Fjedre til gasspjæld på
Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-03-11 20:19

Hej,

Det er måske lidt offtopic, og så alligevel ikke..

Dnepr'en har unødvendigt hårde fjedre til gasspjældene og jeg regner
med at bruge rigeligt med smøring til kablerne, så jeg kunne godt
tænke mig at sætte nogle lidt blødere fjedre i..

Jeg skal bruge to fjedre med en diameter på ca. 8mm og ca. 60mm
lange (aner ikke hvor meget de skal være sammenklemt, da jeg ikke er
i stand til at trykke de originale sammen!) og så skal jeg vel have
lidt forskellige trykstyrker at vælge imellem...

Men hvor i København mon man kan finde sådan noget? jeg har bemærket
at der er webshops, men jeg ved jo ikke noget om hvor meget
trykstyrke jeg vil have i newton ;)

Den har ellers forresten sådan en smart feature på gashåndtaget med
at man kan justere hvor let det løber, man kan f.eks stramme det så
det holder gassen på landevej...

Jeg har netop leget med at udvide denne funktionalitet med en fingerskrue,
så man kan løsne den til småvejene og stramme den når man kører landevej ;)
totalt afslappet kørsel.

// Hans

Fra : Ivar

Dato : 21-03-11 20:22

Hans Joergensen skrev:

> Men hvor i København mon man kan finde sådan noget? jeg har bemærket
> at der er webshops, men jeg ved jo ikke noget om hvor meget
> trykstyrke jeg vil have i newton ;)

Du ved vel, at du vil have mindre end det du har nu.

Det er let at måle fjedrekonstanten, hvis det ikke skal være
præcist. Fjedrekonstanten måles i N/m. Altså hvor mange newton skal
der til at presse fjedren 1 meter kortere (hvis den altså var
lang nok).

Stil fjedren på et bord og mål længden med et skydelære.
Placer 1 kg på fjedren (fx 1 liter mælk eller juice), og mål
højden igen. Da 1 kg cirka presser med 10 newton, deler du
forskellen mellem de to målinger med 10. Nu ved du hvor mange
millimeter 1 newton presser sammen. Det tal dividerer du op i 1000 mm,
og du har fjedrekonstanten i N/m.

Du vælger en fjeder der er cirka det halve, eller hvad du nu ønsker.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe