bønner
Fra : ;o)-max-

Dato : 14-03-11 07:25

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-03-11 10:01

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4d7db4a1$0$23760$14726298@news.sunsite.dk:

> Det har vidst været oppe i gruppen tidligere..
> http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1220869/eksperter-regler-om-opbloedning-af-boenner-er-foraeldede/

Det er mange år siden, jeg udblødte mine bønner inden kogning. Men nu lever
jeg og min familie jo også livet farligt og helt ude på kanten: I mit køkken
findes kun rå æg. Jeg bruger mine karklude flere dage i træk. Jeg benytter
samme skærebrædt (træ!) til både kød og grønt (jeg tørrer det dog lige over
med en flere dage gammel karklud). Jeg lugter til- og smager på mine råvarer
inden brug, og kigger aldrig på udløbsdatoen, når de først er endt i mit
køleskab. Rester kan snildt stå fremme i halve og hele dage, inden de ryger
i køleskabet for at blive spist med stor fornøjelse i de efterfølgende dage.
Jeg serverer sashimi af hjemmefanget, frisk fisk, der ikke har været
nedfrosset. Jeg serverer samme, genopvarmede persillesovs over flere dage.
Osv. osv. osv.

Til gengæld vasker jeg altid mine hænder efter toiletbesøg.

Jeg har ALDRIG oplevet madforgifning pga. min madlavning. Hverken hos mig
selv eller hos de arme stakler, der udsættes for mine mange regelbrud. Jeg
kan dog finde på at skolde mine æg, når jeg laver mayonaise/remoulade til
gavebrug, men det er grundlæggende dét. Sidst, jeg fik en maveforgiftning,
var forresten efter et aftensmåltid på Aaaaarhus' fineste hotel. Jeg vil
gætte på, at kokken havde været ude og skide og efterfølgende havde "glemt"
at vaske sine hænder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-03-11 12:16

On 14 Mar., 10:00, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Det er mange r siden, jeg udbl dte mine b nner inden kogning. Men nu lever
> jeg og min familie jo ogs livet farligt og helt ude p kanten:

Jeg lever stort set lige så farligt som dig. Vi skifter dog karklud
hver dag, den bliver simpelthen sur, synes jeg, og jeg bryder mig ikke
om ting, der lugter grimt.

> Til geng ld vasker jeg altid mine h nder efter toiletbes g.

Det er også vigtigt. Men gør ingen forskel, hvis man bagefter slukker
for vandhanen med fingrene. Toilettets dørhåndtag er lige så slemt,
hvis der bare er en i familien, der har dårligere håndvaskningsvaner.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : kjaer

Dato : 14-03-11 21:08

Jens Bruun wrote:
> [...]
> lever jeg og min familie jo også livet farligt og helt ude på kanten:
> I mit køkken findes kun rå æg. Jeg bruger mine karklude flere dage i

Men du koger vel ikke suppe på den gamle karklud?

Fra : Aksel

Dato : 15-03-11 16:46

> [...]
> var forresten efter et aftensmåltid på Aaaaarhus' fineste hotel. Jeg vil
> gætte på, at kokken havde været ude og skide og efterfølgende havde

Tak for dit herlige indlæg.
Jeg har det tilnærmelsesvist som dig.
Dog har jeg mange gange haft "madforgiftning" - men mest fordi jeg selv
næsten har "bedt" om det - og ikke herhjemme til trods for, at vi - som du -
ikke stirrer fascineret på pakkens udløbsdato.
Men skeptikere og regelfundamentarister vil sikkert påstå, at din "succes"
skyldes at flere års "uforsvarlig" levevis har immuniseret dig mod
fødevarerelaterede sygdomme.

Mvh
Aksel

Fra : Ralph

Dato : 15-03-11 17:41

> [...]
> Jeg benytter samme skærebrædt (træ!) til både kød og grønt (jeg tørrer det

Som andre har skrevet, du er mere immun overfor bakterier pga. din levevis.
Det får mig til at tænke på to "historier"

I min barndom ca. 1970 havde jeg to kammerater - præstens sønner - de var i
bad HVER dag (Chok) og de var ALTID snottede, min salig mor kunne da godt
forstå at de var syge når de altid var alt for rene.

Peter Lund Madsen er panisk angst for offentlige toiletter (læs: andre
mennesker baciller), så han har konstrueret et berøringfrit toilet. Det
værste er at mange mennesker tager HJERNEFORSKER Peter LM's ord for
SANDHEDEN, manden er da garanteret meget klog, men her mener jeg det grænser
til hysteri.

PS. Jeg skifter karklud hver dag.

--
Ralph

Fra : ;o)-max-

Dato : 17-03-11 08:24

On 15-03-2011 23:41, Ralph wrote:

> Som andre har skrevet, du er mere immun overfor bakterier pga. din levevis.

http://www.rejseliv.dk/mystiske-turistdoedsfald-i-thailand

Jeg ville nok ikke skrive det helt som Jens, men syns nok
jeg er mindst lige så sej når det kommer til at putte ting
i munden. Men ovenstående historie er nu lidt skræmmende.

Jeg vasker mine karklude og bruger dem igen og igen.
-max-

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-11 11:03

Den 14/03/11 07.24, -max- skrev:
> Det har vidst været oppe i gruppen tidligere..
> http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1220869/eksperter-regler-om-opbloedning-af-boenner-er-foraeldede/

Forsinket svar herfra:

Jo, man bør tage de forskellige sundhedsråd alvorlig, men også bruge sin
sunde fornuft.

Men det kulinariske: min måde er er smide bønnerne i blød aftenen før,
og i selskab med hvidløg, chili og laurbær. Kog gryden op og lad den
slappe af. Næste dag: giv den den times kogning, og lad dem evt. køle af
inden du bruger dem.

Mvh. Lars