Hjælp - defekt harddisk
Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-03-11 19:54

Hej,

jeg har en nyere ekstern harddisk, som jeg bruger til backup.

Jeg har i sidste uge formateret min harddisk og ville hente mine filer
fra den eksterne fætter tilbage på computeren.

Den eksterne harddisk begyndte at sige mærkelige lyde, da den blev sat i
min nyindkøbte USB-hub og nu kan jeg ikke opnå adgang til min eksterne
harddisk.

Der ligger mange ting, som jeg ikke kan erstatte (ting jeg ikke kan
købe). Er det bare "slut" eller findes der nogle steder, hvor man kan få
hjælp til at afdække, om indholdet kan reddes?

Gode råd om backup behøves ikke :) Det er netop backup'en der fejler og
de færreste har vel backup af backuppen :)

Mvh
Michael

Fra : Henning

Dato : 24-03-11 20:10

On Thu, 24 Mar 2011 19:53:56 +0100, Michael Sørensen <ms@skindbeni.dk> wrote:

> [...]
>
>Den eksterne harddisk begyndte at sige mærkelige lyde, da den blev sat i
>min nyindkøbte USB-hub og nu kan jeg ikke opnå adgang til min eksterne

Hvad hvis du tilgår den direkte, uden om din hub?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-03-11 20:15

Den 24-03-2011 20:10, Henning skrev:

> Hvad hvis du tilgår den direkte, uden om din hub?

Samme problem (og klikkende lyd) når den sættes i USB-stikket. Både på
en stationær og bærbar. Ingen forbindelse ved begge forsøg. Desværre.

Jeg er som sagt ligeglad med selve harddisken, men som altid er det
indholdet, der er uerstattelig. øv.

Fra : Peter

Dato : 25-03-11 02:42

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stationær og bærbar. Ingen forbindelse ved begge forsøg. Desværre.
>
> Jeg er som sagt ligeglad med selve harddisken, men som altid er det

Der er jo altid en sidste chance, fryseren.
Tag harddisken ud af boksen og smid den i fryseren. Monter der derefter kold
som den er direkte til computeren.
Jeg må indrømme, at jeg tvivler på, at det virker, for klik lyde kunne tyde
på en mekanisk fejl.

PeterB

Fra : ABJ

Dato : 25-03-11 11:29

> [...]
> stationær og bærbar. Ingen forbindelse ved begge forsøg. Desværre.
>
> Jeg er som sagt ligeglad med selve harddisken, men som altid er det

Prøv at tage disken ud af kabinettet og tilslut den direkte i den
stationære, det giver en bedre forbindelse end USB.

Fra : Shiva

Dato : 24-03-11 22:36

"Michael Sørensen" skrev i meddelelsen

[...]

Hej Michael.

Er det en 3,5" ell. 2,5" ekstern HD du benytter?
Hvis det er en 2,5", så check om den tilsluttede USB-port leverer strøm nok.
(Prøv evt. på en anden PC).
Check ligeledes om selve disken sidder korrekt i kabinettet. Det sker af og
til at min egen løsner sig et par milimeter i selve boksen.
Disse 2 ting skaber lign. problemer hos mig. Har din 2,5" dobbelt USB-stik
(Y-stik), så tilslut begge i hver sin USB-port.
Held & lykke.

Mvh. Ivan.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 25-03-11 16:35

Den 24-03-2011 22:35, Shiva skrev:
> [...]
> Disse 2 ting skaber lign. problemer hos mig. Har din 2,5" dobbelt
> USB-stik (Y-stik), så tilslut begge i hver sin USB-port.

Hej,

jeg har desværre ikke kundskaben til at se, om det er en 3,5" eller 2,5"
og hvordan det skal måles.

den måler 11,5 x 8 cm (diagonalt ca. 14 cm.)

Jeg har forsøgt at tilslutte begge USB-stik i ledningen i computerens
USB-porte, menklik-lydende er der (selvfølgelig) stadig ligesom jeg ikke
kan opnå kontakt til harddisken.

Det er en ekstern harddisk, som blot ligger på mit bord. Jeg går ud fra,
at du troede, det var en intern harddisk, da jeg skulle tjekke, om den
sad korrekt i kabinettet?

Fra : Shiva

Dato : 25-03-11 17:09

Det er en ekstern harddisk, som blot ligger på mit bord. Jeg går ud fra,
at du troede, det var en intern harddisk, da jeg skulle tjekke, om den
sad korrekt i kabinettet?

Hej Michael.

Nej, tænkte netop at det var en ekstern HD.
Ud fra hvad du skriver, er det SIKKERT at du har en 2,5".
Så check de 2 ting, jeg nævner.
Prøv evt. at tilslutte de 2 USBstik SAMTIDIG til forskellige USB-porte på
din PC. (Det er nemlig ikke sikkert at din PC leverer strøm nok pr. USB
host. (Har det virket tidligere i samme opstilling?)
Gætter på, at du benytter en bærbar PC - prøv på en stationær!
Når jeg skriver at du skal checke forbindelsen på din EKSTERNE HD, mener jeg
de INTERNE forbindelser heri.
Hos mig sker af og til at HD løsner sig et par mm. fra sin sokkel (PATA),
hvilket er nok til at skabe samme problem hos mig.

Mvh. Ivan.

Fra : Max

Dato : 24-03-11 22:42

Hej Michael

> Der ligger mange ting, som jeg ikke kan erstatte (ting jeg ikke kan
> købe). Er det bare "slut" eller findes der nogle steder, hvor man kan
> få hjælp til at afdække, om indholdet kan reddes?

Har du prøvet at tage den HD ud af USB boxen og sat den i din PC ?

> Gode råd om backup behøves ikke :) Det er netop backup'en der fejler
> og de færreste har vel backup af backuppen :)

Som gammel rotte der har grædt en del kan jeg kun sige, naturligvis
har man en backup af en backup på en HD. Gamle rotter har det
med at foretrække backup på faste medier, dvs bånd, CD, DVD
og den slags. Og vi opbevare dem også forskellige steder fysisk.

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 00:23

Max har bragt dette til os:
> [...]
> med at foretrække backup på faste medier, dvs bånd, CD, DVD
> og den slags. Og vi opbevare dem også forskellige steder fysisk.

Hehe det har vi alle nok på et eller andet tidspunkt i livet, lært på
den hårde måde

PS: Nu kommer så alle dem, der ALTID har taget backup :o/

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Michael Sørensen

Dato : 25-03-11 16:36

Den 24-03-2011 22:42, Max skrev:
> Hej Michael

> Har du prøvet at tage den HD ud af USB boxen og sat den i din PC ?

Det ser ud til at være en LUKKET kasse. (altså min eksterne harddisk)
Den virker ikke til at være muligt at åbne (med mindre man vil ødelægge
den helt) :)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 17:00

Michael Sørensen udtrykte præcist:

> Det ser ud til at være en LUKKET kasse. (altså min eksterne harddisk) Den
> virker ikke til at være muligt at åbne (med mindre man vil ødelægge den helt)
> :)

Mærke/model ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Michael Sørensen

Dato : 25-03-11 17:05

Den 25-03-2011 17:00, Brian Vestergaard skrev:
> Michael Sørensen udtrykte præcist:

> Mærke/model ?

Det er en iomega.

LPHD-UPC

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-03-11 17:29

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> skrev i meddelelsen
> Det er en iomega.
> LPHD-UPC

Det er åbenbart ikke et ukendt fænomen - dette er et af de første hits
på Google:

http://www.computing.net/answers/hardware/external-iomega-500gb-drive-dead-help/69119.html

Jan

Fra : Shiva

Dato : 25-03-11 17:17

Det ser ud til at være en LUKKET kasse. (altså min eksterne harddisk)
Den virker ikke til at være muligt at åbne (med mindre man vil ødelægge
den helt) :)

Det må self. ikke ske. Jeg tror dog godt at du kan åbne den (har aldrig selv
været ude for andet).
Hvis kabinettet er af plastik, er det ofte noget med små tappe,det skal
løsnes med skruetrækker, kniv ell. lign. (Forsigtig).

Mvh. Ivan.

Fra : Shiva

Dato : 25-03-11 17:30

"Shiva" skrev i meddelelsen

[...]

Tilføjelse!!!
Se flg. link, som handler om netop din Iomega HD og understøtter dele af min
teori.
http://www.sysopt.com/forum/showthread.php?t=202661
Desuden er der en teori om drevbogstavskonflikt, hvilket også kunne være en
mulighed.

Mvh. Ivan.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-03-11 23:05

Den 25-03-2011, skrev Shiva:
> Desuden er der en teori om drevbogstavskonflikt, hvilket også kunne være en
> mulighed.

Som gør at hden giver mekaniske kliklyde ??

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Shiva

Dato : 26-03-11 11:43

"Brian Vestergaard" skrev i meddelelsen

Den 25-03-2011, skrev Shiva:
> Desuden er der en teori om drevbogstavskonflikt, hvilket også kunne være
> en mulighed.

Som gør at hden giver mekaniske kliklyde ??

Næppe! Men det ville være dumt ikke at læse de ekstra 10-20 linier, når nu
man alligevel er inde på siden, synes du ikke?

Mvh. Ivan.

Fra : SA

Dato : 25-03-11 10:48

Hej Michael.

Jeg reparerer pc'er og hardware, og har selv været ude for det samme.

1) Tag harddisken ud af kabinetet, så den er helt "ren" dvs. ingen
kabler/stik monteret.

2) Hold den i hånden med bagsiden opad. Du vil nu/bør kunne se er metal
formet cirkel, hvilket er selve motoren. Nogle gange "sætter" disse motorer
sig fast.

3) Tag en skruetrækker(mellem størrelse) og hold den i spidsen som om det
var en hammer.

4) Giv nu motoren et slag - ikke alt for hårdt.

5) Prøv at montere disken igen, og se om det hjalp.

Jeg ved godt det lyder "drabeligt" at gøre sådan noget, men det er prøvet og
det kan virke.

Hvis du har held med operationen, så få hurtigst muligt kopieret dine data
til et andet medie.

Hvis ikke det eller andre forslag hjælper, kan du jo prøve www.ibas.dk

Mvh.

SA

Fra : Jens

Dato : 25-03-11 12:18

Hej Michael
Du skal bruge det usb-miniusb kabel som du fik med til harddisken, hvis du i
stedet for
bruger det som du fik med til et kamara har jeg oplevet overnævnte problem.
vh. Jens Sohl

Fra : SA

Dato : 25-03-11 12:57

Hej igen Michael.

Læste lige indlægget fra Jens, og så kom jeg lige i tanke om noget.

Jeg har selv en ekstern disk, som er USB powered ,og den gjorde nogenlund
det samme.

Inden du begynder med skruetrækkeren, så prøv at sætte disken til en
stationær, og vel og mærke med original kablet og direkte i en af USB
portene BAG på maskinen. Jeg oplevede nemlig problemet, såfremt disken blev
sat i en usb port foran på pc'en. Dette skyldes, at porten(ne) foran på
maskinen er forbundet til bundkortet med nogle tynde ledninger.

Mvh.

SA