 16:23

Hej Carsten

> Forkert - det er også dyrt, hvis man kan købe samme ydelse
> billigere...

Nej, så er den anden bare billigere.

Max

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-03-11 12:52

Følgende er skrevet af Brian Vestergaard:
> Prøv at bruge din GPS via data, feks. fra kbh/dk og så til milano/ita, så
> ændrer du nok opfattelse af forbrug og priser...

Det er klart at der er forskel på Timbukta og dk; derom er vi slet ikke
uenige...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : John N. H.

Dato : 24-03-11 10:57

> [...]
> at jeg har prøvet alt og hver gang jeg logger ind , bare på symbolet,
> tæller den data , jeg har endda slået internet på off.

Det må da være muligt at de-aktivere A-GPS i menuen?..........

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Fra : js

Dato : 24-03-11 15:37

Den 24-03-2011 10:57, John N. H. skrev:

, jeg har endda slået internet på off.

> Det må da være muligt at de-aktivere A-GPS i menuen?..........
>
> -- Med venlig hilsen
> John N. H.
> ; -)

Hedder det A GPS og hvor finder man den menu, synes jeg har prøvet alt
og bruger vejledning fortæller intet om det, anden end man skal kunne
bruge den uden det koster noget
fra
Jørgen

Fra : John N. H.

Dato : 24-03-11 20:26

> [...]
> bruger vejledning fortæller intet om det, anden end man skal kunne bruge

Ja, jeg har selv haft "problemet" på en Nokia, godt nok en anden model.
Uvidende, som jeg var, brugte jeg den i Tyskland og kom hjem til en ganske
pæn ekstraregning.
Efter at have undersøgt det nærmere, slog jeg A-GPS fra, og den henter
absolut ingen data mere, men fungerer lige så godt. Dog kan positionering
efter en koldstart tage lidt længere tid, da den så ikke bruger
telefonnettet som assistent.

Fra Nokias on-line manual for 5230 fandt jeg følgende:

Positioneringsindstillinger
Vælg Menu > Program. > Sted og Positionering.
Positioneringsmetoder
Vælg mellem følgende indstillinger:
● Integreret GPS — Brug enhedens indbyggede GPS-modtager.
● Assisteret GPS — Brug A-GPS (Assisted GPS) til at modtage hjælpedata fra
en
hjælpedataserver.
● Bluetooth GPS — Brug en kompatibel, ekstern GPS-modtager med
Bluetoothforbindelse.
● Netværksbaseret — Brug oplysninger fra mobilnetværket (netværkstjeneste).

Hvis du vælger kun at have Integreret GPS aktiveret, burde dit problem være
løst.

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-03-11 20:31

John N. H. skrev den 24-03-2011:

> [...]
>
> Hvis du vælger kun at have Integreret GPS aktiveret, burde dit problem være

Præcis...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-03-11 21:55

Den 24-03-2011 20:25, John N. H. skrev:
> Hvis du vælger kun at have Integreret GPS aktiveret, burde dit problem
> være løst.

Men det vil samtidig tage op til ca. 15 minutter at få en position fra
GPS'en.

- Chano Andersen.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 00:21

Chano Andersen har bragt dette til os:

> Men det vil samtidig tage op til ca. 15 minutter at få en position fra
> GPS'en.

Øh hvorfor det, det er jo lige som at have en hvilken som helst anden
GPS !!

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : js

Dato : 25-03-11 10:00

> [...]
>
> Hvis du vælger kun at have Integreret GPS aktiveret, burde dit problem

Har fundet det Hurra!

Det ser interessant ud her er en del at forsøge sig med.
Nu tæller den ikke mere (data),så må vi se om den kan finde en GPS

Mange tak for hjælpen
Fra årgang 41
fra
Jørgen

Fra : js

Dato : 25-03-11 13:02

Den 25-03-2011 10:00, js skrev:
> [...]
>>> fra

> [...]
>
> Det ser interessant ud her er en del at forsøge sig med.
> Nu tæller den ikke mere (data),så må vi se om den kan finde en GPS

Så er problemet løst på tilfredsstillede vis.

Bare for dårlig at Nokia support ikke viste det.

De kunne kun slå internet forbindelsen fra i forbindelse med GSP,
hvilket ikke hjalp

fra
Jørgen

Fra : John N. H.

Dato : 25-03-11 19:48

> [...]
>
> Det ser interessant ud her er en del at forsøge sig med.
> Nu tæller den ikke mere (data),så må vi se om den kan finde en GPS

Selv tak, jeg er kun glad for at kunne hjælpe.
(er også fra fyrrene)

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Fra : sigurno

Dato : 25-03-11 12:18

> [...]
> at jeg har prøvet alt og hver gang jeg logger ind , bare på symbolet,
> tæller den data , jeg har endda slået internet på off.

Selvom kortene kan hentes gratis , er det kun ejere af Nokia Navigator
telefoner som også gratis kan bruge kortene med en GPS. Ejere af alle andre
Nokia skal betale licens for at bruge kokrtene med GPS.
Læs/find på Nokias hjemmeside.

Mvh.
Sigurno

Fra : sigurno

Dato : 25-03-11 12:46

> [...]
> telefoner som også gratis kan bruge kortene med en GPS. Ejere af alle
> andre Nokia skal betale licens for at bruge kokrtene med GPS.

læs også:
http://www.nokia.dk/tjenester-og-programmer/ovi-kort/downloads-and-services/prices-and-coverage-3.0

Mvh.Sigurno

Fra : N_B.DK

Dato : 25-03-11 15:50

"sigurno" <nospam@sigurno.dk> wrote in message
> [...]
> telefoner som også gratis kan bruge kortene med en GPS. Ejere af alle
> andre Nokia skal betale licens for at bruge kokrtene med GPS.

Ikke korrekt, E90 skal der heller ikke betales for at hente kort til. (og
det er aboslut en fordel med kort "indbyggget" da der ikke er antenne
dækning alle steder, der var MANGE steder I Australien hvor der ikke var
nogen dækning, og så er de telefoner der er afhængige af data fra nettet for
at vise kort direkte ubrugelige.

--
MVH. N_B_DK

Fra : js

Dato : 25-03-11 19:37

Den 25-03-2011 15:50, N_B.DK skrev:
> [...]
> nogen dækning, og så er de telefoner der er afhængige af data fra nettet for

ditto for 5230