Tom Hans selvmord i S P Ryan
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-03-11 17:51

http://www.youtube.com/watch?v=fHntZsJiOWk
(se slutningen)

jeg har set saving privat ryan en del gange uanset hvordan man vener og
drejer det så behøvedes Tom Hanks jo ikke at g¨å i duel med sin revolver
imod en tanks
men er har inden da dødeligt såret ?

Mv.
BMM

Fra : Peter Heide

Dato : 24-03-11 19:15

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> jeg har set saving privat ryan en del gange uanset hvordan man vener og
> drejer det så behøvedes Tom Hanks jo ikke at g¨å i duel med sin revolver

Ja. Det må man gå ud fra. Han sér også ret syg ud. Ligner een der iforvejen
er ved at himle.
Så den fornyligt (set den ca. 3 - 4 gange før) på blu ray med højtalere hér
og dér hos en kammerat, og det var fandme en oplevelse. Især de første 20
minutters kampscener. HOLY SHIT, har aldrig set en bedre krigscene
nogensinde på film før eller efter.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-03-11 14:20

Den 24-03-2011 19:15, Peter Heide skrev:

> [...]
> Især de første 20 minutters kampscener. HOLY SHIT, har aldrig set en
> bedre krigscene nogensinde på film før eller efter.

D Day var en katastrofe - primært p.gr af det dårlige vejer da der var
sendt en del fly på vingeren for at bompe de tyske stillinger - men de
var bange for at bombe deres engene hvorfor der blev bombet et godt
stykke bag målet - hvad reelt var en katastrofe og kostede jeg mener det
er 50 000 mand livet - optimalt set så skulle hele området have være
bompet som Dresen osv før landgang

og ja det er fantastisk har den både som BR og dvd hvis du har lyden til
den 5.1 dts ja så er det sgu som at være der selv

men jeg vil nu nok mene at Tom Hanks kunne være gået i en sikker
stilling ...såret eller ikke ..

Mv.
BMM

Fra : Max

Dato : 25-03-11 14:40

Hej Bo

> [...]
> stykke bag målet - hvad reelt var en katastrofe og kostede jeg mener
> det er 50 000 mand livet - optimalt set så skulle hele området have

D-Dag kostede de allierede styrker omkring 10.000 dræbte, sårede og
forsvundne, så det er vel begrænset hvor stor en katastrofe man
kan betegne det som. Tab under 10% er vel ikke så slem når man
tager i betragtning at det var et frontalt angreb på meget befæstede
stillinger. Faktisk var de amerikanske tab ved invasionerne af nogle
af stillehavsøerne meget større.

Max

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-03-11 01:58

Den 25-03-2011 14:39, Max skrev:
> Hej Bo

> D-Dag kostede de allierede styrker omkring 10.000 dræbte, sårede og
> forsvundne, så det er vel begrænset hvor stor en katastrofe man
> kan betegne det som.

jeg havde en ide i hovedet om det var 50 000 men nej du har ret
http://wiki.answers.com/Q/How_many_people_died_on_D-Day

men stadigt kunne det have været mindre så meget desto bedre
og grunden til at det ikke blev mindre var b.la dårligt vejer der gjorde
at de bombe fly der skulle smelte stranden før landgangen ikke
kunne se hvad der var under der hvorfor de smed bomberne for langt inde
på land - havde de kunne udnytte de samme bombninger
som på Dresden så havde de allierede i bedste fald bare kunne vade i
land uden problemer ...

Men der var så nogen andre underlige kampe hvor de f.eks patu ville
igennem en skov hvor der faldt rigtigt mange
og hele turen op igennem Italien var også en drabelig affære
> Tab under 10% er vel ikke så slem når man
> tager i betragtning at det var et frontalt angreb på meget befæstede
> stillinger. Faktisk var de amerikanske tab ved invasionerne af nogle
> af stillehavsøerne meget større.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

416,800 ..

ja der faldt faktisk væsentligt flere i Vietnam og sikkert også Korea

BMM

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-03-11 09:44

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message

> [...]
> på land - havde de kunne udnytte de samme bombninger
> som på Dresden så havde de allierede i bedste fald bare kunne vade i

Nu er der altså stor forskel på at bombe en tæt bebygget storby med
brandbomber og så en tungt befæstet strand.

> http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties
>
> 416,800 ..
>
> ja der faldt faktisk væsentligt flere i Vietnam og sikkert også Korea

Der var mere end 10 gange så mange Amerikanske dræbte i
WW2 to end i de to nævnte krige. Og USA var kun involveret i 4 år.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-03-11 02:35

> [...]
> på land - havde de kunne udnytte de samme bombninger
> som på Dresden så havde de allierede i bedste fald bare kunne vade i

Det var faktisk vejret, der gjorde Opration Overlord til en succes.
Havde vejret været bedre, var Rommel ikke rejst hjem til konens 50 års
fødselsdag.
Havde han haft kommandoen den dag, ville han personlilgt have taget
initiativet og sendt panserreserverne mod brohovederne med det samme.

Udfaldet kunne meget vel være blevet et andet. Rommel var kendt for sit
taktiske geni, og kølige overblik.

Desuden havde de allierede endnu ikke bunkerbuster bomber endnu
Tallboy, Barnes Wallis´første bunker buster bomb, blev først taget i brug 8
dage efter D-Day.
Traditionelle bomber har kun ringe effekt på underjordiske beton bunkere.
Slagskibenes kanonild var faktisk mere effektivt end luftbombardementer.

> Men der var så nogen andre underlige kampe hvor de f.eks patu ville
> igennem en skov hvor der faldt rigtigt mange

Du tænker på Hürtgenwald?

Monty plan om at bypasse Siegfriedlinien ved at drøne op igennem Holland ved
at tage tre vigtige broer blev forpurret af tyskerne, da det ikke lykkedes
ham at tage broen ved Arnheim.

Derfor havde de allierede kun en mulighed, og det var et headon angreb på
Siegfied linien, som var ganske formidabel.

Det lykkedes som bekendt efter flere forsøg at bryde igennem ved Archen.
Herefter gjaldt det om at nå Ruhr floden, og her lå HüertgenWald i vejen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_H%C3%BCrtgen_Forest

og hele turen op igennem Italien var også en drabelig affære

Den italienske kampagne blev i udstrakt grad ledet af inkompetente folk med
for store ego'er og hang til egen hæder.
F.eks den fejlslagne Operation Shingle, hvor amerikanerne landsatte store
styrker ved Anzio for at falde den tyske forsvarslinie ved Gustavlinien i
ryggen. John P. Lucas forspildte en oplagt chance ved ikke at rykke med det
samme men nølede og valgte at forstærke sit brohoved istedet. Da han endelig
var klar, havde tyskerne omringet Anzio.

Mark Clark havde travlt med at høste hæder ved at indtage Rom istedet for at
afskære tyskernes retræte og stoppe dem inden de fik etableret en ny stærk
forsvarslinie.
Han burde have mødt en krigsdomstol for den handling.

Omvendt var Albert Kesselrings forsvarstaktik uovertruffen og dygtigt
udført.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mr. D

Dato : 28-03-11 15:16

"Frodo Nifinger" skrev i meddelelsen

> Omvendt var Albert Kesselrings forsvarstaktik uovertruffen og dygtigt
> udført.

Hi Jesper
Tak for spændende læsning ...
.... og må jeg så lige komplimentere dig for et virkeligt godt vikingebillede
Simon

http://www.frodonifinger.dk/gallerier/viking/sildehagen2005/sildehagen2005/slides/DSCF1267%20Bent%20Dahlin%20lille%20cropped.html

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-03-11 20:19

> "Frodo Nifinger" skrev i meddelelsen

Så skal I lige have denne her fra krigens tid: Hvad er forskellen på et ur
og general Kesselring? Et ur går fremad og siger tiktak tiktak, Kesselring
går tilbage og siger taktik taktik,

Per V
--
HUTLIHUT - vi er måske ikke de bedste - men vi er LANGT de pæneste!

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-03-11 00:52

"Mr. D" <sigri@detiparantesenemail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hi Jesper
> Tak for spændende læsning ...
> ... og må jeg så lige komplimentere dig for et virkeligt godt

Jamen velbekomme!

er kun glad for, at nogen kan lide nørderierne - Både i den ene og den anden
kategori

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 31-03-11 05:48

Den 28-03-2011 03:35, Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> initiativet og sendt panserreserverne mod brohovederne med det samme.
>
> Udfaldet kunne meget vel være blevet et andet. Rommel var kendt for

jo men det gik da ret stærkt ?

> [...]
> Slagskibenes kanonild var faktisk mere effektivt end luftbombardementer.

jeg forestiller mig man måske kunne have lavet en temperatur der kunne
have dræbt dem i bunkerne

> Du tænker på Hürtgenwald?

yep

der faldt da ..? ja MANGE ... var det iøvrigt ikke også der Rommerne
faldt ? eller ikke kunne komme længer ?

Mv
BMM

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-03-11 19:15

> jo men det gik da ret stærkt ?

Det gør sådan noget.
Enten går det fint, eller osse fejler man på det grusomste.
Man kan ikke kæmpe fra strandkanten ret længe.

> jeg forestiller mig man måske kunne have lavet en temperatur der kunne
> have dræbt dem i bunkerne

Det fandtes ikke den gang. Napalm ku måske have haft en virkning, men det
var endnu ikke opfundet.
Desuden skulle det sprøjtes ind gennem åbninger. Nedkastet som bomber ville
det have haft ringe effekt.

> yep
>
> der faldt da ..? ja MANGE ... var det iøvrigt ikke også der Rommerne
> faldt ? eller ikke kunne komme længer ?

Bloody Bucket kompagniet blev ret ilde tilredt i i kampene i HürtgenWald.
Der faldt mange amerikanere i det skovområde. Tyskerne forsvarede sig
heftigt, og skoven favoriserede forsvarsstilllinger.
Der faldt også mange i Normandiet, hvor amerikanerne skulle kæmpe sig gennem
et landområde med tætte hække og hegn på begge sider af vejene. Det var
heller ikke angribers ønskeland.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 06-04-11 20:29

Den 31-03-2011 20:14, Frodo Nifinger skrev:

> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det gør sådan noget.
> Enten går det fint, eller osse fejler man på det grusomste.

ja det lykkedes men der røg da 10 000 mand ikke sandt ?
> Man kan ikke kæmpe fra strandkanten ret længe.

Nej ..

> Det fandtes ikke den gang. Napalm ku måske have haft en virkning, men
> det var endnu ikke opfundet.
> Desuden skulle det sprøjtes ind gennem åbninger. Nedkastet som bomber
> ville det have haft ringe effekt.

tyskerne havde v2 bompen - min pointe er hvis man smider ufatelige
mængder så må der komme varm og anden skade der burde kunne være gavnlig
- napalm ville have været optimalt det stopper jo ikke bare fordi der
er et huld i bunkeren ... det var jo frygteligt de maskin gevære det
blev beskudt med - de havde rigtigt mage skud i minuttet ...

men der blev jo sat fly på vingerne der netop skulle bompe men pgr
dårligt vejer smed de bomperne for langt inde fordi de var bange for *
Frindy fier*

> [...]
> gennem et landområde med tætte hække og hegn på begge sider af vejene.
> Det var heller ikke angribers ønskeland.

jamen det var well i det hele taget en hård tur ind til de nåede den
tyske grænse - hvorfra det er mit indtryk at
der var den tyske hær reelt slået ..

havde tyskerne vist hvad der ventede dem så skulle de have opgivet al
modstand fra dd også smidt alt ind imod russerne ...

har du set filmen (tysk) jeg mener den heder en kvinde i Berlin ?
Russerne var jo (forståeligt) ret sure som de kom frem ad

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-11 12:56

> ja det lykkedes men der røg da 10 000 mand ikke sandt ?

De 10.000 mand er faldne og sårede under selv landsætningen og det første
døgn - Det der hedder o"Oeration Neptune"

Amerikanerne, der havde de værste kår. havde 6603 tab, hvor af 2499 var
dræbte.
Englænderne opgør deres tab til 2700, men uden at oplyse om forholdet mellem
sårede og dræbte.
Canada havde 1074 tab, hvoraf 359 var dræbte.

> [...]
> er et huld i bunkeren ... det var jo frygteligt de maskin gevære det
> blev beskudt med - de havde rigtigt mage skud i minuttet ...

MG42 var et overordentligt godt våben. Vi bruger stadig en NATOversion af
våbnet i Danmark og flere andre lande.
Forskellen er, at kaliberen blev ændret til 7,62 mm standard NATO ammunition
Med hensyn til bombardementer af befæstigede stillinger, så kan du bare se
på erfaringerne fra 1. verdenskrig.
Det er slet ikke så enkelt, som man skulle mene.
I dag med moderne våben som JDAM bomber er det en helt anden sag, men
dengang....!

> men der blev jo sat fly på vingerne der netop skulle bompe men pgr
> dårligt vejer smed de bomperne for langt inde fordi de var bange for *
> Frindy fier*

Luftbombardementer på betonbunkere har kun begrænset værdi.
Man brugte i høj grad luftherredømmet til at angribe bagvedliggende
strukturer i stedet.
Det havde langt større effekt.

> jamen det var well i det hele taget en hård tur ind til de nåede den
> tyske grænse - hvorfra det er mit indtryk at
> der var den tyske hær reelt slået ..

Først da rhinen blev krydset var den tyske hær fuldstændigt slået.
Tyskerne var mestre i det, man kalder fighting retreat.

> [...]
>
> har du set filmen (tysk) jeg mener den heder en kvinde i Berlin ?
> Russerne var jo (forståeligt) ret sure som de kom frem ad

Det husker jeg ikke.
Jeg har set ufatteligt meget om krigen i stort set hele dens udstrækning.
Også om den røde hærs fremfærd i erobringen af Tyskland.

Hitler tabte sin krig flere steder.
Første og vigtigste gang var ved Dunkerque.Havde han ikke stoppet sine
generaler i at nedkæmpe og tilfangetage hele BEF, Brittish Experditionary
force, havde England meget sandsynligt været nødt til at søge en
fredsaftale. Istedet lykkedes det som bekendt at evakuere det meste af den
brittiske hær.
Dernæst fejlede han i Battle of Britain ved at skifte fokus fra militære mål
til civile. Han dummede sig for alvor ved at erklære USA krig. Han fejlede
ved ikke at indtage Malta, ved at ignorere Gibraltars betydning Og især på
østfronten fejlede han ved at skifte målsætning flere gange i sine
invasionsplaner og ved at insistere på at tage Stalingrad.

Tyskerne fejlede generelt ved ikke at designe langtrækkende tunge
bombemaskiner og langtrækkende jagerfly. De fejlede ved at overdesigne deres
kampvogne, hvorfor de ikke fik produceret tilstrækkeligt af dem.

Og altsammen nok godt det samme.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : N/A

Dato : 20-04-11 00:05

Fra : N/A

Dato : 20-04-11 00:05

Fra : N/A

Dato : 20-04-11 00:05

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-04-11 00:05

> Nej det viste jeg ikke - men ja ... det er når man ser optagelser fra
> D-day jeg så tit tænker der måtte have været mere man kunne have gjort
> for at begrænse antallet af omkommende

Man gjorde, hvad man kunne på det givne tidspunkt.
Du må gøre dig klart, at man vidste at opgaven med invasionen hastede
efterhånden, da Stalin var godt igang med at smide tyskerne ud af Rusland.
Så da man havde samlet det, man mente, man skulle bruge til at kunne
gennemføre, så satte man tingene i gang.

Man kunne jo altid vente på bedre grej, men så kom man jo aldrig igang med
opgaven.
Centurion-kampvognen, den kampvogn, vi kender som verdens ubetinget bedste
kampvogn gennem 30 år efter krigen, blev kampklar i juni 1945. Prøv at tænke
dig, at den havde været klar året før!

D-dag var slem, men slet ikke så slem som nogle af operationerne i
Stillehavet. Prøv at forestille dig den amerikanske soldats sindstilstand,
når han opdagede, at den Higginsboat, der skulle have smidt ham og
kammeraterne af på stranden, hænger fast på revet 800 meter ude, og de må
vade i land derfra, mens maskingeværer og morterer skyder sig ind på dem!
Ved en af atollerne havde man glemt at tage højde for dybden over revene,
der manglede 20 cm i at Higgensbådene kunne sejle over. Der var der kun DUKW
amfibiekøretøjerne, der kunne komme over.
Det kostede mange liv!

Noget, du heller ikke gør dig klart, er den logistiske indsats bag sådan en
krig.
Man hører kun om kamptropperne, frontlinien. men bag hver soldat ved fronten
var der fire andre, der sørgede for, at frontsoldaten havde, hvad han skulle
bruge af mad, ammunition, våben, indkvartering, sygehjælp, transport mm.

Det er heller ikke anderledes i dag. Tværtimod! De fire F16 jagerfly vi har
afsted på Sicilien i "operation Gadafibashing" i dag holdes operative af
over 165 mand.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-11 19:05

Bo M. Mogensen <usnet1@gmail.com> wrote:

<snip>

> D Day var en katastrofe - primært p.gr af det dårlige vejer...

Altså. Englænderne og Canadierne vadede bare i land. Det var en eller to
strande, hvor amerikanerne gik i land, hvor der var et stærkt forsvar.

Og det amerikanske bidrag mht soldater var meget mindre end det
engelske.

--
Ikke ham på Facebook.