MC Marked
Fra : Amid

Dato : 24-03-11 10:47

Tror I der kommer gang i salget , eller er det som med huspriserne - mange
vil købe men skal have solgt deres gamle.

Har selv 2 mc'er jeg skal sælge for at købe ny - men som det ser ud, må jeg
nok fortsætte nogle år på de gamle mc'er.

Jeg talte med en forhandler, han havde solgt 2 sidste år og ikke nogen endnu
i år.

Tror selv, at mc salget vil være dårligt de næste par år, både privat og
forhandler. Det samme gælder for både, campingvogne og andre hobby betonede
ting.

Men hvad mener I - kommer der gang i den ?

Mvh
Allan

Fra : Leif

Dato : 24-03-11 16:43

"Amid" <amid@youall.cox> skrev i meddelelsen news:4d8b1305$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> solgt deres gamle.
>
> Har selv 2 mc'er jeg skal sælge for at købe ny - men som det ser ud, må jeg nok fortsætte nogle år

Der er en markedsgruppe herinde - prøv evt. den...
Leif

Fra : dots

Dato : 24-03-11 19:07

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en markedsgruppe herinde - prøv evt. den...
> Leif

Såså, det er da et reelt spørgsmål, som hører hjemme her.
Hvis han havde skrevet en regulær salgsannonce var det en anden ting, men
det gjorde han ikke.

dots
Som ikke pt. går i mc-købstanker, har vist nok...
x antal Honda af den højbenede slags
Dnepr MT16
KTM 250EXC-F

Fra : Leif

Dato : 24-03-11 20:08

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen news:4d8b883c$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse

> Såså, det er da et reelt spørgsmål, som hører hjemme her.
> Hvis han havde skrevet en regulær salgsannonce var det en anden ting, men det gjorde han ikke.

Så'n var mit indlæg ikke ment - ville bare gøre opmærksom på den
anden gruppe af ren venlighed.

Læste den som et spørgsmål om salget generelt, samt måske som en
føler for om der måske var nogen, der vidste noget om brugtpriser...

Amid: Du kan sikkert uden bekymringer lave en forespørgsel på
om nogen herinde evt. kunne oplyse priser for de brugte modeller
du har - selvfølgelig hvis du er interesseret i at få lidt at vide om de
priser der handles til rundt omkring......

Leif

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-03-11 22:41

"Amid" <amid@youall.cox> writes:

> Tror I der kommer gang i salget , eller er det som med huspriserne - mange
> vil købe men skal have solgt deres gamle.

Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Hvis dine MC'er er
billige nok skal de nok blive solgt.

Men motorcykler er en luksus-vare for de fleste og derfor noget af det
første de sælger, hvis krisen kradser. Derfor er udbudet nok større end
efterspørgslen for tiden. Så må man sætte prisen ned, hvis man vil
sælge.

Jeg tror personligt at mange går og forventer at brugtpriserne kommer op
på niveau med hvad de var for 5 år siden, men det tror jeg ikke kommer
til at ske. Med det store antal nye (og billigere end for 5 år siden)
cykler der blev solgt i de gode år sammenholdt med den brede bevidsthed
om muligheden for at importere, så tror jeg at brugtpriserne har nået et
klart mere realistisk niveau end det ret høje niveau vi så for 5 år
siden.

Med andre ord, hvis du gerne vil have en anden cykel, så sælg den du har
til så meget som du nu kan få for den, og glæd dig over at den nye du
køber også er billigere.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : dots

Dato : 25-03-11 07:56

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

Klip---Snip

> Men motorcykler er en luksus-vare for de fleste og derfor noget af det
> første de sælger, hvis krisen kradser.

Desværre for hestepigen i de små hjem, så er det nok hendes pony, der ryger
ud _ FØR_ fars mc....
Det må dog siges at fars mc har den store fordel, at den jo er udstyret med
både stopknap og støtteben, hvilket er uhyre sjældent set indenfor
ponyracer... !

dots
Med 2 ponyer i stalden
Altså den ægte slags, uden hverken stopknap eller støtteben.
Hermed præsenteres GasGas og Jack-Ass, begge af racen Welsh Cob.

Fra : Amid

Dato : 25-03-11 08:14

> [...]
>
> Med andre ord, hvis du gerne vil have en anden cykel, så sælg den du har
> til så meget som du nu kan få for den, og glæd dig over at den nye du

Tak for svarene

Ja jeg tror også den en mc må ryge til en lav pris også kan jeg bruge
pengene på at forbedre den anden med nye dele og en motorrenovation. Så får
jeg en "ny" mc til en billig pris.

Fra : Per

Dato : 26-03-11 16:39

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> første de sælger, hvis krisen kradser. Derfor er udbudet nok større
> end efterspørgslen for tiden. Så må man sætte prisen ned, hvis man vil

Faktisk en ret interessant indgangsvinkel.

For år tilbage var en motorcykel noget man havde af nød, fordi man ikke
havde råd til bil. Det var fattigmands køretøj. Det var de allerfærreste,
der havde råd til bil.

I dag er det åbenbart omvendt....

Ja verden forandres..

En mc burde altid være langt langt billigere end en bil, så det igen blev
fattigmands køretøj nr. 1.

Mvh. Per

Fra : Armand

Dato : 26-03-11 17:52

Den 26-03-2011 16:38, Per skrev:

> [...]
>
> I dag er det åbenbart omvendt....
>
> Ja verden forandres..
>
> En mc burde altid være langt langt billigere end en bil, så det igen

Det er det da også: Man kan sagtens få sig en regulær 125'er til under
20.000,-, og i det hele taget er markedet under 100.000,- (á de
billigste biler(*)) ikke ligefrem spinkelt!

Problemet er at det ikke kun er fattigmand der køber motorcykel, hvorved
at produktet efterhåndfen har udviklet sig i ekstrem form.

(*):
Ligeså længe jeg kan huske har de største motorcykler kostet det samme
som de mindre biler. Det holder så bare ikke helt mere, men på den anden
side koster den mest skrabede VolkeWogn Golf 225.000,- i dag.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-11 17:22

> Det er det da også: Man kan sagtens få sig en regulær 125'er til under
> 20.000,-, og i det hele taget er markedet under 100.000,- (á de billigste
> biler(*)) ikke ligefrem spinkelt!

Du mangler lige at medregne service i det billede. Det er kun fordi jeg selv
laver alt service på den gamle yamaha at den kan konkurere på kr/km med
smarten - der endda ikke er nogen specielt billig bil. Og det endda uden at
medregne prisen på tøj/sikkerhedsudstyr. Flertallet af mc'er har meget korte
service intervaller - typisk 6000 til 10000km.

Den almindelige pendler laver ikke selv service på sin bil og ville heller
ikke gøre det på MC.

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-11 17:30

> [...]
> med smarten - der endda ikke er nogen specielt billig bil. Og det endda
> uden at medregne prisen på tøj/sikkerhedsudstyr.

XT'en serviceret med olie og filtre fra louis og andet efter behov - 67000km
og 1,70kr/km (Den var der så også kun ansvarsforsikring på det meste af
perioden

XTZ'en ligger efter mine 44000km omkring 2,65kr/km - den servicerer jeg også
selv,

Fra 2004 til 2007 havde vi en skoda fabia kombi (jøbt ny) - Efter 65000 blev
den solgt igen - facit 2,05kr/km alt incl (autoriseret service, forsikring,
ejerafgift etc)

Synes ovenstående viser meget godt hvorfor pendlere vælger en bil og ikke
mc.

Jeg pendlede på mc i storkbh fra 1998 til 2002 - der flyttede jeg til
jylland og fortsatte med at pendle på mc hele året frem til foråret 2009.
Siden dag pendler jeg kun på mc i sommerhalvåret.

/A

Fra : Armand

Dato : 29-03-11 00:28

Den 27-03-2011 18:21, Anders Majland skrev:

> [...]
> meget korte service intervaller - typisk 6000 til 10000km.
>
> Den almindelige pendler laver ikke selv service på sin bil og ville

Til gengæld er der op til 30.000km meller´m servicene - Som det er
tilfældet for min mindre pendler-bil!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-03-11 19:34

> Til gengæld er der op til 30.000km meller´m servicene - Som det er
> tilfældet for min mindre pendler-bil!

Men alle nye peugeot'er er vist gået tilbage til 20000km serviceinterval.
Men typisk for biler er vel stadig 15-30Mm.

Fabiaen vi havde før havde c5'en havde variable intervaller med op til 30Mm
og bas om service ved 25-26Mm. Smarten har fast hver 15000km og c5'en hver
20000km. Den næste skoda kører også med variable med op til 30Mm.

Så i runde tal kører en bil 2-3 gange længere imellem service. Og det tager
ikke længere tid at skifte olie på en bil end på en mc - snarere tværtimod.

/A

Fra : Armand

Dato : 03-04-11 15:03

Den 26-03-2011 17:51, Armand skrev:

> [...]
> som de mindre biler. Det holder så bare ikke helt mere, men på den anden
> side koster den mest skrabede VolkeWogn Golf 225.000,- i dag.

Hvilket gav mig inspiration til at grave i prislejet i '77, som er året
hvor jeg fik kørekort og dermed min første motorcykel:
- Den ultimative japanske superbike: Z1000 kostede ca. 30.000,-
- Laverda 1000, som representerede de dyre eksoter, kostede 46.000,-

Samme år kostede den billigste udgave af Fiat 127: 30.000,- og den
billigste udgave af VolkeWogn Golf kostede 48.700,-!

Så sammenligningen anno MMXI ér noget til motorcyklernes disfavør:
De største japanske superbikes koster lidt under 300.000,-, hvilket er
godt 50.000,- dyrere end den dyreste version af Fiat punto
Ducati 1198 koster 341.000,-, hvilket i grunden er hvad en Golf i den
dyrere ende koster, men alligevel langtfra niveau med grundpriserne som
i '77-sammenligningen.

Til forsvar for motorcyklerne vil jeg dog påpege at der er sket
ufatteligt meget med motorcyklerne mellem Z1000 og ZX-10R og selvom der
også er sket meget med Golf siden midt-70'erne, så er det slet ikke på
samme niveau.

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-03-11 09:46

"dots" <dots@tdcadsl.dk> writes:

> Desværre for hestepigen i de små hjem, så er det nok hendes pony, der ryger
> ud _ FØR_ fars mc....

Det er nok fordi det er far der betaler regningerne for både ponyen og
motorcyklen i de tilfælde. Og med motorcyklen får man forhåbentlig også
flest HK/kr

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-03-11 09:48

"Amid" <amid@youall.cox> writes:

> Ja jeg tror også den en mc må ryge til en lav pris også kan jeg bruge
> pengene på at forbedre den anden med nye dele og en motorrenovation. Så får
> jeg en "ny" mc til en billig pris.

Nu har du jo ikke fortalt os hvilke motorcykler du har, men de skal godt
nok være billige/dårlige, hvis man ikke kan sælge 2 gamle og få en lidt
nyere for det salget indbringer.

--
Jacob, som kun har råd til en MC | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-11 12:31

"Per" <mesked@hotmail.com> writes:

> Faktisk en ret interessant indgangsvinkel.

Men tydelig at se, hvis man kigger på salgstallene for nye motorcykler
før og efter finanskrisen. Salget er faldet til omkring 1/3 så vidt jeg
husker.

> For år tilbage var en motorcykel noget man havde af nød, fordi man
> ikke havde råd til bil. Det var fattigmands køretøj. Det var de
> allerfærreste, der havde råd til bil.

I dag kan du få de billigste biler for det samme som en mellemklasse MC.

Det er kun hvis man køber de billigste små motorcykler der kan være kød
på den synsvinkel, men dem køber vi åbenbart ikke så mange af i Danmark.

> En mc burde altid være langt langt billigere end en bil, så det igen
> blev fattigmands køretøj nr. 1.

Det er kun de små det gælder for, og dem gider vi enten ikke at køre på,
eller også har folk ikke kørekortet. Er man gennemsnitsdansker har man
sikkert til bil-kørekort men ikke et MC-kørekort.

Står man så fx og skal dække et transportbehov, og man har eksempelvis
20.000 kroner, så får man mere transport for 20.000 kroner ved at købe
en brugt bil end ved at tage et MC-kørekort for de 10.000, købe tøj for
5.000 og købe MC for 5.000.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*