WakeOnLAN
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 17:00

Jeg har en ældre IBM ThinkCentre PN73P0761, som jeg gerne vil tænde via LAN.

Det går også fint, MEN ....

Når man ser på dens skærm, medens den bliver tændt, kan man se, at den
tilsyneladende
leder efter en DHCP-server, som den "tilsyneladende" ikke finder, da der
forsøger meget
længe - 2-3 min.

Den slutter søgning af med at skrive:

PXE-E53: No boot filename revieved
PXE-M0F: Exiting Intel Boot Agent

og starter herefter en tilsyneladende normal opstart.

Jeg synes ikke jeg i BIOS kan finde noget sted, hverken at angive

1) IP på min gateway
ELLER
2) et filnavn - jfr. den første "fejl"-meddelse

Og det VIRKER jo sådan set også, men det tager bare lidt lang tid.

Det jan kan finde på nettet, siger mig ikke rigtigt noget, og har mest med
fejl på udstyret at gøre - det er jo ikke tilfældet her.

Er der nogen som kender en det her PXE-shit og kan give en forklaring på
"filen" eller hvordan det skal gøres, så den "guides" til DHCP-serveren ?

Mvh
KSor

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 20-03-11 17:38

KS laid this down on his screen :
> [...]
> "filen" eller hvordan det skal gøres, så den "guides" til DHCP-serveren ?

Hvis du ikke skal hente et PXE-system fra en server, men bare starte
almindeligt op, skal du bare sætte BIOS til at starte fra harddisk i
stedet for netværk/PXE.

PXE bruges normalt til at installere et OS fra en server i stedet for
en CD. Når en PXE-server starter, giver den besked til DHCP-serveren
om, at alle PXE-requests skal gå til PXE-serveren. Hvis der ikke findes
en PXE-server i netværket, vil pc'en bare skrive, at den ikke kan finde
boot-filen. Hvis pc'en bare skal starte almindeligt, har det ingen
betydning at PXE-BIOS ikke kan finde DHCP- eller PXE-server.

--
/klaus

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 21:52

"Klaus Jørgensen" skrev i meddelelsen

> [...]

boot-filen. Hvis pc'en bare skal starte almindeligt, har det ingen
betydning at PXE-BIOS ikke kan finde DHCP- eller PXE-server.

Jamen, det var da lige det, som skulle til - alt PXE = DISABLED !

mange thx !

Mvh
KSor

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-03-11 17:43

Klaus Jørgensen wrote:

> PXE bruges normalt til at installere et OS fra en server i stedet for en
> CD.

Eller til at boote fra et OS på en server. Med PXE kan man lave en
maskine uden diske.

Jeg har f.eks. et clonezilla boot image liggende på min PXE server. Så
kan jeg lave et image af system disken.

--
Jesper Lund